Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hermot ei meinaa kestää uhmaikäisen kanssa

Vierailija
01.07.2022 |

Joka minuutti lapsi testaa rajoja. Rajat on aina olleet selkeät, perustellut ja pitäneet. Silti lapsi testaa, testaa ja testaa niitä. Joka ikinen hetki yhtä vääntöä. Ja kun rajat pitää (kuten ne aina meillä tekee, niin seuraus on itku tai kirkuminen). Lapsen on mahdottoman vaikea uskoa, että hän ei päätä asioita (paitsi muutamat omat pienet asiat).

Mitenhän tätä jaksaisi? Meinaa omat hermot mennä, kun mikään asia, ei pieni eikä suuri mene ilman vääntöä ja sitä että joudun olemaan tosi tiukkana. Esim. lapsi sanoo vähän ennen lounasaikaa, että hänellä on nälkä. Vastaan, että kohta onkin ruoka-aika, niin saat syötävää ihan pian. Lapsi alkaa vänkäämään että ei ole nälkä eikä aio syödä. Tai pyydään keräämään lelut (ei isoa määrää vaan pari lelua) laatikkoon ennen nukkumaan menoa. Lapsi alkaa heitellä laatikosta lisää leluja lattialle. Jne.

Jos hermoni meinaavat pettää sanon lapselle että menen hetkeksi yksin viereeseen huoneeseen (aikalisä, etten hermostuisi) ja käsken lapsen jäämään siksi aikaa siihen mitä oli tekemässä. Lapsi tulee perässä ja yrittää vaikkapa hyppiä päälleni. Palautan lapsen takaisin ja joudun tekemään sen monta kertaa ennen kuin asia menee perille. Siinä meni samalla mahdollisuuteni rauhoittua pieni hetki yksin.

Millä te muut kestätte?

Ja p.s. lapsi on minulle hyvin rakas ja joka päivä sen hänelle teen selväksi. Tämä oli vain tällainen hermojen menetys avautuminen, mutta ei koko totuus meidän elämästä

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Hyvin sä vedät.

Vierailija
2/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tollasta se vaan on. Eipä sitä arvaa ennen kuin lapsen saa, että miten rankkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hermot meinaa mennä niin pitää mennä hetkeksi jonnekin yksin.

Vierailija
4/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun täytyy vähän jekuttaa lasta. Tähän tyyliin;

- lapsi sanoo, että on nälkä ennen ruoka-aika; anna lapselle tehtäväksi kattaa pöytä, valmistaa jälkkäri tms

- lapsi ei halua kerätä leluja > kysy, kerääkö lapsi duplot nopeammin ennen kuin kerkeät käymään pissalla

- jos haluat olla omasaa rauhassa, niin järjestä lapselle nopeasti kivaa tekemistä, esimerkiksi muovailuvahaa ja lähde vaivihkaa takavasemmalle.

Eli voimakastahtoisen lapsen kanssa ei kannata lähteä juupas eipäs vänkäilyyn. Huomion kiinnittäminen muualle, kiireisenä pitäminen sopivan tasoisia tehtäviä antamalla, haastaminen kilpailuun jne. ovat eväitä, joiden avulla ei tule niin paljon mahdollisuuksia vänkäämiselle.

Joskus ei mikään riitä ja silloin vaan hermot menee. Ja niin sen kuulukin mennä. Lapsen täytyy saada nähdä koko tunteiden kirjo malliesimerkkinä omilta vanhemmilta. Joskus kiukututtaa ja hermot menee, mutta sen jälkeen istutaan alas rauhoittumaan ja pahoitellaan.

Vierailija
5/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
6/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuus oli kauheaa kun ei saanut itse päättää. Voi sitä tunnetta kun täytti 18v. Sitten iski vauvakuume tehdä uusi kärsijä toisen ihmisen vallan alle, mutta enpäs tehnytkään.

Vierailija
7/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ikäväli 1-2 oli ihan kauheaa. Jatkuvasti tuota samaa: rajojen venyttämistä, pinna (lapsella) katkes tosi pienestä, muiden kans leikit ei sujuneet jne. Jotain kuitenkin tapahtui aikalailla heti kun täytti kaksi ja elämä yhtäkkiä muuttui (eli lapsi kasvoi ja alkoi saada enemmän sanoja käyttöönsä). Lapsi tottelee, jaksaa odottaa, on tosi empaattinen muita kohtaan jne. En olis uskonut, että näin voi edes käydä, mutta nyt vanhemmuus on taas tosi palkitsevaa, tuntuu, että vuoden ajan se ei ollut.

Minä käytän lapsen kanssa paljon tuota mitä edellä oleva ehdotti, keksin pieniä avustavia tehtäviä joiden avulla saadaan arki mieluisaksi :)

Vierailija
8/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Materiaalia tulostettavaksi:

https://www.hameenlinna.fi/sosiaali-ja-terveys/perhekeskus-uppis/arjen-…

Tarvisin ohjeita varmaan itselleni hermojen hallintaan. Ennen lasta luulin olevani hyvähermoinen, en siis oikeasti juuri koskaan hermostunut mistään. Ja jos hermot meinasi pettää auttoi viisi minuuttia yksin nollaamaan tilanteen. Mutta nyt ei pääse koskaan yksin rauhoittumaan, kun lapsi seuraa perässä vuorenvarmasti vaikka mitä tekisi ja jatkaa testaamista. Ap

Vierailija
9/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ikäväli 1-2 oli ihan kauheaa. Jatkuvasti tuota samaa: rajojen venyttämistä, pinna (lapsella) katkes tosi pienestä, muiden kans leikit ei sujuneet jne. Jotain kuitenkin tapahtui aikalailla heti kun täytti kaksi ja elämä yhtäkkiä muuttui (eli lapsi kasvoi ja alkoi saada enemmän sanoja käyttöönsä). Lapsi tottelee, jaksaa odottaa, on tosi empaattinen muita kohtaan jne. En olis uskonut, että näin voi edes käydä, mutta nyt vanhemmuus on taas tosi palkitsevaa, tuntuu, että vuoden ajan se ei ollut.

Minä käytän lapsen kanssa paljon tuota mitä edellä oleva ehdotti, keksin pieniä avustavia tehtäviä joiden avulla saadaan arki mieluisaksi :)

Olen minä yrittänyt niitä avustavia tehtäviä keksiä, mutta nekin menee vain väännöksi. Lautasliinojen laitto tehtävä johtaa sekunnissa siihen, että lapsi repii lautasliinat silpuksi ja heittää silpun telkkarin taakse jne. Ap

Vierailija
10/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota hermosauhut.

Vierailija
11/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarvisin ohjeita varmaan itselleni hermojen hallintaan. Ennen lasta luulin olevani hyvähermoinen, en siis oikeasti juuri koskaan hermostunut mistään. Ja jos hermot meinasi pettää auttoi viisi minuuttia yksin nollaamaan tilanteen. Mutta nyt ei pääse koskaan yksin rauhoittumaan, kun lapsi seuraa perässä vuorenvarmasti vaikka mitä tekisi ja jatkaa testaamista. Ap

Mä ymmärrän. Mulla kahden pienen kanssa jatkuvaa rajojen testaamista. Yritin mll:n sivuilta lukemani ohjeen mukaan mennä yksin rauhoittumaan, mutta tulevat perässä kirkumaan ja jopa hakkaamaan ovea kun yritinkin senkin joskus sulkea, etten räjähdä. No, räjähdin kyllä ja huusin niin, että varmaankin on joku lähipäivä sos.tt ovella kolkuttamassa.

Vierailija
12/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä ymmärrän. Mulla kahden pienen kanssa jatkuvaa rajojen testaamista. Yritin mll:n sivuilta lukemani ohjeen mukaan mennä yksin rauhoittumaan, mutta tulevat perässä kirkumaan ja jopa hakkaamaan ovea kun yritinkin senkin joskus sulkea, etten räjähdä. No, räjähdin kyllä ja huusin niin, että varmaankin on joku lähipäivä sos.tt ovella kolkuttamassa.

Kiitos kun ymmärrät, se lämmittää mieltä. Mäkin oon joutunu joskus sulkemaan oven takanani, etten räjähtäisi lapselle, ja minunkin lapsi hakkasi ja potki ovea ja kirkui. Ap

Vierailija
13/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen minä yrittänyt niitä avustavia tehtäviä keksiä, mutta nekin menee vain väännöksi. Lautasliinojen laitto tehtävä johtaa sekunnissa siihen, että lapsi repii lautasliinat silpuksi ja heittää silpun telkkarin taakse jne. Ap

Meillä toimii myös vain silloin kun lapsi on muutenkin mukavalla tuulella. Jos on oma tahtohetki päällä, niin tosiaan kaikki lentää minne sattuu tai sitten vain lojutaan lattioilla makaroonina.

Vierailija
14/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vessaan lukon taakse. Niin ei pääse lapsi päälle pomppimaan. Tsemppiä. Tuotahan se on. Ja teininä sitten uudestaan. Sillon vaan lapsi on jo niin iso, ettei sitä enää napata kainaloon ja viedä jonnekkin.

Vierailija
15/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mll:n ohjeet on ihan kauniita ajatuksia, mutta käytännössä ihan turhia. Eikä niitä ole mihinkään vaikeisiin tilanteisiin edes tarjolla.

Vierailija
16/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vessaan lukon taakse. Niin ei pääse lapsi päälle pomppimaan. Tsemppiä. Tuotahan se on. Ja teininä sitten uudestaan. Sillon vaan lapsi on jo niin iso, ettei sitä enää napata kainaloon ja viedä jonnekkin.

Lapsi hakkaa ja potkii ovea ja kirkuu, jos suljen oven. Rauhotu siinä sitten, kun vielä joutuu pelkäänään että se satuttaa itsensä siinä vahingossa ovea potkiessaan. Ap

Vierailija
17/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, tuo on vasta kevyttä harjoittelua siihen mitä murrosikä tuo mukanaan. Kannattaa myös unohtaa lupaukset siitä, että uhmaikä menisi ohi, ei mene.

Vierailija
18/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mll:n ohjeet on ihan kauniita ajatuksia, mutta käytännössä ihan turhia. Eikä niitä ole mihinkään vaikeisiin tilanteisiin edes tarjolla.

Tää on just näin. Heidän ohjeet on yleensä sellaisiin ongelmatilanteisiin, mitkä pienellä järjen käytöllä itsekin oivaltaa.

Olen muuten itse ottanut käyttöön musiikin kuuntelun kuulokkeista, jos lapsilla alkaa olla villi meno. Pysyn itse pidempään rauhallisena, mikä rauhoittaa myös lapsia. Pääsen niin "omaan tilaan", jonne en näköjään muuten pääse, kun hajottavat vaikka oven.

Vierailija
19/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin rankkaa, että en voi edes harkita toista lasta, vaikka alunperin haaveilin kahdesta tai kolmesta. Miksei kukaan varoittanut etukäteen? Ap

Vierailija
20/24 |
01.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on niin rankkaa, että en voi edes harkita toista lasta, vaikka alunperin haaveilin kahdesta tai kolmesta. Miksei kukaan varoittanut etukäteen? Ap

Toisella voi olla erilainen temperamentti tai sitten ei