Toivotonta lasten hoidon suhteen kesällä..
Miehen vanhemmat asuvat ulkomailla, ja tulevat Suomeen elokuun alussa -ovat silloin meillä ja katsovat lapsia 2 viikkoa ennen koulun alkua, minun vanhemmistani äitini on kuollut ja isäni on vanhainkodissa.
Lapsemme ovat 5 ja 8 vuotiaat vilkkaat pojat, 5 vuotiaalla Adhd-diagnoosi. Paikkakunnallamme päiväkoti on kiinni heinäkuun( vain 3 lasta olisi tarvinnut hoitoa), yksityiset ovat joko täynnä tai eivät ota joukkoonsa.
Minulla ei ole lomaa, olen aloittanut työssäni toukokuun alussa/palkaton ei onnistu (hoitoala) ja miehellä lomaa 2 viikkoa (kertynyttä) eli apua !
Huomenna ilmeisesti mies ottaa sairaslomaa ( tekaistu syy-selkä) viikon ajalle, onko ainoa vaihtoehto lastensuojeluilmoitus omista lapsista vai mikä? Lopputili( ulosottoon kaikki vai mikä?)
Kommentit (38)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:43"] tässä taas yksi esimerkki perheestä jolle ei tule mieleenkään maksaa kenellekään mitään omien lastensa hoidosta vaan ollaan vinkumassa kaikkia muita ilmaiseksi apuun [/quote] Mistä lähtien päivähoito on ollut ilmaista? [/quote]Kyllä se sitä käytännössä on. Jos maksaa hoidosta 0-100€/kk kun todelliset kulut on 1000€/kk per lapsi.
[/quote]
Tästä syystä kotiäityis maksaa valtiolle ja kunnille huomattavasti vähemmän. myös tulevaisuuden eläkemaksuina.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:20"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:46"] [quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:43"] tässä taas yksi esimerkki perheestä jolle ei tule mieleenkään maksaa kenellekään mitään omien lastensa hoidosta vaan ollaan vinkumassa kaikkia muita ilmaiseksi apuun [/quote] Mistä lähtien päivähoito on ollut ilmaista? [/quote]Kyllä se sitä käytännössä on. Jos maksaa hoidosta 0-100€/kk kun todelliset kulut on 1000€/kk per lapsi. [/quote] Mä olen maksanut 272 € / kk, lapset olivat päivähoidon piirissä yhteensä 6 vuotta. Sisaruksista kompensoitiin jotakin Heinäkuussa päiväkoti oli aina kiinni. Varahoito olisi varmaan järjestynyt, mutta maksua vastaan tietenkin. Ei tarvinnut kysellä, koska saimme lomat järkättyä ok. Kävimme molemmat töissäja maksoimme veroja. Päivähoitokulu oli erittäin merkittävä kuluerä kolmen lapsen taloudessa, korkeimmillaan muistaakseni jotain 650 €. Siinä piti jo miettiä, kannattaako minun käydä töissä [/quote] Et miettinyt kannattaako hankkia niin monta lasta? [/quote] Kotiäidit nakkelee yleensä tällaisia, heidän kun ei tarvitse huolehtia hoitomaksuista. Onneksi me työssäkäyvät voidaan nakella sitten siinä vaiheessa takaisin kun lapsilla alkaa menot nousta harrastusten ja muiden takia ja kotomammat ei enää itse pysy kuluissa mukana...
[/quote]
Ei, noita täällä nakkelee lapsettomat. Yllättävän paljon käyvät täällä lukemassa ja kirjoittelemassa besserwisser-juttujaan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:46"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:44"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:43"] tässä taas yksi esimerkki perheestä jolle ei tule mieleenkään maksaa kenellekään mitään omien lastensa hoidosta vaan ollaan vinkumassa kaikkia muita ilmaiseksi apuun [/quote] Mistä lähtien päivähoito on ollut ilmaista? [/quote]Kyllä se sitä käytännössä on. Jos maksaa hoidosta 0-100€/kk kun todelliset kulut on 1000€/kk per lapsi.
[/quote]
Mä olen maksanut 272 € / kk, lapset olivat päivähoidon piirissä yhteensä 6 vuotta. Sisaruksista kompensoitiin jotakin
Heinäkuussa päiväkoti oli aina kiinni. Varahoito olisi varmaan järjestynyt, mutta maksua vastaan tietenkin. Ei tarvinnut kysellä, koska saimme lomat järkättyä ok.
Kävimme molemmat töissäja maksoimme veroja. Päivähoitokulu oli erittäin merkittävä kuluerä kolmen lapsen taloudessa, korkeimmillaan muistaakseni jotain 650 €. Siinä piti jo miettiä, kannattaako minun käydä töissä
[/quote]
Tuon takia olen kotiäiti.
Siis onhan hoitoa tarvitseville lapsille toki varahoitopaikka, vaikka oma päiväkoti olisi kiinni. Eikö teiltä kyselty jo pari kuukautta sitten lasten hoitotarve kesälle ja jos hoitotarvetta oikeasti on, hoitopaikka osoitetaan jostain toisesta päiväkodista. Onko nyt ollut joku viestintäkatkos vai miksi teiltä on tämä mennyt ohi? Eihän kaikilla vanhemmilla ole kesälomaa lainkaan, esim. jos on juuri aloittanut töissä ja silloin lapset tarvivat hoitopaikan ja kunta sen järjestää. Sille isommalle ei toki ole päivähoitoa mutta hänelle olisi voinut palkata sitten jonkun koulutytön päiväksi katsomaan. Varmasti löytyy halukkaita 14-16-vuotiaita vaikka ihan naapurustosta, kun eivät mitään kesätöitä muuten saa. Monet kunnat järjestävät tuon ikäisille päivätoimintaa leikkipuistoissa ym. Esim. meidän kaupungissa jokaisella koululla on kesän ajan arkipäivisin päivätoimintaa klo 10-15, siellä on aikuisia valvojia ja syödään mukaan otetut eväät. Otapa nyt asioista vielä selvää. Etenkin tuo 5-v. tilanne on varmasti päivähoidon piirissä, mutta teiltä on nyt itseltä mennyt jotain ohi tai olette ymmärtäneet/viestineet asian väärin. Jos ilmoitetaan, että päiväkoti on kiinni heinäkuun, te kysytte tietysti varahoitopaikan. Vieläkin se järjestyy, koska laissa näin määrätään mutta olisi toki pitänyt olla asialla silloin, kun näistä asioista on kyselty.
Ettei olisi vain uusavuttomuutta, sillä vielä 80-luvulle saakka lasten päivähoito-oikeus oli tuntematon käsitys ja vanhemmat itse järjestivät hoidon eri tavoin ympäri vuoden, kun vanhemmat olivat töissä esim. palkaamalla lastenhoitajan tai kotiapulaisen kotiin. Kyllä sitä ennenkin tehtiin töitä ja työelämästä lomat ja perhevapaat olivat todella lyhyitä.
Lastenhoitajan tai kotiapulaisen palkkaaminen ei luulisi olevan ongelmallista, sillä työhön sopivia on pilvin pimein työttömänä, myös opiskelijat ovat halukkaita työhön. Nykyään vielä palkkauksessa voi hyödyntää verotuksessa tehtävää kotitalousvähennystä.
Ihmettelen, miten tämän päivän pienten lasten vanhemmat pärjäävät ilman ulkopuolista tukiverkostoa, vaan isovanhempia pidetään lähinnä hoitoautomaatteina, jotka käyttävät jopa oman kesälomansa lasten hoitoon, muuten ollaan pulassa.
Meillä vain harvoin isovanhemmat hoitivat lapsia työn takia, vaan lähinnä viettivät vain yhteistä aikaa, vaikka lapset olivat päivähoidosta pois koko kesän eli n. 2,5 kk, vaan meillä oli aina joku opiskelija tai hänen tuttavansa lapsenlikkana, jota käytimme useamman perheen hoitorinkissä myös muilloin kun tarvitsimme hoitajaa. Eikä koskaan ollut mitään ongelmia ja tulijoita lastenhoitajiksi olisi ollut pilvin pimein. Myös MLL, 4H-järjestö ja työttömien osuuskunnat antavat lastenhoitoapua, eikä edes maksa paljon, kun palkan voi hyödyntää verotuksessa.
"Me maksamme 250€/kk per lapsi ja lisäksi 25% verot palkasta, eli noin 1000€ mun tuloilla. Terveyspalvelut ostetaan yksityiseltä joten eiköhän mun lasten päivähoito ole kaikkea muuta kuin ilmaista."
Kunnallisen päivähoidon kustannukset ovat alimmillaan n. 950 euroa/kk ja taaperoikäisestä 1600-2200e/kk eli todellisuudesta maksat vain murto-osan todellisista kusannuksista.
Mitä tulee yksityisiin terveyspalveluihin, niistäkin suurin osa maksetaan yhteiskunnan varoin, samoin työterveydenhoito, koska Kela korvaa niistä suurimman osan joko palveluntuottajalle tai sinulle henk.kohtaisesti.
Meillä on ekaluokan päättänyt, eli eka kesä kun lapsella on 11 viikon loma eikä päivähoitoa saatavilla. Eikä ole enää tukiverkkojakaan (niitä oli silloin kun lapsi syntyi....).
Minä aloin järjestellä aikuisten lomia ja muuta kesän ohjelmaa maaliskuussa. Ei todella voi jättää tuollaista asiaa viimeiseen iltaan.
Provo, selvästi yritetty kyhätä sellainen soppa että näyttäisi mahdollisimman mahdottomalta tuo lasten hoidon järjestäminen...
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:12"]"Me maksamme 250€/kk per lapsi ja lisäksi 25% verot palkasta, eli noin 1000€ mun tuloilla. Terveyspalvelut ostetaan yksityiseltä joten eiköhän mun lasten päivähoito ole kaikkea muuta kuin ilmaista."
Kunnallisen päivähoidon kustannukset ovat alimmillaan n. 950 euroa/kk ja taaperoikäisestä 1600-2200e/kk eli todellisuudesta maksat vain murto-osan todellisista kusannuksista.
Mitä tulee yksityisiin terveyspalveluihin, niistäkin suurin osa maksetaan yhteiskunnan varoin, samoin työterveydenhoito, koska Kela korvaa niistä suurimman osan joko palveluntuottajalle tai sinulle henk.kohtaisesti.
[/quote]
Palkkatulojen myötä maksan välittömän veron lisäksi välillistä erilaisten palveluiden ja tuotteiden alveina ja muina, joten kun kaiken summaa, tulee työssäkäyvä äiti/isä yhteiskunnalle tuottoisammaksi kuin kotona loisiva.
Pakkohan kunnan on järkätä 5v:lle hoitopaikka
Palkkaatte lapsille hoitajan! Ai niin unohdin että varmaankin tarkoitit valittaa kun ette saa mistään lapsille ILMAISTA hoitajaa.
Tuohon on olemassa yksinkertainen ratkaisu: Palkkaatte lapsille hoitajan kotiin. Ja tolle 5-vuotiaalle kunnan muuten on pakko järjestää hoitopaikka, se lukee jo päivähoitolaissa.
Kyllä kunnalla on velvollisuus järjestää hoitopaikka nuoremmalle.
Miksi ette palkkaa hoitajaa? Maa on pullollaan työttömiä ja hoitajan palkkaan saa ties mitä tukiaisia. Eihän siitä jää itselle maksettavaksi kuin muutama kymppi.
tässä taas yksi esimerkki perheestä jolle ei tule mieleenkään maksaa kenellekään mitään omien lastensa hoidosta vaan ollaan vinkumassa kaikkia muita ilmaiseksi apuun
Siis miten olet herännyt tähän tilanteeseen vasta nyt?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:46"]
[/quote]
Tästä syystä kotiäityis maksaa valtiolle ja kunnille huomattavasti vähemmän. myös tulevaisuuden eläkemaksuina.
[/quote]
Asumistuet ja toimeentulotuet pieneläkkeiden päälle ja kaikki näille elämäntapatyöttömille ilmaiseksi. Laskehan uusiksi mikä on valtiolle halvempaa. Lapset ei siellä hoidossa vietä kuin muutaman vuoden, maksimillaan viisi ja sitten alkaakin jo esikoulu.
Voiko ihmiset olla näin tyhmiä? Jos tulee ilmoitus, että päiväkoti on kiinni, kysytään, missä varahoito on. Kyllä kunta kesälläkin hoidon järjestää, se ei välttämättä vaan ole omassa päiväkodissa.