Laitatteko palkastanne paljonkin säästöön?
Eli te työssäkäyvät palstalaiset, laitatteko kuinka paljon säästöön palkastanne pahan päivän (esijm. työttömyyden) varalle? Jos teille jää vaikkapa 200 euroa käteen joka kuukausi, niin mitä niille teette? Keräätte lomakassaan ja käytätte pois kesällä? Teette heräteostoksia kuten merkkivaatteita? Kuinka monella kaikki menee mitä tuleekin? Avatkaa vähän taloudenpitoanne, mikä on "normaalia" kulutusta suomalaisissa kodeissa :)
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:12"]
Täällä moni saa säästöön tonnin KUUKAUDESSA?? ja sitten kuitenkin valitetaan että ei ole sitä rahaa..mitä vit..?Minä, yh, pienituloinen (nettona 1500e kuussa) saan säästettyä n.300e kuussa, ajattelin sen olevan paljon. tolla tonnilla ylimääräistä matkustelisi vaikka joka kuukausi..
[/quote]
Tuskin tämä ketju kiinnostaa ihmisiä, joilla jää kuussa vitonen ylimäärästä ja sekin polttelee taskussa.
Minulla jää tosi paljon säästöön, kun en osaa shoppailla tai ostaa mitään kallista. Lapsettomalla opiskelijalla on myös todella vähän tarpeellisia hankintoja. Saan yhteensä noin 1250 euroa kuussa, josta jopa 800 euroa jää säästöön. Opintotuki ja 2 työtä.
Asuntolaina ahdistaa. En säästä mitään, vaan laitan kaiken asuntolainaan ja joka kuukasi teen ylimääräisen lyhennyksen rahalla, jonka voisin muuten säästää. Lyhennän lainaa siten yli 2000 euroa kuukausessa. Säästöön ei jää mitään. Ei varmaan ole viistasta. Mutta nyt kun korot ovat matalat, niin asuntolaina lyhenee näin toimimalla vauhdikaasti. En ymmärrä rahasta ja sijoittamisesta mitään ja ajattelen, että tällä tapaa en ainakaan tuhlaa ja töissäkäynnistä jää jotain pysyvää. Mutta varmasti olisi viisaampaa vähän sijoittaa ja lyhentää lainaa vähemmän. Pankkikin on vihainen ja virkailijat huomauttelevat, kun lyhennän vain lainaa, enkä halua muita palveluita pankilta, vaan haluan nopeasti pankista eroon.
Mulla menee vuodessa 24 000 e normaaliin elämiseen, 2-7000 silmälasit, matkat, ylimääräiset hankinnat ja humputtelu tai yllättävät kulut. Jos tienaan enemmän, jää loput säästöön.
Pari sataa menee säästötilille suurempia hankintoja ja matkustelua varten, lisäksi mulla on osakkeita joiden osingot sijoitan tällä hetkellä aina uudestaan muuten en ole pariin vuoteen ainakaan laittanut palkastani sijoituksiin. Jos säästötilille pääsisi kertymään isohko summa esim. kymppitonni niin varmaan sitten sijoittaisin jo osan siitä, tällä hetkellä salkun kasvattamiseen riittää tuo muutama tonni mikä tulee osinkoina kun ei ole tarvetta nostaa sitä osinkoa käyttöönkään. Varmaan parin vuoden sisällä perheen perustaminen niin silloin tulen tarvitsemaan ne joka keväiset osingotkin käyttörahaksi. Miehellä vähän samanlainen systeemi.
Mulla menee palkasta suoraan 10% säästöön ja kun säästötilille on kertynyt vähän isompi potti sijoittelen niitä sitten miten parhaaksi katson.
Käteen jää palkasta n. 1500e/kk, josta laitan heti sääatöön 600e. Toisinaan ylimääräistä jää enemmän kuin 600 , toisinaan vähemmän. Viime aikoina vähemmän syystä, että olen vähän aikaa sitten muuttanut, eikä vielä kodistani löydy kaikkia tarpeellisia tavaroita.
Jos mietin säästöjen määrää vuoden kokonaisuutena, niin kuukaudessa olen säästänyt keskimäärin juurikin tuon 600e.
Tonni kuussa säästöön on tavoite. Yleensä jää kymppitonniin vuodessa.
Palkka on n. 1700nto./kk. Pienet on välttämättömät..!
Täällä moni saa säästöön tonnin KUUKAUDESSA?? ja sitten kuitenkin valitetaan että ei ole sitä rahaa..mitä vit..?Minä, yh, pienituloinen (nettona 1500e kuussa) saan säästettyä n.300e kuussa, ajattelin sen olevan paljon. tolla tonnilla ylimääräistä matkustelisi vaikka joka kuukausi..
[/quote]
Saisin minäkin 300 e kk säästöön 1500 e kk nettotuloista jos ei olisi asuntolainaa ja tarvitsisi autoa työmatkoihin. Ruokitko lastasi ruoholla?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:30"]
Minulla jää tosi paljon säästöön, kun en osaa shoppailla tai ostaa mitään kallista. Lapsettomalla opiskelijalla on myös todella vähän tarpeellisia hankintoja. Saan yhteensä noin 1250 euroa kuussa, josta jopa 800 euroa jää säästöön. Opintotuki ja 2 työtä.
[/quote]
Jäähän sitä säästöön jos asuu vielä vanhempien luona tai vanhemmat maksavat asumisesi tai ovat ostaneet sinulle asunnon missä on pieni vastike.
Minulla on ihan hyvä palkka, brutto 3850 e kuukaudessa. Satasen säästän silloin tällöin. Kaikki menee iloisesti käytännössä - enimmäkseen lapsiin.
Meidän perheen nettotulot ovat vähän alle 4000€/kk. Siitä menee 500€ rahastoihin ja 300€ siirretään toiselle tilille, joka on ns. hätävaratili, jolla on aina jonkun verran rahaa. Sieltä maksetaan isot laskut, mm. öljylasku kerran vuodessa ja jos joku kodinkone laukeaa, löytyy raha heti.
Meillä on kolme lasta, jotka kyllä kuluttavat, mutta muuten elellään ihan kohtuullisesti, kun asuntolainaa ei enää ole.
Tiukkaa tekee, mutta yritän laittaa 100€ kuussa rahastoon.
Palkasta menee automaattisesti 10% osakkeisiin ennen kuin päätyy tilille. Siitä menee 50 euroa kuukaudessa rahastoon, ja kuun lopussa edellisen palkan jämät siirrän säästötilille uuden palkan tultua.
Olin alkujaan pohtinut, että käytän rahat sitten ylimääräisiin asuntolainalyhennyksiin, kun lainan kokonaiskorko kasvaisi suuremmaksi kuin säästötilini korko, mutta näyttääkin siltä, että pian on edessä perintöveron maksaminen...
Nettopalkasta 20 % meni säästöön, puolet asuntosäästötilille ja toinen puoli rahastoihin. Nyt pitää vähän miettiä uudestaan miten jatketaan, asunto on ostettu ja äitysloma häämöttää tulevaisuudessa. Nythän vuokraan kuluvat rahat säästyy velan maksuun, mutta mun tulot pienenee sen verran, että jää nähtäväksi, voiko rahastoihin laittaa yhtä paljon kuin aiemmin.
Säästötilille laitan 100€/kk. Muuten menee kaikki, mitä tuleekin. Pahanpäiväisen varalle säästän, en siis käytä matkoihin tms.
Omasta tilistä menee heti tilipäivänä 500€ eri tilille, 50€ lapselle, 100€ "eläkepäiviin" eli etf:iin.
Miehellä jää tilille ylijäämät lojumaan ja ennen korkojen laskua niitä välillä laitoin määräaikaisille tms.
Perheen kuukausittaiset pakolliset menot on 1800€ asuntolainoineen ja ruokabudjetteineen, eli miehen nettopalkka. Se jaetaan miehen kanssa 50-50. Tuohon päälle sitten 2x auto, harrastukset, vaateostot. Kuun lopussa laitan tililleni jääneet rahat eri tilille pois silmistä. Joskus jää 400€, joskus 0€ joskus pitää hakea sieltä toiselta tililtä lisää.
10 vuoden taloremontin aikana on remppamateriaaleja ja työkaluja hommattu 40 000 eurollla ja samaan aikaan tehty 20 000eurolla ylimääräsiä lainan lyhennyksiä. Autot on vaihdettu viimisen 5v aikana. Muutoin reissataan, käydään leffassa/keikoilla/festareilla fiiliksen mukaan, mm. lapsen kanssa legolandissa, tai pohjoisessa telttaillen (aurinkolomat eivät nappaa).
Laitan säästötililleni 30 euroa kuukaudessa. Tuloni ovat noin 600-700 euroa kuukaudessa. Säästin pari vuotta ASP-tilille noin 200-300 euroa kuukaudessa, sillä silloin sain palkkaa ja opintotukea yhteensä noin tonnin.
[/quote]
Kysyjä ei rajannut mitenkään kohderyhmää. Itse olen lapseton ja yksinäinen, tuore velaton asunto ja uusi auto. Ja palkka on tuo n. 1700€/kk netto. Kun en välitä matkusteluista, päihteistä ja tupakasta, jää helpostikin tuo tonni kuukaudessa sivuun. Vaikka on uutta kännykkää, nettiyhteyttä ja muuta ns. nykyainaa.
En tee myöskään heräteostoja. Tonni jää aivan itsekseen sivuun. Helppoa se on tällä elämäntyylillä.
Hoitoala työllistää melko turvallisesti.