Kaikki on käyneet historiantunnit, mutta tajusitko asiat?
Kerro yhdellä lauseella, 1 miten Suomi oli mukana ensimmäisessä maailmansodassa ja 2 miksi toinen maailmansota alkoi.
Kommentit (28)
Historia on yksi vaikeimmista kouluaineista. Itsekin ymmärsin monia asioita vasta lukion jälkeen, vaikka ulkoa osasin paljon. T: Historian opettaja
1) Suomi tajusi jäävänsä sivuun kaikesta, joten päätti kiireellä itsenäistyä ja järjestää oman sisällissodan ennen kuin muu maailma lopettaa sotimisen. Juuri ja juuri ehdittiin mukaan.
2) Edellisestä hulinasta oli jo niin paljon aikaa, että nuorille valtaan nouseville janttereille veetuiltiin heidän olemattomasta sotakokemuksestaan. He päättivät näyttää, että osaavat järjestää vielä komeammat rähinät.
Vierailija kirjoitti:
Historia on yksi vaikeimmista kouluaineista. Itsekin ymmärsin monia asioita vasta lukion jälkeen, vaikka ulkoa osasin paljon. T: Historian opettaja
Eihän sitä nyt voi olettaakaan, että kouluaikana ymmärtää asioita kovin syvällisesti. Ymmärrys lisääntyy, kun tieto lisääntyy.
Ei opetusohjelmaan kuulu historian ymmärtäminen. Historia on määrä "opettaa" niin tylsällä äänellä ja huonoilla kalvoilla, ettei ketään kiinnosta muu, kuin kokeen läpäiseminen. Kiehtovan aineen näennäisopetusta.
Jos ymmärryksellä olisi väliä, opettajalta vaadittaisiin opettamiskykyä. Näin ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Ei opetusohjelmaan kuulu historian ymmärtäminen. Historia on määrä "opettaa" niin tylsällä äänellä ja huonoilla kalvoilla, ettei ketään kiinnosta muu, kuin kokeen läpäiseminen. Kiehtovan aineen näennäisopetusta.
Mitä jos et puhuisi tästä muuta kuin omasta puolestasi? Et voi päättää, tykkääkö joku muu historiasta vai ei.
Mulle kaikki omasta mielestäni ”epäloogiset” aineet kuten juuri historia tai vaikka uskonto, ovat olleet vaikeita ja työläitä koska en näe ihmisten toimissa mitään logiikkaa vaan monet asiat tuntuvat sattumanvaraisilta ja käänteet ovat yllättäviä. Kaikki pitää opetella ulkoa koska ei voi käyttää samantyyppistä päättelyä kuin vaikka matematiikassa ja fysiikassa.
Historia on niin monisyistä, että sitä ei todellakaan opi koulukirjoista. Olen kuunnellut paljon erilaisia historian tietokirjoja ja joka ikisestä opin lisää. Esimerkiksi Silkkitiet, uusi maailmanhistoria (siitä noin 4/5) oli hyvin mielenkiintoista, samoin kevyempi Sää, joka muutti maailman. Kaikki vaikuttaa kaikkeen.
Mä en kyllä pahemmin käynyt hissantunneilla tai muillakaan, jos totta puhutaan :)
Itse olen tosi kiitollinen historian opettajan tunneista, joista on minulle ollut hyötyä koko elämän. Kiitos sinne Rovaniemen yhteiskouluun ! Oisko opettajan nimi Kärkkäinen?
Muutenkin olen omasta mielestä saanut valtavan hyvän pohjan elämälle kiitos suomalaisten opettajien . Kielet esim. ....
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä pahemmin käynyt hissantunneilla tai muillakaan, jos totta puhutaan :)
En ihmettele että suomalaisten oppilaiden keskiarvo laskee.Yleissivistykseen kuuluu oppia historiaa ym aineita. Edestäs löydät minkä taakses jätät.
Typerä aloitus.
Luinka tuollaiseen voisi vastata kunnolla yhdellä lauseella?
Tiivistelmän toki voi laittaa, yksinkertaistettuna:
1. Suomen sisällissota oli osa 1. maailmansotaa.
2. Hitler päärti valloittaa Euroopan.
Assburger kirjoitti:
Typerä aloitus.
Joo, ei mua ainakaan kiinnosta keskustella mistään asiasta edes netissä, jos "keskustelu" aloitetaan tällaisista lähtökohdista. Se, että joku edes aloittaa kysymyksen näin, kertoo, ettei hänellä ole syvällistä näkemysta asiasta, kunhan haluaa päteä jostain lukemallaan nippelitiedolla tai vaihtoehtoisesti kyselee vastauksia koulutehtäviin.
Minulla oli yläkoulussa hissanope, joka ei opettanut ollenkaan. Teimme kaikki tunnit ryhmätöitä. Yhtään asiaa ope ei selittänyt meille, ei yhtään. Monet tekivät muiden aineiden läksyt hissantunnilla. Jopa kahvit ja pullat oli joillakin mukana. Ope vahti ovella, ettei vaan reksi tule tarkastukselle.
En oppinut yläkoulussa historiasta mitään. Harmi, koska alakoulussa hissa oli yksi lempiaineistani. Lukiossa oli hyvä hissanope, mutta kiinnostus oli jo kuollut.
Minä voin taas kiittää omaa yläasteen hissanopea.
Vieläkin muistan hänen eläviä piirtoheitinesityksiään.
Batistan lähdön Kuubasta valtionkassa kainalossaan on syöpynyt verkkokalvoilleni.
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Typerä aloitus.
Joo, ei mua ainakaan kiinnosta keskustella mistään asiasta edes netissä, jos "keskustelu" aloitetaan tällaisista lähtökohdista. Se, että joku edes aloittaa kysymyksen näin, kertoo, ettei hänellä ole syvällistä näkemysta asiasta, kunhan haluaa päteä jostain lukemallaan nippelitiedolla tai vaihtoehtoisesti kyselee vastauksia koulutehtäviin.
Puhumattakaan siitä, että yleensä näiden "asioiden ymmärtäjien" tekstit ovat 90% jotain salaliittokuraa.
Historia oli melkoista ulkolukua, mutta kyllä nykyään tulee ihan mielenkiinnolla katsottua joitain historiadokumentteja. Ei mua noi sodat niin kauheasti kiinnosta, ainakaan noi "3.8.1942 tapahtui sitä ja sitten toi armeija hyökkäsi tuonne". Historia on paljon muutakin kuin pari maailmansotaa ja iso määrä pienempiä kahakoita.
Vierailija kirjoitti:
Historia oli melkoista ulkolukua, mutta kyllä nykyään tulee ihan mielenkiinnolla katsottua joitain historiadokumentteja. Ei mua noi sodat niin kauheasti kiinnosta, ainakaan noi "3.8.1942 tapahtui sitä ja sitten toi armeija hyökkäsi tuonne". Historia on paljon muutakin kuin pari maailmansotaa ja iso määrä pienempiä kahakoita.
Niinhän se on, mutta koulun historianopetus ei voi tarjota kovin syvällistä ymmärrystä, vaan tarjoaa jonkinlaiset raamit.
Ei niillä tunneilla välttämättä opi mitä oikeasti tapahtui.
Sinun pitää itse tehdä kotiläksyt. Älä kirjoittele enää tänne tai ilmoitan opettajallesi.