Luottotiedoton kumppani
Olen tässä noin puoli vuotta tapaillut henkilöä, joka on aivan ihana. Ihan kaikkea sitä, mitä kumppanilta vaan voin toivoa.
Paitsi. Hänellä ei ole luottotietoja ja ulosottovelkaa on todella paljon. En ole todellakaan ns. rahojen perässä tms. mutta väkisinkin alkaa miettimään, että miten tämä kaikkiin käytännön asioihin vaikuttaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei ainakaan asuntolainaa saa, moni vuokranantaja tarkistaa myös luottotiedot jne.
Apua! En haluaisi edes ajatella tällaisia asioita kun muuten tuntuu kaikki olevan niin ihanasti. Mietin vaan just sitä, että miten paljon tämä koko elämään vaikuttaa.
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Onpas kapeakatseisia ihmisiä täällä. Aivan kuin ei olisi mitään muuta vaihtoehtoa menettää luottotietoja kuin huumeet tai peliongelmat. Monet menettävät ne vaikka yritystoiminnassa eli yrittävät tehdä töitä, mutta yritys ei kannata ja silloin ollaan jo aika syvällä jos otettu velkaa saadakseen yritys tuottamaan. Ei tarvitse olla mikään hulttio jos esimerkiksi tällainen ”pandemia” ilmestyy tyhjästä juuri kun saanut oman ravintolan pystyyn.
Tiedän jopa naisen, jonka vanhemmat olivat tehneet hänen nimiinsä (alaikäiselle!) monien satojen tuhansien velat ja niitä hän yhä vuosikymmenien päästä makseli. Kun kertoi minulle tämän niin pisti kyllä vihaksi, vanhemmat olisivat halunneet tuhota myös toisen lapsen elämän lainan otolla (tämä siis kauan sitten kun vielä pystyi lapsen nimissä ottamaan lainaa), mutta tämä nainen oli estänyt sen. Nykyään eivät ole enää väleissä, yllätys.
Ja uskon, että monia itseni kaltaisia on myös, jotka ovat muuttaneet jonkun kanssa yhteen ja sitten vasta selvinnyt, että mies ei olekaan ihan niin kunnollinen. Mies otti lopputilin, vaikka olimme muuttaneet toiselle paikkakunnalle hänen työnsä perässä ja kaikki yhteiset kulut jäivät minulle. Tein useampaa osa-aika työtä, mutta eipä auttanut. Sitten jos ei halua lentää asunnosta pihalle niin ottaa lainaa, että saa vuokran maksettua ja luottaa siihen, että toinen etsii uuden työn mahd. pian. On normaalia luottaa omaan kumppaniin, jos ei luottaisi niin mikä sellainen suhde olisi? Tarkoitan sitä, että ei aina voi tietää ihmisistä eikä ajatella pahinta tai sitä, että toinen oikeasti jättäisi kaikki laskut toiselle. Itse en koskaan voisi toimia noin, enkä ajatellut että kukaan muukaan, ennen kuin sen koin. Eli oma mukavuus meni tällä ”miehellä” minun edelle.
En väitä, että on hyvä idea ottaa lainaa vuokran maksuun, mutta monet eivät käsitä tällaisia tilanteita lainkaan. Itsekin olin tuolloin vasta saanut opiskelut valmiiksi eikä ollut säästöjä. Sitten kun tilanne jatkui ja mies ei ryhdistäytynyt niin ilmoitin, että ero tai hän etsii oman asunnon. Hänelle ei kelvannut oma asunto, joten onneksi erosimme. Olen katunut tuota virhettä eli seurustelua tuon miehen kanssa todella paljon, mutta kaikki tekevät virheitä ja onneksi niistä voi oppia.
Ja lähes 400 000 suomalaisella on maksuhäiriömerkintä, eli ei niin kovin harvinaista kun kyse kuitenkin yleensä työikäisistä ihmisistä.
Aloittajalle, eli tärkeää olisi tietää mistä velat ovat tulleet, paljonko niitä on, onko mies töissä, maksaako niitä, milloin maksettu pois, milloin luottotiedot menneet, onko uusia laskuja menossa sinne jne. Eli jos oikea syy löytyy ja suunta ylöspäin niin ei olisi ongelma, mutta jos mies tuollainen kuin minun oli niin en katsoisi enää.
Ainoa mikä tuossa pistää vihaksi on se, että tämä henkilö makseli vuosikymmeniä vanhempiensa tekemiä velkoja sen sijaan että olisi hakenut velkajärjestelyyn. Sen saa vieläpä suhteellisen helposti kun velan on todistettavasti aiheuttanut joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On tämä yhteiskunta kyllä syvällä kun puolisoakin valitaan sillä perusteella voiko ottaa lainaa.
Kyllä se on ihan hyvä vaan miettiä vähän niitä elämän realiteetteja, omia haaveita ja pyrkimyksiä siltäkin kantilta, että millainen tuleva puoliso on. Hyvä kumppanivalinta mahdollistaa paljon kivaa elämässä, huono tietenkin päinvastoin vie itseltäkin niitä mahdollisuuksia. Huonolla tuurilla päätyy vielä kumppanin velkojen maksumieheksi tai -naiseksi.
TÄMÄ. Elämä on omien valintojen summa. Ihan niillä omilla (kumppani)valinnoilla luot sitä tietä jota kuljet.
Kaffepulla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttävästi luottotiedotonta kohdellaan kuin spitaalista. Joka päivä saa ihmisiin pettyä. Ehkä sota tekisi tälle maalle vain hyvää.
Oletko miettinyt millainen pettymys se on pienyrittäjälle, kun ihminen ei maksa laskuaan? Siinä menee palkka tehdystä työstä viemäristä alas ja kaikki se käytetty aika… tosiaan sota tekisi hyvää. Tuollaiset pummit voisi laittaa saunan taakse.
Harvemmin ne millekään pienyrittäjille ne velat on.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä että joku on jäänyt ilman rahoja kun sinun ihana poikkiksesi on laiminlyönyt maksun. Kertoo aika paljon miten kohtelee muita ihmisiä vaikka toki itse joutuu kärsimään kantapään kautta. Pahimmassa tapauksessa säkin oot kärsijä jos on jo kokemuksia yhdestä tämmösestä pummimiehestä. Saunan taakse vain tuollaiset "miehet".
Koko ajanhan se maksaa niitä. Lue nyt noi viestit ensin, ennenkuin annat tunteille vallan.
Puoli miljoonaa. Sen verran meitä tällä hetkellä on ja kaikilla on oma tarinansa miksi näin on käynyt. Me ei olla mitään yhtenäistä porukkaa, vaan meitä on jokaisesta yhteiskuntaluokasta ja monilla eri syillä. Jokaisen lähipiirissä on takuulla ainakin yksi luottotiedoton.
Ei pidä sitten itkeä kun alkaa asiat mennä pieleen. Fiksumpi jättää riskit ottamatta.
Kyllä ne luottotiedot voivat mennä muutenkin, kuin kevytmielisesti. En siis tuomitsisi suoralta kädeltä.
Mutta iso kysymys on, mitä odotat itse suhteelta tulevaisuudessa? Oletko valmis elämään elintasoa, johon kumppanillasi on varaa? Oletko valmis ottamaan lainat omiin nimiisi? Suostutko olemaan asunnon vuokraaja yksin? Rehellisesti sanottuna en ole varma, olisinko itse valmis tuohon.
Itse skippaisin juuri koska haluan elämältäni enemmän. Haluan omistaa asuntoni, olla taloudelllisesti tasaveroinen kumppanini kanssa, matkustella, olla miettimättä niitä riskejä ja ihan käytännön esteitäkin joita väistämättä luottotiedottoman kumppanin kanssa kohtaa. Sellainen suhde on vinksallaan jo lähtökohtaisesti, ja voipi olla että luottotiedottoman egolle saattaa tilanne käydä jossain kohtaa perin painavaksi. Ja sitten tulee itku kun alkaa se nälviminen. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
On tämä yhteiskunta kyllä syvällä kun puolisoakin valitaan sillä perusteella voiko ottaa lainaa.
Missä vaan normaalissa yhteiskunnalla sillä on väliä, osaako vai ei kumppaniehdokas hoitaa taloutensa.
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa. Sen verran meitä tällä hetkellä on ja kaikilla on oma tarinansa miksi näin on käynyt. Me ei olla mitään yhtenäistä porukkaa, vaan meitä on jokaisesta yhteiskuntaluokasta ja monilla eri syillä. Jokaisen lähipiirissä on takuulla ainakin yksi luottotiedoton.
Tämän kun kaikki ymmärtäisivät. Ulosotto ei ole myöskään lopullinen tuomio ja sieltä suosta on mahdollista myös päästä ylös tietyin edellytyksin. Aviomieheni on tuon tien käynyt läpi ja nykytilanteessa meidät kai luokiteltaisiin hyväosaisiksi.
Asioista on helppo antaa mustavalkoinen mielipide tietämättä koko kuvaa.
Mites jos luottotiedot palautuu esim 4 kuukauden päästä? Onko silloin jo varteenotettava kumppaniehdokas vai vasta kun merkintä on poistunut?
Velat maksettu jo, mutta merkintä kestää oman aikansa.
Itselläni on yh:na ollut taloudellisesti tiukkoja tilanteita, mutta aina olen laskuni maksanut. Niin että en tosiaankaan holtitonta rahankäyttäjää huolisi. Se on melkein yhtä paha asia kuin alkoholismi. Nuoruuden hölmöyden ymmärrän, en oikein muuta. Nuoret sortuvat pikavippeihin, kun pitääsaada kaikkea kivaa, mitä muillakin on. Ikäiseni luottotiedoton aikuinen mies ei oikein natsaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on yh:na ollut taloudellisesti tiukkoja tilanteita, mutta aina olen laskuni maksanut. Niin että en tosiaankaan holtitonta rahankäyttäjää huolisi. Se on melkein yhtä paha asia kuin alkoholismi. Nuoruuden hölmöyden ymmärrän, en oikein muuta. Nuoret sortuvat pikavippeihin, kun pitääsaada kaikkea kivaa, mitä muillakin on. Ikäiseni luottotiedoton aikuinen mies ei oikein natsaa.
Entäs sitten, jos syynä on esimerkiksi täysin puun takaa tulleet potkut (koko tehdas lakkautetaan) tai äkillisestä terveyden pettämisestä?
puolisolla isot velat. Hän tekee kovasti töitä niiden eteen ja muutama vuosi niin ne on hoidettu. Meillä molemmilla on täysin omat raha asiat niin ei vaikuta meidän suhteeseen mitenkään. Ei kannata heti tuomita
Ennakkoluuloja toki ihmisillä on, ja aika ilkeitäkin ajatuksia. Kaikki eivät ole luottotiedottomia omien virheidensä takia vaan esimerkiksi entinen kumppani on voinut saattaa siihen jamaan. Toisaalta, ihminen tekee myös virheitä ja toinen juttu on, onko niistä ottanut opikseen. Ainakin tuo tapailemasi ihminen on kertonut sinulle rehellisesti tilanteensa.
Minulla on luottotiedoton kumppani ja joka kuukausi rahaa menee ulosottoon, käytännössä tämä tarkoittaa että hän tekee paljon töitä, jotta rahaa jää myös elämiseen. Jo vuosia olemme maksaneet omat laskumme itse ja yhteiset puoliksi.
Asunto on minun nimissäni ja haen uuttakin asuntoa yksin, koska hän ei saisi lainaa. Hän ei myöskään voi ostaa mitään isompaa hankintaa osamaksulla. Olen kuitenkin itse pitänyt periaatteen, että en laita nimiäni mihinkään isompiin osamaksusopimuksiin ”hänen puolestaan”. Siinä menee mulla raja.
Meillä on lapsia myös. En toivoisi tämmöistä tilannetta, mutta se on mitä on. Sen kanssa on vain elettävä ja kumppanin pitää ansaita luottamus raha-asioissa hoitamalla ne kunnolla tästä lähtien.
Mä olen nyt käytännössä elättänyt puolisoani viimeiset 21 vuotta.
Jos en olisi tehnyt näin, asuisin todennäköisesti tällä hetkellä vuokra-asunnon sijaan velattomassa omistusasunnossa. Autoni olisi todennäköisesti viisitoistavuotiaan ruosteläjän sijaan uusi tai vähintään uudehko. No toisaalta pillua en varmaan olisi voinut saada vähempää.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ap kokemusta näistä luotto-ongelmaisusta miehistä. Hyvä nainen uppgradeaa tasoasi jo.
Mä en siksi voisi tuollaisen kanssa mitään, koska mulle kumppanin kanssa matkustelu on tärkeää, eikä perseaukisen kanssa voi matkustella. Kovin rakastuneelta vaikuyat. Jos joku kuullostaa liian hyvältä, niin harvoin se sitä on.
Ei ole kokemusta. Kokemusta on ihan luottotiedollisen pummin kanssa elämisestä noin kymmenen vuoden takaa. Ja juuri siksi, etten näistä asioista tiedä, kyselen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ihminen minäkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa maksaa mutta kun elämä menee eteenpäin hän on lokki, sinä maksaja. No omatpa ovat rahasi.
Typeriä oletuksia tuntemattomasta ihmisestä. Mä olin luottotiedoton kun aloin seurustella nykyisen miehen kanssa ja olen edelleen luottotiedoton kahdeksan vuotta myöhemmin. En elä mieheni rahoilla vaan maksan osuuteni elämisestä, en lokki tai loinen.
Oma vika mikä sika,mikset maksanu laskuja, nii ois luottotiedot. Simple as f uck
Sulla meni siis pointti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen minäkin kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alussa maksaa mutta kun elämä menee eteenpäin hän on lokki, sinä maksaja. No omatpa ovat rahasi.
Typeriä oletuksia tuntemattomasta ihmisestä. Mä olin luottotiedoton kun aloin seurustella nykyisen miehen kanssa ja olen edelleen luottotiedoton kahdeksan vuotta myöhemmin. En elä mieheni rahoilla vaan maksan osuuteni elämisestä, en lokki tai loinen.
Mutta joltain olet lokkeillut kun et ole velkaasi takaisin maksanut....eli elät rahoilla jotka kuuluisi sille velkojalle.
Etkö osaa lukea kun piti päästä pätemään? Velkoja olen maksanut pitkän pennin ja aika lähellä loppua olen! Eli velkojat saavat kyllä rahansa! Sä et tiedä mitään mun tilanteesta ja mikä ulosottoon johti. Jos rahaa oli enää maksaa asumiskulut sekä ruoka mulle ja lapselle, niin ei siinä paljon ollut vaihtoehtoja. Oli pakko antaa mennä ulosottoon koska sinne ne olisi kuitenkin mennyt kun ei yksinkertaisesti ollut rahaa maksaa.
Se on niin helppo päteä kun ei ole asiasta omaa kokemusta. Samalla pätemisen sumentamalla aivotoiminnalla tehdään lapsellisia ja typeriä yleistyksiä luottotiedottomista.
Kyllä se on ihan hyvä vaan miettiä vähän niitä elämän realiteetteja, omia haaveita ja pyrkimyksiä siltäkin kantilta, että millainen tuleva puoliso on. Hyvä kumppanivalinta mahdollistaa paljon kivaa elämässä, huono tietenkin päinvastoin vie itseltäkin niitä mahdollisuuksia. Huonolla tuurilla päätyy vielä kumppanin velkojen maksumieheksi tai -naiseksi.