Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun lemmikki ei enää herää (eläinlääkärikäynnin jälkeen)

Vierailija
27.01.2022 |

Eilisaamuisen eläinlääkärikäynnin jälkeen lemmikkini ei koskaan herännyt. Jotta meitä ei tunnistettaisi, puhun nyt vain laajemmin ”lemmikistä”. Olen väsyneenä vainoharhainen, ja ennen kaikkea ja yleisesti ottaen häpeissäni.

Lemmikkini, pieneläin, rauhoitettiin toimenpidettä varten, ja se nukkui syvää unta monta tuntia. Tarkistin tasaisin väliajoin että se hengittää. Se näytti aivan kuolleelta - kieli ulkona ja silmät auki - joten olin erityisen huolellinen. Sitä paitsi minusta oli lähtökohtaisesti vähän outoa, että se oli niin syvässä unessa, vaikka ei sitä kyllä koskaan ennen ollut rauhoitettu, joten ei ole tämän yksilön kohdalla vertailukohtaakaan.

Päivemmällä näin, kun se nosti päätään. Ajattelin, että nyt se heräilee, mutta pää putosi hiljaa takaisin alustalle, ja lemmikki nukahti taas.

Piiitkältä tuntuva toipuminen päättyi siihen, kun huomasin, ettei lemmikki hengitä.

Eilen en miettinyt mitään, mutta tänään pohdin, tulisiko soittaa klinikalle, mutta miksi niin tekisin? Jos kyseessä oli komplikaatio, niin eläimestä se olisi kiinni. En usko hoitovirheen mahdollisuuteen, mutta voinko noin vain sulkea hoitovirheen mahdollisuuden pois? Ja mitä sillä on oikeastaan väliä? Mitä hoitovirhetapauksessa edes tehtäisiin?

Ja olen häpeissäni siksi, että pelkään etten vahtinut tarpeeksi tarkasti. Ehkä se liikautti liian väsyneenä päänsä asentoon, jossa ei saanut enää happea, vaikkei se siltä välttämättä näyttänytkään, kun löysin sen kuolleena. Ainakaan mielestäni. Tukehtuminen olisi joka tapauksessa minusta kiinni.

Onko niin, että kyseessä on (oli) seniorieläin, joka nyt vain… kuoli? Autotallissa lakanan ja muuttolaatikon sisällä se nyt joka tapauksessa on säilössä, monen muun mielestä asianmukaisesti kuin tavara joka ei muualle mahdu, kuitenkin lyhytaikaisemmin. Itse en ole nukkunut ja vatvon vain, vaikka kai se hetkikin tulee, että tajuan ettei mikään tuo kissaani takaisin.

Toistan kysymykseni: soittaako eläinlääkäriin? Voitaisiin selvittää kuolinsyy, eli saisin tiedon, jolla en tee sitten yhtään mitään, koska lemmikkini on yksinkertaisesti poissa. Sitä paitsi, hirveintä olisi saada tietää, että se tukehtui vain koska en vahtinut tarpeeksi tarkasti. Epätietoisuus on silti kai yhtä hirveää.

Laajennan vielä kaikille lemmikinomistajille samastuttavaksi: selvitättekö te aina lemmikin kuolinsyyn, mikäli ette ole aivan varmoja? Entä minun tapauksessani, jos sattuisi teidän kohdallenne (vaikka tietenkään ei toivottavasti koskaan)? Kiitos paljon.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Möläytitkin jo tuossa että seniori-ikäisestä kissasta kysymys.

Osanottoni. En voi kuvitellakaan miltä tuntuu kun se naukumaija ei heräisikään.

Omat jo seniori-ikään ehtineet kissat ovat joutuneet virtsatieongelmien hoidon ja tutkimisen vuoksi useamman kerran nukutetuiksi. Lääkäri on aina etukäteen informoinut riskeistä, myös tuosta mikä sun kissasi kohdalla nyt realisoitui. Todennäköisesti et olisi voinut asialle mitään.

Täysi tajuttomuus on oman kokemuksen mukaan normaali olotila rauhoitetulle eläimelle. Meille eläinlääkäri suositteli järjestämään kissoille rauhallisen paikan missä nukkua päänsä selväksi. Toinen jätettiin lattialle pehmoiselle viltille köllimään, toinen joka hereillä ollessaan asuu mun sylissä, sai jäädä pyyhkeeseen käärittynä mun syliin Netflix-maratonin ajaksi, pää mun kaulaa vasten kun tykkää kuunnella mun sydämen lyöntejä. Toimenpiteet oli aamulla, puoliltapäivin kumpikin hortoili tokkurassa vesikipolle ja sieltä yhdessä viltille nukkumaan. Vasta illansuussa varsinaisesti heräsivät.

Nuorempana meininki oli toinen. Ei puhettakaan rauhallisista kokopäivän nokosista. Riehuivat pitkin poikin asuntoa kuin pahimmat känniääliöt. Meno- ja kiipeilyhaluja riitti, koordinaatiokykyä ja itsesuojeluvaistoa ei. Ne oli silloin pakko sulkea kylpyhuoneeseen. Pytyn kansi kiinni, shampoopullot ja muu tilpehööri kaappiin ja lattialle paksut viltit pehmusteeksi. Muutaman tunnin riehuttuaan nukahtivat, siitä parin tunnin kuluttua kylppäristä kömpi kaksi pirtsakkaa kissaa.

Eli sun kissasi oli liian vanha, tai ehkä yliherkkä käytetylle lääkeaineelle. Sille ei voi mitään edes se eläinlääkäri, etkä sinä.

Jaksamisia.

Vierailija
2/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä syy pitää selvittää. Entä jos antanut nukutusainetta liikaa.

Sua vaivaa asia jos et selvitä asiaa.

Ainakin on ensin oltava yhteydessä klinikkaan.

Itse teet päätöksen mutta minä haluaisin selvyyden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita sinne eläinlääkäriin.

Vierailija
4/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotot. Minä ottaisin kyllä yhteyttä eläinlääkäriin ja olisin jo eilen ottanut, kun kissa ei ala heräilemään.  Meillä kissa heräsi toimenpiteen jälkeen aika nopeasti. Käveli kyllä epävakaasti monta tuntia ja kaatuili ja silmät oli seisoksissa. Eihän ihmistäkään pidetä nukutettuna toimenpiteen jälkeen vuorokausia putkeen.

Minua ainakin tuollainen kuolema jäisi vaivamaan ja haluaisin kyllä selvittää mistä on kyse. Vaikka onkin vanhasta kissasta kyse.

Vierailija
5/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin eläinlääkärille, että asia saadaan selvitettyä. Jokin komplikaatiohan tuossa on tullut, mutta kuulostaa niin tavanomaiselta, että en olisi osannut itsekään tehdä toisin. Eikä se varmaan olisi auttanut edes.

Eläinlääkärin kautta hoituu myös tuhkaus/hautaus, joka tulee joka lemmikille toteuttaa.

Vierailija
6/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa menetykseesi <3  Nukutuksessa on aina riski että lemmikki ei enää herääkään ja mitä vanhempi lemmikki sitä suurempi riski. Itselläni on 16- vuotias koira jolla nyt ensimmäistää kertaa elämässään löytyi vähän hammaskiveä hampaista. En ihan heti lähtisi hammaskiveä nukutuksessa poistamaan enää tuon ikäiseltä varsinkin kun koiralla on vielä kaikki hampaat tallella, syö normaalisti eikä hampaisiin koske. 

En usko että olet itse tehnyt mitään väärin joten ei kannata ainakaa itseään syytellä. En myöskään usko että tuossa on mitään hoitovirhettä tapahtunut vaan ollut ihan tiedossa oleva riski siihen että vanha lemmikki ei enää herää. Kyllä eläinlääkärille kuitenkin pitäisi tuosta varmaan ilmoittaa.  Voimia suureen suruun <3 

Vierailija
7/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, joskus on tiedossa että ongelmia tulee. 50/50 mahkut. Sama ihmisillä. Jos aivokasvain, niin leikatahan se pitää.

Joiltain on mennyt tuhansia lemmikkiin. Itse en laittaisi vaikka rahaa olisi, koska kertoo erityistason ongelmista.

Lisäksi väsyisin jos pitäisi koko ajan hoitaa, lääkitä, varoa, konsultoida...

Oltaisiin stressikimppuja!

Vierailija
8/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita eläinlääkäriin. Vika ei ollut missään nimessä sinun. Eläintä ei pidä kotiuttaa ennenkun se on osoittanut heräämisen merkkejä. Voi olla, että eläin ei vaan kestänyt enää nukutusta, tai voi olla, että kyseessä on hoitovirhe. Itse soittaisin jokatapauksessa eläinlääkärille. Jos taas kyse on eksoottisesta eläimestä liskosta, konnasta, linnusta, rotasta tmv. ja nukutuksen riskeistä on jo etukäteen varoitettu ja ell on vielä kertonut, että kokeellisilla vesillä tässä ollaan, niin sitten ei voi mitään. Siltikin ilmoittaisin sinne eläinlääkärille, jotteivät tee samaa uudestaan. 

Vierailija
9/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oikeasti normi käytäntö, että nukutuksessa suoritetun toimenpiteen jälkeen eläin tyrkätään omistajalle kotiin menoa varten, ennen kuin eläin edes herää? Mulla kokemusta vain yhden koiran toimenpiteestä, ja kyllä se haukku oli hereillä, kun kotiin lähdettiin. 

Vierailija
10/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman muuta soittaisin eläinlääkärille ja kerroin mitä tapahtui ja kyselisin mahdollisia syitä.

Vierailija
11/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on eläinlääkäri aina pieneläinten kanssa odottanut, että eläin on kokonaan herännyt, ennenkuin luovutetaan omistajalle. Menee siis heräämöön tarkkailtavaksi muutamaksi tunniksi.

Vierailija
12/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antoivatko heräämispiikkiä?

Minä antaisin asian olla. Kissasi poistui tästä maailmasta rauhallisesti ja kivuitta.

Ja toinen asia, sinun ei tarvinnut lähteä sitä viemään erikseen lopetuspiikille, joka olisi ehkä jossain vaiheessa tullut sinulle eteen. Se on paljon ikävämpi asia.

Minä luulen, että kissa vanhuuden heikkouttaan ei vaan enää jaksanut.

Rauha hänen muistolleen.

Vierailija
13/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä tuossa tilanteessa soittaisin eläinlääkärille. Ihan vain sen takia, ettei turhaan tarvitsisi kärsiä syyllisyydestä. Ei tässä välttämättä ole mitään hoitovirhettä tehty tai mikään muukaan mennyt pieleen, eikä ap:kään luultavasti mitään väärää ole tehnyt. Juuri siksi soittaisin, ettei turhaan tarvitsisi miettiä ja syyttää itseään, saati lääkäriä.

Vierailija
14/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneläimen kuoleminen nukutuksen yhteydessä on hyvin tavanomaista. Mitä vanhempi eläin, sitä suurempi riski. Mitä pienempi eläin, sitä suurempi riski. Mitä pidempi nukutusaika, sitä suurempi riski.

Vierailija
15/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa suruusi, ikävä tilanne.

Soittaisin ainakin eläinlääkärille ja kertoisin mitä on tapahtunut ja pyytäisin heidän arviota asiasta. Itse et ole sitä mitenkään voinut aiheuttaa.

Itselläni on kokemusta vain koiran nukuttamisesta ja sen kanssa ollaan kotiin päästy joka kerta vasta sitten kun se on ollut selvästi hereillä.

Vierailija
16/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ihmetyttää, että kissa annettiin kotiin noin tajuttomana. Meillä on eläinlääkäri halunnut valvoa, että lähtee kunnolla heräilemään. Varsinkin vielä kun kyseessä on seniori-ikäinen eläin ja riskit ovat huomattavasti suuremmat, niin luulisi että ollaan tarkkoja siitä.

Ehdottomasti otat yhteyttä eläinlääkäriin. Hyvähän heidänkin on saada tietää, että noin kävi ja mahdollisesti miettiä, jos vaikka heidän käytännöissään olisi jotakin tarkistamisen tarvetta. Sinun lemmikkiäsi se ei takaisin tuo, mutta voi auttaa jotakin toista eläintä, jos olisi niin että jokin olisi mennyt pieleen heidän puoleltaan tai jossakin asiassa olisivat voineet toimia toisin. Seniorieläimen kohdalla tietenkin riskit ovat niin suuret, että voi myös olla että näin vain kävi eikä kenenkään toiminta olisi sitä voinut estää.

Vierailija
17/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskaltanut leikkauttaa lasten lemmikkimarsua kun eläinlääkäri sanoi että on riski ettei herää enää.

Vierailija
18/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trolli. Enää ei päästetä kissoja kotiin, ennenkuin ovat selvästi hereillä.

Vierailija
19/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seniori ikäinen joten ilmeisesti sydän ei kestänyt nukutusta. Me käytiin viime lauantaina kissan astmakohtauksen takia päivystyksessä. Sai lääkkeet ja kohtaus helpotti. Maukui kotimatkan kopassa ja paria minuuttia ennen kotia kissa menehtyi. Astman lisäksi oli epäily sydänviasta ja oli aika viime maanantaiksi tarkempiin tutkimuksiin. Kissa oli vasta 5 vuotias ja ikävä ja suru on kova. Et varmasti tehnyt mitään väärin. Osanotto!

Vierailija
20/30 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli. Enää ei päästetä kissoja kotiin, ennenkuin ovat selvästi hereillä.

Höpö höpö. Esim. Päivystyksessä ja kunnallisella ei ole mahdollista aina seurata heräämistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi