Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei aikuinen ihminen tervehdi

Vierailija
02.06.2015 |

Olemme pienellä kaveriporukalla joskus istuneet iltaa lapsuudenkodissani, ja paikalla on saattanut olla äitini ja siskoni. En ennen ole oikein huomannut tätä piirrettä kaverissani, mutta äitiäni on useasti ärsyttänyt se ettei kaveri tervehdi häntä millään tavalla. Muut tytöt tullessaan moikkaavat iloisesti, mutta tämä yksi ei. Kerran äitini huomautti kaverille asiasta, ja silloin kaveri selitti jotain huonosta päivästään. 

Kaiken huippu oli nyt valmistujaispäivä, kun meillä juhlittiin siskoni ylioppilasjuhlia. Yhteinen kaverimme oli meillä koko päivän ja teki hommiakin, ja illalla innostui että "hei pyydetääs Minttu ja Salla tänne, lähdetään sitten tästä yhdessä kaupunkiin". Tämä Minttu ei taaskaan sanonut mitään tupaan tullessaan, vaikka äitini istui olkkarissa aivan näköetäisyydellä. Toinen kaveri huuteli jo ulko-ovelta heipat. Minttu ei sanonut sanaakaan siskollenikaan, ei mitään onnittelua tai muuta. Otti kyllä kakkua ja viiniä hyvällä halulla.

Mikä vaivaa aikuista ihmistä silloin kun ei kykene edes vähimmäisiin käytöstapoihin? Muuten Minttu on mielestäni ihan ok, mutta tämä moukkamaisuus on jotain aivan ihmeellistä. En tiedä eivätkö muut kaverit tätä huomaa tai käyttäytyykö Minttu paremmin muualla, mutta ihmettelen kovin ja tunnen suurta myötähäpeää tilanteesta. Emme ole Mintun kanssa parhaita kavereita enää, mutta yhteisen kaveripiirin takia joskus nähdään. Taloomme en voi häntä enää pyytää, sillä perheeni on sanonut heittävänsä vastedes ulos moisesti käyttäytyvän. En halua joutua hänen takiaan enää kiusallisiin tilanteisiin, ja kun sanominenkaan ei näytä tepsivän. 

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka ei tervehdi on näin pohojalaasittain sanottuna kolloo!

Vierailija
2/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous/hyvät käytöstavat on kaksi eri asiaa! Ujokin osaa tervehtiä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä mitä puoluetta äänestää jos haluaa lisää tervehtimättömiä kulkemaan nurkkiin. Selkeä merkki syrjäytymisestä jos ei tervehdi.

Yllättävää on että näitä on jo linja-autoissa kuskeinakin!!!

Vierailija
4/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin tervehdin. Lähinnä töissä tulee vastaan ihmisiä jotka eivät tervehdi (hoitoala). Omaisia kun käy potilaiden luona ei tulisi mieleenkään olla tervehtimättä, hyvin usein käy kuitenkin niin että nämä vierailijat eivät vaivaudu tervehtimään. Eipä se mua haittaa, omaan kuitenkin itse hyvät käytöstavat ja ei ole mun vika jos muilta käytöstavat puuttuu.

Vierailija
5/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla osa porukasta katselee pitkin seiniä kun kohdataan käytävällä : ) Itsessä se herättää pientä hilpeyttä miten vaikeaa se tervehtiminen voi muutamille olla.

Vierailija
6/44 |
03.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se tervehtimisen puute välttämättä haittaa, jos kuitenkin katsoo silmiin ja jotenkin noteeraa toisen. Kaikista ärsyttävintä on se, että joku ei koskaan edes katso päin, vaan teeskentelee, ettei toista ole olemassa.

Vierailija
7/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen törppö.

Suomalaisen tunnistaa siitä, että nähdessään tutun ihmisen, miettii kuumeisesti miten välttää tervehtimistä. Yleensä pälyileekin eri suuntiin, tekee asiasta mahdollisimman vaikean. Muualla maailmassa kun näet etäisestikin tutun ihmisen, nopea reaktio on hymy tai tervehdys. Ja siitä jatketaan sitten eteenpäin sen kummemmin asiaa miettimättä. Suomessa toinen erikoisuus: miestä tervehtivä nainen on tyrkky ja flirtti, yrittää iskeä miehen.

Että tältä pohjalta täällä Junttilandiassa.

Vierailija
8/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi voisi itse vaikka moikata ensin, jos moikkausta ei toiselta kuulukkaan.
Onhan se toki vieraan kohteliasta sanoa hei, mutta en ymmärrä miksi äitisi antaa porttikiellon hänelle..

Vierailija
9/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä tervehtiminen on aitoa. Jos jotain ihmistä kohtaan ei tunne aitoa läheisyyttä hän on ulkopuolinen ja sellaista ei tervehditä. Ystävän äiti voi olla sellainen ulkopuolinen henkilö. Johonkin ne rajat on vedettävä sen tervehtimisenkin suhteen. 

Vierailija
10/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tervehdi puolituttuja esim. sisarusten kumppaneita tai kavereita koska en halua häiritä ja tuhlata toisten aikaa mun huomaamiseen. Mulla on mielenterveysongelmia kyllä. Mutta niin voi olla sun kaverillakin.

Vierailija
11/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että tältä pohjalta täällä Porvoossa.

Vierailija
12/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:47"]

Täällä tervehtiminen on aitoa. Jos jotain ihmistä kohtaan ei tunne aitoa läheisyyttä hän on ulkopuolinen ja sellaista ei tervehditä. Ystävän äiti voi olla sellainen ulkopuolinen henkilö. Johonkin ne rajat on vedettävä sen tervehtimisenkin suhteen. 

[/quote]

Täällä kyläily on aitoa. Jos jotain ihmistä kohtaan ei tunne aitoa läheisyyttä, hän on ulkopuolinen eikä sellaisen luo mennä kylään.

ap

Vierailija
13/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät ole opettaneet käytöstapoja? Useimmat teinin kaverit eivät tervehdi mua.

Vierailija
14/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hän tuleekin kylään Sun luo eikä äitisi.

Vierailija
15/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut 10 vuotta samassa talossa. Naapurini kauemmin. Koskaan näiden vuosien aikana hän ei ole vastannut tervehdyksiini. Asun yksin, olen työssäkäyvä hiljainen asuja. Kyseinen naapuri on vanhempi nainen, ei työelämässä. Tänä keväänä kyllästyin ja lopetin yrittämisen. Kieltämättä joskus on kiusallista matkata samassa hississä puhumatta mitään, minkäs teet.

Vierailija
16/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 21:55"]

Olen asunut 10 vuotta samassa talossa. Naapurini kauemmin. Koskaan näiden vuosien aikana hän ei ole vastannut tervehdyksiini. Asun yksin, olen työssäkäyvä hiljainen asuja. Kyseinen naapuri on vanhempi nainen, ei työelämässä. Tänä keväänä kyllästyin ja lopetin yrittämisen. Kieltämättä joskus on kiusallista matkata samassa hississä puhumatta mitään, minkäs teet.

[/quote]

Niin, tuo on myös tosi epäkohteliasta. Haluaa ilmeisesti olla erakkona naapureiden suhteen. En kuitenkaan voisi edes kuvitella meneväni kylään moikkaamatta talon väkeä. Ihan automaattista että tupaan astuessaan sanoo moi.

ap

Vierailija
17/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysä kotikasvatus.

Vierailija
18/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkotikaverin isä ei tervehdi, vaikka joka aamu tavataan naulakoilla. Aluksi ei ollut kuulevinaan, pari kertaa on vain möllöttänyt suoraan kohti suu vähän auki sanomatta sanaakaan. Samalla tavalla käyttäytyy myös lapsensa. Huvittavinta on ollut nähdä häntä eräässä harrastuksessa kaveripiirissä. On kovin sosiaalinen ja sukkelasanainen kaveri!

Vierailija
19/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä taas kun ei parempaa ole, niin sitten pädetään jollain vitun käytöstavoilla. Oikeasti?

Vierailija
20/44 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota samaa ihmettelen osassa lasten kavereita. Osa kun tulee kylään, niin moikkaa välittömästi ja osa sitten ei tervehdi vaikka mä niitä morotankin. Kattovat vaan vaivaantuneena ja häviävät yläkertaan mulkoillen mua.

Itseä myös satunnaisesti pistää "silmään" se, että lasten kaverit eivät tervehdi esim kaupassa. Edes ne jotka moikkaa kylään tulessa. Harvassa on se kaveri, joka kehtaa kaverilauman keskeltä luikauttaa moikan, mutta on niitäkin pari.

Mä olen sen tuhat kertaa omilleni sanonut, että aina talon väkeä pitää tervehtiä ja naapureitakin yms tuttuja pitkin poikin kyliä. Teinienkin. Sillä ei ole mitään merkitystä mistä ja miten ihmisen tuntee, tuttua tervehditään!

Enhän mä voi kuin toivoa, että lapsemme osaavat käyttäytyä ilman vanhempiensakin seuraa. Voishan sitä joltain omalta kaveriltaan kysyä, että onko ne fiksuja, kun kylillä näkevät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän