Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pitääkö lahjatonta lasta kehua ja kannustaa?

Vierailija
03.06.2015 |

Puolitutun lapsi on pyrkinyt jo neljänä keväänä opiskelemaan laulua eri oppilaitoksiin. Sibelius-Akatemiaan ja ammattikorkeakouluihin sekä ulkomaille. Tuon puolitutun lapsi ei osaa laulaa. Tekniikka löytyy, koska on harrastanut laulua paljon ja osaa muodostaa äänen oikein. Nuottikorvaa vaan ei yksinkertaisesti ole.

Asuvat pienellä paikkakunnalla, jossa tuon puolitutun lapsi on tietenkin kaikenlaisissa kissanristiäisissä ja monitoimitalojen avajaisissa laulamassa. Laulaa kirkon kuorossa ja vaikka missä, mutta eipä noissa piireissä nyt sillä sävelkorvalla mitään väliä olekaan.

Mua oikeasti säälittää se, että koko pikkukylä ja suku kannustaa tuota lasta pyrkimään ensi vuonna uudestaan. Ihmettelevät, ettei vieläkään saanut opiskelupaikkaa. 

Miksei sille voi sanoa suoraan, että hakisi jotain muuta? Laulajaa siitä ei tule koskaan, vaikka voi aivan hyvin jatkaa lauluharrastustaan ja laulaa niin paljon kuin ikinä haluaa. Ammattilaisuuten ei taidot vain riitä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:56"]

No jos puhutaan jo käytänössä aikuisesta lapsesta, niin kyllä totuus on pystyttävä kohtaamaan. Toki hienointa olisi toki jos tämän teksi joku ns. ammattilainen - laulun opettaja yms. 

Niin että jos joku läheinen ymmärtää totuuden niin hän ei saa sitä sanoa, vaan pitää velvollisuuden tunteesta kehua aiheettomasti?

[/quote]

[/quote]

Tätä juuri ihmettelen. Ei voi olla niin, että kaikki lasta kehuvat ihmiset olisivat yhtä sävelkuuroja kuin tuo (aikuinen) lapsi. Kyse onkin vain turhasta kannustamisesta ja kehumisesta. Mutta miksi? Miksi halutaan antaa mielikuva siitä, että lapsi osaa laulaa, jos se ei todellakaan osaa laulaa? Miksei saisi sanoa, että "vaikka sinä ihan hirveästi tykkäät laulaa ja haluaisit laulajaksi, niin siihen tarvitaan vielä vähän tarkempaa korvaa. Mutta onneksi sinä olet hyvä myös tässä ja tuossa, voisithan hakea opiskelemaan vaikka sitä ja tätä!"

Tämä oli kuitenkin jo neljäs vuosi yrittämistä. Minkään oppilaitoksen ovet eivät ole auenneet. Aina vika löytyy valitsijoista ja haastattelijoista, eikä lapsesta.

ap

Vierailija
22/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:56"]

No jos puhutaan jo käytänössä aikuisesta lapsesta, niin kyllä totuus on pystyttävä kohtaamaan. Toki hienointa olisi toki jos tämän teksi joku ns. ammattilainen - laulun opettaja yms. 

Niin että jos joku läheinen ymmärtää totuuden niin hän ei saa sitä sanoa, vaan pitää velvollisuuden tunteesta kehua aiheettomasti?

[/quote]

[/quote]

Jos kukaan muu ei kerro, niin sitten läheinen. Jos henkilö kuitenkin on harrastanut paljon, voisi olettaa, että häntä on myös opetettu. Opettaja on paras henkilö antamaan palautteen. 

Läheisten ihmisten palalutteessa kun sama ongelma kuin niissä kehuissa - ne voivat johtaa harhaan. Jokaista turhaan kehuttua lasta kohden varmaan löytyy se toinen lapsi, jonka ura on katkennut tai meinannut katketa läheisten väärään palautteseen. 

Tässäkään tapauksessa kannustajat eivät ilmeisesti edes ymmärrä totuutta (jos ap siis on oikeassa). Heillä ehkä talentti riitä antamaan sitä palautetta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuolla lapsella varasuunnitelmaa? Siitä voisi kysyä ja kannustaa etsimään "sitä ennen kuin sinne lauluopintoihin pääsee" vaihtoehtoista opiskelupaikkaa. Ei menisi vuositolkulla hukkaan aikaa.

Vierailija
24/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tarvitse kannustaa ja kehua, mutta en suoraan sanottuna ainakaan itse myöskään erikseen puuttuisi tuohon asiaan. Antaa nuoren pyrkiä aikansa, kyllä hän sen jossain vaiheessa tajuaa, että lahjoja ei taida riittää, kun opiskelupaikkaa ei kerran tipu. Ymmärrän kyllä suoraan sanomisenkin ajatuksen, mutta toisaalta sekin on vain yhden ihmisen (ap) mielipide ja vaikka hänellä voikin alan ammattilaisena olla enemmän korvaa asialle kuin jollain toisella, voi joku toinen, ammattilainenkin, olla taas toista mieltä. 

Jos nyt jotain haluaa sanoa, niin sanoisin varmaan, että ehkä kannattaa miettiä jotain muuta vaihtoehtoa siksi, että ei neljännelläkään kerralla päässyt sisään. Ei siksi, että ei osaa laulaa (vaikka näillä tietysti vahva syy-yhteys onkin). 

Vierailija
25/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse, mutta saa jos haluaa. Se lahjattomuuskin kun on usein mielipideasia, eikä välttämättä ap:n tai jonkun muun mielipide ole edes totuus. 

Itseänihän ei todellakaan kannustettu eikä kehuttu. Minä olin yläasteella ja osin vielä lukiossa hyvin kiinnostumaton koulunkäynnistä. Pojat ja "kartsalla" kännissä hilluminen vain kiinnosti. Koulu siis meni huonosti. Mutta minä päätin lukiossa että haluan yliopistoon. Vieläpä matemaattiselle alalle, jolla isänikin on. Tuntui että koko maailma yritti latistaa minua. "Ei siitä mitään tule", "Ei meidän suvussa ole lukuihmisiä", "Miksi juuri matemaattinen ala kun olet niin lahjaton juuri matematiikassa, lyhyt matematiikka lukiossakin oli niin kovin vaikeaa". Minä kuitenkin päätin että näytän niille lyttääjille ja valmistuin 4 vuodessa maisteriksi, ja olen erinomaisesti näin lahjattomanakin pärjännyt alani töissä jo 16 vuotta...

Entä sitten jos minulle olisi käynyt kuten tuolle pojalle, että vaikka olisin kuinka hakenut lukemaan toivomaani alaa, en olisi vaan päässyt. Tai olisin päässyt mutta eis iitä olisi tullut mitään. No, enköhän minä jossain vaihesesa olisi ymmärtänyt lopettaa pään hakkaamisen kiviseinään ja luovuttanut. Kannustajilla tai ilman niitä. Mutta siinäkin tapauksessa toivon että olisi joko kannustettu (saamaan kaikki irti itsestä ja uskomaan itseen) tai oltu sanomatta mitään, ei yritetty murskata unelmiani lahjattomuuspuheilla.

Vierailija
26/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:02"]

En itse kannustaisi toista uralle, jos lahjoja ei ole. Mutta aika monessa ammatissa päättäväisyys voi korvata lahjakkuutta.

[/quote]

Mutta laulajaksi ei voi ryhtyä, jos ei ole sävelkorvaa. Sitä ei voi korvata päättäväisyydellä.

Vierailija
27/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:02"]En itse kannustaisi toista uralle, jos lahjoja ei ole. Mutta aika monessa ammatissa päättäväisyys voi korvata lahjakkuutta.
[/quote]

Laulu ei ole yksi näistä.
Olen aina ollut sitä mieltä, että laulamista ei voi opetella. Sen taidon kanssa synnytään. Tietenkin eri tekniikoita voi opetella ja laulua harjoitella, mutta jos ei synny tämän lahjan kanssa, ei laulu vaan kuulosta hyvältä.
Sama pätee esim. piirtämiseen/maalaamiseen. Olin aikoinaan taidelukiossa, jossa oli kuvataide ja musiikkipuoli erikseen. Itse olin kuvataidepuolella.
Siellä oli monia näitä, jotka vaikuttivat siltä, että että he olivat vain ysiluokan päättyessä miettineet, että "mihis kouluun sitä menisi, en kyllä tiedä yhtään, no tää taidelukio kuulostaa ihan kivalta". Sitten oli niitä, jotka olivat koko elämänsä harrastaneet kuvataidekoulua tms. vastaavaa ja omistaneet elämänsä piirtämiselle ja taiteelle. Siitä voi sitten päätellä, että kummat opiskelijat tekivät parempaa jälkeä. Sama homma pätee myös musiikkipuolelle.

Vierailija
28/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:06"]

Kuulostaa oudolta, että jos on hän on harrastanut laulua jo pitkään, niin yksikään hänen opettajansa ei ole huomauttanut hänen laulavan väärin. Kuka tahansa on mahdollista opettaa löytämään se oikeakin sävelkorkeus, ei välttämättä siihen pisteeseen, että pääsisi alan oppilaitokseen, mutta paljon harjoiteltujen kappaleiden kohdalta ainakin.

[/quote]

No, kukapa laulunopettaja haluaa asiakkaista eroon.. Tuo puolitutun lapsi käy siis yksityisessä lauluopetuksessa. Oli kai jossain musiikkiopistossakin, mutta kyllä lahjattomat ja korvattomatkin saavat harrastaa. Käyn minäkin tanssitunneilla, vaikkei todellakaan ehkä muiden mielestä pitäisi. Ymmärrän silti olla hakeutumatta tanssijaksi.

ap

Vierailija
29/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa oudolta, että jos on hän on harrastanut laulua jo pitkään, niin yksikään hänen opettajansa ei ole huomauttanut hänen laulavan väärin. Kuka tahansa on mahdollista opettaa löytämään se oikeakin sävelkorkeus, ei välttämättä siihen pisteeseen, että pääsisi alan oppilaitokseen, mutta paljon harjoiteltujen kappaleiden kohdalta ainakin.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa! Sitä ei voi opettaa! On laulun opettajia, jotka pitävät oppilaastaan kiinni vain rahan takia. Miksi siis häätämään maksava asiakas pois, kun tämän voi pitää kehuilla tyytyväisenä ja maksavana?! Tiedän monta tällaista tapausta, eikä kehitystä ole tullut muuta kuin tekniikkaan. Ääni kyllä alkaa olemaan kuin oopperalaulajilla, mutta laulu on epävireistä, kun oma korva ei osaa sijoittaa ääntä sävelpuhtaasti.

Vierailija
30/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa ei kaikki opi kiinaa... 

Vierailija
31/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:11"]

Ei tarvitse, mutta saa jos haluaa. Se lahjattomuuskin kun on usein mielipideasia, eikä välttämättä ap:n tai jonkun muun mielipide ole edes totuus. 

Itseänihän ei todellakaan kannustettu eikä kehuttu. Minä olin yläasteella ja osin vielä lukiossa hyvin kiinnostumaton koulunkäynnistä. Pojat ja "kartsalla" kännissä hilluminen vain kiinnosti. Koulu siis meni huonosti. Mutta minä päätin lukiossa että haluan yliopistoon. Vieläpä matemaattiselle alalle, jolla isänikin on. Tuntui että koko maailma yritti latistaa minua. "Ei siitä mitään tule", "Ei meidän suvussa ole lukuihmisiä", "Miksi juuri matemaattinen ala kun olet niin lahjaton juuri matematiikassa, lyhyt matematiikka lukiossakin oli niin kovin vaikeaa". Minä kuitenkin päätin että näytän niille lyttääjille ja valmistuin 4 vuodessa maisteriksi, ja olen erinomaisesti näin lahjattomanakin pärjännyt alani töissä jo 16 vuotta...

Entä sitten jos minulle olisi käynyt kuten tuolle pojalle, että vaikka olisin kuinka hakenut lukemaan toivomaani alaa, en olisi vaan päässyt. Tai olisin päässyt mutta eis iitä olisi tullut mitään. No, enköhän minä jossain vaihesesa olisi ymmärtänyt lopettaa pään hakkaamisen kiviseinään ja luovuttanut. Kannustajilla tai ilman niitä. Mutta siinäkin tapauksessa toivon että olisi joko kannustettu (saamaan kaikki irti itsestä ja uskomaan itseen) tai oltu sanomatta mitään, ei yritetty murskata unelmiani lahjattomuuspuheilla.

[/quote]

Kommentoinkin jo jonnekin aiemmin, että on monia asioita, joita voi opiskella ja joissa voi kehittyä päättäväisyydellä. Matematiikka on yksinkertaista, loogista, se ei vaadi taiteellista lahjakkuutta (ellei tavoittele pyrkivänsä uudeksi Einsteiniksi). Sävelkorvaa taas ei millään pysty oppimaan. Laulutekniikan voi, äänenmuodostusta voi oppia, vibraaton, nyanssit, oikean hengitystekniikan, esiintymistaidon, nuotit, musiikin teorian, ihan kaiken. Mutta se, ettei erota sävelkorkeutta toisistaan, on pysyvä ominaisuus. Siihen ei harjoitukset auta. 

ap

Vierailija
32/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei todellakaan ole mielipideasia! Nuotit ja sävelet ovat faktoihin perustuvaa teoriaa ja fakta on eriasia kuin mielipide. Jos tyypin pitää laulaa sävel E, mutta laulaakin sävelen D, niin turha sanoa, että mun mielestä se oli E. Tai voi sanoa, mutta sanoja on silloin väärässä. Sama asia, jos väität tiikeriä haikaraksi..

Vierailija
33/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sävelkorkeuden erottamiskyky ei ole mielipideasia. C on eri nuotti kuin D, vaikka jonkun mielestä niillä ei olisi mitään eroa. 

Vierailija
34/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:15"]

[/quote]

Ei pidä paikkaansa! Sitä ei voi opettaa! On laulun opettajia, jotka pitävät oppilaastaan kiinni vain rahan takia. Miksi siis häätämään maksava asiakas pois, kun tämän voi pitää kehuilla tyytyväisenä ja maksavana?! Tiedän monta tällaista tapausta, eikä kehitystä ole tullut muuta kuin tekniikkaan. Ääni kyllä alkaa olemaan kuin oopperalaulajilla, mutta laulu on epävireistä, kun oma korva ei osaa sijoittaa ääntä sävelpuhtaasti.

[/quote]

Hmm. En ole asiantuntija, mutta muistan joskus lukeneeni tutkimuksesta jossa kumottiin tuota myyttiä etteikö laulua voisi opettaa. Siinä otettiin oppiin sellaisia jotka itse pitivät itseään täysin epämusikaalisina ja laulutaidottomina, suorastaan kehityskelvottomina, mutta heistä saatiin varsin hyviä laulajia. Kehitystä rajoitti pääosin oman motivaation ja harjoittelun taso. Sitä nuottien kuulemistakin voi opetella esim. tietokoneohjelma-avusteisesti.

Vierailija
35/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää. Oli muuten hieno aloitus, jatka samaan malliin.

Vierailija
36/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laulaa niin pieleen ettei erota E:tä G:stä, niin miten on mahdollista että pyydetään jatkuvasti esiintymään? 

Vierailija
37/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 12:50"]

Just! Sitten näitä menee Idolseihin ja muihin suurilla luuloilla, josta saa aiheellisesti murskapalautteen. Siitä seuraa kamala pettymys, itkun tiristys ja kauhee selittely "kyl mä osaan laulaa, oon ollu siinä ja siinä kuorossa, mummi ja naapuritkin on kehuneet". Juu ei, totuus vaan kehiin mahdollisimman hyvissä ajoin. Jos sävelkorvaa ei luonnostaan ole, niin sitä ei voi kukaan eikä mikään akatemia opettaa!

[/quote]

Tämä kyseinen lapsi on käynyt lukioikäisenä monessa tuontapaisessa kilpailussa kääntymässä. Ei ole päässyt mihinkään alkukarsinnasta eteenpäin. Siis koskaan. Ja jokaisesta on laitettu ihmettelystatuspäivitys Facebookiin. 

Joskus vain tekisi mieli kommentoida näitä puolitutun päivityksiä ja sanoa suoraan, että kannattaisi hakeutua jollekin muulle alalle. Jo ihan senkin takia, että kilpailu on kovaa Suomessa, eivätkä muusikot työllisty noin vain. Aika harva elättää itsensä pelkällä musiikilla. 

ap

Vierailija
38/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:22"]

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:15"]

[/quote]

[/quote]

Hmm. En ole asiantuntija, mutta muistan joskus lukeneeni tutkimuksesta jossa kumottiin tuota myyttiä etteikö laulua voisi opettaa. Siinä otettiin oppiin sellaisia jotka itse pitivät itseään täysin epämusikaalisina ja laulutaidottomina, suorastaan kehityskelvottomina, mutta heistä saatiin varsin hyviä laulajia. Kehitystä rajoitti pääosin oman motivaation ja harjoittelun taso. Sitä nuottien kuulemistakin voi opetella esim. tietokoneohjelma-avusteisesti.

[/quote]

Niin, pitivät ITSE itseään kelvottomana. Perustuu epävarmuuteen ja huonoon itseluottamukseen tuossa asiassa, tuskinpa vaan epämusikaalisuuteen...

Vierailija
39/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.06.2015 klo 13:21"]

[/quote]

Sävelkorkeuden erottamiskyky ei ole mielipideasia. C on eri nuotti kuin D, vaikka jonkun mielestä niillä ei olisi mitään eroa. 

[/quote]

En minä toki sitä väitäkään etteikö ne olisi eri nuotteja. Enkä sitäkään etteikö tämä henkilö tällä hetkellä laulaisi sitten väärin kun kerran niin sanot. Mutta epäilen vähän sitä onko tuo muka oikeasti asia jota ei voisi oppia. Kun olen nähnyt miten lapsetkin omassa talossa oppii sitä nuotissa pysymissä konsolipeli-musiikkiohjelmien kanssa, jossa ohjelma antaa palautteen siitä menikö sävel oikein vai ei.

Vierailija
40/52 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin hermostua kun luin otsikon.. Ajattelin lähinnä pientä lasta ja vastaavaa kannustamista, todellakin pitää.

Mutta toi tilanne, puhuisin jo vaihtoehdoista kun vuosia valuu hukkaan. Olisi kerennyt saamaan jo ammatin tossa välissä.. Realiteettia myös kannustajille tälläsessä tilanteessa. Sama kun mä lähtisin hakee lääkkikseen.. En varmasti pääsis sisään ja kuluttaisin vuosia siihen ja porukat vaan kannustaa hakeen eikä muuhun.. Plääh, jotkut tosiaan luulee itsestään liikoja ja kuuntelee muita. Eihän hän paska välttämättä ole, mutta ei siitä nyt ammattia näytä tota kautta tulevan. Muita reittejä ja nyt joku ammatti.