Mistä voisin tietää jos minulla olisi paranoidi skitsofrenia?
Kysyn nimenomaan itse tämän kokeneiden näkemystä, oli se sitten sairastavana, omaisena, muuna läheisenä tai hoitoon osallistuneena. Ei tv- sarjojen, leffojen tms. perusteella "tietävänä".
Kiitos.
Kommentit (26)
Paranoidin skitsofreenikon sisarukswna kommentoin.
Se kaikinpuoleinen oireilu on niin absurdia, voimakasta, sinnikästä ja tuskaisaa, että kyllä sen tietää. Jos et itse kykenisi huomaamaan sairauttasi niin läheiset toimittavat hoitoon.
Tasavertaista parisuhdetta ei ikävä kyllä voi edes kuvitella, sellaista pyyteetöntä ja loppumattoman ymmärtävää enkeliä kun ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Paranoidin skitsofreenikon sisarukswna kommentoin.
Se kaikinpuoleinen oireilu on niin absurdia, voimakasta, sinnikästä ja tuskaisaa, että kyllä sen tietää. Jos et itse kykenisi huomaamaan sairauttasi niin läheiset toimittavat hoitoon.
Tasavertaista parisuhdetta ei ikävä kyllä voi edes kuvitella, sellaista pyyteetöntä ja loppumattoman ymmärtävää enkeliä kun ei ole olemassakaan.
Eli lopun elämää yksin.
Minusta yritettiin tehdä hullua kun jouduin vainotuksi.
Kun vainoaja kuoli, hänen lapsensa löysi tietokoneelta ja puhelimesta materiaalia joka todisti että minua oli seurattu, salakuvattu jne
Sivusta seuranneena ne voi alkaa pikkuhiljaa tai pamahtaa yhtäkkiä. Yleisemmin alkaa ihan vainoharhoista ja aistimusharhoista, esim kuvittelee, että ihmiset seuraavat sinua tai puhuvat jatkuvasti sinusta. Saatat kuulla puhetta oven ulkopuolella, vaikka ei ole. Koputuksia ja muita ääniä.
Sitten alkaa uskomukset, että esim. netissä oleva teksti on juuri sinulle kirjoitettu tai jokin videopätkä on juuri sinua varten tehty. Pian alkaa pelko, että esim. joku kuuntelee sinua tai katselee sinua laitteiden kautta. Voi myös olla, että esim oma perhe yrittää myrkyttää.
Kun tälläinen ihminen puhuu tai kirjoittaa varsinkin pitkästi, niin ne on todella sekavaa ja epäloogista. Mutta heille itselleen se kuulostaa 100% loogiselta ja paikkaansapitävältä. he harvoin tunnistavat olevansa sairaita.
Jos ei suostu näkemään että vika on itsessään. Pystyykö tällainen solmimaan suhteen jonkun muun kanssa?