Ikuinen harhaluulo opettajien "palkallisista lomista"
Opettajilla olisi muuten korkeampi kk-palkka, mutta se on alennettu niin, että aktiivisten työkuukausien eli 10kk:n palkka on jaettu koko vuoden ajalle. Siis yksittäisen kuukauden palkka pienempi, mutta vastaavasti kesäkuukausina ei tarvitse olla palkatta. Ette kai tosissanne usko, että Suomessa voisi olla niin epäreilua järjestelmää, että jotkut vain nostavat palkkaa tyhjästä?
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:51"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:29"]En tietenkään usko opettajan nostavan palkkaa tyhjästä, mutta koska opettajan työ perustyy virkasuhteseen, vuosilomat määrääntyvät julkisen sektorin mukaan eli pari kuukautta kesässä, eikä lauantai päiviä lasketa mukaan, jos palveluvuosia riittävästi, kun vastaavasti yksityisellä sektorilla kesäloma on 24 pv (4 vk) ja talviloma viikko ja mukaan lasketaan lauantait, vaikka se ei olisikaan työpäivä ja työelämässä vuosikymmeniä. Ok. opettajat saavat peruspalkan 10 kk + lomakorvauksen, joka vastaa 12 kuukauden palkkaa ja pitävät kesälomaa 2 kuukautta + syys-ja hiihtolomat+ palkalliset arkipyhät. On myös muita aloja, jossa lomakorvaus maksetaan kuin opettajilla esim. rakennusala, lvi-sähköala yms. mutta kesälomaa on 24 arkipäivää (4vk) ja viikko talvella. Luulen, ettei opettajilla on sen pitempi loma, kuin muillakaan julkisella sektorilla olevilla, mutta opettajien lomasta pidetään suurempaa meteliä, kuin muiden viranvaltioiden esim, verohallinto, kunnan työntekijät, julkinen terv.hoidon työntekijät jne. vaikka heidän vuosiloman pituus on sama kuin opettajilla. [/quote]
olen terveydenhoitaja. Lomaa on 28 päivää vuodessa, joten älä vertaa asioita, joista et ilmeisesti mitään tiedä."
Ei tuo sinunkaan tieto perustu faktoihin, jos työntekijä työaika on 37,5 h/vk, sillä työlainsäädännön mukaan lomakertymä kuukaudessa on VÄHINTÄIN 2,5 arkipäivää/kk eli 30 päivää vuodessa.
JOs saat vuosilomaa 28 arkipäivää vuodessa, jotain on pahasti pielessä, työskentelet sitten yksityisellä- tai julkisellasektorilla.
[/quote] lomaoikeus on 28 päivää. 10 vuoden jälkeen nousee 30 päivään.
Olen opettanut lähinnä yläkoulun jälkeisissä laitoksissa ja aikuisia. Noissa laitoksissa ei kaikissa mitään kesäkeskeytyksiä tunnettu.
Mutta tehtävien korjaamiseen ei mene juurikaan työaikaa ja kokeitakaan ei tarvitse. Helpoin ja mukavin homma oli tietotekniikan opettaminen lukiossa.
Siis alkuun, mutta ala kehittyi sitä vauhtia, että alan seuraaminen vaati jatkuvasti uuden opettelemista.
Äidinkieleen ei vuosittain tuolloin montaa uutta sanaa tullut ja nekin olivat pääasiassa uusia termejä tietotekniikan alalta.
Ammattikoulussa ja opistossa metallitekniikkaa ja matematiikkaa pystyi opettamaan samoista kiroista, joista oli asiaa itse opetellut vuosikymmenien ajan
Täällä toinen yläkoulun äikänope. Opettajan työtä voi tehdä monella tapaa. Voi olla, että joku sluibailee ja menee sieltä missä aita on matalin ja pyörittää vuodesta toiseen samoja piirtoheitinkalvoja (!) Sellaisen opettajan tunneilla tuskin opitaan paljonkaan.
Pääosin Suomessa opettajat on kuitenkin äärimmäisen motivoituneita, ahkeria ja pyytettömiä työssään. Päätoimiselle opettajalle 8 tunnin työpäivä tulee helposti täyteen eikä riitäkään. Ite oon töissä joka päivä klo 8-15 ja jatkan töitä illalla kotona klo 21-24. 10-tuntiset työpäivät on ihan normisettiä, usein venyy 12-tuntisiksikin. Kun tätä rallia pyörittää koko lukuvuoden, mielestäni oon lomani ansainnut.
Te ketkä ootte niin kateellisia opettajien kesälomista, tervetuloa opiskelemaan opettajaksi ja kouluun töihin! Itse valitsin nuorena ammatin tasan tarkkaan tietäen sen rankkuuden, mutta tietäen myös lomasysteemin. Ammatinvalintakysymyksistä on turha valittaa!
Opettajat ovat todellakin suomalaisen yhteiskunnan pyhä lehmä. Millekään toiselle ammattikunnalle ei suoda tuollaisia etuja. Ja siltikin opettajat jaksavat valittaa, että heitä kohdellaan väärin.
Masentavaa luettavaa että opettajien kesälomasta ollaan näin uskomattoman kateellisia. Miksi ette mieluimmin ajattele että, hitto, meillä on hyvät koulusysteemit tässä maassa, ja kaikki kunnia heille jotka jaksavat opetustyötä tehdä. Pyrkikää samaan, ryhtykää opettajiksi. Tai pyrkikää parantamaan teidän oman työn olosuhteita, esim toimimalla ammattiliitossa.