Saatteko kaikki lähivanhemmat elareita?
Eli millasia sopimuksia ootte tehneet elatusmaksujen suhteen? Mulla tilanne jossa eronnut kahden lapseni idästä ja sovittu, että mulle tulee lapsilisät, ei ollenkaan elatusmaksukuvioita. Lapset isällä n. 6-8 yötä/kk.Nyt olen itse nuorimmanlapseni kanssa vanhempainvapaalla ja siis vanhemmatkin lapset tässä kotosalla ja olen alkanut miettimään heikossa rahatilanteessa pitäisikö eksää pyytää maksamaan elatusmaksuja lapsistaan.. Maksan siis tällä hetkellä vaate- ja harrastusmenot sekä ruuat. Eksän palkka ihan hyvä, joten varmasti olisi kykenevä tukemaan lastensa elämää taloudellisesti. Mitä mieltä ootte tilanteesta?
Kommentit (24)
Saahan ne yhteiskunnalta, jos ei toinen maksa. Miksi kysymys?
En ole koskaan pyytänyt. Olen todennut että mieluummin vähän vähemmän rahaa kun järkyttävät riidat.
Nuorin lapsi ei taida olla saman miehen? Tietenkin voit tehdä sopimuksen jonka mukaan mies maksaa kuukausittaiset elarit. Luonapito laskee hieman maksun määrää, mutta varmasti 150€ per lapsi voit saada. Muista, että elarit ei ole tarkoitettu sun elämiseen vaan lasten. Se, että olet vanhempainvapaalla omasta tahdostasi ei ole exän ongelma eikä hänellä ole velvollisuuksia sinua kohtaan.
Tä???? ......siis kyse on elatusmaksu velvollisuudesta! Meillä ainakin sosiaalitantat laski tuloistani paljonko minun PITÄÄ maksaa joka kuukausi ja siitä piti oikein sopimus tehdä. Jos minä en maksa niitä, niin toki exä saa osan siitä kelasta. Mutta silloin minä olen kelalle velkaa hautaan saakka niin kauan että joka penni on kelalle palautettu minulta. Maksamattomia elatusmaksuja voi hakea myös takautuvasti vuosien jälkeen ja pottihan on silloin melkoinen. Yksi lapsi 150-250€ ja kahdesta 300-400€/kk.
Isä ei maksa lasten elatuksesta mitään?!? Oot kyllä outo nainen.
Meillä keskituloinen isä maksaa 150 euroa/lapsi. Lisäksi saan lapsilisät.
Olenkin aina ihmetellyt, miksi muilla on rahaa mutta mulla ei!!!
No todellakin. Maksaa 150 / lapsi kuussa + harrastukset ja matkat maksetaan puoliksi.
Aika outona pitäisin, jos isä ei maksaisi lastensa elatuksesta mitään. Ei se, että lapset yöpyvät joka toinen vkonloppu iskän ja muijansa uudessa kodissa todellakaan kata heidän kustannuksiaan - hyvänen aika.
Siis eikö eksä maksa mitään lasten kuluja?
Siinä tapauksessa kyllä ottaisin pikaisesti yhteyttä lastenvalvojaan. Totta kai isänkin pitää osallistua lasten elatukseen.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:47"]Olenkin aina ihmetellyt, miksi muilla on rahaa mutta mulla ei!!!
[/quote]
Ei ole ikinä käynyt mielessä, että lapset on teidän yhteisiä ja molempien pitäisi osallistua elatukseen?
Niin siis nuorin lapseni on uuden mieheni, jolla ei ole elatusvelvollisuutta kahteen vanhempaa (mutta osallistuu heidän elättämiseensä). Vanhempainvapaa muuttaa tilannetta sen vuoksi, että tuloni laskeneet huomattavasti alkuperäisestä tilanteesta ja elatusmaksua sovittaessa huomioidaan pääasiassa vanhempien elatuskykyä. Jotenkin vaikeaa ottaa tätä asiaa eksän kanssa puheeksi, koska uskon hänen hermostuvan ja juurikin ajattelevan, että maksatan hänellä nuorimman lapseni kotihoidon..
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:54"]
Niin siis nuorin lapseni on uuden mieheni, jolla ei ole elatusvelvollisuutta kahteen vanhempaa (mutta osallistuu heidän elättämiseensä). Vanhempainvapaa muuttaa tilannetta sen vuoksi, että tuloni laskeneet huomattavasti alkuperäisestä tilanteesta ja elatusmaksua sovittaessa huomioidaan pääasiassa vanhempien elatuskykyä. Jotenkin vaikeaa ottaa tätä asiaa eksän kanssa puheeksi, koska uskon hänen hermostuvan ja juurikin ajattelevan, että maksatan hänellä nuorimman lapseni kotihoidon.. Ap
[/quote]
Miehen kannattaa tosian naida blondi. Luulin, että ainoastaan eksäni on niin tyhmä, ettei tiedä, että vanhemmilla on elatusvelvollisuus. Kipikapi lastenvalvojalle heti tekemään sopimukset kuntoon. Siinä tarvitse eksäs näkemyksiä kysellä - kyllä lastenvalvoja hänelle selittää, mistä kana pissii.
Tuota noin. Aika outo tilanne sikäli, että ensiksikään ei niitä lapsilisiä mitenkään sovita, vaan ne kuuluu sille vanhemmalle, jonka luona lapset ovat kirjoilla. Toinen ei niitä voi edes hakea.
Toiseksi, oletteko tehneet lastenvalvojalla sopimuksen siitä, kumman luona lapset asuvat? Eli onko teillä paperit yhteishuoltajuudesta tai yksinhuoltajuudesta? Lastenvalvojahan tekee sitten myös nämä elariasiatkin kuntoon. Eli ihmettelen syvästi, miten te olette nämä asiat oikein virallisesti hoitaneet? Nämä kun eivät ole vain keskenään sovittavia asioita, vaan näihin pitää tehdä ihan paperit.
Eli mars lastenvalvojalle ja paperit kuntoon.
Ei se muuten ihan noin vaan onnistu jos elatuksesta on joku sopimus alunperin tehty. Olkoonkin vaikka kuinka epäoikeudenmukainen sopimus, kunhan vaan kumpikin osapuoli on sen hyväksynyt.
Ja se jos lähivanhempi ei aikanaan ole mitään elatusmaksuja vaatinut tai edes pyytänyt tulkitaan niin että hän on hyväksynyt ettei niitä makseta.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:04"]
Ei se muuten ihan noin vaan onnistu jos elatuksesta on joku sopimus alunperin tehty. Olkoonkin vaikka kuinka epäoikeudenmukainen sopimus, kunhan vaan kumpikin osapuoli on sen hyväksynyt. Ja se jos lähivanhempi ei aikanaan ole mitään elatusmaksuja vaatinut tai edes pyytänyt tulkitaan niin että hän on hyväksynyt ettei niitä makseta.
[/quote]
Höpöhöpöhöpö. Totta kai sopimuksen voi mennä tekemään milloin vain. Itse asiassa voi olla, että etä joutuu maksamaan elatusmaksuja takautuvasti, kun selviää, ettei ole elatusvelvollisuuttaan hoitanut. Sehän on olemassa ihan ilman sopimustakin.
Ja elatusvelvollisella on velvollisuus ilmoittaa tulojensa muutoksesta, koska elatusmaksu maksetaan suhteessa tuloihin, joten ei todellakaan ole mikään pysyvä sopimus.
Mitä sä oikein sekoilet?
480€/kk maksaa tulojensa mukaan yhdestä.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:50"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 21:47"]Olenkin aina ihmetellyt, miksi muilla on rahaa mutta mulla ei!!! [/quote] Ei ole ikinä käynyt mielessä, että lapset on teidän yhteisiä ja molempien pitäisi osallistua elatukseen?
[/quote]Sen takia minä olenkin maksanut joka kuukausi 210€ yhdestä lapsesta jo 10 vuoden ajan, vaikka olen ollut työttömänä jo jonkin aikaa. Mutta minä maksan sen vuoksi että lapsi on myös minun. Selkeesti huomaa miten "munattomia" nykyajan nuoret äipät on, kun kuvittelevat että lapsilisät kuittaa kaiken :D :D
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:02"]
Tuota noin. Aika outo tilanne sikäli, että ensiksikään ei niitä lapsilisiä mitenkään sovita, vaan ne kuuluu sille vanhemmalle, jonka luona lapset ovat kirjoilla. Toinen ei niitä voi edes hakea.
Toiseksi, oletteko tehneet lastenvalvojalla sopimuksen siitä, kumman luona lapset asuvat? Eli onko teillä paperit yhteishuoltajuudesta tai yksinhuoltajuudesta? Lastenvalvojahan tekee sitten myös nämä elariasiatkin kuntoon. Eli ihmettelen syvästi, miten te olette nämä asiat oikein virallisesti hoitaneet? Nämä kun eivät ole vain keskenään sovittavia asioita, vaan näihin pitää tehdä ihan paperit.
Eli mars lastenvalvojalle ja paperit kuntoon.
[/quote]
Höpöhöpö, kyllä nämä ovat nimenomaan vanhempien kesken sovittavissa. Lastenvalvojan vahvistamat paperit tarvitsee vain jos hakee toimeentulotukea tms. tai jos vanhemmat ei pääse sopuun niin oikeus viime kädessä määrää lasten asumiset ja elatukset. Ei lastenvalvojalla ole mikään pakko käydä.
Ihan ensiksi ap sun kannattaa kuulostella suoraan lasten isältä mitä mieltä hän on. Viranomaisiin yhteys vasta sitten jos näyttää siltä, ettette saa keskenänne sovittua.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:08"]
[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 22:04"]
Ei se muuten ihan noin vaan onnistu jos elatuksesta on joku sopimus alunperin tehty. Olkoonkin vaikka kuinka epäoikeudenmukainen sopimus, kunhan vaan kumpikin osapuoli on sen hyväksynyt. Ja se jos lähivanhempi ei aikanaan ole mitään elatusmaksuja vaatinut tai edes pyytänyt tulkitaan niin että hän on hyväksynyt ettei niitä makseta.
[/quote]
Höpöhöpöhöpö. Totta kai sopimuksen voi mennä tekemään milloin vain. Itse asiassa voi olla, että etä joutuu maksamaan elatusmaksuja takautuvasti, kun selviää, ettei ole elatusvelvollisuuttaan hoitanut. Sehän on olemassa ihan ilman sopimustakin.
Ja elatusvelvollisella on velvollisuus ilmoittaa tulojensa muutoksesta, koska elatusmaksu maksetaan suhteessa tuloihin, joten ei todellakaan ole mikään pysyvä sopimus.
Mitä sä oikein sekoilet?
[/quote]
Sä olet ihan hakoteillä. Aiempi kirjoittaja varmaan tarkoittaa, että jos ap ja eksä ovat tehneet sopimuksen, jossa lukee että elareita ei makseta niin se sopimus on ihan pätevä.
Meillä lapset 50/50. Lapsilisät menee isälle ja minä maksan pääasiassa harrastukset, vakuutukset, vaatteet ym.