Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimisto kutsui 1300 työtöntä virtuaaliseen rekrytointitilaisuuteen – 15 osallistui

Vierailija
27.01.2022 |

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/b2cc6d4b-afa4-4a71-b14f-e147032d7…

Työkkärin kommentti alla. Mitä voimme tehdä työttömyydelle?
Ainoa keino taitaa, ikävä kyllä, olla tukitason täysin uudelleen sovittaminen- onhan Suomen tukitaso korkeampi kuin palkkataso valtaosassa maailmaa ja jo siksi mahdoton nykyajan rajattomassa maailmassa, huomioidaanhan keskustelussa myös meidät jotka tämän maksamme!
Työkkäritän tweetti!

Juuri päättyi tilaisuus, johon työvoimatoimisto oli kutsunut 1 300 työnhakijaa. Vain 15 vaivautui paikalle. Tilaisuudessa oli lukuisia työnantajia, joilla olisi työtä tarjolla. Ei kelvannut rehellinen. Syitä varmasti monia. Yksi on todennäköisesti kannustinloukut.
5.03 ip. · 26. tammik. 2022

Kommentit (192)

Vierailija
1/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskeluaikoina laittanut hakemusta ainakin kahteen näistä firmoista useammin kuin kerran. En saanut mitään vastausta, joten jäi kuva että etsivät toisenlaisia hakijoita. Olen kyllä tehnyt monenlaisia töitä ja aina hoitanut hommat hyvin.

Vierailija
2/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olivatko nuo kaikki 1300 henkilöä työtä vailla? Itse sain tuon samaisen kutsun ja opiskelen päätoimisesti ja minulla on lisäksi osa-aikatyö. Eli en kokenut että tuhlaisi aikaani istumalla webinaarissa, kun asiani ovat kunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan hyötynyt noista?

Vierailija
4/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä TE:n kutsut on velvoittavia eli niistä ei voi noin vain edes luistaa ilman sanktioita.

Iltalehti nyt nostaa jonkun yksittäistapauksen ja tästä pitäisi jotain päätellä?

Itse olin pitkään työttömänä eikä TE-hallinto lähestynyt muistaakseni millään tavoin ekan puhelun jälkeen.

Vierailija
5/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjolla oli pääasiassa teollisuustyötä Lahden alueella ja työnantajana kuusi henkilöstöpalveluyritystä.

Vierailija
6/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minkähän alan töitä tuolla olisi ollut?

Meinaa itse oon noita kutsuja joskus saanut sote alan rekryjä ollut. Mulla ei oo minkäänlaista sote alan kokemusta tai koulutusta.

Vierailija
7/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osallistuin itse viime viikolla Uudenmaan TE-toimiston webinaariin (?) missä kerrottiin telinerakentajien rekrykoulutuksesta. Tuotakin seurasi parhaimmillaan vain 15 ihmistä. Kymmeneltä se alkoi, joten ei mitenkään mahdottoman aikaisin. Toki tallenne on jälkeenpäin katsottavissa YouTubesta. Minusta on kiva, että järjestävät tuollaisia. Tuokin näytti ihan mielenkiintoiselta puuhalta, siinä näytettiin video telinerakentajien työskentelystä. Pääsi ihan eri tavalla hahmottamaan sitä työtä kuin pelkän tekstin perusteella.

Livetapahtumaan en olisi lähtenyt, koska oma ennakkoajatus oli se, että ei ole kyllä minun juttu. Mutta uteliaisuudesta tuli katsottua ja ihan mielenkiintoiselta työltähän se vaikutti!

Vierailija
8/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minkähän alan töitä tuolla olisi ollut?

Meinaa itse oon noita kutsuja joskus saanut sote alan rekryjä ollut. Mulla ei oo minkäänlaista sote alan kokemusta tai koulutusta.

Jutun mukaan kyseessä oli pääasiassa teollisuusalan työt.

Jutusssa ei kerrota oliko noihin vaatimukset millaiset mutta itse hain kauppatieteen maisterina metallinkäsittelijäksi enkä saanut edes vastausta.

Vierailija
9/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, monella on mennyt usko tähän yhteiskuntaan, koronauutisointiin, maahan muuttoon, Räsäsen oikeudenkäyntiin, julkkisten"terveys"valmennuksiin ym ym

Vierailija
10/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun olen ollut työkkärin asiakas ansiosidonnaisella, pyrin moneen eri koulutukseen, joista olisi ollut minulle hyötyä jatkossa työelämässä. Yhteenkään en päässyt, vaan minulle tarjottiin selvästi osaamista ja koulutusta matalampaa työtä, josta en ollut lainkaan kiinnostunut. Ketä tämä palvelee? P.s. Hoidin itse haluamani työpaikan.

Vierailija
11/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osallistuin itse viime viikolla Uudenmaan TE-toimiston webinaariin (?) missä kerrottiin telinerakentajien rekrykoulutuksesta. Tuotakin seurasi parhaimmillaan vain 15 ihmistä. Kymmeneltä se alkoi, joten ei mitenkään mahdottoman aikaisin. Toki tallenne on jälkeenpäin katsottavissa YouTubesta. Minusta on kiva, että järjestävät tuollaisia. Tuokin näytti ihan mielenkiintoiselta puuhalta, siinä näytettiin video telinerakentajien työskentelystä. Pääsi ihan eri tavalla hahmottamaan sitä työtä kuin pelkän tekstin perusteella.

Livetapahtumaan en olisi lähtenyt, koska oma ennakkoajatus oli se, että ei ole kyllä minun juttu. Mutta uteliaisuudesta tuli katsottua ja ihan mielenkiintoiselta työltähän se vaikutti!

Ystäväni asuu Britanniassa etelärannikolla ja on opiskelija mutta aiemmin rakennusmies ja työskentelee siis sielläkin raksooilla. Hän on kertonut että Britanniassa valtava poika telineasentajista ja palkkaerittäin hyvä.

Mutta Suomessa nuo tuet kurkistaa koko maan.

T diplomi-insinööri, nainen joka lähti opintojen jälkeen Saksaan ja jonka vuosikurssilta vain yksi pariskunta jäi Suomeen!

Vierailija
12/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan liian hankalaa tuollainen virtuaalinen rekry. Olisi pitänyt uutisen mukaan tehdä joku profiili tavata.fi ja koodilla liittyä mukaan. Mitä muuta tähän olisi tarvittu? Joku sovellus/muu esim. tietokoneelle ladattava toiminto? Ei minulla ole ainakaan tietotaitoa ja välineitä osallistua virtuaalirekryihin. 

Olen itsekin saanut näitä kutsuja, mutta onneksi eivät ole pakollisia. Eikä syynä ole kannustinloukutetten osallistu (ei todellakaan, niin kovin vähän saan ansiopäivärahaa ja asumistukea), vaan juurikin tuo tekniikka, kun ei ole taito hyppysissä. Sekä monesti näissä on ollut esim. firma palkkaa henkilöitä joilla on ajokortti, kun taas minulla ei. Ihan ajan haaskausta silloin osallistua.

Vierailija
13/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on näitä työvoiman välittäjiä ollut rekrytoimassa väkeä listoille.

Ehkäpä moni työtön on jo näihin ollut yhteydessä. Kyseessä oli myös teollisuustyö, uutisen mukaan, näin ollen ehkei koulutus ja kokemus tai pyrkimys alalle osunut kohdilleen.

Vierailija
14/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alkanut näin koulutettuna ja selkeän ikärasismin uhrina ärsyttää nuo puheet, joissa luvataan kymmenen kaunista ja sata upeaa, mutta mistään et töitä saa. Tulee vain huijattu olo ja vastenmielisyys koko toimintaa kohtaan. Näen sen tekopirteän motivoinnin taakse, haluan tekoja enkä jargonia

Yritän työtä muuta kautta.

Eipä silti en kelvannut työkkäriinkään töihin.

Vierailija
15/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo olisi pitänyt kohdentaa sellaisille henkilöille jotka ovat etsimässä työpaikkaa teollisuudesta, jolla on alan työkokemus ja mahdollisesti alalle soveltuva koulutus.

Tai jos kokemusta ei vaadita, tehdä myös tämä selväksi kutsussa.

En usko että Lahden seudulla on 1300 työtöntä teollisuuden työntekijää. Kun viesti lähetetään massana kaikille käy siinä helposti niin ettei se tavoita oikein ketään.

Vierailija
16/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut myös kutsuja noihin seminaareihin ollessani raskaana (laskettu aika kuukauden sisällä), en osallistunut.

Vierailija
17/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä TE:n kutsut on velvoittavia eli niistä ei voi noin vain edes luistaa ilman sanktioita.

Iltalehti nyt nostaa jonkun yksittäistapauksen ja tästä pitäisi jotain päätellä?

Itse olin pitkään työttömänä eikä TE-hallinto lähestynyt muistaakseni millään tavoin ekan puhelun jälkeen.

Siis nämä viimeisten parin vuoden aikana lähetetyt virtuaalirekryt eivät ole olleet velvoittavia, vaan vapaaehtoisia.  Ehkä juuri siksi eivät pakota, kun ei kaikki pysty välttämättä osallistumaan, monista eri syistä. Itsekin näitä jokusen saanut ja aina lopussa lukee ettei ole velvoittava. 

Vierailija
18/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ainakaan ole laitetta jolla näihin voisi osallistua. Yritin kerran pyytää harkinnanvaraista toimeentulotukea läppäriä tai älypuhelinta varten, ei myönnettäisi. Toinen asia johon pitäisi puuttua on nämä 029-alkuiset virastojen numerot. Niihin ei paljon prepaid-saldolla soitella.

Töihin kyllä mulla olisi intoa, vaan asioiden hoito on niin vaikeaa ja työn vastaanottoonkin pitäisi käyttää, työaikasovelluksia yms.

Nyt olen digikoulutuksessa oppilaitoksessa, hankalaa tässä sekin kun ei itsellä ole laitteita

Vierailija
19/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis nämä viimeisten parin vuoden aikana lähetetyt virtuaalirekryt eivät ole olleet velvoittavia, vaan vapaaehtoisia.  Ehkä juuri siksi eivät pakota, kun ei kaikki pysty välttämättä osallistumaan, monista eri syistä. Itsekin näitä jokusen saanut ja aina lopussa lukee ettei ole velvoittava. 

Joo ostetaan työttömille uudet laitteet, että pääsevät seuraamaan turhaa rekryä. Ei edes yllättäisi jos noin joskus tehtäisiin..

Vierailija
20/192 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, työnantajine vuokrafirmat, jotka varmasti ovat työttömille muutenkin tuttuja. Itsekin aikoinani ilmoittauduin rekryfirmaan, mutta löysin muita töitä. Vuosien päästä tästä tuli ilmoitus, että olen ollut listoilla niin kauan, että hakemukseni poistetaan. Yhtäkään työtarjousta ei noiden vuosien aikana tullut enkä edes muistanut koko puljun listoilla olevani. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme