Köyhyys on täysin ihmisen oma vika.
Mitäs ovat tuhlanneet rahansa niin holtittomasti?
Kommentit (53)
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:16"]
[/quote]
Ostivat sitten leivoksia, kun ei riittänyt rahat leipään.
Köyhiä yhdistää yleensä se, että sen vähänkään heille päätyvän rahan järkevästä käyttämisestä heillä ei ole mitään käsitystä.
En menisi nyt ihan APn toteamuksen taakse, olen äärettömän empaattinen. Mutta sellaista köyhää en ole tavannut tai usko että on edes olemassa joka ei olisi valistuksen tarpeessa (päihde, ehkäisy, elämänhallinta, käytöstavat nje).
Tietämättömyyden ja ymmärtämättömyyden syynä ovat heikot geenit.
Olen pahoillani, ap.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 13:18"]
En menisi nyt ihan APn toteamuksen taakse, olen äärettömän empaattinen. Mutta sellaista köyhää en ole tavannut tai usko että on edes olemassa joka ei olisi valistuksen tarpeessa (päihde, ehkäisy, elämänhallinta, käytöstavat nje).
[/quote]
No valistappa minua. Olen työtön 48-vuotias yhden alaikäisen lapsen yksinhuoltaja.Tosin en ole koskaan rahaton mutta köyhä kuitenkin. Mitä neuvoisit? Kyllä olen eronnut, se ei ole laitonta.
Väärin. Myös epäonnella on vahva osuus. Onni ja suotuissa ajankohta ovat myös rikastumisessa usein suuremmassa roolissa kuin kyvykkyys.
Minä olen nykyään suhteellisen varakas pääasiassa oman kyvykkyyteni ansiosta. Kun tyhjästä piti aloittaa, menivät ensimmäiset 10vuotta aikuisikääni kuitenkin aika köyhinä. Ensin piti opiskella, sitte haalia alkupääomaa ja vasta sitten sillä pääsi tekemään töitä jotta voisi vaurastua. Prosessi kestää. Siksi aika moni joutuu joskud olemaan köyhä.
Miksi tartutte joko provoon tai sitten 15-vuotiaan aloitukseen? Vieläpä yksi maailman kuluneimmista lausahduksista otsikkona.
Jos rahaa saa ylipäätään kauhean vähän, sen kanssa on pakko olla tarkkana, jos mielii pärjätä elämässä.
Mulla on ihan hyvä elämä, enkä koe kaipaavani ehkäisy-, päihde-, elämänhallinta- tai käytöstapavalmennusta. Satun vaan olemaan töissä, josta saan todella huonoa palkkaa. Mutta mieluummin näin kuin makoilla työttömänä kotona, vaikka nyt ei käteen jääkään kuin pari sataa euroa enemmän kuin työttömänä.
Olette kyllä niin tietämättömiä ja itsekkäitä, että oikein suututtaa. Köyhyys voi johtua niin monesta asiasta, mm. siitä, että sairastuu vakavasti ja menettää työkykynsä. Siinä ei paljon oma halu tai sinnikkyys auta, jos työkyky menee jo nuorena. Lääkärikulut ja lääkkeet pitävät huolen siitä, että kaikki ylimääräinen raha katoaa.
[/quote]
Niin on konkurssi tai sekin, että yrityksellä menee huonosti eikä työntekijöitä kannata palkata. Pitäisi opetella hoitamaan bisneksiä paremmin.
[/quote]
Onko näin myös mielestäsi silloin, kun köyhyys on seurausta sairastumisesta? Sori, olihan se tuolla otsikossa jo.. täysin oma vika.
Onneksi on niitäkin, joiden mielestä köyhyys ei ole sama asia, kuin arvoton elämä.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 16:07"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 14:35"]
Taas täällä nämä koulutuksen nimiin vannojat.
[/quote]
No minä kyllä vannon koulutuksen nimiin. Kun opiskelee ahkerasti, käy lukion ja menee sen jälkeen korkeakouluun tai yliopistoon ja jatkaa siellä ahkerasti opiskelua, on erittäin hyvät mahdollisuudet päästä niin hyville palkoille, että pystyy yksikseenkin elättämään vaikka viisihenkisen perheen ja kustantamaan aikanaan vanhemmilleen vaipat vanhainkotiin. Opiskeluaikana on tietysti köyhä, mutta sen köyhyyden kestää ja sietää, kun edessä häämöttää leveä leipä. Kun on elämänhallinta kunnossa, ei ota pikavippejä tai tee lapsia siihen köyhään vaiheeseen.
[/quote]
Minun omien empiiristen havaintojen perusteella on aika vaikea vannoa koulutuksen nimiin. Omassa perheessäni elättää itsensä "käsillään" useampi pelkän ammattikoulun käynyt. Sen sijaan aiemman opiston käynyt, sitten maisteriksi kouluttautunut ja vielä eräitä lisäopintoja suorittanut on ollut eniten työttömänä. Eikä ole edes mitenkään ihmeellinen 'taiteilija' vaan ihan kunnon ammattiin opiskellut.
Jotkut meistä eivät tiedä, että ihan jokainen ei edes pääse opiskelemaan lääketiedettä tai oikeustiedettä. Moni joutuu tyytymään johonkin kasvatustieteeseen, yhteiskuntatieteeseen tai muuhun sellaiseen tiedekuntaan, joka ei takaa hyväpalkkaista työtä pian valmistumisen jälkeen.