Kun lemmikki ei enää herää (eläinlääkärikäynnin jälkeen)
Eilisaamuisen eläinlääkärikäynnin jälkeen lemmikkini ei koskaan herännyt. Jotta meitä ei tunnistettaisi, puhun nyt vain laajemmin ”lemmikistä”. Olen väsyneenä vainoharhainen, ja ennen kaikkea ja yleisesti ottaen häpeissäni.
Lemmikkini, pieneläin, rauhoitettiin toimenpidettä varten, ja se nukkui syvää unta monta tuntia. Tarkistin tasaisin väliajoin että se hengittää. Se näytti aivan kuolleelta - kieli ulkona ja silmät auki - joten olin erityisen huolellinen. Sitä paitsi minusta oli lähtökohtaisesti vähän outoa, että se oli niin syvässä unessa, vaikka ei sitä kyllä koskaan ennen ollut rauhoitettu, joten ei ole tämän yksilön kohdalla vertailukohtaakaan.
Päivemmällä näin, kun se nosti päätään. Ajattelin, että nyt se heräilee, mutta pää putosi hiljaa takaisin alustalle, ja lemmikki nukahti taas.
Piiitkältä tuntuva toipuminen päättyi siihen, kun huomasin, ettei lemmikki hengitä.
Eilen en miettinyt mitään, mutta tänään pohdin, tulisiko soittaa klinikalle, mutta miksi niin tekisin? Jos kyseessä oli komplikaatio, niin eläimestä se olisi kiinni. En usko hoitovirheen mahdollisuuteen, mutta voinko noin vain sulkea hoitovirheen mahdollisuuden pois? Ja mitä sillä on oikeastaan väliä? Mitä hoitovirhetapauksessa edes tehtäisiin?
Ja olen häpeissäni siksi, että pelkään etten vahtinut tarpeeksi tarkasti. Ehkä se liikautti liian väsyneenä päänsä asentoon, jossa ei saanut enää happea, vaikkei se siltä välttämättä näyttänytkään, kun löysin sen kuolleena. Ainakaan mielestäni. Tukehtuminen olisi joka tapauksessa minusta kiinni.
Onko niin, että kyseessä on (oli) seniorieläin, joka nyt vain… kuoli? Autotallissa lakanan ja muuttolaatikon sisällä se nyt joka tapauksessa on säilössä, monen muun mielestä asianmukaisesti kuin tavara joka ei muualle mahdu, kuitenkin lyhytaikaisemmin. Itse en ole nukkunut ja vatvon vain, vaikka kai se hetkikin tulee, että tajuan ettei mikään tuo kissaani takaisin.
Toistan kysymykseni: soittaako eläinlääkäriin? Voitaisiin selvittää kuolinsyy, eli saisin tiedon, jolla en tee sitten yhtään mitään, koska lemmikkini on yksinkertaisesti poissa. Sitä paitsi, hirveintä olisi saada tietää, että se tukehtui vain koska en vahtinut tarpeeksi tarkasti. Epätietoisuus on silti kai yhtä hirveää.
Laajennan vielä kaikille lemmikinomistajille samastuttavaksi: selvitättekö te aina lemmikin kuolinsyyn, mikäli ette ole aivan varmoja? Entä minun tapauksessani, jos sattuisi teidän kohdallenne (vaikka tietenkään ei toivottavasti koskaan)? Kiitos paljon.
Kommentit (30)
Näitä vaan valitettavasti sattuu. Joku yksilö voi olla yliherkkä rauhoitteelle. Tai pumppu ei kestä, syitä on monia. Ei tuossa varmasti lääkäri ole tehnyt mitään virhettä. Itselläkin on sattunut lemmikeille hoitovirheitä ja itseasiassa samalla lääkärilläkin kaikki mutta en ole niistä mitään puhunut ja yksi isompi hoitvirhe, mikä jouduttiin korjaamaan päivystyksessä vuorokausi toimenpiteen jälkeen, viikonlppuna vielä, joten lasku luonnollisesti iso, monta tuhatta euroa. Mutta virheen tehnyt lääkäri korvasi tämän, ei tarvinnut edes pyytää vaan ymmärsi itse tarjota korvausta. Vedimme sitten vakuutushakemuksen pois.
Otan osaa suruusi. ❤ Soittaisin eläinlääkäriin, ettei asia jää vaivaamaan.
Luulen, ettei kyseessä ollut hoitovirhe, etkä sinäkään tehnyt mitään väärin. Nukutus on aina suuri riski vanhalle ja nuorellekin eläimelle ja se on myös suuri rasitus elimistölle. Hän ei vaan kestänyt niin suurta rasitusta. Esimerkiksi 17-vuotias kissa on ihmisiässä 84-vuotias. En usko, että olisit voinut tehdä mitään toisin. Älä syyllistä itseäsi. ❤
Googlettelin tuossa ja jollain tapaa sairaan kissan keskimääräinen riski kuolla nukutukseen (siis nukutusaineeseen) on 2% luokkaa. Eli nukutetuista 100 kissasta 2 kuolee nukutukseen. Vanhoista kissoista useampi ja nuorista harvempi. Kissoja työkseen leikkaaville tulee näitä kuolemantapauksia eteen väistämättä useampi vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Enää ei päästetä kissoja kotiin, ennenkuin ovat selvästi hereillä.
Riippuu ihan eläinlääkäristä. Kunnaneläinlääkäri päästi kissan umpiunessa kotiin, isolta pieneläinklinikalta taas ei päästetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolli. Enää ei päästetä kissoja kotiin, ennenkuin ovat selvästi hereillä.
Riippuu ihan eläinlääkäristä. Kunnaneläinlääkäri päästi kissan umpiunessa kotiin, isolta pieneläinklinikalta taas ei päästetty.
Meilläkin kissa päästettiin umpiunessa kotiin. Kaupungin eläinklinikalta. En muista, mitä sanottiin ohjeeksi heräämisen suhteen vai sanottiinko mitään. Mutta tarkkailtiin sitä kotona.
Pitää soittaa eläinlääkäriin. Heidänkin on tiedettävä. Voit tarpeen mukaan tehdä ilmoituksen korkeammalle taholle, että kävi näin. Tutkivat ja tarpeen mukaan antavat huomautuksen klinikalle.
Ei pahalla, mutta kannattaa käyttää kunnollista eläinasemaa, jossa tasan ei leikitä eläimen hengellä päästämällä se liian aikaisin kotiiin. Hyvässä paikassa annetaan lisähappea ja tarkkaillaan heräämistä, jolloin voidaan antaa ensiapua tarvittaessa.
Minulle tuli ap:n puolesta surullinen olo. Kissa oli sinulle varmasti tosi rakas.
Mitä sinulle kuuluu nyt? Suremiseen saa käyttää aikaa ja saat sen tehdä omalla tavallasi. Pidät hautajaiset jos tahdot, katselet kuvia jos tahdot, itket jos siltä tuntuu. Ja jos ajattelet, että asia jää häiritsemään sinua, niin ottaisin yhteyttä eläinlääkäriin ja kävisin asian rauhallisesti läpi. Näin tehdään myös sairaalassa ihmisten kanssa jos on jotain poikkeuksellista tapahtunut.
Uskon, että kisusi kehräten lohduttaa sinua ikuisten kermalähteiden luota.
Soita eläinlääkäriin, nii saat ainakin osittain mielenrauhan.
Ihan vaikka itsesi vuoksi. Lääkäritkin saa tietää ja kokemusta. Noin voi käydä ihmisellekin vaikka lääketieteellisesti ihan oikein on toimittu.