Luottotiedoton kumppani
Olen tässä noin puoli vuotta tapaillut henkilöä, joka on aivan ihana. Ihan kaikkea sitä, mitä kumppanilta vaan voin toivoa.
Paitsi. Hänellä ei ole luottotietoja ja ulosottovelkaa on todella paljon. En ole todellakaan ns. rahojen perässä tms. mutta väkisinkin alkaa miettimään, että miten tämä kaikkiin käytännön asioihin vaikuttaa. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei ainakaan asuntolainaa saa, moni vuokranantaja tarkistaa myös luottotiedot jne.
Apua! En haluaisi edes ajatella tällaisia asioita kun muuten tuntuu kaikki olevan niin ihanasti. Mietin vaan just sitä, että miten paljon tämä koko elämään vaikuttaa.
Kommentit (121)
Riippuu ihan mistä ne on menneet. Koska et kerro, en osaa kommentoida enempää.
Jos hänellä on työpaikka ja maksaa velkojaan pois, niin että on jossain vaiheessa velaton, jatkoa voi ajatella.
Jos vain loisii, näytä ovea.
Anna ihmeessä hänelle täydet käyttöoikeudet tileihisi, että hän pääsee jälleen jaloilleen. No ei tietenkään pääse, mutta sinäkin pääset luottotiedottomien suureen joukkoon!
Vierailija kirjoitti:
Näyttävästi luottotiedotonta kohdellaan kuin spitaalista. Joka päivä saa ihmisiin pettyä. Ehkä sota tekisi tälle maalle vain hyvää.
Luottotietojen menetys tarkoittaa, että joku on saanut pettyä kun luottotiedoton ei ole maksanut vaikka lupasi. Ei lupausten pettäjällä ole oikeutta pettyä, kun oma käytös tekee muut varovaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Huumeet vai peliriippuvuus syynä? Kolmas vaihtoehto yleinen vastuuttomuus ja holtittomuus raha-asioissa. Minkä ikäinen?
Usko tai älä, myös verottajan virheellinen päätös ja 60000 karhuaminen voi viedä luottotiedot. Asian käsittely kesti ja kesti, kunnes peruivat vaatimuksensa, mutta silloin vahinko oli jo tapahtunut ja luottotiedot menneet.
Miten sitten vaikuttaaelämään? Jos toinen pystyy säilyttämään omat tietonsa, ei vaikuta paljoakaan. Tietysti kaikki täytyy tehdä toisen nimissä, sopumukset ym, mutta aika vähän haittaa PAITSI jos se luottotietonsa menettänyt on peliongelmainen tms, silloin ei kauaa säily toisenkaan tiedot, kun lusmu hyväksikäyttää.
En jatkaisi suhdetta, päivääkään.
Vierailija kirjoitti:
Jos hänellä on työpaikka ja maksaa velkojaan pois, niin että on jossain vaiheessa velaton, jatkoa voi ajatella.
Jos vain loisii, näytä ovea.
Vierailija kirjoitti:
Jos luottotiedottomuus johtuu "nuoruuden tyhmyydestä", pelaamisesta, pikavipeistä, yli varojen elämisestä, niin lopettaisin tapailun.
Meillä hulttio saa varsin lempeää kohtelua, jenkkimalli olisi tässä paikallaan.
Selvitä hänen taustansa tarkoin. Älä luota pelkästään hänen juttuihinsa. Jos taustalta löytyy paljon epämääräistä suhmurointia rahan kanssa, jätä hänet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huumeet vai peliriippuvuus syynä? Kolmas vaihtoehto yleinen vastuuttomuus ja holtittomuus raha-asioissa. Minkä ikäinen?
Usko tai älä, myös verottajan virheellinen päätös ja 60000 karhuaminen voi viedä luottotiedot. Asian käsittely kesti ja kesti, kunnes peruivat vaatimuksensa, mutta silloin vahinko oli jo tapahtunut ja luottotiedot menneet.
Miten sitten vaikuttaaelämään? Jos toinen pystyy säilyttämään omat tietonsa, ei vaikuta paljoakaan. Tietysti kaikki täytyy tehdä toisen nimissä, sopumukset ym, mutta aika vähän haittaa PAITSI jos se luottotietonsa menettänyt on peliongelmainen tms, silloin ei kauaa säily toisenkaan tiedot, kun lusmu hyväksikäyttää.
Tiedän myös yhden yrittäjän, jolle kävi näin.
Hänen kohdalla homma meni niin, että meni yhden verran istumaan verovirastoon ja sanoi ei lähde pois, ennen kuin joku tutkii hänen paperit. Istui pari h ja joku sanoi ei se näin vaan käy. Mutta lupasi auttaa ja sanoi tule viikon päästä uudestaan
Tuli sitten toimittajan kanssa ja asiat olivat selvitetty. Sai ohjeet miten pitää toimia.
Verottaja tekee virheitä, mutta kun käy mäihä ja saat hyvän tyypin vastaan, asiat laitetaan kuntoon.
Lähtökohtaisesti tuo ei ole mikään hyvä juttu, mutta voihan hän olla tosi kiva ja ihana ihminen, mutta raha ja oman talouden tasapaino on hänen heikko kohta.
Tietysti pitäisi tietää ihan kaikki miten hän on siihen tilanteeseen joutuneet missä nyt on.
Ei pitäisi tuomita, ennen kuin tietää kaikki taustat ja historian, ja se että pystyykö hän kertomaan kaikesta ihan rehellisesti, koska saattaa pelätä että miten sinä siihen reagoisit.
Itse pitäisin panona tuollaista miestä mutta en seurustelisi.
Minulla meni aikoinaan luottotiedot, en edes harkinnut parisuhdetta sinä aikana. En halua vetää ketään itse aiheuttamaani suohon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, kyllä minä sen uskon ja tiedän että tuollainen on mahdollista. Yleisin syy vaan kai on elämänhallintaongelmat, niistä tässä nyt koitetaan varoitella ja kysellä kun aloittaja ei kertonut mitään tarkempaa tietoa tilanteesta
Vierailija kirjoitti:
Näyttävästi luottotiedotonta kohdellaan kuin spitaalista. Joka päivä saa ihmisiin pettyä. Ehkä sota tekisi tälle maalle vain hyvää.
Kyllä toi uhriutuminen paljon enemmän häiritsee kuin se että luottotiedot on menneet.
Olisi kiva jos ap kommentoisi. Oleellista on todellakin miksi luottotiedot ovat menneet.
Jos kyse on sitä että henkilö on ollut suurpiirteinen rahojen kanssa ja elelee yli varojensa, sellaisen kanssa ei todellakaan kannata miettiä mitään yhteistä taloutta, asuntoa, virallista tulevaisuutta saman katon ja lompakon alla.
Jos luottotiedot ovat menneet jostain muusta syystä kuten konkurssi tai muu siihen verrattava ja henkilö on töissä ja makselee sovitusti lyhennyksiä, sitten voi miettiä (tarkkaan toki). Edelleenkin yhteisen talouden perustaminen kannattaisi jättää kuitenkin tuonnemmaksi.
Taustaksi, että minulla on myös kerran mennyt luottotiedot kun ex huijasi, erossa pisti kaiken p*skaksi, tuhosi omaisuuteni ja koko elämäni. Olin onneksi töissä ja sain maksettua kaikki velat, siihen meni lähes 10 vuotta. Mutta tein sen sinnikkäästi ja luottotiedotkin aikanaan puhdistuivat. Kerron tämän siksi että tiedän että luottotietojen menetykseen tarvitaan aika paljon ja lähtökohtaisesti monta huomautusta, joten jos tapailemasi henkilö selittelee jotain "hupsista kun en huomannut" -tyyppistä niin se on todella red flag.
Yllättävän paljon on liikkeellä aivan tavallisia ihmisiä, joilla on luottotietomerkintöjä ja velkoja ulosotossa.
Miksi ei hae velkajärjestelyä? Onkohan rikoksista tullutta velkaa, vai onko niin uusia velkoja, että ei saa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse haluaisin tietää mistä velka on tullut. Entä käykö mies töissä ja lyhentääkö velkaa?
Mistä tiedät, että kyseessä on mies?
En minä ainakaan haluaisi sellaisen ihmisen kanssa elää, jonka luottotiedottomuus johtuu vaikka siitä, että on pelivelkoja tai jättänyt laskunsa maksamatta, jotta pääsee humpalle. Tai maksaa osamaksulla ja pikavipeillä luksustuotteita.