Jos rekrytointi on edennyt loppusuoralle, eikä rekrystä kuulu enää, ovatko tarjonneet paikkaa toiselle?
Kommentit (25)
Pari viikkoa menee helposti. Toki sitä on vaikea tietää onko tarjottu siinä välissä toiselle, kukaan ei tietenkään kerro että olet nyt meidän 2. vaihtoehto :) Kerran tämä selvisi kun pyysin sopparit etukäteen nähtäväksi ja toiseen oli jäänyt nimi ( googletin erikoisen nimen ja ollut kilpailijalla töissä kauan, ei koskaan tuossa firmassa = oli siis ollut eka vaihtoehto).
Prosessi kesti viimeksi niin että hain elokuun lopussa- paikkaa tarjottiin joulukuun alussa ja aloitin 1.1. Jokaisen vaiheen jälkeen 2-3 viikon täysi hiljaisuus. Paljonkohan olisi mennyt viimeisen jälkeen, varmaan se 3 viikkoa...
Tämän viimeisimmän rekryn kanssa jossa tulin valituksi, kävi niitä että homma venyi ja sain soiton kun luulin jo että en saanut paikkaa. Kerkesin jo tiedustellakin asiaa. Kaikista ei ole ikinä mitään kuulunut jos ei ole tärpännyt.
Ja sen verran yleistä on se että kukaan ei koskaan palaa asiaan, että 2 viikon jälkeen voit lähettää sähköpostin ja kysyä, onko xx rekrytoinnin etenemisestä mahdollista saada väliaika tietoja? Olen kysellyt ja aina asiallisesti vastattu. Ne kerrat harmittaa kun ei kysynyt, ja jäänyt ikuisesti "auki" . Jos kaikki alkaisi kyselemään asiallisen ajan jälkeen, ehkä rekrytoinnissa vihdoin herättäisiin siihen että kandit pitää pitää ajantasalla, esim parin viikon välein, ei se että koskaan ei kerrota, ole ok.
Omalla kohdalla pisin aika oli luokkaa neljä kuukautta. Olin saanut jo helmikuussa kieltävän vastauksen ja unohtanut koko paikan.
Sitten kännykkä soi juuri ennen juhannusta ja soittaja täräyttää nimensä hätäisesti mumisten että "Joo, tää paikka jota hait olis nyt etenemässä et ehtisitkö vaikka jo huomenna haastatteluun kun sopparit pitäis tehdä koska johto jää juhannuksena lomille"
Minä en muistanut lainkaan mistä oli kyse mutta luotin siihen että olin hakenut vain paikkaa johon todella halusin ja vastasin tulevani.
Sain paikan todennäköisesti siksi että niillä oli hirveä kiiire ja olin varmaankin ensimmäinen jonka saivat kiinni tai jolla paikan haku oli vielä ajankohtainen.
Kerran olin jo päässyt kattavien testien jälkeen siihen vaiheeseen että odotin työsopimusta allekirjoitettavaksi kun firmasta ei kuulunutkaan enää mitään. Sitten huomasin että aivan identtiseltä näyttävä paikka oli ilmestynyt Monsteriin mikä ei vaikuttanut hyvältä asialta...Eikä sitä ollutkaan.
Sain kuitenkin hyvityksen korkojen kanssa kun vastasin vuosia myöhemmin hyvin salaperäiseen ilmoitukseen jossa ei kerrottu yritystä, toimialaa eikä edes varsinaista tehtävänkuvausta!
Olin veikannut oikein. Tehtävään vaadittiin hyvin kokenut henkilö korvaamaan epäonnistunutta rekrytointia jonka koeaikaa oli vielä hetki jäljellä... Läppäri oli vielä lämmin kun se ojennettiin minulle.
Tai valittu ei otakaan paikkaa vastaan. Tosin silloin usein kysytään toiseksi tullutta. Kerran joku valittu lähti koeajalla ja minulle soitettiin kuukausia myöhemmin ja tarjottiin hommaa.