Kaikki on käyneet historiantunnit, mutta tajusitko asiat?
Kerro yhdellä lauseella, 1 miten Suomi oli mukana ensimmäisessä maailmansodassa ja 2 miksi toinen maailmansota alkoi.
Kommentit (28)
Itselleni ei jäänyt juuri mitään mieleen historianopetuksesta yläasteella. Opettaja toisti monotonisella äänellä kalvojensa sisällön melkein sanasta sanaan, ja kalvot olivat pelkkää tekstiä. Minun oli hyvin vaikea pysytellä hereillä noilla tunneilla, mutta ulkoa opettelemalla sain ihan hyviä arvosanoja kokeista.
Lukiossa olin erityislinjalla, minkä johdosta sain jättää osan pakollisista kursseista pois. Historiasta tuli siten suoritettua vain ensimmäinen sekä yhteiskuntaopin kurssi.
Vierailija kirjoitti:
Itselleni ei jäänyt juuri mitään mieleen historianopetuksesta yläasteella. Opettaja toisti monotonisella äänellä kalvojensa sisällön melkein sanasta sanaan, ja kalvot olivat pelkkää tekstiä. Minun oli hyvin vaikea pysytellä hereillä noilla tunneilla, mutta ulkoa opettelemalla sain ihan hyviä arvosanoja kokeista.
Lukiossa olin erityislinjalla, minkä johdosta sain jättää osan pakollisista kursseista pois. Historiasta tuli siten suoritettua vain ensimmäinen sekä yhteiskuntaopin kurssi.
Ollaankohan me oltu samalla yläasteella? Pohjois-Helsinki?
Kouluaikana historia oli vaikeaa ja epäkiinnostavaa, jonkinlainen joukko irrallisia tapahtumia. Kiinnostuin ja ymmärsin monia asioita vasta aikuisena historiallisten romaanien, tv-sarjojen ja sukututkimusharrastuksen myötä.
Vierailija kirjoitti:
Kouluaikana historia oli vaikeaa ja epäkiinnostavaa, jonkinlainen joukko irrallisia tapahtumia. Kiinnostuin ja ymmärsin monia asioita vasta aikuisena historiallisten romaanien, tv-sarjojen ja sukututkimusharrastuksen myötä.
Ihan sama, historialliset sarjat ja vastaavat ovat tehneet historian kiinnostavaksi ja näkyväksi.
Matkustellessa myös kyseisen maan tai kaupungin asiat, rakennukset ja kaikki tällaiset jutut ovat opettaneet enemmän kuin koulukirjat. Yritän ymmärtää erilaisia asioita ihan itseni iloksi ja lähes kaikesta on kirjoitettu tosi mietityttäviä kirjoja. Olen kiinnostunut historiasta kunnolla vasta nyt nelikymppisenä, kun on taas aikaa perehtyä erilaisiin aiheisiin. Historia on todella mielenkiintoista, kun sen löytää itselleen sopivalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulle kaikki omasta mielestäni ”epäloogiset” aineet kuten juuri historia tai vaikka uskonto, ovat olleet vaikeita ja työläitä koska en näe ihmisten toimissa mitään logiikkaa vaan monet asiat tuntuvat sattumanvaraisilta ja käänteet ovat yllättäviä. Kaikki pitää opetella ulkoa koska ei voi käyttää samantyyppistä päättelyä kuin vaikka matematiikassa ja fysiikassa.
Samoin mulla. Oli vaikea opetella ulkoa asioita. Usein noissa toistui, että piti tietää joku 3-5 syytä jollekin tietylle tapahtumalle ja niitä sitten yritti iskostaa mieleen, ja kokeen jälkeen sitten unohtaa lopullisesti. Toinen oli vuosiluvut. Muisti, että joskus 1800-luvun lopussa se tapahtuma oli, mutta se ei riitä, koska piti muistaa vuosiluvun olleen 1887.
Sinänsä itseäni kiinnostaa paljon historialliset tapahtumat ja dokumentit.
En voi väittää, että 2. maailmansota ei olisi vielä minun kouluaikoina ollut historiaa, mutta emme tainneet ehtiä niin pitkälle kun kivikaudelta aloitettiin.
1. maailmansodasta jäi jotain hämäriä muistikuvia, ja Sarajevon laukauksista se alkoi.
Ei minulla ole vielä tänäkään päivänä mitään havaintoa siitä, millä tavalla Suomi olisi ensimmäiseen maailmansotaan osallistunut, ja olen sentään suorittanut historian perusopinnot. Kansalaissota - tai millä nimellä sitä nyt kutsutaankin - ei ollut maailmansotaan osallistumista vaan suomalaisten keskinäistä kahinaa.
Varsinaisissa historian opinnoissa on muuten todella vähän muistettavia päivämääriä, tai edes vuosia. Suomen itsenäistymispäivä taitaa olla ainoa, joka kuuluu jokaisen sivistyneen kansalaisen täsmälleen tietää, eli se jota nykyään itsenäisyyspäivänä juhlitaan.
1. Ww :
Saksa hyökkäsi Suomeen ja olimme vähältä saada sieltä myös hallitsijan.
1. Punikit piti pysäyttää kaikkialla ja Suomi oli osa tätä oikeuden voittoa.
2. Joku taidekoulun ope haukkui Aatun taulut ja herkkis-Aatu päätti kostaa koko paskalle maailmalle.