jos vuokranantajan astianpesukone laskee vedet parketille, meneekö korjaus vuokranantajan vakuutuksesta?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla pitää olla kotivakuutus.
ei välttämättä korvaa vuokralaisen aiheuttamaa vesivahinkoa
Olen vuokranantaja ja omistamassani asunnossa astianpesukoneen liitos oli vuotanut pikku hiljaa ”salaa” allaskaapin taakse ilmeisesti jopa kuukausia, kunnes vuokralainen huomasi tilanteen. Asunto oli uudehko ja asennus oli tapahtunut rakennuttajan toimesta.
Tuli iso remontti, josta taloyhtiön vakuutus kattoi rakenteiden kuivatuksen ja oma vakuutukseni keittiön alakaappien uusinnan (kostuneet kaapit) ja lattian uuden laminaatin. Vuokralaisen vakuutus korvasi heidän oman majoituksensa remontin ajan. Vuokralaisen vakuutus ei kattanut kiinteitä rakenteita.
Minulla oli tavallinen kotivakuutus asunnossa, koska olin asunut siinä aiemmin enkä ollut muistanut vaihtaa vakuutusta erilliseen vuokranantajan vakuutukseen. Olin kyllä onnellinen, että olin edes unohtanut tuon kotivakuutuksen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi nimen omaan noin. Vuokranantajan vakuutus korvasi. Koneen ja parketin + meidän 4 hotelliyötä. Oiskohan ollut 2005. En usko että meillä edes oli vakuutusta
Ihanaa! Pääsitte oikein hotelliin vuokranantajan kustannuksella!
Eikös tuota etuutta kannattaisi käyttää useamminkin?
Pikkuisen hölläät sieltä letkunkiristintä tai käännät vähän putkenkierteitä. Miten se nyt noin falskaa...🤡🙄
Mitäs meinaat puupää? Kerroin vaan oman kokemukseni. Kämppää kuivattiin niillä pöhöttimillä pari päivää ja raksaukot askarteli uuden parketin keittiöön. Eikä mennyt vuokranantajan piikkiin vaan sen vakuutusyhtiön.
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla pitää olla kotivakuutus.
Vuokranantajan kotivakuutus korvaa hänen kotonaan tai hånen käytössään olevan omaisuuden. Ei vuokrakohteita missään oloissa.
Vuokralaisen vaaditaan ottamaan kotivakuutus vuokra-asuntoon, se on aina vaatimus vuokrattaessa asuntoa.
Vuokralainen ilmoittaa vuokranantajalle jos huomaa astianpesukoneessa vikaa tai vuotoa. Vian korjauksen tilaa ja maksaa vuokranantaja.
Tuossa Lähi-Tapiolan jutussa listataan "vuokranantajan tarkistettavat asiat", mutta ei mainita lainkaan, että vuokralainen on velvollinen pitämään nämä kunnossa asumisaikanaan. Siis vuokranantaja tekee aluksi tietyt tarkistukset, mm. viemärien vetävyys ja vesi/sähköliitännät, mutta vuokralaisen on huolehdittava niiden pysymisestä kunnossa.
Maalaisjärjelläkin ajatellen tämä on itsestään selvää. Vai oletteko kuulleet, että joku vuokranantaja käy asunnolla kerran kuussa tsekkaamassa liitännät ja laitteiden toimivuuden?