Sudet elelevät rauhassa kaukana ihmisistä. Ihminen sanoo: eiköhän tapeta ne
Järjetöntä petovihaa taas...
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-syrjaseudulla-elavan-susilaum…
Kuinka kauas ihmisistä susilauman pitää päästä, ennen kuin ihminen antaa niiden elää rauhassa?
Kommentit (124)
Vihreät asuvat kaukana susista (Hki) ja sanovat annetaan susien olla vaan rauhassa.
Huommauttaisin, että sudethan tappavat vuosittain ihmisiä maailmalla, jossa ovat yleisempiä. Wikipediasta löytyy mm listaus jossa ei edes kaikki tapauksia ole. Pelkästään vuonna 2019 susi tappoi melkein 30 ihmistä. Viimeisin on tältä kuulta tänä vuonna. Susi on vaarallinen kyllä ja juuri tämän takia on ensiarvoisen tärkeää, että ihmiisarkuutta lisätään ja kanta pidetään pienenä. Tässä lista josta voi kuka vaan tarkastaa https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks
Oon asunu Kuhmossa yli 10v, lähellä tuota Saunajärven aluetta, missä nuo sudet on. On todella erämaista aluetta, juuri sellainen paikka, missä susien on hyvä olla.
Siellä on todella vähän asutusta. Aivan turhaa niiden valittaa susista, kun tuo paikka on juurikin susille parasta ja luontaista seutua.
Miksi asua tuollaisessa paikassa, jos ei siedä villieläimiä? Jokainen joka tuonne aikoinaan on muuttanut, on tiennyt tasan tarkkaan että siellä on susia ja muita eläimiä.
Ihme nillitystä sitten ja lapsikorttien esille vetämistä, kun näkee luontaisen metsän eläimen luontaisella elinalueellaan.
Muuttakoot kaupunkiin tuollaset luonnosta vieraantuneet ihmiset.
Ja on ihan normaalia että tuollaisessa syrjäisessä paikassa voi nähdä suden jälkiä ja jopa sen sudenkin, kun niitä kerta siellä on. Eihän ne nyt kokoaikaa yhdessä paikkaa seisoa möllötä niinku patsaat. Liikkuvia otuksia.
Se että susi eksyy pihalle, ei tarkoita, että se aikoo syödä sut, sun lapses tai edes välttämättä sun lemmikkiäs.
Mullakin on koiria ja piha on aidattu korkealla, kestävällä aidalla. Suden jälkiä on joskus näkyny pihatiellä, mulla on 300m pitkä pihatie.
Yhden kerran näin suden metän rajalla kun olin pihalla. Lähti nopeasti lipettiin häntä koipien välissä ja korvat luimussa.
Ei ole ikinä ollu ongelmia susien kanssa. Koiria vahdin aina pihalla, vaikka aitaus onkin ja lenkillä en pidä irti.
Ihmisellä on vastuu omista eläimistään.
Vierailija kirjoitti:
Oon asunu Kuhmossa yli 10v, lähellä tuota Saunajärven aluetta, missä nuo sudet on. On todella erämaista aluetta, juuri sellainen paikka, missä susien on hyvä olla.
Siellä on todella vähän asutusta. Aivan turhaa niiden valittaa susista, kun tuo paikka on juurikin susille parasta ja luontaista seutua.
Miksi asua tuollaisessa paikassa, jos ei siedä villieläimiä? Jokainen joka tuonne aikoinaan on muuttanut, on tiennyt tasan tarkkaan että siellä on susia ja muita eläimiä.
Ihme nillitystä sitten ja lapsikorttien esille vetämistä, kun näkee luontaisen metsän eläimen luontaisella elinalueellaan.
Ja on ihan normaalia että tuollaisessa syrjäisessä paikassa voi nähdä suden jälkiä ja jopa sen sudenkin, kun niitä kerta siellä on. Eihän ne nyt kokoaikaa yhdessä paikkaa seisoa möllötä niinku patsaat. Liikkuvia otuksia.
Se että susi eksyy pihalle, ei tarkoita, että se aikoo syödä sut, sun lapses tai edes välttämättä sun lemmikkiäs.
Mullakin on koiria ja piha on aidattu korkealla, kestävällä aidalla. Suden jälkiä on joskus näkyny pihatiellä, mulla on 300m pitkä pihatie.
Yhden kerran näin suden metän rajalla kun olin pihalla. Lähti nopeasti lipettiin häntä koipien välissä ja korvat luimussa.
Ei ole ikinä ollu ongelmia susien kanssa. Koiria vahdin aina pihalla, vaikka aitaus onkin ja lenkillä en pidä irti.
Nyt oli vihdoinkin järkipuhetta tähän ketjuun, kiitos.
t. AP (itse Itä-Kainuusta ja nämä ajatukset/kokemukset kuulostavat hyvin tutuilta).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. AP (itse Itä-Kainuusta ja nämä ajatukset/kokemukset kuulostavat hyvin tutuilta).
Kysymys ei ole mistään koirista, vaan suden ihmisarkuiden lisäämisestä ja kannan rajoittamisesta niin, että myös tulevaisuudessa sudesta ei tule vaaraa ihmiselle. Tässä olikin jo muutama viesti esim Alaskan tilanteesta, jossa susi hyökkää vuosittain myös ihmisten kimppuun ja metsässä ei kertakaikkiaan ole turvallista liikkua yksin tai ilman asetta. Annetaan suden lisääntyä rauhassa ja kohta ollaan samassa tilanteessa. On toimittava ennaltaehkäisevästi ja nimenomaan kantaa rajoittaen ei sitä poistaen.
Vierailija kirjoitti:
Helsingin alue kaipaisi 3-4 kymmenen suden laumaa siellä asuvien iloksi. Näyttäisivät hesalaiset mallia miten yhteiselo susien kanssa onnistuu karsimatta vapauksista joita nykyinen tilanne heille suo. Ehdotan että siirretään Suomen sudet sinne, eihän niitä kuitenkaan pitäisi paljoa olla joten varmasti sinne betoniviidakkoon nämä Suomen valtionkoirat mahtuu.
Yksittäisiä täällä käy välillä, mutta tuskin täällä on sellaista aluetta, että edes pieni lauma tykkäsi asua. Lähiseudulla on susia. Ihan siis sudenjuoksumatkan päässä. Poikasia ja ulvontaa.
Mutta eikö siitä että Helsinkiin kasaantuu kaikki narkit ja örkit ympäri maata? Jokaisella alueella on omat ongelmat. Sudet ei varmasti ole niistä kaikista suurin ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Huommauttaisin, että sudethan tappavat vuosittain ihmisiä maailmalla, jossa ovat yleisempiä. Wikipediasta löytyy mm listaus jossa ei edes kaikki tapauksia ole. Pelkästään vuonna 2019 susi tappoi melkein 30 ihmistä. Viimeisin on tältä kuulta tänä vuonna. Susi on vaarallinen kyllä ja juuri tämän takia on ensiarvoisen tärkeää, että ihmiisarkuutta lisätään ja kanta pidetään pienenä. Tässä lista josta voi kuka vaan tarkastaa https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_wolf_attacks
Ilmeisesti en osaa lukea tuota, koska ei kovin monta tappia ole tapahtunut. Ja joku voisi suhteuttaa susien tekemät tapit ja koirien tekemät. Onko määrissä eroa jos suhteuttaa siihen paljonko eläimiä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisitte mennä kaikki opintomatkalle käymään Alaskassa ja kysymässä sieltä miten eletään. Ihan hyvin näyttä yhteiselo sujuvan. Esim. yhen tyypin autotallissa oli käynyt karhu syömässä hirven jonka se oli jättänyt sinne roikkumaan. Harmitteli vaan, että noh näin kävi. Toki Alaskassa ihmiset saa kantaa asetta ja pippurisumutetta. Ehkä se vähän helpottaa. Pitäskö pippurisumute laillistaa Suomessakin siten että tavallinen kansalainenkin voisi sen ostaa ilman poliisi lupaa?
Sä et oo kyllä koskaan käyny alaskassa. Siellä sudet tappavat ja vahingoittavat ihmisiä. Tässä on ohjeistus, jossa yritetään kertoa ihmisille, miten Alaskassa kannattaa varautua. Tässä mm mainitaan kahdesta suden tappamasta ihmisestä 2000 luvulla ja kerrotaan että ase kannattaa pitää aina matkassa. Eli ennen kuin lähdet opintomatkalle niin lueppa https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=livewith.wolves
Nii-i mitä sitten ? Onhan siellä karhutkin tappaneet ihmisiä, Ei ne silti mitään paniikkia siellä lietso vaan elelevät ihan tyytyväisinä villieläinten keskellä. Mene nyt itse joskus käymään Alaskassa ennen kuin tukehdut pelkoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Sudet selvästi karsastaa ihmisiä ja näin sen kuuluukin olla.
Meilläpäin ihmetyttää nämä sudet jotka ei pelkää ihmisiä yhtään, tallusteleevat kaikessa rauhassa autotien vieressä/pellolla päivällä ja pihoilla yllätettynä ei lähde ihmistä karkuun. Joskus lähtee seuraamaan ihmistä.
En oikeasti tiedä miten tälläisiin susiin pitäisi suhtautua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
voisitte mennä kaikki opintomatkalle käymään Alaskassa ja kysymässä sieltä miten eletään. Ihan hyvin näyttä yhteiselo sujuvan. Esim. yhen tyypin autotallissa oli käynyt karhu syömässä hirven jonka se oli jättänyt sinne roikkumaan. Harmitteli vaan, että noh näin kävi. Toki Alaskassa ihmiset saa kantaa asetta ja pippurisumutetta. Ehkä se vähän helpottaa. Pitäskö pippurisumute laillistaa Suomessakin siten että tavallinen kansalainenkin voisi sen ostaa ilman poliisi lupaa?
Sä et oo kyllä koskaan käyny alaskassa. Siellä sudet tappavat ja vahingoittavat ihmisiä. Tässä on ohjeistus, jossa yritetään kertoa ihmisille, miten Alaskassa kannattaa varautua. Tässä mm mainitaan kahdesta suden tappamasta ihmisestä 2000 luvulla ja kerrotaan että ase kannattaa pitää aina matkassa. Eli ennen kuin lähdet opintomatkalle niin lueppa https://www.adfg.alaska.gov/index.cfm?adfg=livewith.wolves
Nii-i mitä sitten ? Onhan siellä karhutkin tappaneet ihmisiä, Ei ne silti mitään paniikkia siellä lietso vaan elelevät ihan tyytyväisinä villieläinten keskellä. Mene nyt itse joskus käymään Alaskassa ennen kuin tukehdut pelkoosi.
Olen kyllä käynyt. Eihän siellä tosiaan paniikkia ole, sillä ihmiset arvostavat luontoa. Siellä kuitenkin käy harvinaisen selväksi myös se, että metsä ei ole mikään paikka jonne mennän tosta noin vain retkelle, vaan vaaroihin pitää varautua ja luonnossa olla aina valppaana vaarallisten eläinten varalta. Nautin meidän suomen metsien turvallisuudesta ja haluaisin myös pitää ne jatkossa sellaisina. Kaikille voin kuitenkin lämpimästi suositella Alaskassa käyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä susivihaajat ovat Pohjanmaalla. Siellä Kainuussa ja idässä muutenkin on kokemukseni mukaan fiksuimmat ihmiset. Oma mieskin on Kuhmosta.
Mua niin ärsyttää kun käyn Pohjois-Pohjanmaalla sukulaisten luona tai he käyvät mun luona, niin parin viime vuoden ajan ainoa puheenaihe kahvipöydässä ovat olleet sudet. Ja nimenomaan asenteella, että kaikki sudet on hävitettävä ja kaikki tassunjäljet metsässä ovat susien ja auton alle jääneet kissat on oikeasti susien lahtaamia.
Ei tällaista ollut edes tuolla ns. "Syväjoki-alueella" ennen, ihan uusi ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Meille riittäisi ihan vaikka 5km, mutta siellä asuviakin ahdistaa. Eli pihoissa pyörivät sudet ovat ongelma. Se ei vaan oikein avaudu niille, ketkä eivät siitä kärsi...
Onko teillä mahdollisesti ruualta tuoksuvaa pihassa, roskis tai kompostori mikä herättää kiinnostuksen? Riistan käsittelyn jätettä tms? Koiraeläimillä on hyvä hajuaisti. En silti usko että ihmislihaa halajavat. Toimivat niin kuin ne on aina toimineet. Etsivät ruokaa. Ihmiset raiskanneet ahneuksissaan metsät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä käynyt. Eihän siellä tosiaan paniikkia ole, sillä ihmiset arvostavat luontoa. Siellä kuitenkin käy harvinaisen selväksi myös se, että metsä ei ole mikään paikka jonne mennän tosta noin vain retkelle, vaan vaaroihin pitää varautua ja luonnossa olla aina valppaana vaarallisten eläinten varalta. Nautin meidän suomen metsien turvallisuudesta ja haluaisin myös pitää ne jatkossa sellaisina. Kaikille voin kuitenkin lämpimästi suositella Alaskassa käyntiä.
Kyllä Alaskassa nimenomaan nähdään luonto paikkana, jossa voi käydä retkellä. Voi hyvänen aika taas.
Aina sanotaan että kehä kolmen sisällä ei ymmärretä asiaa ja miltä tuntuu kun ulkona on vaarallista ja lapsille erityisesti. Entäs ne kehän sisäpuoliset vanhemmat, jotka lähettävät lapsensa koulutielle paikallisten autoilijoiden armoille? Kaikki ei palaa kotiin.
Keniassa ja Tansaniassa osataan elää leijonien ja muiden vaarallisten, luonnonvaraisten petojen kanssa. Grönlannissa ja Pohjois-Kanadassa osataan elää jääkarhujen kanssa. Sitten meillä on Suomessa n. 300 sutta 340,000 neliökilometrin alueella ja täällä isot ihmiset itkee, että kaikki sudet nurin. Hävetkää.
Sudet syö koiria peuroja mitä tahansa myös Ahmat ja hylkeet syö kaloja ihmiset hylkeitä kiinalaisten herkku hanhen maksa ne myy niitä. Toiset uhraa kyyhkyjä puluja oinaita vuohia jumalille lampaita syödään myös sudet raatelee niitä jotkut uhraa. Sudet syö poroja hirven vasoja lehmiä. Niitä on PAKKO lopettaa kun ne uhkaa ihmistä ja lapsia koiria.
Vierailija kirjoitti:
Keniassa ja Tansaniassa osataan elää leijonien ja muiden vaarallisten, luonnonvaraisten petojen kanssa. Grönlannissa ja Pohjois-Kanadassa osataan elää jääkarhujen kanssa. Sitten meillä on Suomessa n. 300 sutta 340,000 neliökilometrin alueella ja täällä isot ihmiset itkee, että kaikki sudet nurin. Hävetkää.
Kuule eskimot syö niitä hylkeitä siellä kaloja ja ampuu jääkarhuja samoin kuin karhuja ammutaan karhut kalastaa mitä leijoniin tulee niitä metsästetään kyllä koska ne syö seeproja ja muita.Et tykkäisi yhtään niistä jos näkisit miten ne elävältä alkaa syödä seepraa tai peuraa.Etkä ymmärrä petoja.Aftikassa leijonat ja muut pedot tappaa lehmiä myös.