Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kiusaajalle hymypatsas???

Vierailija
31.05.2015 |

Onko oikeasti totta, että lapset saavat äänestää luokan hymypatsaan saajaa??

Epäilen nyt lapseni huijaavat tässä asiassa.

Lapseni siirtyy nyt ylä-asteen puolelle ja salissa oli jaettu hymypatsaita. 

Tänään lapseni kertoi, että olivat itse äänestäneet patsaan saajaa ja sen sai koko vuoden muita kiusannut ja uhkaillut tyttö. 

Nimet paperiin oli kuulemma kirjoittaneet kun uhkauksia oli tullut enemmän ja vähemmän.

Osa oli opettajalle tästä aikasemmin sanonut mutta asian selvittely oli jäänyt kun kiusaaja ja uhkailija oli kiistänyt ja asiaa ei siis saatu selvitettyä.

itse en usko tähän lasten äänestysjuttuun ollenkaan mutta onko tosiaan näin??

Koko vuoden aikana on kiusaamisesta puhuttu mutta opettaja ei ole kokenut asiaa vakavaksi kun aina tämä kiusaaja on vetänyt pidemmän korven.

Millä perusteilla hymypatsaan jaetaan?

Luokassa olisi ollut kaksi todella hyvää ehdokasta ihan oikeasti ja sen olisivat ansainneet.

tyttö ja poika, joiden sosiaalisuus, ystävällisyys, kaikkien hyväksyminen mm.

Onko hymypatsas nykyään kannustus "parempaan"?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajalta tilanteenlukutaidottomuutta. Minä pistäisin pelin poikki kun kuulisin tällaisesta - en jakaisi patsasta ollenkaan, tai miettisin vanhempien kanssa miten tilanne ratkaistaan, annetaanko esim. Vanhempien äänestää kotona kuultajuen juttujen perusteella.

Vierailija
2/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhupuheiden perusteella lähdet mustanmaalamaan hymypatsaan voittanutta, häpeäisit. Kyllä opettajat on ajantasalla ja patsaat mene oikeaan osoitteeseen, vaikka joka mamman mielestä ne kuuluisivat sille omalle kullannupulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön rinnakkaisluokalla aikoinaan patsaan sai juuri tällainen manipuloiva kiusaajatyttö. Kävi ilmi myöhemmin, että oli lupaillut useille "mä äänestän sua, jos sä äänestät mua". Ja voitto tuli.

Vierailija
4/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se menee kun osaa mielistellä oikeita henkilöitä. Työelämässäkin etenevät urallaan nuoleskelemalla niitä, joista kokevat hyötyvänsä jotain. Niitä kohtaan ollaan kusipäitä, joista ei koeta olevan hyötyä.

Vierailija
5/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsen luokalla jaetaan "Kiva kaveri" -lahjakortti. Oppilaat äänestävät kuka sen saa. Pari kertaa se on mennyt sellaiselle, joka käyttäytyy omaa lastani kohtaan tosi ikävästi. Mutta hänen kaveriporukassaan kaikki äänestävät häntä ja luokan muut äänet taas hajaantuvat.

Vierailija
6/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP kyllähän tuota tapahtuu, valitettavasti.

Mistä opet tuntevat lapset, ei mistään. Ope näkee vain sen miten lapset käyttäytyvät luokassa, välitunneilla eivät näe.

Valvojia pihalla on tosi vähän, ei voi nähdä.

Etenkin tytöt ovat hyviä tuossa sanallisessa lkiusaamisessa ja toiseten manipuloimisessa, opelle osaavat olla suloisia pikku enkeleitä.

Sitähän tuo jonkinlaista sosiaalistataitoa, osata olla oikeassa paikassa oikealla tavalla ;)

Meillä myös luokalla oleva tuollainen tyttö sai jokusen vuotta sitten juurikin hymypatsaan.

Ja mistäpäs tiedän, siitä kun oma tyttöni hänen kanssa oli myös vapaa-ajalla, tuota emnoa katselin jonkin aikaa huh huh  laitoin pelin poikki.

Eli ei ole tavatonta, että hymypatsaan saa juurikin väärinperuisten, eikä ope näe mitään...

Mielestäni hymypatsas on täysi turhake, voisi poistaa kokonaan.

Stipendit on helpommin määriteltävissä millä kriteereiillä ne jaetaan, joten opelle puhdas päätös näistä palkkioista, mikäli niitä tulee jakaa ala-asteella ollenkaan.

Ylä-asteella tilanne toinen, kun stipendinsaajat annetaan tarkoin saavutetun tavoittein, eli paras enkussa, tai muussa aineessa, paras keskiarvo jne jne

Ala -asteellahan suuurin osa lapsista on tasapäisesti kaikki parhaita arvosanoja saavia.

Vierailija
7/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on aina ollut, että oppilaat äänestävät ketä patsaan saa. Monesti suosituin tyttö (tai poika) ei todellakaan ole se herttaisin luonteeltaan, vaan ovela manipuloija joka osaa vedellä oikeista naruista. Usein nämä tyypit ovat myös niitä kiusaajia. 

Tuo kuulostaa jo todella ikävältä, että jos muita uhkailemalla on patsaan saanut, mutta hyvinkin uskottavaa, että jossain niinkin tapahtuu.

Vierailija
8/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäikö taas oma lapsi ilman patsasta?

Vierailija
9/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omina kouluvuosina oppilaat äänestivät, mutta opettaja teki viimeisen valinnan. Onneksi oli fiksu opettaja, eli osasi katsoa ettei ketään läpällä äänestettyä kuitenkaan valittu patsaan saajaksi, vaan oikeasti joku sen ansaitseva voitti.

Vierailija
10/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap ollut siis koko lukuvuoden siellä luokassa vai mihin arvio perustuu?

Vierailija
11/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun itse olin ala-asteella niin kyllä ne oli ne koulun suosituimmat ja pahimmat koulukiusaajat jotka saivat hymypatsaat.

Vierailija
12/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuostahan luokka saa syyttää ihan itseään kun vielä suostuu äänestämään kiusaajaa!

Vierailija
13/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Demokratia on toiminut, äänestetty, saatu tulos - pulinat pois Soinikin sanoo

Vierailija
14/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on joillakin katkeruus tiukassa. Ensin ei itse saanut hymypatsasta ja nyt sama jatkuu, kun oma lapsikaan ei patsasta saanut, vaikka olisi sen niin ansainnut. Tietyst manipulointi rehottaa, mutta kehnosti on lapset kotona kasvatettu, kun eivät uskalla ilmaista omaa mielipidettään, vaan juoksevat manipulaattosin talutusnuorassa. Kasvattakaa jäjkipolvenne suoraselkäisiksi ja rehellisiksi pienestä lähtien. Ei tarvitse sitten mammojen keskustelupalstoilla ruikuttaa.

Vierailija
15/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se valitettavasti meni, kiusaajat ja manipuloivat, ilkeät ihmiset, olivat aina suosituimpia. Johtuukohan muiden pelosta kys. ihmistä kohtaan?

Vierailija
16/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin te opitte että kiusaaminen palkitaan?
Jos kiusattu tekee valituksen, ongelman ratkaisu on se, että paskaopettajat/koulukuraattori/kouluterveydenhoitaja haluaa siirtää kiusatun eri kouluun, ei suinkaan kiusaajaa. Kiusaajan elämä jatkuu ennallaan.
Kuuluisia koulukiusaajia: Alexander Stubb, Timo Soini...

Vierailija
17/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2015 klo 10:58"]

Tytön rinnakkaisluokalla aikoinaan patsaan sai juuri tällainen manipuloiva kiusaajatyttö. Kävi ilmi myöhemmin, että oli lupaillut useille "mä äänestän sua, jos sä äänestät mua". Ja voitto tuli.

[/quote]

Jep, omalla luokallani kävi vastaava. Tuon patsaan voi saada ihan muutamalla äänellä jos äänet hajaantuvat paljon, esim. kerran riitti vaivaiset 3 ääntä 15 oppilaan luokalla.

Vierailija
18/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hymypatsasäänestys hoidetaan luokissa valvotusti, ohjeet kerrotaan tarkkaan ja äänestys on suljettu lippuäänestys, oppilaat eivät saa jutella (ja sopia mitään) äänestystilanteessa.

Oman kokemukseni mukaan eniten ääniä saa se, joka oikeasti täyttää kriterit parhaiten. Toki aina löytyy useampia, jotka purnaavat äänestystulosta (viimeistään vanhemmille) ja ovat sitä mieltä, että ihan väärälle meni.

Vierailija
19/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo usein mene niin että se söpöin tyttö saa äänet pojilta ja vie patsaan, viis siitä kuinka ilkeä on muita (tyttöjä) kohtaan, ja sama toisinpäin.

Vierailija
20/28 |
31.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuonna 1980 jo mukulat ihan itse äänestivät patsaan saajan ja kyllä se silloinkin vaan oli luokan kiusaaja jolle patsas meni, että terveisiä vaan sulle Miia! Et olisi ikinä sitä patsasta ansainnut!