Neulojia paikalla? Paljonko silmukoita paksupohkeiselle?
Oon aika huono neuloja mutta ajattelin kokeilla tehdä säärystimet.
Netistä löytyi ohjeita mutta epäilen ettei ne sovi minulle.
Ihan yksiväriset ajattelin tehdä, mitään kirjoneuleita en hallitse.
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta sanoa. Langan ja puikkojen paksuus merkitsee enemmän kuin pohkeiden paksuus.
Suunnilleen? Perus 7 veljestä langasta.
Nro 1 jatkaa. Säärystimet hieman yllättäen ei ole mikään kaikkein helpoin neuletyö aloittelijalle, ainakin jos haluaa pitovaatteita. Paksupohkeisen kannattaa tehdä niihin lisäyksiä, ja itse ainakin olen havainnut, että säärystimien kannattaa kokonaisuudessaan olla joustinta, tai muuten ne löpsähtävät aika nopeasti.
puikkokoko, jolla aiot neuloa? 3,5 vai 4 (itse neulon 7-veikasta 3,5 puikolla)? Onko käsialasi tiukkaa vai löysää?
Teet joustinneuleella mallitilkun, mittaat se hieman venytettynä ja mittaat pohkeen ympäryksen ja lasket silmukkamäärän siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahdotonta sanoa. Langan ja puikkojen paksuus merkitsee enemmän kuin pohkeiden paksuus.
Suunnilleen? Perus 7 veljestä langasta.
Mittaat pohkeenympäryksesi. Sitten teen 10 x 10 cm mallitilkun sillä mallineuleella, jolla aiot tehdä varsinaiset säärystimet. Suosittelen jotakin joustavaa neuletyyppiä.
Jos pohkeet ovat paksut ja nilkat kuitenkin kapeat, kannattaa lisätä/vähentää silmukoita matkan varrella. Säärystintä on helppoa sovittaa, etenkin jos se tulee itselle.
Ei ole helppoa ei. Voit joutua purkamaan. Mutta opit ihan hirmuisesti. Tai sitten voit aloittaa tuubihuivilla, se on pelkkää leppoisaa ympyrää.
Varmaan päänympärykseen verrattava mitta?
On paksupohkeisia ja todella paksupohkeisia. Normaali pohje naiselle on alle 40 cm. Jos ympärys on jotain 45cm niin tekisin jotain 8 silmukkaa enemmän. Riippuu pyös langasta ja puikoista.
Itse teen säärystimiä nyt aivan aavistuksen paksummasta langasta kuin 7veljestä. Puikot 3,5 ja silmukoita 52. Joustinneuleena koko työ. Pohkeeni on muistaakseni 37 cm.
Olen myös kiinnostunut vinkeistä. Haluaisin neuloa kaukana asuvalle tädilleni pohjesukat (pitkät varret), mutta en osaa yhtään arvioida silmukoiden määrää. Hänellä on hieman turvotusta ja on noin 70 v. Alkuperäiset pohkeet hänellä ei ole erityisen paksut. Asuu kaukana, joten ei voi sovittaa. Postissa laittaisin.
Mikäli tekee koko varren joustinneuletta (sukat tai säärystimet), niin menee kyllä monen kokoiselle. Itse ehkä kokeilisin 56 silmukalla, mikäli seiskaveikka ja puikot 3.5 - 4.
Esim. Prymiltä löytyy ohutta läpikuultavaa joustolankaa, jota voi neuloa resoreihin varsinaisen langan sekaan. Pysyy kuosissa paremmin ja pidempään.