Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatteko kaikki lähivanhemmat elareita?

Vierailija
03.06.2015 |

Eli millasia sopimuksia ootte tehneet elatusmaksujen suhteen? Mulla tilanne jossa eronnut kahden lapseni idästä ja sovittu, että mulle tulee lapsilisät, ei ollenkaan elatusmaksukuvioita. Lapset isällä n. 6-8 yötä/kk.Nyt olen itse nuorimmanlapseni kanssa vanhempainvapaalla ja siis vanhemmatkin lapset tässä kotosalla ja olen alkanut miettimään heikossa rahatilanteessa pitäisikö eksää pyytää maksamaan elatusmaksuja lapsistaan.. Maksan siis tällä hetkellä vaate- ja harrastusmenot sekä ruuat. Eksän palkka ihan hyvä, joten varmasti olisi kykenevä tukemaan lastensa elämää taloudellisesti. Mitä mieltä ootte tilanteesta?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenvalvojalle menkää. Jos exmies ei suostu maksamaan, niin minimielarit saat sitten hakea Kelasta ja ne ulosmitataan sitten exältä.

Vierailija
22/24 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:08"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:04"]

Ei se muuten ihan noin vaan onnistu jos elatuksesta on joku sopimus alunperin tehty. Olkoonkin vaikka kuinka epäoikeudenmukainen sopimus, kunhan vaan kumpikin osapuoli on sen hyväksynyt. Ja se jos lähivanhempi ei aikanaan ole mitään elatusmaksuja vaatinut tai edes pyytänyt tulkitaan niin että hän on hyväksynyt ettei niitä makseta.

[/quote]

Höpöhöpöhöpö. Totta kai sopimuksen voi mennä tekemään milloin vain. Itse asiassa voi olla, että etä joutuu maksamaan elatusmaksuja takautuvasti, kun selviää, ettei ole elatusvelvollisuuttaan hoitanut. Sehän on olemassa ihan ilman sopimustakin. 

Ja elatusvelvollisella on velvollisuus ilmoittaa tulojensa muutoksesta, koska elatusmaksu maksetaan suhteessa tuloihin, joten ei todellakaan ole mikään pysyvä sopimus.

Mitä sä oikein sekoilet?

[/quote]

Sä olet ihan hakoteillä. Aiempi kirjoittaja varmaan tarkoittaa, että jos ap ja eksä ovat tehneet sopimuksen, jossa lukee että elareita ei makseta niin se sopimus on ihan pätevä. 

[/quote]

No tuskin ovat ja vaikka olisivatkin, niin muutokset tuloissa ovat joka tapauksessa peruste muuttaa sopimus. Ei elatusvelvollisuutta millään sopimuksillä kumota. Se nyt vain on olemassa aina. Huoltajien velvollisuus on kummankin osallistua lapsensa elatukseen kykyjensä mukaan. Tämä on laki, eikä keskinäisillä sopimuksilla kumoudu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies ei maksa lapsistaa elareita koska ovat suuriman osan kuukaudesta meillä, sopimuksessa on viikko-viikko systeemi mutta esim. nyt loman aikaan on äidin työpäivän ajan meillä ja kouluaikaan oli usein koulun jälkeen meillä.

Äiti rutisi jonkin aikaa elareita mutta rutiseminen loppui kun lapsi halusi muuttaa meille, pelkäsi kai että sitten hän joutuu maksamaan elareita. Hyvä tietää että nuo ovat pakolliset maksaa sille jonka luona lapsi asuu, on kohta ajankohtaista.

Vierailija
24/24 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:02"]

Tuota noin. Aika outo tilanne sikäli, että ensiksikään ei niitä lapsilisiä mitenkään sovita, vaan ne kuuluu sille vanhemmalle, jonka luona lapset ovat kirjoilla. Toinen ei niitä voi edes hakea.

Toiseksi, oletteko tehneet lastenvalvojalla sopimuksen siitä, kumman luona lapset asuvat? Eli onko teillä paperit yhteishuoltajuudesta tai yksinhuoltajuudesta? Lastenvalvojahan tekee sitten myös nämä elariasiatkin kuntoon. Eli ihmettelen syvästi, miten te olette nämä asiat oikein virallisesti hoitaneet? Nämä kun eivät ole vain keskenään sovittavia asioita, vaan näihin pitää tehdä ihan paperit.

Eli mars lastenvalvojalle ja paperit kuntoon.

[/quote]

Höpöhöpö, kyllä nämä ovat nimenomaan vanhempien kesken sovittavissa. Lastenvalvojan vahvistamat paperit tarvitsee vain jos hakee toimeentulotukea tms. tai jos vanhemmat ei pääse sopuun niin oikeus viime kädessä määrää lasten asumiset ja elatukset. Ei lastenvalvojalla ole mikään pakko käydä.

Ihan ensiksi ap sun kannattaa kuulostella suoraan lasten isältä mitä mieltä hän on. Viranomaisiin yhteys vasta sitten jos näyttää siltä, ettette saa keskenänne sovittua.

[/quote]

Kyllä kaikissa tilanteissa on hyvä tehdä viralliset paperit. Tilanteet ovat muuttuvia ja on lapsen edun mukaista, että asiat on sovittu paperilla. 

Asiat voi mennä niin, että eka ollaan niin hyvää pataa ja sopuisaa, mutta kun uudet kumppanit astuvat kuvioon, niin esim. lähivanhempi päättääkin, että etä ei enää lasta näe. Silloin on todellakin tärkeää, että lapsen oikeudet on paperilla turvattu. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi