Oletko kaikkien työyhteisössä työskentelevän kaveri ja pidät kaikkiin yhteyttä työajan ulkopuolella?
Pitääkö mielestäsi kaikkien olla kavereita myös työajan ulkopuolella vai saako mielestäsi kaverit valita itse vapaa-ajalle?
Tiedetään kyllä mitä laki tästä sanoo, mutta mitä mieltä itse olet sinä joka tämän luet. Pitäisikö pakottaa?
Kommentit (36)
Ei työajan ulkopuolella tarvitse olla kenenkään työkaverin kaveri mutta töissä kyllä. Työpaikka ei ole mikään päiväkoti missä ollaan yhden tai kahden kanssa kaveria ja syrjitään jotain muuta.
Työskentelen moniammatillisessa tiimissä viiden muun henkilön kanssa. Tulemme loistavasti juttuun ja töihin on kiva mennä juuri näiden työkavereiden kanssa. Koko ajan on sellainen hyvä tekemisen meininki ja autetaan toisiamme sen verran mitä pystytään täysin erilaisista tehtävän kuvista huolimatta. Pidämme jonkin verran yhteyttä viesteillä ja silloin tällöin käymme yhdessä tai pienemmällä porukalla jossain yhteisissä tapahtumissa, oli sitten kyse keikasta tai puistokaljoista.
Tätä ennen en ole koskaan pitänyt vapaa-ajallani yhteyttä työkavereihin. Nyt on vain niin hyvä porukka, että on päässyt käymään näin.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani työllistää vuodessa 432 ihmistä. Totta kai olen kaikkien kaveri ja lähetän joka päivä tsemppiviestit massasähköpostituksena, jos en ehdi soitella kaikille.
Kyllä pitää soitella ja saunailtoja tulee järjestää ja kaikki kutsuttava mukaan.
En ole yhdenkään työkaverin Facebook kaveri enkä seuraile heitä instassa. Ei koskaan vietetä vapaa-aikaa yhdessä.
Olen töissä töissä. Rahan takia. Elämä on muissa piireissä.
Olisi varmasti pakotettuna mukava meininki🤣 ja lisäisi hyvää ilmapiiriä. Työntekijät varmasti pysyisivät iloisina töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajani työllistää vuodessa 432 ihmistä. Totta kai olen kaikkien kaveri ja lähetän joka päivä tsemppiviestit massasähköpostituksena, jos en ehdi soitella kaikille.
Kyllä pitää soitella ja saunailtoja tulee järjestää ja kaikki kutsuttava mukaan.
Sen haluaisin nähdä, kun 432 sulloutuu samaan saunaan
Meillä on hyvä työyhteisö, ja pidän joitakin työkavereitani myös siviilissä ihan ystävinäni. Joidenkin työkavereiden kanssa tulee toimeen paremmin, ja joidenkin kanssa huonommin. Ei kenenkään ole pakko vapaa-ajallaan hengailla työkavereiden kanssa, jos ei halua.
Pakotetusta tulee mieleen: hyväksytäänkö erilaisuus myös se, jos ei halua yhteyttä pakotetustikkaan. Vai pitääkö nostaa framille työpaikalla ja hieman nolata työntekijää joka kieltäytyy? Nuhtelu? Varoitus?
Tätähän ei laki salli, silloin ollaan työpaikkakiusaamisen puolelle.
No ei tietenkään ole mikään pakko olla tekemisissä vapaa-ajalla.
Itse olen osan kanssa yhteyksissä päivittäin, joidenkin kanssa muutaman päivän välein, jonkun kanssa satunnaisesti ja osan kanssa en ikinä työajan ulkopuolella. Eli toisinsanottuna osa on mun hyviä ystäviä, joitakin pidän kavereina, jotain pidän vähän etäisempänä tuttavana ja loput on vaan tyyppejä jotka on samassa työpaikassa. Töissä tulen kaikkien kanssa hyvin toimeen ja olen "kaikkien kaveri".
Vierailija kirjoitti:
Pakotetusta tulee mieleen: hyväksytäänkö erilaisuus myös se, jos ei halua yhteyttä pakotetustikkaan. Vai pitääkö nostaa framille työpaikalla ja hieman nolata työntekijää joka kieltäytyy? Nuhtelu? Varoitus?
Tätähän ei laki salli, silloin ollaan työpaikkakiusaamisen puolelle.
Jalkapuihin torille istumaan.
Pakottaja ei tule silloin kaikkien kanssa toimeen eikä hyväksy erilaisuutta. Alentaa ja pakottaahan voi yrittää, mutta kenenkään ei ole pakko yrityksistä huolimatta. Lähinnä neuvoisin tilanteessa kääntymään tarvittaessa liiton ja työsuojelun puoleen.
Vaikein tilanne tulee silloin, kun on joku työkaveri porukka, joka vielä tekee samaa työtä ja vain yksi heistä on ikävä ihminen. Ei kiinnosta kutsua häntä vapaa-ajalla mukaan, mutta samalta tuntuu hirveän ilkeältä, kun kaikki muut kutsutaan.
Töissä yhdessätekeminen on niin intensiivistä, että ei paljon vapaalla kiinnosta huseerata työkaverien kanssa. Tämä on varmaan jo jaksamiskysymyskin kullekin.
Vapaat on kyllä täydellistä vapaata mihinkään työhön liittyvästä.
-lastenkodin ohjaaja.
Olen töissä tuhansia henkilöitä työllistävässä firmassa. Tulisi aika vaikeeta pitää niihin yhteyttä työajan ulkopuolella. Työni koskettaa suoraankin yli 2000 henkeä ja töissä olen jatkuvasti tekemisissä satojen henkilöiden kassa joten edes niiden kanssa yhteyden pito olisi mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Olisi aikamoinen karuselli pyöriä vapaa-aika työkavereiden kanssa, jotka kaikki vastakkaista sukupuolta. Saisi puolisolle selittää.
Tämä.
-miesohjaaja laitoksessa
Miksi ihmeessä pitäisi olla tekemisissä vapaa-ajalla kenenkään työkaverin kanssa, ellei siis itse halua?
Kyllä minä juttelen työkavereiden kanssa ihan mielellään, jos tulee vaikka kaupassa vastaan, tai jos on joku kiva tapahtuma tms. Mutta kun ei ole mitään sen enempää yhteistä kuin työ, niin eipä sitä tule muuten vietettyä aikaa yhdessä, vaikka mukavia ovatkin.