Mikä siinä lähihoitajan työssä on niin kamalaa?
Kommentit (37)
2 milttsiää ja ihmisten laatimat omat perversssit sääntönsä maailman historiassa saada terve järkevä ihminen ulos näistä sairaiden ihmisten kemuista.
Huono johtaminen. Joka paikassa hoetaan hoitajien "itseohjautuvuutta". Se tarkoittaa monessa paikassa sitä, että hoitajat mittelevät sitten keskenään, kuka tekee mitäkin. Osastonhoitaja toteaa kaikkiin hoitajien keskinäisiin ongelmiin, että sopikaa keskenänne, älkääkääkä vaivatko pikkujutuillanne. No nämä pikkuongelmat ovat usein niitä juurisyitä, miksi työpaikalla on huono ilmapiiri, työuupumus ja selkäänpuukottamismeininki.
Uusin trendi alkaa olla myös kaikenlainen asioiden kieltäminen. Kun kielletään joidenkin asioiden olemassaolo tykkänään niin ne jotenkin sitten muka lakkaavat olemasta. Tai kieltämällä asiat (kuten asukaslistat tai ylipäätään mitään listoja) tämä kieltäminen jotenkin tekee hoitokulttuurista simsalabim parempaa. Vanhukset eivät ole enää vanhuksia vaan senioreita. Kaikenlainen eufemismi kukoistaa, eikä asioista saa missään nimessä puhua niiden omilla nimillä - joku saattaa vielä loukkaantua.
Koko hoitokulttuuri on yhtä valheellista teatteria, jossa asiakkaille (ja varsinkin näiden omaisille) luvataan kuuta taivaalta, tosiasiassa esim. vanhustenhoito on todella ala-arvoista, kun ei millään saada mitoituksia tai hoitajien työoloja kuntoon.
Hoitokulttuurissa pätee kuitenkin sama kuin vanhemmuudessa. Hyvinvoivat vanhemmat jaksavat ja pystyvät huolehtimaan hyvin jälkikasvustaan. Pahoinvoivat hoitajat ja uupuneet hoitajat eivät tee hyvää työjälkeä.
-eritteet, jatkuva WC:ssä käyttö, oksennukset yms
-muistisairaat aggressiiviset vanhukset
-naukuvat omaiset
-vuorotyö
- naurettava palkka
Tämä lähinnä vanhustyössä, koronanäytteen ottoon yms taitaa henkilökuntaa löytyä
Vierailija kirjoitti:
Läh.hoitajan työssä ei ole mitään vikaa. Heikot naiset vain valittavat kun ovat helpolle tottunut eikä kehtaisi töitäkään tehdä. Joo, kyllähän ne yövuorot voi tuntua rankoilta kun rytmit on mitä on, mutta eikai niitäkään ole pakko ottaa.
Syntymätyhmä vai jouduitko ottamaan tunteja?
Nuo vuorolistat on kyllä hämmentäviä. Voisiko joku selittää, että miksi työntekijä ei voisi paahtaa menemään kuukauden, pari sitä yhtä ja samaa vuoroa? Ja luulisi että elämäntilanteita on niin paljon erilaisia, että varmasti löytyisi jokaiselle jotain.
Selittäkää joku. En siis tiedä vastausta, eli ihmettelen tässä vaan.
Olen joskus parikymppisenä tehnyt kiertää kolmivuoroa tehtaassa muutaman kuukauden kesäisin.
Itse tykkään vuorotyöstä ja sen tuomasta vaihtelusta.
Eniten ärsyttää aivan liian kiire. Vastahakoiset vanhukset, joiden hoidossa tarvitsee kaksi hoitajaa. Sitten kun näitä vastahakoisia vanhuksia on todella monta.
Vuorossa kolme hoitajaa, kaksi hoitajaa taistelee vastahakoisten kanssa ja yrittää jollain keinolla saada aamutyöt tehtyä. Yksi hoitaja tekee yksinlaitettavia ja muistisairaan, kävelevän vanhuksen kanssa ei niin vaan tehdäkkään. Liinat laittavat kiinni, jos hätäilee. Sitten kun niitä on useita.
Nykyään on suurin osa meillä töissä lääkeluvattomia hoitajia, jotka eivät saa tehdä mitään. Juoksee itse pää kolmantena hoitamassa haavat, pistämässä kymmentä eri insuliinia jokaiselle, kaikki lääkkeet ja muut. Aamupaloja vietäessä juokset lääkeluvattoman kanssa, kun ei voi viedä nimettyä annosjakelupussiakaan. Ja jos sen teet, että annat viedä, niin huutoa tulee pomoilta.
Meillä töissä on paljon myös nepsyjä, ja ulkomaalaisia ja eläkeläisiä. Monet eläkeläiset ovat todella rautaisia ammattilaisia, mutta pari eläkeläistä on tullut töihin rollaattorilla. Luit oikein. Sitten talutat työkaveria ja asukasta. Ihan oikein. Pomo vaan sanoo, että pitää mennä päivä kerrallaan ja ei saa valittaa, kun edes joku tulee.
Lääkäriltä tulee joka päivä uusia ohjeita. Joka päivä pitäisi ottaa 8 asukkaan verenpaine. Ei niitä niin vaan oteta. Vastahakoinen vanhus pistää välillä hanttiin ja sitten kun sanoo lääkärille, tai ylemmälle pomolle, ettei vaan kertakaikkiaan onnistu, menee kolme hoitajaa pitämässä yhden asukkaan kättä ja 8 asukasta, siinä menee tunti, kun sellaisia otat. Ja on niin kiire, että asukkaiden aamupala menee jo valmiiksi puoli 11 asti. Kun siihen tunnilla lisää ajan, saavat asukkaat puoli 12 aamupalan, kun pitäisi tarjota jo lounas, ja milloin hoitajat itse syö?
Pomot huutaa ja lääkäri lankoja pitkin, että aikaa on löydettävä ottaa verenpaine. On vaan hoitajien huonommuutta, jos ei osaa organisoida asioita fiksusti.
Olen tuo aiempi kirjoittaja. Olen ollut rauhallisemmissa paikoissakin, missä ei ole niin kiire ja ehdit jopa asukkaan hampaatkin pesemään, niinkuin kuuluu. Ja aamupalan saavat asukkaat jo kahdeksan jälkeen. Ja hoitajat ovat lääkeluvallisia.
Tuo nykyinen paikka, missä asukkaat saavat lähempänä aamupalan klo 11, on mielestäni aivan kauheaa. Siinä ei ole mitään inhimillistä asukkaille, eikä hoitajille.
Paska duuni, paska liksa, paskat työajat.
No minusta olisi vaikea pestä ihmisiä ulosteista ym. Tuntuu kyllä, että olen liian luonnosta irtaantunut, kun tälläiset luonnolliset toiminnot häiritsevät liikaa. Pitäisi kehittää luonnetta epäilemättä.
Vierailija kirjoitti:
1. Kiire
2. Väsyneet ja kiukkuiset työkaverit
3. Sairaat, katkerat, ilkeät asiakkaat/potilaat JA heidän omaisensa, jotka syytävät huonon omatuntonsa ja huolensa ja kaiken pskan hoitajien päälle
4. Ikävät työtehtävät,-kuten kuumassa suihkuhuoneessa hiestä läpimärkänä muoviessuissa, maskissa ja kumisaappaissa ihmisen peseminen. Saat kirjaimellisesri pskaroiskeita päällesi.
- ripulien ja ulosteiden, kuolan, rään, kusen, veren siivous asiakkaista, huoneista, lattioilta, sängyistä
- kaikenlaisten emätinpuikkojen ja peräpuikkojen laittaminen asiakkaille, värkit haisee ja valskaa, saat samalla kusta tai paskaa käsillesi
- kaikenlainen pakollinen viriketoiminnan ohjaaminen, pakko jumppauttaa, laulattaa, ulkoiluttaa, askarruttaa, vaikka olis kiire ja ketään asiakasta ei kiinnosta5. Väkivalta, sinua lyödään, tukistetaan, raavitaan, väännetään kättä, nipistellään, syljetään päin. Saat syyllistämistä aiheesta, et ole muistanut olla tarpeeksi varuillasi, tai olet jotenkin käyttänyt väärää äänensävyä tms.
T. Ex-lähihoitaja, työskennellyt mm tehostetussa palveluasumisessa, kotihoidossa, kehitysvammapuolella ja mt-puolella. Nykyään toisella alalla.
Minusta hoitajat, jotka tuollaisia työtehtäviä joutuvat tekemään, ansaitsevat ehdottomasti enemmän palkkaa.
Ei se mun mielestä ole ollenkaan kamalaa. Tein vanhuspuolella useita vuosia lähihoitajana töitä, ja opiskelin sitten sairaanhoitajaksi, ja nykyään työskentelen sairaalassa. Lähihoitajana oli myös ihan kivaa, mutta parempi palkka ja uudet erilaiset haasteet motivoivat opiskelemaan nykyiseen työhöni. Omasta lähäri-taustastani en tunnista tuota, että olisi huono työilmapiiri, tai että sh:t pitäisivät itseään jotenkin muita parempina. Meidän tiimissä oli kaksi sh:ta, ja mukavia työkavereita siinä missä muut lähäritkin. Osittain vaan eri työnkuva.
Vanhukset meillä oli vaihtelevan kuntoisia. Osa käveleviä, osa ei. Lähes kaikki enemmän tai vähemmän dementoituneita. Osa sen myötä aggressiivisiakin. Keinot keksittiin silti, ja asiat kyllä hoitui. En kokenut omaistenkaan olevan erityisen hankalia. Jos joku joskus olikin vähän tiukkasanaisempi, niin yleensä sen selitti huoli, ja asiat selvisi puhumalla ja kuuntelemalla. Ehkä minulla vaan on ollut onni työskennellä hyvissä paikoissa, mutta en tosiaan kokenut että lähihoitajan työ mitenkään kamalaa olisi.
Sh-opiskelija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ehkä pahinta on se kun ihmiset tietävät että lähihoitajaksi pääsee jos osaa auttavasti suomenkieltä...Mistään ei tarvi mitään tietää, riittää kun osaa mummoille vaipat vaihtaa ja näpelöidä puhelintaan...
Älä viitsi olla typerä.
Itse olen vanhuspuolella lähihoitajana ja kyllä todellakin kuuluu työhön muutakin kuin pesut ja syöttäminen. Kännykkää voi katsoa tauolla kun sellaisen ehtii pitämään. Työpuhelinta pitää räplätä usein koska siihen tulee asukkaiden hälytykset.
Lisäksi meidän työhön kuuluu lääkehoito. Me lähihoitajat jaamme lääkkeet dosetteihin, tarkistamme ja annamme asukkaille. Saamme myös pistää pistoksia ihon alle ja lihakseen. Saamme antaa esim. morfiinia. Vaihdamme kipu- yms. laastarit. Teemme omahoidettavien hoitosuunnitelmaa ja pidämme ne ajan tasalla sekä pidämme läheisten kanssa hoitopalavereita. Sairaanhoitajat
Näinpä juuri.Lähihoitaja käy kuitenkin ammattikoulun.
Kuka vähättelisi esim talonrakentajan ("ei se muuta tee kuin kantaa lautoja"), automekaanikon (" vaihtaa renkaita ja ehkäpä pyyhkijän sulat" ) tai kokin ("osaa pelkät perunat keittää,vaativampiin töihin pitää olla restonomi ") ammatillista osaamista samalla tavoin kuin lähihoitajia vähätellään?
Minun kokemus hoitajista on ihania ihmisiä ja olen kohdanut nyt niitä paljon potilaana.
Varmaan paljonkin on huonoja puolia, mutta jos itse toimisin kyseisessä ammatissa, niin pahimmasta päästä olisi paskan hajussa oleminen. Taitaisin oksentaa jokaisena työpäivänä.
Läh.hoitajan työssä ei ole mitään vikaa. Heikot naiset vain valittavat kun ovat helpolle tottunut eikä kehtaisi töitäkään tehdä. Joo, kyllähän ne yövuorot voi tuntua rankoilta kun rytmit on mitä on, mutta eikai niitäkään ole pakko ottaa.