Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Laitatteko palkastanne paljonkin säästöön?

Vierailija
01.06.2015 |

Eli te työssäkäyvät palstalaiset, laitatteko kuinka paljon säästöön palkastanne pahan päivän (esijm. työttömyyden) varalle? Jos teille jää vaikkapa 200 euroa käteen joka kuukausi, niin mitä niille teette? Keräätte lomakassaan ja käytätte pois kesällä? Teette heräteostoksia kuten merkkivaatteita? Kuinka monella kaikki menee mitä tuleekin? Avatkaa vähän taloudenpitoanne, mikä on "normaalia" kulutusta suomalaisissa kodeissa :)

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa rikasta porukkaa jos varaa säästää 1000e kk.

Vierailija
22/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:15"][quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:10"]

Palkasta säästöön menee kk riippuen 200-500€. Omaan rahastoon 40€, lapsen leirikoulurahastoon 15€. Lisäksi luottokortin miinusta lyhennän ylimääräistä 100€ kk ja ylimääräistä kainanlyhennystä n. 350€ kk. Näistä ylimääräisyyksistä voi karsia, jos on tiukka kk tai esim. muuta isoa menoa.

[/quote]

Jos sulla on yhtään ylimääräistä, niin maksa nyt hyvä ihminen se luottokorttilaina pois! Niissä on korot yleensä luokkaa 10%, joten pistä se asuntolainan ylimääräinen lyhennys luottokorttiin, säästät selvää rahaa.
[/quote]

Olet kyllä ihan oikeassa.
48
[/quote]

Kävin tekemässä ylim. siirron :)

48

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:38"]

[/quote]Jos olisin rikas, ei minun tarvitsisi säästää vuorotteluvapaata varten. Ei minun tarvisi kyllä ottaa vuorotteluvapaatakaan, jos olisin rikas.

7

Vierailija
24/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 09:38"]

[/quote]

Suomalaisen kokopäiväisen työntekijän mediaani (eli tyypillisin) palkka on 2900 euroa. Tästä jää käteen noin 2100 euroa. Jos ei ole lapsia eikä asu kalliilla alueella, ei tuostakaan summasta tonnin säästäminen ole mitenkään uroteko. Keskimääräinen palkka taasen on vielä pari sataa isompi, jolloin tonnin säästäminen on vielä helpompaa, etenkin jos kyseessä on keskituloinen pariskunta joka saa asumismenotkin puolitettua. Ei se siis vaadi "rikkautta", vaan joko pieniä menoja tai vain hieman keskimääräistä isommat tulot. Tietysti jos pitää kaikkia itseään parempituloisia "rikkaana", niin...

Vierailija
25/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä verotus viimeistään tasaa ettei käteen jää.

Vierailija
26/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijana ja epäsäännöllistä osa-aikatyötä tekevänä on hieman hankala laittaa tiettyä summaa kuussa säästöön, varsinkin nyt kun ostettiin talo ja on remontti päällä. Pyrin kuitenkin siihen, että saisin edes muutaman kympin, jopa 100e kuussa säästöön. Nyt kun mies valmistui ja alkaa säännöllinen tulo hänellä, niin varmasti talous tasoittuu. Häntäkin meinaan neuvoa laittamaan palkastaan syrjään vähintään parisataa euroa kuussa. Uskon, että noin 2500e netosta se on hyvinkin mahdollista, kun ei tuhlailla. Itsellä jää käteen kuitenkin vain muutama satanen lainan plus laskujen jälkeen, joista saan silti vähän säästöön. On myös yhteinen säästötili, johon laitetaan rempparahaa yms. Oma säästötilini on sellainen, johon en koske.

Vierailija
27/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on täällä muistettava, että tällä palstalla kaikilla on perheen yhteenlasketut tulot 10 000 ja lapsien keskiarvot kaikilla yli 9 jne. Faktana voi kuitenkin sanoa, että keskiverrosti suomalaiset säästävät nyt tosi vähän, noin 1% luokkaa tuloistaan. Toki jotkut säästävät enemmän ja jotkut vastaavasti vähemmän, mutta keskiarvona 2000 euron tuloista pistetään siis parikymppiä vaan säästöön.

http://www.findikaattori.fi/fi/115

Vierailija
28/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 100 euroa, jos ja kun asuntolainan lyhennys (ei korkoja) lasketaan mukaan. Vaimo säästää saman verran. Olemme lapsettomia ja molemmat töissä.

Vierailija
29/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 23:30"]

Minulla jää tosi paljon säästöön, kun en osaa shoppailla tai ostaa mitään kallista. Lapsettomalla opiskelijalla on myös todella vähän tarpeellisia hankintoja. Saan yhteensä noin 1250 euroa kuussa, josta jopa 800 euroa jää säästöön. Opintotuki ja 2 työtä.

[/quote]

Jäähän sitä säästöön jos asuu vielä vanhempien luona tai vanhemmat maksavat asumisesi tai ovat ostaneet sinulle asunnon missä on pieni vastike.

[/quote]

Älä ole katkera, kuolleet vanhemmat eivat kustanna yhtään mitään lapselleen saatika tai ylläpidä asuntoja. Asun avomiehen kanssa, vuokraa jää nuppia kohden 200 euroa kuukaudessa (keskikokoinen kaupunki Länsi-Euroopassa). Yksin asuessa käteen tietenkin jäisi vähemmän.

Vierailija
30/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla menee 10% nettotuloista aina säästöön / sijoituksiin.

Lisäksi miehen kanssa katsotaan aina joka kuussa, että onko autoon mennyt 400 euroa. Jos ei ole mennyt, niin se summa mitä siitä jää vajaaksi siirretään autosäästö/autoremontti-tilille. Sieltä sit ostellaan renkaita tai huoltoja, jos joskus ylittää taas sen 400 e kulut.

Lisäksi säästöä tulee asuntolainan muodossa.

Vierailija
31/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee aika paljon säästöön, ihan kaikki mitä jää yli menoista, asuntolaina ym. säännölliset menot. Suurin osa menee sijoituksiin, ja loput kahdelle säästötilille, joista toiseen ei kosketa, ja toisen varoja käytetään tarvittaessa täydentämään käyttötiliä, jos tulee suurempia menoja. 

Vierailija
32/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nettopalkka 1400e, pakollisten menojen jälkeen (asuntolainat, sähkölaskut, ruuat jne) tilille jää yleensä noin 600e. Mulla on määräaikainen työsopimus, joka saatetaan uusia tai sitten ei, joten sillä ajatuksella säästän että jollei sopimusta vuodenvaihteessa synny niin ei tarvitse olla heti joka puolelle käsi ojossa.

Vierailija
33/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Ei jää yli pakollisten kulujen jälkeen.

Vierailija
34/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En varsinaisesti säästä rahaa. Ei ole mitään tavoitetta tai halua tehdä niin. En vaan tuhlaa sitä johonkin mitä en edes halua tai tarvitse niin ne jää pyörimään tuonne tilille :)

Joku päälle tonni jää yleensä ylimääräistä per kk. Ilmeisesti suhteellisen köyhästä nuoruudesta ja opiskeluajasta oli hyötyä kun suurimmat huvitukset mitä mulla on on liikunta (ilman proteiinisörsselöitä ja muita kalliita lifestyle-hömppäruokia) ja piirtäminen. Hyvä lyijykynä maksa vitosen ja sellainen iso pino kopiopaperia toisen :D

Lahjoitan varmaan sitten vanhana kaiken johonkin syöpätutkimukseen tai jotain, jos ei sitä ennen saa kulutettua.

Vierailija
35/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

28. Sulla ei ole lapsia?

Vierailija
36/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, vaikka meillä on mun hoitama yhteistalous :D

Nyt kun mies on työttömänä, musta tuntuu ettei mitään jää säästöön, ja meniskö jo vähän säästöjenkin puolelta. Toisaalta maksoin juuri kesän lomamatkat, että johtuuko säästötilin pieneneminen enemmän siitä, kun työttömyydestä...

Ehkä viimeisen viiden vuoden aikana on kuitenkin kerääntynyt rahaa tileille sen verran, että se tarkoittaa n. 250 euron säästämistä per naama. Huolimatta siis siitä, että lomat on pidetty, autoo on vaihdettu yms. kalliimpaa.

Vierailija
37/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netosta  menee säästöön rahastoihin noin 65 %. Loput pakollisiin menoihin, kodinkoneisiin ja huvitteluun. Haaveenani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus.

Vierailija
38/59 |
02.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2015 klo 00:08"]

Netosta  menee säästöön rahastoihin noin 65 %. Loput pakollisiin menoihin, kodinkoneisiin ja huvitteluun. Haaveenani on saavuttaa taloudellinen riippumattomuus.

[/quote]

Ja työttömänä ollessani säästin työmarkkinatuesta.

Vierailija
39/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni saa säästöön tonnin KUUKAUDESSA?? ja sitten kuitenkin valitetaan että ei ole sitä rahaa..mitä vit..?Minä, yh, pienituloinen (nettona 1500e kuussa) saan säästettyä n.300e kuussa, ajattelin sen olevan paljon. tolla tonnilla ylimääräistä matkustelisi vaikka joka kuukausi..

Vierailija
40/59 |
01.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2015 klo 22:12"]

Täällä moni saa säästöön tonnin KUUKAUDESSA?? ja sitten kuitenkin valitetaan että ei ole sitä rahaa..mitä vit..?Minä, yh, pienituloinen (nettona 1500e kuussa) saan säästettyä n.300e kuussa, ajattelin sen olevan paljon. tolla tonnilla ylimääräistä matkustelisi vaikka joka kuukausi..

[/quote]

Sana säästäminen on hyvin mielenkiintoinen, sillä se on vähän samanlainen kuin pahoinvointi. Muistan, kun kaverini ja minä oltiin yhtä aikaa raskaana ja molemmat kerroimme pahoivoivamme tosi paljon. Käytännössä oli kuitenkin melkoinen ero eli minä oksensin 5 kertaa päivässä ja jouduin olemaan sairauslomalla monta viikkoa ja kaverini taas ei ollut oksentanut kertaakaan raskaudessa vaan häntä etoi, mutta kävi kyllä töissä.

Luultavasti tässä ketjussakin on siis niitä, jotka säästävät ja sijoittavat ja siihen oikeasti on 5-10% nettotuloista oikein huikea summa. Sitten on niitä, jotka elävät vaikka miehensä palkalla yksistään ja itse "säästävät" sitten oman palkkansa melkein kokonaisuudessaan. Ja sitten on se kolmas, jotka säästävät, mutta oikeasti pistävät jemmaa rahaa vaikka ulkomaanmatkaa varten tai kerää vaikka 300 euroa kuussa ostaakseen sen LV:N laukun.