Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahdistaa tämä köyhyys

Vierailija
04.06.2015 |

Mies käy töissä mutta mä olen kotihoidontuella, kolmas lapsi tulossa ja sitten saan kotihoidontukea ja äitiyspäivärahaa ja lapsilisät. Eli en paljon mitään. Ei ollut tarkoitus tehdä kolmatta, mutta olen kuitenkin onnellinen että sieltä sellainen olisi tulossa! Rahallisesti vaan ahdistaa, eletään ihan kädestä suuhun. Asutaan vuokra-asunnossa ja autokin on maksettu, joten onneksi ei ole mitään lainanlyhennyksiä. Lapsille hankitaan kaikki mahdollinen, mitä he vaan tarvitsevat, vanhin on koululainen ja hänellä on kaksi mieluisaa harrastusta, joten heille onneksi köyhyytemme ei näy. Mulla itselläni on vaan ikivanhoja vaatteita joissa alkaa olemaan jo reikiä, ja kengätkin ovat pohjasta rikki, joten olen aikamoinen näky.

Onkos täällä muita, joilla rahatilanne myös tiukka ja ahdistaa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, mutta tähän tottuu. Käy kirppareilla, niiltä löytyy nykyään ihan käyttökelpoisia vaatteita ja kenkiä.

Minusta tuntuu suorastaan tuhlaukselta ostaa jotain tavallisesta kaupasta normaalihintaan. Kyse on yleensä vaatteesta, joka pitää ostaa jotain tiettyä tilaisuutta varten. Sama ruuassa, eli yritän yleensä löytää alennettuja päiväystuotteita saman päivän ruuaksi. Ne ovat tosin yleensä jotain kalliimpaa kokolihaa tai muuta sellaista, mutta tuleepa vähän laatua ja vaihtelua muuten halpaan köyhisruokaan.

Vierailija
2/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsetkaan eivät tarvitse ihan "kaikkea mahdollista". Pidä huolta myös itsestäsi. Etkö löytäisi kirpputorilta tai UFFin euron päiviltä vaatteita ja kenkiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voivoi. Onko niitä uusia tulokkaita ihan pakko syytää? Vauvojen hankkimista voi harkita vaikka taloudellisen tilanteen ja OMAn mielekkyyden pohjalta.

Vierailija
4/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan eletty kädestäsuuhun ihan koko yhteiselomme ajan. Muutettiin miehen kanss yhteen lukion jälkeen ja siitä asti on kituuteltu pennejä laskien. Ollaan nyt reilusti yli 3-kymppisiä ja mies on töissä ollut kohta 10v. Silti. Ei tämä köyhyys lopu ikinä...

Vierailija
5/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olisin tehnyt abortin, ei ole järkeä tehdä lapsia jos ei ole rahaa.

Vierailija
6/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä töitä miehesi tekee ja paljon on vuokra? Jätä kotihoidontuki ja mene osa-aikatöihin niin, että miehesi katsoo tenavia töistä päästyään. Saat samalla kodin ulkopuolista ajateltavaa.

Vierailija
7/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies käy töissä, saat tukea, teillä on auto, lapset harrastavat montaa eri harrastusta ja hankit heille kaiken mahdollisen? Huoh. Et ole mikään köyhä, lopeta vikinä. Köyhyys on sitä kun ei riitä raha edes ruokaan, autot ja harrastukset eivät kuulu köyhän elämään.

Vierailija
8/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:32"]

[/quote]

Silloin sinäkin olisit jäänyt syntymättä.

Jos vanhempasi eivät olleet köyhiä, olivat aivan varmasti isovanhempasi, isoisovanhempasi tai isoisoisovanhempasi (ainakin suurin osa heistä) niin köyhiä, että nykyihmistä kirpaisisi.

Suhteellinen köyhyys ei ole syy olla hankkimatta lapsia. Jos näin oltaisiin ajateltu aina ja kaikkialla, ei Suomessa (eikä juuri muuallakaan) olisi ihmisiä.

Vierailija
9/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:39"][quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 10:32"]

[/quote]

Silloin sinäkin olisit jäänyt syntymättä.

Jos vanhempasi eivät olleet köyhiä, olivat aivan varmasti isovanhempasi, isoisovanhempasi tai isoisoisovanhempasi (ainakin suurin osa heistä) niin köyhiä, että nykyihmistä kirpaisisi.

Suhteellinen köyhyys ei ole syy olla hankkimatta lapsia. Jos näin oltaisiin ajateltu aina ja kaikkialla, ei Suomessa (eikä juuri muuallakaan) olisi ihmisiä.
[/quote]

Aah mikä päättely :D tuliks nää aiemmat polvetkin valittaa av:lle rahattomuuttaan? :D

Vierailija
10/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaalla saa tehdä töitä. Kunhan lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Onko sellainen mahdollista sulle? Lehdenjakoa tms.?

Mun mies kävi entisellä työpaikallaan tekemässä muutaman tunnin viikonloppuisin ja joskus arkisinkin, jos saatiin mutsi lastenvahdiksi. Saatiin vähän kinkkua leivän päälle ja vaatetta.

Vierailija
11/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oisin katsonut ensin mitä lompakossa on sitten vasta miettinyt kolmatta lasta. Jos oikeasti on noin tiukkaa entäs sitten ku ne on teinejä lähtee opiskelen. Miten rahoittaa ne. itsellä on 2 lasta oisin halunnu ison perheen mutta en voi en halua sossupummiksi ja haluan elättää miehen kanssa nämä itse. N23

Vierailija
12/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ap ajatellut että lapsesi kasvavat ja kärsivät teidän köyhyydestänne?

Vierailija
13/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kuitenkin melko onnelliselta ihmiseltä, joka olet hyvin huolehtinut kaikesta.

Harmitti itseänikin kun piti ostaa lenkkarit, vanhat hajosivat, muutoinkin kireää budjettia venyttäen.

Käväise kirppiksellä.

Vierailija
14/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva että lapsesta on iloa mutta kannattaako niitä tehdä niin monta, jos ei ole varaa elättää? En ymmärrä.

Vierailija
15/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka pohditte, että mitäs sitten kun lapset ovat teinejä. No silloin tilanne on ihan eri, mähän olen töissä taas! Se on vaan tämä vauva/pikkulapsivaihe, kun ei ole rahaa, koska en käy töissä. Voisin kyllä harkita mainostenjakamista vaikka tähän lisäksi, yötyöhön en raskaana ollessa pysty, mutta mainoksia voisin jakaa, saisi ainakin vähän lisärahaa tähän tilanteeseen. Ap

Vierailija
16/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tätä ruikutusta. On autot ja saa tuet sekä lapsilla harrastukset, mutta ei ole tarpeeksi rahaa. Ihmisen itsensä osaisi suhteuttaa tulot ja menot. En tiedä ketään, jonka elintaso ei olisi laskenut ollessaan kotihoidon tuella.

Vierailija
17/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla kädestä suuhun eletään miehen kanssa. Yrittäjiä molemmat. Velkaa vi***ti että saa tehdä töitä. Lapset aikuisia,mutta kituuttamalla menty eteenpäin. Ihmettelen kenellä sitä rahaa on törsätä asti? Lehdessäkin oli juttu,että vanhemmat ovat nykyään muotitietoisia ja ostavat pienille lapsilleen merkkivaatteita. Ei olisi ollut meillä mahdollista pukea merkkivaatteisiin.

Vierailija
18/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota hetki, teen vähän pidempää päivää, että saadaan sinulle korkeammat tuet....

Vierailija
19/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoon menee 300 euroa/ kk ja valittaa ettei ole rahaa kenkiin. Äly hoi

Eikä ne kakaroiden harrastuksetkaan tarvis maksullisia olla

Vierailija
20/42 |
04.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.06.2015 klo 11:11"]

Te jotka pohditte, että mitäs sitten kun lapset ovat teinejä. No silloin tilanne on ihan eri, mähän olen töissä taas! Se on vaan tämä vauva/pikkulapsivaihe, kun ei ole rahaa, koska en käy töissä. Voisin kyllä harkita mainostenjakamista vaikka tähän lisäksi, yötyöhön en raskaana ollessa pysty, mutta mainoksia voisin jakaa, saisi ainakin vähän lisärahaa tähän tilanteeseen. Ap

[/quote]

Ai, sinä olet näitä onnellisia, jotka ajattelevat että sinne töihin vaan mennään silloin kun halutaan. Onko sinulta jäänyt kokonaan huomaamatta Suomessa vallitseva massatyöttömyys? Jos olet ollut vuosia kotona lapsia hoitamassa, todennäköisyys että saat työtä lastesi ollessa teinejä, alkaa olla lottovoiton luokkaa. Toki eri asia, jos satut olemaan lääkäri koulutukseltasi.