Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö teitä vuokra-asujat pelota vanhuus?

Vierailija
02.06.2015 |

Jos vielä vanhana joudutte asumaan vuokralla miten pärjäätte eläkkeellänne?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato kun ei kannata ostaa omaa, vuokra-asuntoon saa asumistukea!

Vierailija
2/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon omistusasuja ja tää nimenomaan pelottaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ku on muutama omistusasunto vuokralla ni sen verran saan tuottoa että vuokran kattaa.joo lapsen asunto niin tällä tavalla saa rahan siirrettyä.

Vierailija
4/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitenkäs sitten omistusasujana, eikö pelota maksaa pienestä eläkkeestä asunnon korjauksia (esim. Kerrostalossa putkiremontit ym. tai ok-talossa kattoremontit, pihan hoito ym.) Ei sitä lainaa pankista saa jos ei ole tuloja, ei ne asumiskustannukset siihen lopu kun asunto on maksettu. Vuokralla voi aina muuttaa halvempaan tai rempan alta pois. Eikä tarvii murehtia saako asunnon myytyä vai ei.

Vierailija
5/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän mua pelottaisi vaikkapa omakotitalon omistaminen ja se, etten vanhempana pystyisi edes pihaa haravoimaan puhumattakaan muista yleisistä huoltotoimenpiteistä, jotka omakotitaloasumiseen kuuluu.

Vuokralla ollessani voin soittaa talonmiehelle avaamaan vaikkapa tukkeutuneen lavuaarin, eikä tarvitse tilata kallista putkimiestä. Puhumattakaan siitä, että sitten jokin pankki soittelisi minulle ja tarjoaisi käänteistä asuntolainaa ja menetän omaisuuteni sitä kautta.

Vuokrasta on myös helppo muuttaa pois ja vaihtaa itselleen sopivampaan asuntoon, vaikkapa senioritalosta.

Vierailija
6/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen eläkkeelle jäädessä joskus yli 30v päästä vielä tässä asunnonperseessä asumassa niin hirttäydyn samantien. Eli kysymys on merkityksetön ja teoreettinen :)

Vierailija
7/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:48"]Enemmän mua pelottaisi vaikkapa omakotitalon omistaminen ja se, etten vanhempana pystyisi edes pihaa haravoimaan puhumattakaan muista yleisistä huoltotoimenpiteistä, jotka omakotitaloasumiseen kuuluu.

Vuokralla ollessani voin soittaa talonmiehelle avaamaan vaikkapa tukkeutuneen lavuaarin, eikä tarvitse tilata kallista putkimiestä. Puhumattakaan siitä, että sitten jokin pankki soittelisi minulle ja tarjoaisi käänteistä asuntolainaa ja menetän omaisuuteni sitä kautta.

Vuokrasta on myös helppo muuttaa pois ja vaihtaa itselleen sopivampaan asuntoon, vaikkapa senioritalosta.
[/quote]
Mutta kun on se kämppä jo maksettu niin sen voi laittaa vaikka vuokralle kun muuttaa senioritaloon

Vierailija
8/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on sanottava, että eläkkeeni kyllä pelottaa. En jaksa oikein uskoa ollenkaan siihen, että meidän sukupolvelle juuri mitään eläkkeitä maksetaan. Eiköhän ne jonkun hyvän leikkurin keksi, kun suuret ikäluokat on ensin saaneet hirmueläkkeitä vuosikaudet ja sitten tulevat heikkoon kuntoon ja tarvitsevat yhteiskunnalta ilmaisia palveluita.

Mitä taas sitten vuokra-asumiseen tulee, niin ei minua se pelota, etten omista asuntoa, jossa me asumme. Yleensäkin enemmän pelottaisi, että kaikki omaisuus olisi samassa omaisuuslajissa, kuten taitaa suurimmalla osalla ihmisistä olla. Nytkään vuoden 2010 jälkeen ei ole asuntojen reaalihinnat nousseet ja saattavat lähteä laskuunkin. 

Oma ratkaisuni on, että tällä hetkellä omaisuudestani on noin 20% koroissa, 57% osakkeissa, 3% autossa ja 20% kiinteässä omaisuudessa, tosin kiinteää omaisuutta on enemmän, jos niiden euromääräinen arvo lasketaan, mutta sitä vastaan on velkaakin. Ehkä oikeat omistussuhteet olisivat siis 50% osakkeissa, 30% kiinteässä ja 20% koroissa + autossa yhteensä.

Vierailija
9/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:48"]Enemmän mua pelottaisi vaikkapa omakotitalon omistaminen ja se, etten vanhempana pystyisi edes pihaa haravoimaan puhumattakaan muista yleisistä huoltotoimenpiteistä, jotka omakotitaloasumiseen kuuluu. Vuokralla ollessani voin soittaa talonmiehelle avaamaan vaikkapa tukkeutuneen lavuaarin, eikä tarvitse tilata kallista putkimiestä. Puhumattakaan siitä, että sitten jokin pankki soittelisi minulle ja tarjoaisi käänteistä asuntolainaa ja menetän omaisuuteni sitä kautta. Vuokrasta on myös helppo muuttaa pois ja vaihtaa itselleen sopivampaan asuntoon, vaikkapa senioritalosta. [/quote] Mutta kun on se kämppä jo maksettu niin sen voi laittaa vaikka vuokralle kun muuttaa senioritaloon

[/quote]

Kuka haluaa muuttaa vuokralle asuntoon, jota ei ole mahdollisesti pystytty edes perushuoltamaan? Eikä se vuokraaminenkaan niin yksinkertainen toimenpide ole. Ja mikä minua, nyt vuokralla asuvaa, estää muuttamasta siihen senioritaloon :D

Ota huomioon, että on olemassa muitakin sijoituksia, kuin asunto.

Vierailija
10/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:25"]

No mitenkäs sitten omistusasujana, eikö pelota maksaa pienestä eläkkeestä asunnon korjauksia (esim. Kerrostalossa putkiremontit ym. tai ok-talossa kattoremontit, pihan hoito ym.) Ei sitä lainaa pankista saa jos ei ole tuloja, ei ne asumiskustannukset siihen lopu kun asunto on maksettu. Vuokralla voi aina muuttaa halvempaan tai rempan alta pois. Eikä tarvii murehtia saako asunnon myytyä vai ei.

[/quote]

No se okt laitetaan viimeisinä työvosina sellaiseen kuosiin, ettei odotettavissa ole mitään valtavia remontteja seuraavaan 30 vuoteen. Sitten voi kiinteistön laittaa lihoiksi ja mennä senioritaloon.

Suvussa on ollut parikin vanhempaa marttaa kun asuivat 90+ -ikäisinä omaa puillalämmitettävää taloaan. Vävy ja lapsenlapset vain kävivät tekemässä klapit.

Vierailija
11/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten pätkääkään. Minulla on varakkaat vanhemmat, ja enköhän ennen sitä vanhuutta peri heidät puoliksi veljeni kanssa. Kyllä sillä perinnöllä hyvin elelee vanhuudenpäivät. 

Vierailija
12/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei pelota yhtään mikään. Elän vailla huolta huomisesta ja luotan että elämä kantaa, tavalla tai toisella. 

Vierailija
13/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän pelottaa se 25 vuoden asuntolaina koska varmuutta töistä ei vain ole ja halvemmalla joutuisi asumaan jossain puliukkojen keskellä.

Henkilökohtainen konkurssi on hyvin realistinen vaihtoehto. Huutolaiseksi joutuminen ei niinkään. Laittakoon valtio sitten kuulan päähän vanhana jos eivät enää voi asumista rahoittaa.

Vierailija
14/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:25"]

[/quote]

Muuttaminen on niin vittumaista hommaa, että itse en ainakaan halua tehdä sitä vanhuksena. Myyn omakotitalon ja ostan pienen osakkeen uudesta talosta heti kun alkaa tuntua siltä että pihatyöt ja remontit ei enää maistu.

Asumistukien jälkeen itselle maksettavaksi jäävä osuus on kuitenkin aina omassa piempi kuin vuokralla.

Vierailija
15/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 13:48"]

Enemmän mua pelottaisi vaikkapa omakotitalon omistaminen ja se, etten vanhempana pystyisi edes pihaa haravoimaan puhumattakaan muista yleisistä huoltotoimenpiteistä, jotka omakotitaloasumiseen kuuluu.

[/quote]

Ei kyllä missään auota maksutta lavuaareja, kyllä se kuuluu asukkaan maksettaviin töihin.

Vierailija
16/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten se omasta muuttaminen on muka hankalampaa? Vuokralla on irtisanomisaika, omassa ei. Haluaisin asua vanhuksena omassa juurikin asumisvarmuuden vuoksi. Vuokralta voi aina joutua muuttamaan vasten tahtoaan, omasta ei.

Vierailija
17/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:17"]

[/quote]

Ei kyllä missään auota maksutta lavuaareja, kyllä se kuuluu asukkaan maksettaviin töihin.

[/quote]

Ai... No sitten minulla on käynyt hyvä tuuri, kun talonmies on tullut tilanteen tsekkaamaan pari kertaa. Ja tosiaan sellaisissa tilanteissa, että olen jo hajulukot ja muut sellaiset toimet tehnyt, jotka amatööri voi tehdä.

Vierailija
18/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:14"]

Enemmän pelottaa se 25 vuoden asuntolaina koska varmuutta töistä ei vain ole ja halvemmalla joutuisi asumaan jossain puliukkojen keskellä.

Henkilökohtainen konkurssi on hyvin realistinen vaihtoehto. Huutolaiseksi joutuminen ei niinkään. Laittakoon valtio sitten kuulan päähän vanhana jos eivät enää voi asumista rahoittaa.

[/quote]

No joo, jotku asuu mielummin puliukkojen keskellä vuokralla kuin ottaa riskin.

Riski asuntolainassa on kuitenkin melko pieni. Pahimmassa tapauksessa joutuu takasin vuokralle, jos kaikki menee pieleen.

Vierailija
19/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oottehan te hienossa asunnossaNNE  asuvat muistaneet elää niin, että jos potkaisette tyhjää, niin pääsette rajan takanakin hienoon asumukseen, ettekä sinne järkyttävään likaiseen matoiseen luolaan, joka on nykyisen designhuippukotinne täydellinen vastakohta.  PS. Armahda köyhiä, älä ilku äläkä ylenkatso jne....

Vierailija
20/65 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:21"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 14:17"]

[/quote]

[/quote]

Ai... No sitten minulla on käynyt hyvä tuuri, kun talonmies on tullut tilanteen tsekkaamaan pari kertaa. Ja tosiaan sellaisissa tilanteissa, että olen jo hajulukot ja muut sellaiset toimet tehnyt, jotka amatööri voi tehdä.

[/quote]

No miten tämä poikkeaa osakkeesta? Kyllä sielläkin taloyhtiö huolehtii asunnon ulkopuoliset viemärit auki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän