Lukiolainen itkee huoneessaan
Tilanne on siis tämä. Lukioikäinen tyttö on itkenyt koko eilisen ja tämän päivän huoneessaan todistustaan. En itse edes ymmärrä miten kyyneliä ja murhetta voi riittää kahdelle kokonaiselle päivälle. Todistuksen keskiarvo oli 8,6, eli erittäin hyvä lukiolaiselle, mutta mukaan mahtui myös vitosia kolme kappaletta. Lyhyestä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Noita kompensoivat todistuksen viisi kymppiä lukuaineista, mutta vitosten vuoksi tyttö itkee vieläkin huoneessaan.
Ala-asteelta lähtien matemaattis-luonnontieteelliset aineet ovat olleet tytölle vaikeita ja tukiopetuksessa on käyty moneen otteeseen sekä ala- että yläasteella. Kaikki muut aineet sekä taideaineet luonnistuvat loistavasti, mutta matikka ei. Asiat huononivat lukioon mennessä, sillä matikan, fysiikan ja kemian opettaja on äärimmäisen vaativa, pistää valtavasti läksyä, piikittelee huonompia oppilaita eikä järjestä tukiopetusta. Kaikkensa yrittänyt teini tietää olevansa parempi muissa aineissa, mutta on ihan maansa myynyt nyt todistuksen saatuaan. Toistelee vain miten on "idiootti ja kehitysvammainen" Ja meistä vanhemmista tuntuu äärimmäisen pahalta, kun ei tytön olo tunnu helpottavan millään. Tulin tänne kirjoittamaan, koska tahtoisin saada vertaistukea ja ehkä neuvoja millä helpottaa tytön oloa, on kamala katsoa vierestä tuollaista. :(
Kommentit (75)
Olisiko hänellä vaikea matematiikan oppimisvaikeus? Täällä yksi sellainen tapaus, diagnosoitu jo ensimmäisellä luokalla, joten opin hyväksymään rajoitukseni. Tyhmä en silti ole, muut kouluaineet 8-10. Itsensä hyväksyminen myös epätäydellisyyksineen on ainoa keino.
Diagnoosi: tyttären maikka on mulkku, jos pystyy vaihtamaan toiseen niin helpottaa taatusti.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:53"]
No onhan tuo nyt surkeasti vedetty, jos lyhyt matikka tuottaa numeroksi vitosen ekan vuoden jälkeen. Jos tokaluokka menee yhtä kovaksi taisteluksi, teidän pitänee ilmoittaa hänet johonkin matamaattisetn aineiden preppaukseen. Tai sitten hän vain ei pärjää lukiossa.
[/quote] on paljon ammatteja joissa ei tarvita noita tietoja mutta lääkikseen, farmasiaan ja kaikkeen missä tarvitaan niin ovat suljettuja mutta varmaan pääsee humanistiselle alalle yliopistoon
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:56"]
Matemaattisten aineiden preppaus? Missä sellaisia järjestetään, maksaako paljon? Kakkoselle siis? Ja tyttö itse sanoi eilen, että ei tahtoisi jättää lukiota kesken, koska nauttii niin paljon lukuaineiden ja kielten opiskelusta vaikka matemaattiset aineet tuottavatkin ongelmia. AP
[/quote]
Päivölässä on kesälukukausi, johon saa osallistua kuka vain. Alkaa juhannuksesta ja kestää neljä viikkoa siten, että välissä on aina viikko vapaata. Ma-pe on matematiikkaa, la-su ohjelmointia. Tuolla voi käydä pelkässä matematiikassa tai pelkässä ohjelmoinnissa. Ja tuo ei ole varsinainen preppauskurssi, mutta siellä käy myös lukiolaisia parantelemassa matikan taitojaan. Päivölässä lukion aloittavat opiskelijat suorittavat noiden neljän kesäviikon aikana useamman lukiokurssin matematiikkaa, joten siellä tehdään töitä ihan kunnolla. Päivölän normaali opetusrytmi on sellainen, että opetusta on aina 2h15min kerralla ja välissä on sitten kunnon mittaisia taukoja. Yhden päivän aikana on yhteensä 9 tuntia opetusta, alkaa klo 9 aamulla ja viimeinen sessio päättyy illalla klo 21.
http://www.paivola.fi/fi/matematiikka/kesalukukausi-ja-intensiivikurssit/
Ihan halpaa lystiä tuo ei ole, pelkkä matematiikka maksaa 170€/viikko. Mutta tuosta voisi todella olla suuri apu, kunhan ymmärtää, että kyseessä ei ole tukiopetus vaan normaalia opetusta tiukkaan tahtiin.
Eihän lukiossa tarvi lukea fysiikkaa tai kemiaa kuin pari hassua kurssia, ja lyhyttä matikkaakin vain muutama?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:05"]
No selvästi on ainakin kovin kouluorientoitunut tyttö, jos numerot häntä noin painaa. Voisiko vaikka hänelle sanoa, että yritetään syksyllä yhdessä saada asioita paremmiksi? Että oikeen ottaisitte tosissaan hänen murheensa? Just vaikka tuota ostettua preppausta, ellei vanhempien taidot riitä omaan tukiopetukseen. Tai yrittäisi puhua, jos jonkun matikkapäisen kaverin sais häntä jeesaamaan?
Olen kolmekymppinen ja muistan vielä, miten pahalta tuntui kun murheita vähäteltiin sillä, että eihän noi nyt ole mitään ongelmia edes ja johtuu nuoruuden tunnemyllerryksestä. Konkreettinen apu ja tuki olisi kelvannut.
Minä ainakin ymmärrän häntä. Jotenkin varmaan musertavaa huomata, ettei pärjääkään kaikessa. Ehkä myös suuren oppimisen paikka, miten paljon hommia tarvitaan joskus menestyksen eteen.
[/quote]
Olisko tähän asiaan kuitenkin parempi puuttua nyt kesällä? Tässä olisi nyt hyvää aikaa paneutua asiaan kunnolla ja hartaudella, jos tyttö ei ole kesätöissä. Jos numerot ovat olleet noin huonoja, niin kyllä nuo ensimmäiset kurssit joutuu opettelemaan uudestaan ihan alusta alkaen, että pystyy syksyllä sitten oppimaan lisää.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:50"]
Tilanne on siis tämä. Lukioikäinen tyttö on itkenyt koko eilisen ja tämän päivän huoneessaan todistustaan. En itse edes ymmärrä miten kyyneliä ja murhetta voi riittää kahdelle kokonaiselle päivälle. Todistuksen keskiarvo oli 8,6, eli erittäin hyvä lukiolaiselle, mutta mukaan mahtui myös vitosia kolme kappaletta. Lyhyestä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Noita kompensoivat todistuksen viisi kymppiä lukuaineista, mutta vitosten vuoksi tyttö itkee vieläkin huoneessaan. Ala-asteelta lähtien matemaattis-luonnontieteelliset aineet ovat olleet tytölle vaikeita ja tukiopetuksessa on käyty moneen otteeseen sekä ala- että yläasteella. Kaikki muut aineet sekä taideaineet luonnistuvat loistavasti, mutta matikka ei. Asiat huononivat lukioon mennessä, sillä matikan, fysiikan ja kemian opettaja on äärimmäisen vaativa, pistää valtavasti läksyä, piikittelee huonompia oppilaita eikä järjestä tukiopetusta. Kaikkensa yrittänyt teini tietää olevansa parempi muissa aineissa, mutta on ihan maansa myynyt nyt todistuksen saatuaan. Toistelee vain miten on "idiootti ja kehitysvammainen" Ja meistä vanhemmista tuntuu äärimmäisen pahalta, kun ei tytön olo tunnu helpottavan millään. Tulin tänne kirjoittamaan, koska tahtoisin saada vertaistukea ja ehkä neuvoja millä helpottaa tytön oloa, on kamala katsoa vierestä tuollaista. :(
[/quote] kaikki ei oo matemaattisia , se on vaan hyväksyttävä ja mentävä vahvuuksia kohti. Onko äikkä ja kielet vahvoja tai jotkut muu???
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 23:04"]
Mikä se ongelma on? Tyttöshän voi vaihtaa kemian ja fysiikan numerot suoritetuksi, jolloin ne ei laske keskiarvoa ja lyhyttä matikkaa ei tarvitse kirjottaa.
[/quote] sitten joutuu ruottin kirjoittamaan ja jos sekin tuottaa mongerrusta ja hammasten kiristystä
Olen eri mieltä, että lukion matikka ja kielet vaatisi erityistä lahjakkuutta. Tai, että lukuaineisiin riittäisi kova työ.
Päinvastoin - matikkaa ja kieliä pitää todellakin opiskella ja kerrata, jos niitä lahjoja ei ole. Lukuaineidenkin osaaminen vaatii lahjoja kokonaisuuden ymmärtämiseen ja kaikilla tätä ymmärrystä ei synny koko eliniän aikana. Joten lukuaineissakin pärjää esim. kovalla opiskelulla ja ulkoaoppimisella.
Ap:lle sen verran, että huono opettaja saa lapsesi niin paniikkiin ja pettyneeksi, että lapsesi uskoo ettei osaa ja se sitten toteutuu. Koittakaa jutella lapsesi kanssa, että hän saisi opiskeltua ikävästä opettajasta huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 20:58"]
Mulla oli toi tilanne lukiossa just noissa samoissa aineissa. Reaalit ja kielet tosi hyviä myös. Musta tuli sitten lakimies ja pärjään erittäin hyvin. Kerro tytöllesi, että ei mitään huolta. Ei mitään. Meitä ei-matemaattisia ja muuten tosi hyviä on paljon. Ei haittaa yhtään lukion jälkeen. En edes kirjoittanut matikkaa, ei mahdollisuuksia eikä kiinnostusta. Hankkikaa sen verran vaikka yksityisopetusta, että saa kurssit läpi (pakolliset). Ja oikeesti, teillä on lahjakas tytär! Lämpimiä terveisiä hänelle!
[/quote]
Matikka ja kielet vaatii lahjakkuutta, lukuaineet vain työtä, johon pystyy kuka tahansa, kun vain viitsii.
Minulle myös oli matikka vaikeaa, sain lopulta lukion päästötodistukseen kutosen (pitkästä kylläkin) matikasta, kirjoituksissa alimman hyväksytyn. Sillä ei ole ollut elämässäni mitään merkitystä, olen minäkin nyt akateeminen, eikä kukaan ole kysynyt matikan taitojani missään vaiheessa. Hankkikaa tosiaan jotain tukiopetusta sen verran, että saa pakolliset läpi.
Ja vaikka se ehkä juuri nyt tuntuu suurelta jutulta, niin muutaman vuoden kuluttua se on ihan sama hänellekin.
[/quote]
Pahoittelen kappalejaon puutetta ja kirjoitusvirheitä, käytän mobiilia ja johtuu siis siitä!
No onhan tuo nyt surkeasti vedetty, jos lyhyt matikka tuottaa numeroksi vitosen ekan vuoden jälkeen. Jos tokaluokka menee yhtä kovaksi taisteluksi, teidän pitänee ilmoittaa hänet johonkin matamaattisetn aineiden preppaukseen. Tai sitten hän vain ei pärjää lukiossa.
Kurja juttu. Harvat loistaa ihan jokaisella osa-alueella ja jokaisessa oppi-aineessa. Kehukaa vielä niitä hyviä arvosanoja ja korostakaa että tärkeintä on se, että yrittää parhaansa. Kukaan ei ole hyvä kaikessa eikä tarvitsekaan olla.
Saatua numeroa ei kannata surra. Tuntuu pahalta, mutta elämässä tulee tilanteita, jolloin epäonnistuu jossain. Meille kaikille. Tyttäresi on kuitenkin onnistunut erinomaisesti monessa muussa aineessa.
Nyt kannttaa käyttää energia sen miettimiseen miten tästä eteenpäin. Tukiopetusta yksityisesti? Tukiopetusta lehtorin järjestämänä?....
Miksi hänen pitäisi noissa aineissa olla hyvä, jos ei ole taipumuksia eikä kiinnostusta. Ei kaikessa tarvitse olla hyvä! Toisaalta muistaakseni kursseja voi myös käydä uudestaan ja korottaa. Kerrot nyt jämptisti, ettei kannata käyttää aikaa murehtimiseen, vaan nauttisi kesästä ja unohtaisi kouluhommat hetkeksi.
Saavatko lukiolaiset jotakin todistuksia nyt? Paitsi lukuvuoden viimeisen jakson osalta?
Ainakin 50 % tytön osaamisvaikeuksista johtuu hänen ennakkoluuloistaan osaamistaan kohtaan. Ihmettelen tosin kemian ja fysiikan takia itkemistä, kun niistä on molemmista 1 pakollinen kurssi ja niistä voi ottaa lopulliseen todistukseen arvosanan S (suoritettu).
Matemaattisten aineiden preppaus? Missä sellaisia järjestetään, maksaako paljon? Kakkoselle siis? Ja tyttö itse sanoi eilen, että ei tahtoisi jättää lukiota kesken, koska nauttii niin paljon lukuaineiden ja kielten opiskelusta vaikka matemaattiset aineet tuottavatkin ongelmia.
AP
Mukavaa että lukiolaisenne on lahjakas muissa aineissa! Jos matematiikka ja luonnontieteet on noin tuskaa nyt, selvitelkää millä aloilla niitä ei tarvitse ja keskittykää niihin aineisiin jotka sujuu ja siihen mitä lukiolaisenne voisi tulevaisuudessa tehdä. Esim. opintolinjojen sisäänpääsyvaatimuksia voisi nyt jo selvitellä niille aloille jotka kiinnostaa.
Eihän fykeä oli kuin yhdet pakolliset kurssit. jos jotain ainetta käy vain yhden kurssin, sen voi ottaa myöhemmin päättötokariin S merkintänä, jolloin ei vaikuta keskiarvoon:)
eivät kaikki ole luonnontieteellisesti lahjakkaita, itselläni oli aivan sama ongelma, mutta keskityinkin reaaleihin ja kirjotin niistä eximiaa ja laudaturia, vaikka lyhyt matikka olikin kutonen. Tietysti lukion luonnontieteelliset eivät ole sellaista rakettifysiikkaa, etteikö niitä opiskelemalla oppisi, mutta jos intohimoa ei näihin aineisiin löydy, niin suosittelen jättämään fyken lukemiset noihin yhtiin kursseihin. Ja kirjotuksissa voi valita joko ruotsin tai lyhyen matikan, joten sitäkään ei ole pakko kirjoittaa.
tyttäresi itsetunto vaatisi kyllä kasvamista, mutta kyllä sekin lukion aikana varmasti kehittyy (kirjotuksissa pitäisi pään kestää).
Ja itsellä tosiaan oli fyke ja lyhyt matikka 5 ja 6 mutta niin vaan pääsin ykkösellä yliopistoon opiskelemaan. Ei kukaan voi olla kaikessa hyvä. Yleensä niillä kymmenen ällän tyypeilläkin on petrattavaa vaikkapa sosiaalisessa kanssakäymisessä joka on tärkeä taito sekin.
Minäkään en saanut ensimmäisellä lukiokerrallani matematiikkaa millään päähän. Olen hidas oppimaan ja oivaltamaan matematiikassa. Päivälukiossa kursseja on samanaikaisesti melko monta, joten se vei intoa entisestään. Useamman vuoden ne numerot harmitti, mutta keksin lähteä aikuislukioon parantamaan niitä. Se oli hyvä idea, koska siellä voi keskittyä vaikkapa yhteen kurssiin kerrallaan ja sattuipa kohdalle vielä opettajia, jotka selittivät asiat siten, että varmasti kaikille upposivat jossain vaiheessa. Entisten vitosten sijaan on todistuksessa nyt kaksi kahdeksikkoa. Välillä kyllä osasin pitää itsekin itseäni älyllisesti vajaana, kun matemaattiset jutut ei menneet päähän. Nyt on todistettu, että se kyllä onnistuu jos sen oppimiselle antaa oikeat olosuhteet :)