Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hesarissa annettiin esimerkkinä keski-ikäisestä naisesta nimi Marjatta

Vierailija
28.01.2022 |

Hassua. Marjatat ovat syntyneet pääosin 30-40-luvulla, ei oikein tule mielikuva keski-ikäisestä.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nauratti, kun eräässä jutussa toimittaja oli keksinyt nuorelle miehelle nimeksi Markku. Varmaan joku kuusikymppinen, jonka nuoruuden muistikuvissa se on norminimi nuorelle.

Minusta Markku sopii ihan hyvin nuorenkin miehen nimeksi edelleen.

Vierailija
22/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää kun mulla on 30veen nimi (Laura), vaikka oon keski-ikäinen (50).

Ärsyttää siis sen takia että nuo jälkeeni tulleet buumiLaurat pilasi harvinaisen ja hyvän nimen. Nyt olisin vaikka Marjatta mieluummin kuin väärän ikäinen massanimi. 😜

Laura on ajaton nimi, sitä esiintyy vauvasta mummoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, taitaa Marjatan sijasta Tarja tai Ritva olla sopivampia nimiä ja itse asiassa noidenkin nimien tyypillisimmät edustajat alkavat olla jo aika vanhoja. Olen itse 40-vuotias ja noita nimiä näkee omien vanhempieni sukupolvessa.

Ritva ei kyllä yleensä ole keski-ikäisen nimi vaan 40-50-luvulla syntyneen. Tarja, Sari Minna, Anu, Heli, Kirsi kävisi.

Vierailija
24/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään "keski-ikäisiä" on ilmeisesti seitenkymppiset.

Seitsenkymppinen Marjatta on Marjataksi nuori.

Vierailija
25/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ärsyttää kun mulla on 30veen nimi (Laura), vaikka oon keski-ikäinen (50).

Ärsyttää siis sen takia että nuo jälkeeni tulleet buumiLaurat pilasi harvinaisen ja hyvän nimen. Nyt olisin vaikka Marjatta mieluummin kuin väärän ikäinen massanimi. 😜

Eikö Laurat ole syntyneetkin 70-luvun alussa. Minun maailmassani ovat.

Vierailija
26/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaihda.

No en vaihda, en osais kuitenkaan olla mikään muu, ja vaihtaminen olisi loukkaus äitiäni kohtaan (isä jo kuollut).

En minä koskaan voisi sukunimestänikään luopua.

Vierailija
27/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, taitaa Marjatan sijasta Tarja tai Ritva olla sopivampia nimiä ja itse asiassa noidenkin nimien tyypillisimmät edustajat alkavat olla jo aika vanhoja. Olen itse 40-vuotias ja noita nimiä näkee omien vanhempieni sukupolvessa.

Sinähän olet keski-ikäinen. Sinun ikäpolvesi nimet ovat keski-ikäisten nimiä. Niina, Piia, Tiia, Kirsi, Sanna, Anu, Hanna, Tiina, Mari, Sari, Heli jne.

Vierailija
28/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla se oli suosittu nimi.

Vierailija
29/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Laura on ajaton, klassinen ja kansainvälinen nimi, vaikka nimellä olikin buumi tuossa noin 30 vuotta sitten.

Vierailija
30/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nauratti, kun eräässä jutussa toimittaja oli keksinyt nuorelle miehelle nimeksi Markku. Varmaan joku kuusikymppinen, jonka nuoruuden muistikuvissa se on norminimi nuorelle.

Niin minustakin ja on olemassa myös Markkuliitto

T:Markku

Vierailija
31/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, vaan niitä kastettiin massoittain 80-90-luvuilla.

Minun koulussakaan ei muita Lauroja ollut. Mutta Minnoja oli samalla luokalla pahimmillaan 3kin.

Vuonna72 maailmaan pullahtanut Laura

Vierailija
32/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se kovin tavallinen nimi ole kaikkina aikoina ollut. Suosioon se nousi Pieni talo preerialla - sarjan myötä 70- luvun lopulta eteenpäin.

Vierailija
33/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on Ritva, enkä omasta ikäloukastani tunne ketään Ritva-nimistä.

-vm. 1975, eli keski-ikäinen

Vierailija
34/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minna tai Kirsi olisi ollut parempi kuvaamaan keski-ikäistä.

Tai Heidi.

Vierailija
35/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan.

Vierailija
36/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin minustakin ja on olemassa myös Markkuliitto

T:Markku

Kyllä, muistaakseni Noormarkussa tai Pomarkussa perustettu. Radiossa tosta välillä puhutaan, palkitsevat Markkuja milloin mistäkin, esim vuoden ensimmäisen Markunkin? 😊

T. Porin seutulainen

Vierailija
37/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun äiti on Ritva, enkä omasta ikäloukastani tunne ketään Ritva-nimistä.

-vm. 1975, eli keski-ikäinen

Sama. Olen vm. 1966 enkä tunne ikäisiäni Ritvoja. Kavereiden äiteinä oli Ritvoja.

Vierailija
38/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä voi tarkistaa nimien trendikkyyden

https://yle.fi/uutiset/3-9418798

Siitä näemme heti, että esim. Laura teki jyrkän trendinousun 70-luvulla ja pysyi huipulla 80- ja melkein koko 90-luvun. Enemmistö Lauroista on siis kolmenkympin korvilla nyt.

Vierailija
39/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allekirjoittanut on 60- luvulla syntynyt Marjatta, tiedän ainakin toisen ikäiseni kaiman. Kalevalainen nimi, hyvin on toiminut. Pidän kolmitavuisuudesta nimissä.

Vierailija
40/83 |
28.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään "keski-ikäisiä" on ilmeisesti seitenkymppiset.

Seitsenkymppinen Marjatta on Marjataksi nuori.

Taitaa olla, minun Marjatta-tätini on jo pitkälti yli 80, en muista kuinka monta vuotta.

On aina kutsuttu kyllä toisella nimellään.