Luottotiedoton kumppani
Olen tässä noin puoli vuotta tapaillut henkilöä, joka on aivan ihana. Ihan kaikkea sitä, mitä kumppanilta vaan voin toivoa.
Paitsi. Hänellä ei ole luottotietoja ja ulosottovelkaa on todella paljon. En ole todellakaan ns. rahojen perässä tms. mutta väkisinkin alkaa miettimään, että miten tämä kaikkiin käytännön asioihin vaikuttaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei ainakaan asuntolainaa saa, moni vuokranantaja tarkistaa myös luottotiedot jne.
Apua! En haluaisi edes ajatella tällaisia asioita kun muuten tuntuu kaikki olevan niin ihanasti. Mietin vaan just sitä, että miten paljon tämä koko elämään vaikuttaa.
Kommentit (121)
Luottotiedottomille naisille löytyy aina elättäjä.
Huono lähtökohta. Suhteesta ei tule pidemmän päälle yhtään mitään jos näkemykset taloudenpidosta poikkeavat merkittävästi. Kun toinen pistää kaiken menemään ja velkaantuu, toisen tähdätessä turvattuun eläkeikään, riidat kärjistyvät väkisinkin oman talouden laskusuhdanteissa.
Jos ihminen on menettänyt luottotietonsa, se kertoo ainakin minulle riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en eläisi luottotiedottaman kanssa eikä puolisonikaan sillä maksamme aina laskut ensimmäisenä ja sitten katsotaan paljonko jää niiden ylitse. Omakotitalossa asuessa pitää olla säästöjäkin. Osaamme laskea budjettia niin ettei eletä yli varojen. Ikinä meillä ei ole laskut myöhässä.
Tyhmyys oikein huokuu tästä sun kommentista.
Ihminen minäkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa maksaa mutta kun elämä menee eteenpäin hän on lokki, sinä maksaja. No omatpa ovat rahasi.
Typeriä oletuksia tuntemattomasta ihmisestä. Mä olin luottotiedoton kun aloin seurustella nykyisen miehen kanssa ja olen edelleen luottotiedoton kahdeksan vuotta myöhemmin. En elä mieheni rahoilla vaan maksan osuuteni elämisestä, en lokki tai loinen.
Luulen, että täällä on aika monella sellainen käsitys, että luottotiedottomalla tai ulosotossa olevalla ei ole rahaa mihinkään tai hän ei käy töissä, jotta välttyisi maksamasta velkaansa. Minä kerroin tuossa edellä kuinka muutin yhteen puolisoni kanssa neljän vuoden seurustelun jälkeen ja siinä vaiheessa velat oli maksettu. Missään vaiheessa en elänyt minimitoimeentulotuella tai ollut työtön. Sain uo-vuosien aikana noin 2400 e/kk nettopalkkaa, josta uo vei kolmanneksen eli 800 e. Vaikka asumiseen meni suunnilleen toinen 800 e/kk, niin kyllä minulle silti jäi käyttöönkin 800 e/kk.
Olisin tottakai voinut lyhentää kuukausittain enemmän, niin että käyttöön jää vain suojaosuus, mutta yksin elävälle sellainen olisi ollut aivan liian suuri riski. Halusin voida elää normaalia elämää.
Ei haittaisi. Ei kaikkien unelma tarvii olla se perinteinen. Omakotitalo, kaksi lasta ja koira tsydeemi. Jos te viihdytte toistenne kanssa tunnette henkistä ja fyysistä yhteyttä sitä ei rahalla saa ja se on harvinaista. Yhteistä tulevaisuutta voi suunnitella myös luottotiedottoman kanssa seikkailla ja keksiä kaikkia hullutuksia. Ei kaikkien unelma ole omakotitalo ja kauppa lista millainen toinen on vaan sponttaani kemian natsaus oli minkänäköinen tai kokoinen tahansa. Et jos teillä on hyvä olla yhdessä ni miksei ja yhteisiä unelmia ja olette hyvä tiimi. Ei se unelma tosiaan tarvii olla omatalo ja jos osallistuu muutenkin kuluihin ja makselee asioita ni hyvä. Luottotiedoista valittavat kympin tytöt kannattaa kiertää kaukaa ne vaan suorittaa kaiken elämässään nauttimatta siitä. Kaiken pitää paperilla olla täydellistä niinkuin silloin koulussa koetta varten ;). Mut menkää rauhassa asioissa eteenpäin ni näätte et ootteko toisillenne tarkoitetut.
No niin, nyt ehdin lukemaan ketjun ajan kanssa.
Mies on menettänyt luottotietonsa kun on ollut päihderiippuvainen. On ollut raittiina jo monta vuotta ja hoitanut asiansa kunnolla. Käy ahkerasti töissä ja lyhentää uo-velkaansa, muutenkin hoitaa velvollisuutensa säntillisesti ja hoitaa hyvin mm. raittiuttaan.
Ollaan paljon näistä raha-asioista keskusteltu ja vaikuttaa kyllä siltä, että on läksynsä oppinut vanhoista mokistaan.
Yhteenmuutto ei meille ole ajankohtainen vielä pitkään aikaan lasten takia, joten onhan tässä aikaa miettiä vielä miten edetään.
Mulle luottotiedottomuus ja ulosotto on ihan vieraita asioita, joten siksi näitä kyselen.
Kiitos vaatauksista.
Ap
Jos on vielä nuori, asia ja asenne voi olla vielä korjattavissa. Jos taasen nelikymppisenä edelleen samaa, on jotain isosti vialla.
Minä menetin juuri luottotietoni.
Lapsen isä ei ole koskaan osallistunut lapsen kuluihin.
Opinnot sain suoritertua koronan vuoksi myöhemmin kun piti.
En etsi suhdetta,ENKÄ edes suostuisi enää yhteistä kotia perustamaan kenenkään kanssa.
en myöskään aio masentua,vaikka kuinka syljette päälle.
Meillä kaikilla ei ole ollut helppo elämä ,tai hyvät lähtökohdat ja,vaikka luottotietoni ovat nyt menneet,niin olen siltikin hyvä ihminen ,hyvä äiti ja olin myös hyvä puoliso.
luottotiedoton mies joka on ihana selvinpäin ja kännissä myös ihana vai luottotietoinen mulkku joka on selvinpäin mulkku kuin myös kännissä , siinä sivuss antaa myös nyrkkipusuja.??. naiset valitkaa te.....
Minäkin tapasin kerran ihanan, luottotiedottoman miehen… olihan se ekan vuoden aika ihana, sitten alkoikin tulla kaikkea ikävää esiin, enkä ihmettele enää yhtään luottotietojenkaan menetystä. Rahat oli hänellä myös aina lopussa, jatkuvasti lainaili muilta.
Vierailija kirjoitti:
Onpas kapeakatseisia ihmisiä täällä. Aivan kuin ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa menettää luottotietoja kuin huumeet tai peliongelmat. Monet menettävät ne vaikka yritystoiminnassa eli yrittävät tehdä töitä, mutta yritys ei kannata ja silloin ollaan jo aika syvällä jos otettu velkaa saadakseen yritys tuottamaan. Ei tarvitse olla mikään hulttio jos esimerkiksi tällainen ”pandemia” ilmestyy tyhjästä juuri kun saanut oman ravintolan pystyyn.
Tiedän jopa naisen, jonka vanhemmat olivat tehneet hänen nimiinsä (alaikäiselle!) monien satojen tuhansien velat ja niitä hän yhä vuosikymmenien päästä makseli. Kun kertoi minulle tämän niin pisti kyllä vihaksi, vanhemmat olisivat halunneet tuhota myös toisen lapsen elämän lainan otolla (tämä siis kauan sitten kun vielä pystyi lapsen nimissä ottamaan lainaa), mutta tämä nainen oli estänyt sen. Nykyään eivät ole enää väleissä, yllätys.
Ja uskon, että monia itseni kaltaisia on myös, jotka ovat muuttaneet jonkun kanssa yhteen ja sitten vasta selvinnyt, että mies ei olekaan ihan niin kunnollinen. Mies otti lopputilin, vaikka olimme muuttaneet toiselle paikkakunnalle hänen työnsä perässä ja kaikki yhteiset kulut jäivät minulle. Tein useampaa osa-aika työtä, mutta eipä auttanut. Sitten jos ei halua lentää asunnosta pihalle niin ottaa lainaa, että saa vuokran maksettua ja luottaa siihen, että toinen etsii uuden työn mahd. pian. On normaalia luottaa omaan kumppaniin, jos ei luottaisi niin mikä sellainen suhde olisi? Tarkoitan sitä, että ei aina voi tietää ihmisistä eikä ajatella pahinta tai sitä, että toinen oikeasti jättäisi kaikki laskut toiselle. Itse en koskaan voisi toimia noin, enkä ajatellut että kukaan muukaan, ennen kuin sen koin. Eli oma mukavuus meni tällä ”miehellä” minun edelle.
En väitä, että on hyvä idea ottaa lainaa vuokran maksuun, mutta monet eivät käsitä tällaisia tilanteita lainkaan. Itsekin olin tuolloin vasta saanut opiskelut valmiiksi eikä ollut säästöjä. Sitten kun tilanne jatkui ja mies ei ryhdistäytynyt niin ilmoitin, että ero tai hän etsii oman asunnon. Hänelle ei kelvannut oma asunto, joten onneksi erosimme. Olen katunut tuota virhettä eli seurustelua tuon miehen kanssa todella paljon, mutta kaikki tekevät virheitä ja onneksi niistä voi oppia.
Ja lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä, eli ei niin kovin harvinaista kun kyse kuitenkin yleensä työikäisistä ihmisistä.
Aloittajalle, eli tärkeää olisi tietää mistä velat ovat tulleet, paljonko niitä on, onko mies töissä, maksaako niitä, milloin maksettu pois, milloin luottotiedot menneet, onko uusia laskuja menossa sinne jne. Eli jos oikea syy löytyy ja suunta ylöspäin niin ei olisi ongelma, mutta jos mies tuollainen kuin minun oli niin en katsoisi enää.
Miten tuo yritystoiminta tuntuu pyhittävän kaiken? Jos ihminen menettää luottotiedot kannattamattoman yrityksen takia, se osoittaa että hän ei osaa käsitellä rahaa. Jos ottaa ison lainan yritystä varten joka joutuukin konkurssiin, se tarkoittaa että ihminen oli haaveilija ja otti tyhmän riskin perustaessaan kannattamattoman yrityksen. Ei eroa siitä että shoppailisi velaksi. Yrityksen voi perustaa muutenkin kuin ottamalla liian ison velan. Ja jos ei voi, ei pidä perustaa.
Vierailija kirjoitti:
luottotiedoton mies joka on ihana selvinpäin ja kännissä myös ihana vai luottotietoinen mulkku joka on selvinpäin mulkku kuin myös kännissä , siinä sivuss antaa myös nyrkkipusuja.??. naiset valitkaa te.....
No mies on raitis joten en osaa ottaa kantaa siihen miten kännissä toimisi.
Ap
Jos olet itse rahankäyttötavoiltasi tuon ihmisen vastakohta, suosittelen juoksemaan ja lujaa.
Toki kannattaa selvittää mistä johtuu. Jos esimerkiksi konkurssi takana niin on jo ihan eri asia kuin yleinen piittaamattomuus raha-asioista. Itselläni oli nuorempana luottotiedot pakkasella oman hölmöilyn takia, mutta ne on nyt kunnossa ja olen raha-asioista nykyään todella tarkka. Piti oppia kantapään kautta. Ja ihan itse maksoin joka helvetin pennin korkoineen.
Erikoista, jos olette puoli vuotta tapailleet etkä vieläkään tiedä miten hänen ulosottovelkansa on syntynyt ja ennen kaikkea kuinka hän aikoo ne hoitaa (vai aikooko edes).
Vierailija kirjoitti:
Toki kannattaa selvittää mistä johtuu. Jos esimerkiksi konkurssi takana niin on jo ihan eri asia kuin yleinen piittaamattomuus raha-asioista. Itselläni oli nuorempana luottotiedot pakkasella oman hölmöilyn takia, mutta ne on nyt kunnossa ja olen raha-asioista nykyään todella tarkka. Piti oppia kantapään kautta. Ja ihan itse maksoin joka helvetin pennin korkoineen.
On siis raitis alkoholisti. Juomisella sössinyt raha-asiansa aiemmin. Nyt kyllä tuntuu vastuullisesti asiansa hoitavan.
Ap
Minä olen ollut luottotiedoton ja aloittanut parisuhteen. Typeryyttäni velkaannuin syvän masennuksen aikana. Nyt siitä on aikaa, velat maksettu ja taas on tiedot takaisin. Kaikki on hyvin. Kannattaa ottaa selvää niistä summista, miten maksaa velkaansa takaisin jne. Ja aina jos päätyy avioon, kannattaa tehdä se hemmetin avioehto!!
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, jos olette puoli vuotta tapailleet etkä vieläkään tiedä miten hänen ulosottovelkansa on syntynyt ja ennen kaikkea kuinka hän aikoo ne hoitaa (vai aikooko edes).
Tiedän kyllä ja olen tähän kysymykseen täällä vastannut.
Mies on raitis alkoholisti. Juomisella sössinyt raha-asiat aikanaan. Käy töissä ja lyhentää uo-velkaa koko ajan.
Ap
Ja juomisen syy voi olla juurikin tuo masennus, tarve tulla nähdyksi ja kuulluksi. Tai ihan vaan kostat opiskeluillat joissa ei voi jäädä juomatta ainoana.
Minä olin ulosotossa, kun tapasin kumppanini. Kerroin asian hänelle jonkin aikaa seurusteltuamme. Siinä vaiheessa jäljellä oli 3-4 vuotta maksuaikaa, tarkkaanhan en sitä tiennyt, kun määräaikaisessa työsuhteessa olevana ei ollut varmuutta tuloista.
Meillä ei ollut kiirettä saman katon alle. Emme alun alkaen olleet varmoja, muutammeko ylipäänsä yhteen, vaikka parisuhteessa halusimme ollakin. Noin neljän vuoden päästä kuitenkin muutimme. Siihen mennessä olin myös maksanut uo-velkani, vaikka sillä ei merkitystä asialle ollutkaan. Asumme puolison omistamassa asunnossa, maksamme kaikki juoksevat kulut puoliksi (asunto ml. pienet korjaukset, remontit ja hankinnat; ruoka; yhteinen auto). Seurusteluaikana tietysti kumpikin huolehti vain omista menoistaan ja yhteiset menot maksettiin puoliksi.
Minulle luottotiedot palautuivat heti, kun uo loppui, mikä oli itsellenikin yllätys. Oma pankkini ei silti antanut luottokorttia, mutta Norwegianilta sain senkin. Asuntolainaa en varmasti olisi saanut, mutta siihenhän olisi joka tapauksessa pitänyt ensin säästää oma osuus, mikä olisi hyvinkin vienyt sen pari vuotta, mitä luottotietojen saaminenkin kestää.
Mikäli teidän kohdallanne puhutaan pitemmästä ajasta kuin muutama vuosi, niin siirtäähän se mahdollista haavetta omistusasunnosta aika kauas, mutta toisaalta jos olette nuoria, niin mihin teillä on kiire?