Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yritimme mieheni kanssa olla vegaaneja, mutta heti ensimmäisellä viikolla lankesimme syömään makkaraa. Ei meistä vaan taida kasvissyöjiksi olla :'D

Vierailija
28.01.2022 |

Siis ihan hyviä kasvisruokia kokeilimme ja varmasti tulemme niitä tekemään jatkossakin, mutta kyllä se uunista tullut makkara jotenkin kuuluu perjantaihin. Mutta varmasti kaksi-kolmekin kasvisruokapäivää viikossa tekisi hyvää ympäristölle, joten ehkä otamme tämän uudeksi tavoitteeksemme.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kävi ihan samoin!

Vierailija
2/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin aloituksessa sotkettu vegaanit ja vegetaristit.

Vegaanit eivät syö tai juo mitään eläinperäistä. Vegetaristit esim lakto-ovo-vegetaristi syövät juustoja ja kananmunia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan hyvä ja realistinen tavoite! Ei ole kovin tukevalla todellisuuspohjalla olettaa, että kaikki haluaisivat tai jaksaisivat noudattaa täysin vegaanista ruokavaliota (en puhu nyt vegaanisesta elämäntavasta edes). Yksi-kaksi kasvisruokapäivää viikossa on jo monelle yksi-kaksi päivää enemmän kasivsruokaa kuin aikaisemmin. Ja jos vaikka kerran kuussakin tekee/syö täysin vegaanisen ruuan, niin sekin on jo monelle ison kynnyksen yli kapuamista.

Kannattaa miettiä, että mitkä ovat niitä tärkeitä asioita, myös ruuassa. Monelle ruoka on pelkkää polttoainetta, mutta luulen, että paljon suuremmalle joukolle ruoka on paljon muutakin, nautintoa, rakkautta (todella monet ihmiset osoittavat rakkauttaan tekemällä ruokaa rakkaimmilleen), iloa...

Joku ihan järkevä tavoite voisikin olla, että viikossa olisi pari kasvisruokapäivää, ja toinen kasvisruoka voisi olla ihan vegaaninen, eli ei edes maitotuotteita tai kananmunia. Uunimakkara nyt vaan on ihan uniikki, ei siitä voi tehdä oikeasti kasvisversiota :-)

Jos päivässä syö kaksi lämmintä ruokaa, niin silloin voisikin miettiä, että josko toinen niistä olisi se kasvisruoka, edes joka toinen päivä.

Vierailija
4/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako viestiä ennen kuin joku asiakeskustelija tulee taas kertomaan että paistaa pihvin vegaanien kiusaksi?

Vierailija
5/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieniä askelia, niin muutos ei ole liian suuri. Esim ensin liha pois, tai lihaa vain vaikkapa viikonloppuisin. Päättäkää käyttää mahdollisimman eettisesti tuotettua lihaa ja vähemmän.

Itse käytän paljon kasviksia, ja maito-ja munatuotteita (vapaan ulkoilevan) ja vain hyvin harvoin lihaa/ kalaa.

Vierailija
6/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. En ymmärrä miksi ruoka-asioissa ollaan niin tiukkapipoisia. Itsekin olen pääosin vegaani mutta syön kalaa kerran pari viikossa.

Vierailija
7/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en söisi makkaraa näin sekasyöjänäkään. Niin pahasta verisuonille ja sydämelle. Ja kun miettii, miten suomalaisilla on paljon verenpaine- ja sydänvaivoja, niin makkaraa pitäisi kaikkien vähentää.

Vierailija
8/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette valinneet vegaanista makkaraa, jos vegaaniksi haluatte?

Vierailija
9/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään ongelmaa. En ymmärrä miksi ruoka-asioissa ollaan niin tiukkapipoisia. Itsekin olen pääosin vegaani mutta syön kalaa kerran pari viikossa.

Ei nyt mikään iso juttu, mutta vegaanit eivät syö kalaa milloinkaan. Eivätkä muita eläinkunnan tuotteita, koskaan.

Vierailija
10/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun housuista tullut makkara maistuu kanssa aika hyvälle. Tuu vaikka kokeilemaan jos et usko. Siinä on myös ripaus cheddar juustoa.

Vierailija
11/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako viestiä ennen kuin joku asiakeskustelija tulee taas kertomaan että paistaa pihvin vegaanien kiusaksi?

Sinähän tuon teit jo, ei tarvitse laskea pitemmälle. Yritäpä nyt kerrankin pitää mölyt mahassasi.

Vierailija
12/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit eivät syö tai juo mitään eläinperäistä. Vegetaristit esim lakto-ovo-vegetaristi syövät juustoja ja kananmunia.

Sinä itse sotkit termit. Eihän Ap kertonut ollenkaan, minkälaisia heidän kasvisruoat olivat. Ovat voineet ihan hyvin olla vegaanisia.

Vierailija
13/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en söisi makkaraa näin sekasyöjänäkään. Niin pahasta verisuonille ja sydämelle. Ja kun miettii, miten suomalaisilla on paljon verenpaine- ja sydänvaivoja, niin makkaraa pitäisi kaikkien vähentää.

Heh joo,itelle kävi just näin. Oon tykänny pikkunakeista,mitä ne nyt on prinssi tms. Olen aikaa sitten jättänyt makkarat pois syystä tai kahdesta. Eilen osuin alehyllyyn ja ostin niitä pikkunakkeja.

Olipa pahaa!

Joo ja en katso olevani vegaani tai vegetaristi,en vaan syö sianlihaa enkä naudanlihaa,kanaa vähän ja kalaa joskus.

Kanamunia joskus.

Mutta ei tartte kaikkea muuttaa kerralla tai poistaa,ihan mikä tuntuu hyvältä itsestä.

Vierailija
14/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaa aivan kiviäkin, minkä lajin ulinapellestä on tarkkaan ottaen kyse. 

Vierailija
15/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opitko tuon lauseen äidiltäsi vai isältäsi?

Vierailija
16/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkäs sille voi, että se maistuu aina vähän paremmalle, jos tietää jonkun uliulipellen siitä ärsyyntyvän.

Vierailija
17/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opitko tuon lauseen äidiltäsi vai isältäsi?

Vain taukki ei tajua sitä, että oppimista tapahtuu myös vanhempien luota muuttamisen jälkeen. 

Vierailija
18/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitä kerran viikossa lauantaisin paistaa kunnon pihvit punaviinin kera ja loppuviikon syödä kasvissapuskaa. Niin ihmiset kautta aikain on syöneet, kun ei ollut rahaa jokapäiväiseen lihaan.

Vierailija
19/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi sen makkaran sijasta ostaa vähärasvaista lihaa jostain halvemmasta ruhonosasta, etsi googlella esim. niskaa ja tehdä siitä ruokaa.  Osta vähärasvaista jauhelihaa, se on monikäyttöistä ja edullista vaikkakin siinäkin on liikaa rasvaa.  Kannattaa ostaa kalaa vaikka se on makkaraa halvempaa, jätät vaikka ne kaljat ja siiderit ostamatta.  

Syö perunan rinnalla höyrytettyjä (pistä vaikka siivilä tavalliseen kattilaan ja lohkotut kasvikset siihen muhimaan veden kiehumisen ajaksi ja tietty kansi päälle).  Mun mielestäni parhaita höyrytettäviä ovat kukkakaali, ruusukaali, parsakaali, porkkana ja perunakin, lanttuakin voi kokeilla sillä se on pehmeänä muhevaa.  Syö hapankaalia lisukkeena.

Vierailija
20/25 |
29.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti tietenkin olla että kala on makkaraa KALLIIMPAA

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi