Sinä, joka sanot: "Jokainen on oman onnensa seppä"
ja ajattelet, että kaikki mitä itse olet saavuttanut elämässä, on omaa ansiotasi. Suhtaudut ehkä (ainakin salassa) ylemmyydentuntoisesti ja halveksuen niihin joilla menee elämässään heikommin, jotka ovat epäonnistuneet tai luovuttaneet, koska ajattelet että se on pitkälti heidän omaa syytään. Sulla on ehkä näkemyksiä siitä, mitä he ovat tehneet väärin ja mitä heidän olisi pitänyt/pitäisi tehdä.
Mutta mietitäänpä nyt vielä. Mikä tekee ihmisestä sen, mitä hän on? Geenit ja kasvuympäristö, pääasiassa. Persoonallisuus, temperamentti, älykkyys, ulkonäkö, fyysinen ja psyykkinen terveys, se millaisille vanhemmille synnymme ja millaisiin olosuhteisiin, lapsuudessa kokemamme asiat: sattumaa kaikki. Saman perheen lapsillakin on eri lapsuus, sanotaan.
Jos siis sinulla on käynyt tuuri tuossa lotossa ja olet kyennyt menestymään tai onnistumaan joissakin asioissa paremmin kuin moni muu, niin onko todella aihetta sanoa että se on ihan sinun omaa ansiotasi?
Kukaan ei kiellä, ettet olisi tehnyt töitä sen menestyksen eteen, mutta pointti on että sulla on ollut ominaisuuksia ja voimavaroja joiden avulla tehdä niitä töitä. Sillä haukkumallasi "luuserilla" ei vaan ehkä yksinkertaisesti ole.
Kannattaa siis olla aika nöyrä ja kiitollinen.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut elämässäni oikein mitään aikaan ja syy löytyy ainoastaan peilistä. Kyllä mä oman onneni seppä olen.
Kuten kaikki muutkin. Tämä ketju on taas sitä iänikuista luusereiden rutinaa, milloin vika on koulukiusaajissa. milloin vanhemmissa, milloin geeneissä, milloin missäkin, mutta ei koskaan luuserissa itsessään.
On kyllä totta, että on ihmisiä, jotka ovat syntymässään jo kirottuja olemaan menestymättä elämässään - liian tyhmiä, vässyköitä, mielisairaita, pelkureita luonteeltaan jne. jne.
Surullista mutta totta.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Mun onneni seppinä toimivat pääosin mun vanhemmat. Heiltä sain ne geenit ja sen elinympäristön.
Aika helppo se on menestyä kun on kaunis ja älykäs. Olen kiitollinen.
Paitsi,että et ole kaunis etkä älykäs
Kyllä ne vaan muutkin vaikuttaa elämässä selviytymiseen. Esim. jos on joutunut koulukiusatuksi ja se on vienyt itsetunnon, aiheuttanut huonon koulumenestyksen jonka vuoksi et pääse mihinkään jatko-opiskeluihin, ainakaan mihinkään hyviin kouluihin, mitenkä muka silloin olet oman onnesi seppä?
Toinen kohta mikä särähti korvaan tuolla aiemmin, oli väite, että ei "viitsi" tehdä ns. oikeita valintoja. Pitäisi ensin TIETÄÄ mikä on se ns. oikea valinta!!
Sitten on esim. yhteiskunnan olosuhteet, jos tuleekin lama, jolloin ihmisiä lentää vain pihalle työpaikoilta etkä sen vuoksi saa töitä, miten silloinkaan olet ns. oman onnesi seppä?
Koko ajatus on vain hyväosaisten keksimä omaan selkään taputtelufraasi, eikä mitään todellista elämää!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä saa omanlaisensa kortit ja on ihan kiinni itsestä, mitä niillä tekee. Luuseri tekee toistuvasti vääriä valintoja, koska ei viitsi tehdä parempia, mutta ei se silti tarkoita, etteikö hänestäkin olisi oikeilla valinnoilla tullut enemmän.
Ja jos geenit ja tausta määräävät, mitä meistä tulee, niin miksi ihmeessä luuserien lapsia edes koulutetaan, sehän on sinun ajatusmallisi mukaisesti turhaa rahankäyttöä samoin kuin vaikka näiden perheiden sairaudenhoito. Kun ei ole eväitä ihmisarvoiseen elämään, niin miksi yhteiskunta väkisin syytää rahaa ja yrittää selittää, että jep, olet sinäkin arvokas.
No totta kai on eväät ihmisarvoiseen ja hyväänkin elämään, muttei huippumenestykseen. Jos ei ole tietynlaista fysiikkaa on aika turha havitella huippu-urheilijaksi. Jos ei ole fiksu niin tuskin mihinkään bisnesmaailman huipulle pääsee.
määritele"menestys"
Hautakivi on ensimmäinen askel
Loput aurinkoa ravistellaan edestakaisin, ja vesi kuivuu syvyydestä. Herran nimessä sanotaan, että Ihmisen Poika on noussut kuolleista ja että kuolleitten ylösnousemus.
Jos munkki on munkki temppelissä, hänestä tulee pappi tai pappi. Ensimmäinen askel on tehdä kuvakudos, jotta pystyt vastustamaan kiusausta astua huoneeseen.
Se kesti 40 päivää
Uusimmassa menestyssarjassa on 40 arkistoa. Aurinko ei koskaan laske auringon päälle. Porttia käytetään työkaluna.
Ortodoksiset ja katoliset kirkot ovat sitoutuneet saarnaamaan evankeliumia ja saarnaamaan evankeliumia. Jopa luterilaiset ovat tulleet temppeliin, mutta he eivät ole voineet tehdä niin.
Pääsiäinen sallii ihmisten totella Jumalan pyhää henkeä ja rakkautta, jotka näkevät ristin ja ruumiin Kristuksessa. Maa on täynnä sanoja: ihmiset luodaan ja maailma luodaan. Aikaisemmin hän toi ihmiset pois erämaasta taistelemaan eläviä olentoja vastaan ja siunaamaan maan ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne vaan muutkin vaikuttaa elämässä selviytymiseen. Esim. jos on joutunut koulukiusatuksi ja se on vienyt itsetunnon, aiheuttanut huonon koulumenestyksen jonka vuoksi et pääse mihinkään jatko-opiskeluihin, ainakaan mihinkään hyviin kouluihin, mitenkä muka silloin olet oman onnesi seppä?
Toinen kohta mikä särähti korvaan tuolla aiemmin, oli väite, että ei "viitsi" tehdä ns. oikeita valintoja. Pitäisi ensin TIETÄÄ mikä on se ns. oikea valinta!!
Sitten on esim. yhteiskunnan olosuhteet, jos tuleekin lama, jolloin ihmisiä lentää vain pihalle työpaikoilta etkä sen vuoksi saa töitä, miten silloinkaan olet ns. oman onnesi seppä?
Koko ajatus on vain hyväosaisten keksimä omaan selkään taputtelufraasi, eikä mitään todellista elämää!!
Koulukiusaaminen on yksi luusereiden vakiotekosyistä vanhempien ja kotiolojen lisäksi. mm. Elon Musk oli koulukiusattu niin pahasti, että perhe joutui sen takia muuttamaan. Samoin Hjallis ja hänen kaikki poikansa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastakkainasettelua tää on, menestyjä ja luuseri. Eikö muka muita ole ap:n mielestä? Ikuisesti on ollut kumpaakin ja suurin osa on keskiväliltä eli ei luuseri eikä menestynyt. Geeneistä ei tiedetty sata vuotta sitten yhtekäs mitään ja kasvuympäristökin oli mitä sattui aika suurella osalla, silti sieltäkin menestyjiä putkahti silloin tällöin. Ainakaan ei itselläni ole ikinä tullut edes mieleen miettiä kuka on luuseri eikä varsinkaan mennä sanomaan jollekin että olet oman onnesi seppä.
Ilmeisesti hyvinvointivaltio kasvattaa tällaista ajattelutapaa mitä ap esittää. Ennen laiskuutta ei arvostettu kuten nyt. Laiskasta tulee tietty luuseri kun valtio jokatapauksessa elättää. Kaikilla ei ole kunnianhimoa edes päästä elämässään eteenpäin vaikka olisi kaikki mahdollisuudet ja lahjakkuutta plus älyä. Itse olen saavuttanut mitä halusin, mutta erittäin kovalla työllä ilman minkäänlaista tukiverkostoa. Kenelle minun pitää olla kiitollinen ja nöyrä?
Geeneistä ei tiedetty, mutta ne vaikuttivat ihan niin kuin nykyään. Siten että huonoistakin lähtökohdista saatettiin ja saatetaan päästä pitkälle, jos on tietynlaisia ominaisuuksia.
Ymmärrätkö, kuinka moni asia voi vaikuttaa siihen ns. laiskuuteen ja kunnianhimon puuttumiseen, josta joitakuita syytät?
Ja sullakin on tämä: "Itse olen kovalla työllä kaiken saavuttanut." Varmasti oletkin tehnyt kovaa työtä, mutta sä olet ollut ihminen jolta se onnistuu. Perityt ominaisuudet ja taustasi ovat tehneet susta sellaisen. Eli ihan yleisesti, elämälle ja sattumalle kannattaisi olla kiitollinen;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse saavutin erittäin hyvät tulot työllä, puhutaan palkansaajista siellä 5% luokassa olevasta. Opiskelin pitkälle ja menestyin. Sitten sairastuin ja putosin pienituloiseksi. Varmaan joku minut luokittelisi että en ole yrittänyt tai että olen epäonnistunut luuseri tietämättä taustaani.
Sama homma. Sairastuin päihderiippuvuuteen. Tämän perusteella valtaosa luokittelee minut luuseriksi.
Päihderiippuvuus on siitä mukava"sairaus" että siinä saa käyttää päihteitä mielin määrin. Mikä lie sairastuttaa ihmisen siihen? Eihän kukaan vapaaehtoisesti päihteitä ala käyttämään.
Kaikki saa käyttää päihteitä mielin määrin, ainakin alkoholia. Ja se on varmaan mukavampaa niille, joilla tota sairautta ei ole.
Aikuisiän diabetes tai keuhkosyöpä voi tulla myös elintapojen seurauksena. Kukaan ei taida väittää etteivät ne olisi sairauksia, vaikka ihan vapaaehtoisesti on poltettu tupakkaa ja syöty epäterveellisesti.
Lopulta sinun käy hyvin, etkä sinä kestä. On tunnettu tosiasia, että aasialainen on tulossa. Samalla tavalla tapettiin joukko ihmisiä.
Jokainen heistä on pappi. Nyt se on kirjoitettu Aasian kuningasten aikakirjaan. Sairaus on heikkouden, itsevanhurskauden ja itsehillinnän merkki.
Opiskelijoiden avulla pystyt pitämään viestintäsi puhtaana ja pystyt lukemaan tarvitsemasi tiedot.
Temppeli oli pappien ja vanhinten käytössä. Sanotaan, että Israelin lasten elävät olennot joutuvat häpeään ja häpeään.
Älä pelkää, sillä sinä pelastut. Kristus herätettiin elävältä ja synnytettiin, mutta myös kirkko itse on pelastettu, saatuaan vanhurskauden ja kuolleitten ylösnousemuksen ja kuolleitten ylösnousemuksen lahjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki varmaan tiedostaa että ihmisillä on eri lähtökohdat ja niiden mukainen rajallinen potentiaali.
Tuo sanonta ei tarkoita että jokaisella on sama mahdollisuus olla Formulakuski-astronautti kunhan sitä itse haluaa, vaan sitä että ihminen voi vaikuttaa omilla valinnoillaan ja tehdä elämästään parempaa. Ja se on myös asennekysymys - jokainen on oman onnensa seppä, ei menestyksen.
Ahaa! Ajatellaanpa, että on kaksi henkilöä, Aja B. Molemmilla on samat toiveet ja unelmat elämässä.
A:lla on runsaasti erilaisia resursseja, joiden avulla hän saavuttaa lähes 100%. Hän on onnellinen eläessään haluamaansa elämää.
B:llä ei ole vastaavia resursseja eikä hän koe elämäänsä tyydyttäväksi, koska hän on pystynyt saavuttamaan toiveistaan ehkä semmoiset 10%.
Sinun tulkintasi mukaan B:llä on siis vain yksinkertaisesti asenneongelma?
Jossain kehitysmaassa hyvinkin, ei Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
95 % menestyksestä on kovaa työtä, jotta se 5% mahis onneen on. Siitä vaan ei pidetä meteliä.
Varmaan näin. Ja kaikilla ei ole sitä mitä se vaatii: sitkeyttä, uskoa itseensä, älykkyyttä, rohkeutta...
Eikä se ole heidän oma syynsä, yhtä vähän kuin se on menestyjän omaa ansiota että hänellä on sellainen persoona jolle se on mahdollista.
Pernoonallisuuttaankin voi kehittää. Ja kyllä, kyllä suurin osa on tehnyt todella kovasti töitä monella tavalla ml oman persoonansa kehittämisen.
Varsin pitkälle jokainen on oman onnensa seppä. Se vaan on niin. Mutta se ei tarkoita sitä, että jokaisesta tulisi Bill Gates.
Vierailija kirjoitti:
On kyllä totta, että on ihmisiä, jotka ovat syntymässään jo kirottuja olemaan menestymättä elämässään - liian tyhmiä, vässyköitä, mielisairaita, pelkureita luonteeltaan jne. jne.
Surullista mutta totta.
Heilläkin voi olla mahdollisuus jos sattuvat syntymään lahjakkaana. Matti Nykänenkin oli kouluttamaton mielisairas juoppo mutta poikkeuksellisen lahjakas yhdessä asiassa eli mäkihypyssä ja sen turvin pärjäsi.
Ei ole olemassa sellaista asiaa kuin kuolema
Jos Jumala ei tekisi tätä meille, meidän ei tarvitsisi käydä läpi kaikkea sitä, mitä Jumala on tehnyt hyväksemme. Emme voi tietää, että ainoa tapa pelastua on totella Jumalaa.
- Jumalan tuomio ei vain kerro meille, ettei hän ole. Jumala varjelkoon ihmiset kirjoittamasta ja tottelemasta häntä, sanoo Herra.
Uudessa testamentissa Jeesus antoi opetuslapsilleen käskyn: että he parantuisivat, ja että he parantuisivat, ja että he parantuisivat. Kaikki he eivät kuuntele häntä.
- Hän ei mennyt pois tieltään, koska hän ei halunnut mennä kasteelle. Juutalaiset muuttuivat, koska heidän teologinsa eivät olleet yksin uskossaan tai he yrittivät ymmärtää, mikä oli poliittisesti korrektia ja vakuuttavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä saa omanlaisensa kortit ja on ihan kiinni itsestä, mitä niillä tekee. Luuseri tekee toistuvasti vääriä valintoja, koska ei viitsi tehdä parempia, mutta ei se silti tarkoita, etteikö hänestäkin olisi oikeilla valinnoilla tullut enemmän.
Ja jos geenit ja tausta määräävät, mitä meistä tulee, niin miksi ihmeessä luuserien lapsia edes koulutetaan, sehän on sinun ajatusmallisi mukaisesti turhaa rahankäyttöä samoin kuin vaikka näiden perheiden sairaudenhoito. Kun ei ole eväitä ihmisarvoiseen elämään, niin miksi yhteiskunta väkisin syytää rahaa ja yrittää selittää, että jep, olet sinäkin arvokas.
Tahallisen väärinymmärtämisen makua nyt tässä...
Ja kukaan ei tee vääriä valintoja ja sabotoi elämäänsä tahallaan.Mielenkiintoinen näkemys. Olet siis sitä mieltä, että esim. Koskelan pojat tekivät tulevan elämänsä pilanneen rikoksen vahingossa? Tai joku aloittaa huumeiden käytön vahingossa ja autuaan tietämättöminä niiden vaaroista, vaikka niistä ala-asteelta lähtien valistetaan?
Tosiaan jos geenit ja tausta määräävät, että ihmisestä tulee sossupummi tai rikollinen niin miksi haaskata yhteiskunnan varoja sellaisen kouluttamiseen?
Kuka tässä on väittänyt, että ne noin suoraviivaisesti määräävät, mitä kenestäkin tulee?
Jatkat noiden omien tulkintojesi tekemistä.
Jeesuksen nimessä he menivät synagogaan, jossa apostolit ja apostolit alkoivat rukoilla Jeesuksen ja apostolien puolesta. Sitten kirkon etusijalla on kirkko, jonka elementit ovat täynnä rukousta ja ylistystä. Ortodoksinen kirkko on hyvin uskonnollinen johtaja, jonka historia ei ole vailla apostolista peräkkäisyyttä (menestystä) ja joka vierailee ja korottaa samaa aitoa ja oikeaa oppia yhteisöä, pyhimystä, katolista kirkkoa ja apostolaattia.
Alkuseurakuntaa käyttää kirkkovaltuusto, joka on viettänyt jo 30 vuotta (ensimmäistä kertaa) ja vieraillut Jerusalemissa noin 70 vuotta. Tällä tavalla suuri skitsofrenia on sidottu heihin
No oon laiska ja tykkään vaan vetää lonkkaa mammapalstalla. Kiittäisivät onneaan ne jotka jakavat raataa töissä.
Menestys on säkää. Kiusaaja pärjää silti varmemmin. Syntymäluokka ratkaisee myös merkittävästi.
"Kovalla työlla," on palturia. Yhteiskuntaluokkaa voi jonkin verran kohentaa, jos säästää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ole saanut elämässäni oikein mitään aikaan ja syy löytyy ainoastaan peilistä. Kyllä mä oman onneni seppä olen.
Miksi et ole saanut aikaan? Miksi olet sellainen persoona kuin olet? Mikä sen "saamattomuuden" aiheuttaa? Ei se ainakaan oma valintasi ole.
Naapurin Kaken, muttei ainakaan mun.
Mielenkiintoinen näkemys. Olet siis sitä mieltä, että esim. Koskelan pojat tekivät tulevan elämänsä pilanneen rikoksen vahingossa? Tai joku aloittaa huumeiden käytön vahingossa ja autuaan tietämättöminä niiden vaaroista, vaikka niistä ala-asteelta lähtien valistetaan?
Tosiaan jos geenit ja tausta määräävät, että ihmisestä tulee sossupummi tai rikollinen niin miksi haaskata yhteiskunnan varoja sellaisen kouluttamiseen?