Parvekkeella tupakointi - valitus
Lauantaina illalla ystäväni poltti parvekkeellani tupakkaa ja yläkerran naapuri huusi että säästäkää parveketupakointi juhannukseksi kun ei ole muita ihmisiä talossa. Voiko tälläisestä valittaa? Ei ole kiellettyä taloyhtiössämme polttaa parvekkeella ja minun parvekkeeni se on, kai vieraani voivat siinä ne harvat kerrat käydä savuttelemassa. Vai?
Kommentit (50)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 11:57"]
Mulla tulee noin puolen tunnin välein naapurin tupakanhajua sisälle vaikka olisi ikkunat ja ovet kiinni. Mun puolesta voisi kieltää tupakoinnin kokonaan. Ei paljon sympatioita ole röökaajille.
[/quote]
Tupakan savua ja hajua ei saatulla sisällle. Taloyhtiön on korjattava tilanne, heti yhteys isännöitsijään ja hallitukseen ja jos ei muuten etene, terveystarkastajaan.
Kuinka moni on niin avuton ettei tee asialle mitään?
Valviralla on ohjeet tupakansavusta ja hajusta, se on terveydelle haitallinen asia eikä mikään vähättelyn aihe, sieltä löytyy toimintaohjeet ja taloyhtiön pitää tilkitä semmonen haju ettei se todellakaan tule sisälle. Semmoset tupakalle haisevat ihmiset on kammottavia kaupassa kun kulkevat ohi, niiden elämä on muutenkin hallitsematonta ja muista piittaamatonta kun minäminäminä olen tärkein.
Tuolla joku urpo aiemmin vähätteli tupakointia kuinka ihmiset valittaa enemmän ja enemmän, et urpo voi käsittää kuinka hirveä se haju on kun kodin sisäilman pitäisi olla raikas niin eiköhön joku itsekäs pahalle haiseva olio pilaa senkin kun ei viitis mennä tupakoimaan kauemmas.
Myös tupakointi ilmanottoaukkojen lähellä tuo sisälle tuota paskasta hajua.
http://www.valvira.fi/ymparistoterveys/terveydensuojelu/asumisterveys/asuntojen_tupakansavu
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:29"]
Kanankakkaa vaan parvekekukille ja reippaasti. Tai vaikka pelkkää kanankakkaa parvekelaatikoihin ja se aurinkoon pariksi viikkoa muhimaan. Muista kastella. Pieni toivo, että pari viikkoa käyneenä haju alkaa olla sen verran tanakka, että se tupakoitsijakin haistaisi sen, mutta ei välttämättä.
[/quote]
Alapeukkua tälle? :D Miksi ihmeessä? Tupakansavu aiheuttaa syöpää, kanankakan käry tietääkseni ei. Kumpikin haisee yhtä pahalle. Jollakinhan ne kesäkukatkin pitää lannoittaa, varsinkin jos nikotiinilla niitä jatkuvasti kiusataan, eikös vain? :D
[/quote]
Minä yläpeukutin, koska parvekkeellani on kanankakat jo valmiina, kukkia ei ole vielä. Ketjutupakoija asuu tuossa yläpuolella (miesystävänsä asunnossa, ei siis ole edes vuokralainen eikä kirjoilla) ja istuu kesät talvet tupakka hampaissa ottamassa aurinkoa. Parvekkeet ovat suoraan etelään. Saa nähdä, miten suuri lannoitteen käry saa nousta naikkosen tukkoiseen nenään ennen kuin tavat alkavat muuttua.
Minua lannankäry ei haittaa, koska joudun joka tapauksessa pitämään ikkunat ja ovet kiinni tuon tupakoinnin takia. Hauskaa kesää, yläkerran ryppyinen pikkurouva!
Joo, sairaan ärsyttäväähän parveketupakointi on, mutta sallittua valitettavasti. Asumme vanhassa kerrostalossa, jossa on todella huono ilmastointi, joten käytännössä lävet oltava auki kesät talvet. Mieluummin ottaisin sen mainitun kanankakan hajun kuin tupakan. Raivostuttaa kun saan päänsäryn siitä löyhkästä ja se haju ei niin vaan kämpästä lähde. Muuta vikaa naapureissa tai pahemmin tässä kerrostalossakaan ei oikeastaan ole, joten tyydyn raivoamaan hiljaa itsekseni ja muutan, kun rahallinen tilanne sen joskus aikanaan sallii.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 16:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 12:29"]
Kanankakkaa vaan parvekekukille ja reippaasti. Tai vaikka pelkkää kanankakkaa parvekelaatikoihin ja se aurinkoon pariksi viikkoa muhimaan. Muista kastella. Pieni toivo, että pari viikkoa käyneenä haju alkaa olla sen verran tanakka, että se tupakoitsijakin haistaisi sen, mutta ei välttämättä.
[/quote]
Alapeukkua tälle? :D Miksi ihmeessä? Tupakansavu aiheuttaa syöpää, kanankakan käry tietääkseni ei. Kumpikin haisee yhtä pahalle. Jollakinhan ne kesäkukatkin pitää lannoittaa, varsinkin jos nikotiinilla niitä jatkuvasti kiusataan, eikös vain? :D
[/quote]
Minä yläpeukutin, koska parvekkeellani on kanankakat jo valmiina, kukkia ei ole vielä. Ketjutupakoija asuu tuossa yläpuolella (miesystävänsä asunnossa, ei siis ole edes vuokralainen eikä kirjoilla) ja istuu kesät talvet tupakka hampaissa ottamassa aurinkoa. Parvekkeet ovat suoraan etelään. Saa nähdä, miten suuri lannoitteen käry saa nousta naikkosen tukkoiseen nenään ennen kuin tavat alkavat muuttua.
Minua lannankäry ei haittaa, koska joudun joka tapauksessa pitämään ikkunat ja ovet kiinni tuon tupakoinnin takia. Hauskaa kesää, yläkerran ryppyinen pikkurouva!
[/quote]
Just näin, ihanaa että joku muukin oivaltaa! :D
Minulle on kerran kanssa yläkerran naapuri mussuttanut tupakoinnista. Hermostuin siihen niin totaalisesti, että kävin ostamassa pullon verta kaupasta ja lonotin sitä puoli litraa hänen postiluukustaan sisään. Perään laitoin lapun, että jos valittaminen ei lopu, niin tämä ei ole ainoaa verta, mitä tällä lattialla tulee näkymään.
Tämän jälkeen naapurisopu on säilynyt hyvänä, eikä valituksia ole tullut :)
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 18:35"]
Minulle on kerran kanssa yläkerran naapuri mussuttanut tupakoinnista. Hermostuin siihen niin totaalisesti, että kävin ostamassa pullon verta kaupasta ja lonotin sitä puoli litraa hänen postiluukustaan sisään. Perään laitoin lapun, että jos valittaminen ei lopu, niin tämä ei ole ainoaa verta, mitä tällä lattialla tulee näkymään.
Tämän jälkeen naapurisopu on säilynyt hyvänä, eikä valituksia ole tullut :)
[/quote]
Höpö höpö, sinä pikkuinen nettiuhoaja.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:27"]
No voi valittaa, mutta mitään perustetta sille ei ole. Jokainen saa parvekkeellaan tupakoida.
[/quote]
Kuvittelepas tällainen tilanne: olet jo vuosia asunut nautinnollisesti asunnossasi ilman tupakoivia naapureita, ja olet voinut käydä parvekkeellasi ja tuulettaa helteillä ilman tupakanhajua, ja sitten yhtäkkiä naapuriin muuttaakin tupakoitsija, ja sinun pitäisi vaan hyväksyä että jahas.....nyt sitten joko totuttelen siihen että tupakanhaju valtaa parvekkeeni jos olen siellä, ja asuntoni jos tuuletan kuumalla säällä....tai sitten saan luvan muuttaa pois. ONKO TÄMÄ SINUSTA REILUA?????????????????????????????????
Parveketupakointi tullaan vielä kieltämään tulevaisuudessa
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 20:24"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:27"]
No voi valittaa, mutta mitään perustetta sille ei ole. Jokainen saa parvekkeellaan tupakoida.
[/quote]
Kuvittelepas tällainen tilanne: olet jo vuosia asunut nautinnollisesti asunnossasi ilman tupakoivia naapureita, ja olet voinut käydä parvekkeellasi ja tuulettaa helteillä ilman tupakanhajua, ja sitten yhtäkkiä naapuriin muuttaakin tupakoitsija, ja sinun pitäisi vaan hyväksyä että jahas.....nyt sitten joko totuttelen siihen että tupakanhaju valtaa parvekkeeni jos olen siellä, ja asuntoni jos tuuletan kuumalla säällä....tai sitten saan luvan muuttaa pois. ONKO TÄMÄ SINUSTA REILUA?????????????????????????????????
[/quote]
Yksikään vauva-sivuston parveketupakoitsijoista ei ole keksinyt mitä vastata tähän :)
Aina valitetaan tupakoitsijoista, mutta koska puututaan löyhkäävään ruuanlaittoon?? Asun viisikerroksisessa talossa ja joka päivä puolenpäivän aikoihin alkaa ensimmäisen kerroksen Fatima laittamaan ruokaa. Siellä tehdään kerralla koko suvulle jotain muslimipataa, ja sen seurauksena koko rappu haisee ainakin tunnin verran joltain bangladeshilaiselta maustekaupalta, niin ettei meinaa henkeä saada. Sama toistuu yleensä kahdeksan maissa illalla. Tupakointi ei häiritse ollenkaan niin paljon kuin tämä.