Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS Mielipide: Rokottamattomien eristäminen rikkoo yhteiskuntarauhaa

Vierailija
27.01.2022 |

Kerrankin loistava kirjoitus valtamediassa. Hesarilta tullut muutenkin yllättävän hyviä tekstejä viime päivinä.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008554468.html

Kommentit (161)

Vierailija
21/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras passi on hallituksen lähtöpassi!

#eroasannamarin

Vierailija
22/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin kommenttiosiossa on boomerit taas vauhdissa, nimistä päätellen.

Kumpa ihmiset tiedostaisivat nämä asiat:

Rokotetut voivat myös tartuttaa koronaa, kuten viime syksynä nähtiin, kuten ministerimme.

Rokottamaton ei ole aina riskiryhmäläinen! Tällä hetkellä suurin osa on heistä on nuoria.

Rokottamattomista kymmenetuhannet ovat jo sairastaneet taudin ja heillä on vasta-aineita.

Omikroniin nykyiset rokotteet eivät ole täsmärokotteita.

Omikron on onneksi aiempia variantteja lievempi, tehohoitotapaukset ovat vähentyneet.

Kohta " rokottamattomia" ovat myös ne, jotka ottivat vain kaksi rokotetta, jos rokotepassi otetaan käyttöön. Siihen vaaditaan kaikilta kolme.

"Rokottamattomista kymmenettuhannet ovat jo sairastaneet taudin ja heillä on vasta-aineita."

Etenkin tämä on asia mitä rokottamattomia vainoavat eivät tunnu tajuavan. Miksi ottaa rokote sairastettuun tautiin? THLn edustajakin sanoi haastattelussa että tartunta antaa suojaa yhtälailla kuin rokote, huom. tuore rokote...

Itse olen rokottamaton juuri tuosta syystä. Tartunnasta on 11kk eikä vielä uutta ole näkynyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tämän saman viestin tuohon toiseen ketjuun työpaikoille koronapassi. Olen iältäni 25-35 vuotias.

---

Minä alkuun tarkkailin tilannetta että miten rokote vaikuttaa koko koronaan ja aiheuttaako se mitä haittavaikutuksia yms.

Minun ikäluokkaa alettiin rokottamaan joskus heinäkuu-syyskuu välillä.

Sitten kun alkoi nämä puheet koronapassista niin sitten aloin jälleen miettimään asiaa ja päätin tarkkailla miten tilanne kehittyy. 

Nyt siis minulle tulee mieleen se että mun pitäisi ottaa rokotus sen takia että minä saisin koronapassin ja sen takia minä taas en ota rokotusta koska koko koronapassi vaikuttaa erittäin epäilyttävälle ja en minä halua kenellekkään todistella sitä että olenko minä rokotettu vai ei, haluan pitää sen täysin omana tietonani. Mitä enemmän minua painostetaan yhteiskunnan toimesta ottamaan rokote niin sitä enemmän minä olen alkanut kieltäytymään siitä.

En ole missään vaiheessa ollut mikään rokotevastainen tai salaliittoteoreetikko. 

---

Ystävistäni ja tuntemistani ihmisistä aika moni on sairastanut jo koronan, heillä kaikilla oireet on ollu lieviä ja he ovat olleet rokottamattomia se rokotettuja. Moni rokotettu ystäväni on alkanut ymmärtämään entistä enemmän sitä ettei rokotetta ota ja monet 1 ja 2 rokotteen ottaneet ei aio ottaa lisää rokotteita.

Muutama rokottamaton hoitaja ei ota rokotusta koska hän rokotettuna voi myös tartuttaa potilaita, ymmärrän heitä täysin mutta en ymmärrä sitä että heidät pitää syrjäyttää sivuun työpaikoiltaan.

Toivottavasti me ihmiset voimme elää sovussa ja lopettaisimme tämän rokotetut vs rokottamattomat väittelyn. 

Vierailija
24/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo nyt aika kaukaa haettu tuo syy: "rokottamattomien suojaaminen". Jos ihminen ei hae rokotetta suojautuakseen, niin eikö se silloin tarkoita sitä, että hän ei halua sitä suojaa eli kokee sen tarpeettomaksi. Jos hän tuntee suojautumisen tarpeen, niin hän varmasti eristäytyy ilman kiuruakin.

Vierailija
25/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli hyvä mielipidekirjoitus.

Olen itse kahdesti rokotettu, mutta en näe reiluna, että kunnalliset palvelut kuten uimahalli suljetaan rokottamattomilta, joilla on kuitenkin sama veroprosentti. 

Jos lähdetään tälle linjalle, pitäisi esim. verottaa kovemmin, jos painoindeksi on yli 25 jne. (Ylipainokin lisää terveydenhuollon kuormitusta ja on ikään kuin oma valinta.)

Lisäksi ei ole yksilön tehtävä turvata terveydenhuollon kapasiteettia. Se on valtion tehtävä. Sitä terveydenhuoltoa kuormittavat monet muutkin asiat kuin korona, mutta jostain syystä vain se on nostettu jalustalle. Vuonna 2020 yli 18 000 kuoli Suomessa sydän- ja verisuonitauteihin.

Tämä! Terveydenhuollon ahdingosta on puhuttu jo vuosikausia, mutta ketään ei kiinnostanut tehdä asiasta prioriteettia ennen kuin paska osuikin jo tuulettimeen. Sitten vieritetään syy tilanteesta veronmaksajien niskoille. Upeaa.

Vierailija
26/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu ihan ihmeelliseltä kun lukee näitä Hesarin lukijoiden kommentteja, että eikö nämä, periaatteessa kai ihan järkevät ihmiset, tosiaan tajua tai näe, mikä se huono asia tässä on? Heillä ei tunnu ollenkaan olevan sellaista pohtivaa otetta asioihin, eivät osaa katsoa asioita monesta kulmasta, eivätkä näe, mihin asiat voivat johtaa. Eikä ole mitään moraalisia periaatteita. He eivät todellakaan ajattele itse, vaan lukevat mitä "laatulehti" kirjoittaa, ja siinä se totuus ja maailma sitten on, helppona ja mustavalkoisena ja valmiina iskulauseina, joita voi toistella. Nää on niitä, jotka kaasukammion ovella hihkuu että jee, päästään suihkuun.

Surettaa.

Vierailija
27/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan tuo nyt aika kaukaa haettu tuo syy: "rokottamattomien suojaaminen". Jos ihminen ei hae rokotetta suojautuakseen, niin eikö se silloin tarkoita sitä, että hän ei halua sitä suojaa eli kokee sen tarpeettomaksi. Jos hän tuntee suojautumisen tarpeen, niin hän varmasti eristäytyy ilman kiuruakin.

Oikeasti on kyse terveydenhuolloin kantokyvyn suojaamisesta, tämän voisi sanoa suoraan.

Vierailija
28/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas Mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, suurin osa ei tajua, mistä tässä on oikeasti kyse.

Niin, uudesta maailmanäjrjestyksestä blaa blaa blaa. Luuletko että isorokkorokotus oli vapaaehtoinen? Typerät ihmiset SILLOINKIN luulivat muuttuvansa lehmiksi rokotteen myötä.

Oletko yksi monista piilo-totalitarismistisista ihmisistä joiden mukaan "yksi rokote tässä mrna Suomessa yksi kanssa" ajattelu on demokratiaa ja valinnanvapautta?

Kun ihmiset eivät saaneet lähde riippumatonta tietoa koronarokotteista Suomessa, alkoi hysterian lietsonta johon useat upposi. Jos käytössä olevien rokotteiden funktio olisi täyttynyt niin rokotteiden jakelu olisi ollut vain toteutuskysymys. Nyt yhä on liikaa avoimia kysymyksiä johon vastaillaan nyökkäilemällä asiantuntijoiden väistellessä kysymyksiä- faktaa tuotetaan tilastomatematiikasta todelliset analyyttiset tutkimukset laahaa 3kk epidemiaa jäljessä. 

Tottakai tämä pallovirus jää kiertämään, kuten sen serkutkin influenssat. Influenssarokotus on yleisesti hyväksytty koska se on pitkän tuotekehityksen tuote. Sikainfluenssa rokote pandemrix kummittelee yhä esimerkkinä mitä saadaan kun tehdään nopeasti kyhätty rokote ilman kunnollista kliinistä tutkimusta.

Virushygienia toimii yhä hyvin tehokkaasti infektioiden torjunnassa. Phitzerin pumppaaminen ihmisiin on osoittautunut vain laastariksi joka ei sammuta epidemiaa, loiventaa vain tartunnan saaneiden oireet. Mitä uudet päivitety koronarokotteet tekee, on vain nähtävä sitten. Parhaassa asemassa on rokottomattomat jos kestävät sairastumatta kun voivat saada sitten ensirokotteeksi suoraan parhaan ja tutkituimman version koronapiikistä.

Hyvä näkökulma. Miksi pari lääkeyhtiötä ovat saaneet lähestulkoon monopoliaseman rokotteiden valmistamisessa ja ihmiset painostetaan ottamaan ne?

Markkinataloudessa kuluttajalla pitäisi olla mahdollisuus valita. Vaikka odottaa parempaa rokotetta.

Vierailija
29/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin tämän saman viestin tuohon toiseen ketjuun työpaikoille koronapassi. Olen iältäni 25-35 vuotias.

---

Minä alkuun tarkkailin tilannetta että miten rokote vaikuttaa koko koronaan ja aiheuttaako se mitä haittavaikutuksia yms.

Sitten kun alkoi nämä puheet koronapassista niin sitten aloin jälleen miettimään asiaa ja päätin tarkkailla miten tilanne kehittyy. 

Nyt siis minulle tulee mieleen se että mun pitäisi ottaa rokotus sen takia että minä saisin koronapassin ja sen takia minä taas en ota rokotusta koska koko koronapassi vaikuttaa erittäin epäilyttävälle ja en minä halua kenellekkään todistella sitä että olenko minä rokotettu vai ei, haluan pitää sen täysin omana tietonani. Mitä enemmän minua painostetaan yhteiskunnan toimesta ottamaan rokote niin sitä enemmän minä olen alkanut kieltäytymään siitä.

En ole missään vaiheessa ollut mikään rokotevastainen tai salaliittoteoreetikko. 

---

Ystävistäni ja tuntemistani ihmisistä aika moni on sairastanut jo koronan, heillä kaikilla oireet on ollu lieviä ja he ovat olleet rokottamattomia se rokotettuja. Moni rokotettu ystäväni on alkanut ymmärtämään entistä enemmän sitä ettei rokotetta ota ja monet 1 ja 2 rokotteen ottaneet ei aio ottaa lisää rokotteita.

Muutama rokottamaton hoitaja ei ota rokotusta koska hän rokotettuna voi myös tartuttaa potilaita, ymmärrän heitä täysin mutta en ymmärrä sitä että heidät pitää syrjäyttää sivuun työpaikoiltaan.

Toivottavasti me ihmiset voimme elää sovussa ja lopettaisimme tämän rokotetut vs rokottamattomat väittelyn. 

Itsellä on valitettavasti kylmenneet välit joihinkin ihmisiin, koska ovat tulleet törkeästi kyselemään mun terveystietoja ja painostamaan rokotuksen ottamiseen. Mun pääasialliset syyt olla ottamatta on se, että pelkään sen sekoittavan kuukautiset ja hormonitoiminnan, joiden kanssa olen kamppaillut vuosia ja saanut viimein tasapainoon. Olen saanut haittavaikutuksia lääkkeistä ennen. Lisäksi äitini sai veritulpan ekasta piikistä. Taudin sairastin todennäköisesti ennen joulua, oli lievä ja oireet täsmäs omikroniin. Kesti vain muutaman päivän.

Olen todella pettynyt siihen, miten ihmiset ovat valmiita syrjimään ja halveksimaan jotakin ryhmää eivätkä edes yritä ymmärtää muita näkemyksiä. Niin, ja en ole mikään monisairas vanhus, vaan ihan alle kolmekymppinen, suht terveellisesti elävä ja normaalipainoinen nainen. Ei siellä teholla juuri taida maata mun ikäisiä itsestään huolta pitäviä nuoria naisia.

Vierailija
30/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokottamattomuus ei ole sairaus.

Vierailija
31/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, suurin osa ei tajua, mistä tässä on oikeasti kyse.

Niin, uudesta maailmanäjrjestyksestä blaa blaa blaa. Luuletko että isorokkorokotus oli vapaaehtoinen? Typerät ihmiset SILLOINKIN luulivat muuttuvansa lehmiksi rokotteen myötä.

No nykyajan naisiahan kutsutaan lehmiksi...

Vierailija
32/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päästäkseen liikkumaan vapaasti nämä viimeisetkin rokottamattomat ääliöt voisi sen rokotuksen hakea

Tieteen vuoksi täytyy säilyttää verrokkiryhmä.

Vierailija
33/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksessa oli tarvittavat kaviaatit eli "olen ottanut rokotteet" ja "rokote suojaa vakavalta taudilta". Siksi se meni läpi. Silti hyvä, että joku vielä muistaa, mitä ihmisoikeudet olivatkaan.

Vierailija
34/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti on kyse terveydenhuolloin kantokyvyn suojaamisesta, tämän voisi sanoa suoraan.

Ja laittaa rahat suoraan siihen.

Ja kertoa mediassakin rehellisesti, ketkä ovat niitä riskiryhmäläisiä. Minulla on sellainen käsitys, että osa riskiryhmäläisistä ei vain tiedosta sitä olevansa ja heitä sitten päätyy teholle.

He ovat olleet tiettyjä ikäryhmiä ja tiettyjä riskejä omaavia koko ajan.

Vierailija
35/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kahdesti rokotettu, mutta en näe reiluna, että kunnalliset palvelut kuten uimahalli suljetaan rokottamattomilta, joilla on kuitenkin sama veroprosentti. 

Jos lähdetään tälle linjalle, pitäisi esim. verottaa kovemmin, jos painoindeksi on yli 25 jne. (Ylipainokin lisää terveydenhuollon kuormitusta ja on ikään kuin oma valinta.)

Lisäksi ei ole yksilön tehtävä turvata terveydenhuollon kapasiteettia. Se on valtion tehtävä. Sitä terveydenhuoltoa kuormittavat monet muutkin asiat kuin korona, mutta jostain syystä vain se on nostettu jalustalle. Vuonna 2020 yli 18 000 kuoli Suomessa sydän- ja verisuonitauteihin.

Aivan. Valtio turvaa terveydenhuollon kapasiteettia edistämällä rokotuskattavuutta. Tämä ratkaisu ei tietenkään uniikille lumihiutaleelle käy, vaan pitäisi saada yksilölliset toimenpiteet, jossa ei tarvitse luopua mistään itselle tärkeästä.

Vierailija
36/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras passi on hallituksen lähtöpassi!

#eroasannamarin

Kokoomus ja EK kannattaa passia eniten.

Vierailija
37/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mietin, että jos koronaan tärvätyillä miljardeilla olisi ostettu jokaiselle suomalaiselle nastakengät eli Icebugit valtion toimesta, olisi säästetty jopa enemmän sairaala- ja hoitokapasiteettia.

Vierailija
38/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

---

Itsellä on valitettavasti kylmenneet välit joihinkin ihmisiin, koska ovat tulleet törkeästi kyselemään mun terveystietoja ja painostamaan rokotuksen ottamiseen. Mun pääasialliset syyt olla ottamatta on se, että pelkään sen sekoittavan kuukautiset ja hormonitoiminnan, joiden kanssa olen kamppaillut vuosia ja saanut viimein tasapainoon. Olen saanut haittavaikutuksia lääkkeistä ennen. Lisäksi äitini sai veritulpan ekasta piikistä. Taudin sairastin todennäköisesti ennen joulua, oli lievä ja oireet täsmäs omikroniin. Kesti vain muutaman päivän.

Olen todella pettynyt siihen, miten ihmiset ovat valmiita syrjimään ja halveksimaan jotakin ryhmää eivätkä edes yritä ymmärtää muita näkemyksiä. Niin, ja en ole mikään monisairas vanhus, vaan ihan alle kolmekymppinen, suht terveellisesti elävä ja normaalipainoinen nainen. Ei siellä teholla juuri taida maata mun ikäisiä itsestään huolta pitäviä nuoria naisia.

Olen tuo kenelle vastasit, harmi jos sinulla on välit kiristyneet joidenkin kanssa rokotteiden takia. Minun lähipiirissä eikä työpaikalla  tuollaista ole vaan kaikki ollaa samaa porukkaa rokotuksista riippumatta kuten oltiin ennen koronaakin.

Ymmärrän sinua täysin jos et rokotetta ota ja sinun viestisi on hyvä ja hiukan koskettava jopa. 

Toivotaan nyt että tämä kahtiajako jo loppuisi ja voisimme kaikki elää sovussa jälleen <3

Vierailija
39/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnitin myös huomiota siihen että Hesarissa on ollut ihmeen tolkullisia ulostuloja viime päivinä.

Aina siellä on ollut. Se, että joku juttu ei ole sinun mieleesi, ei tarkoita, etteikö se olisi tolkullinen. Maailmassa on monia mielipiteitä, mutta ymmärrän, että sinulle ja monelle muulle se on ylitsepääsemätöntä. Kaikkien pitäisi mielestäsi olla juuri samaa mieltä kuin sinä. 

Vierailija
40/161 |
27.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan. Valtio turvaa terveydenhuollon kapasiteettia edistämällä rokotuskattavuutta. Tämä ratkaisu ei tietenkään uniikille lumihiutaleelle käy, vaan pitäisi saada yksilölliset toimenpiteet, jossa ei tarvitse luopua mistään itselle tärkeästä.

Mutta kun nykyiset rokotteet päästävät läpi ja riskiryhmäläisille tulee kuitenkin läpitartuntoja, kun se koronapassi ei todellakaan estä tartuntaketjuja.

Viime syksy osoitti miten tehokkaasti rokotetut tartuttavat, joka on riski niille riskiryhmäläisille.

Testipassi olisi se keino, jolla voi tehdä paikasta terveysturvallisen.

Negatiivisen testin antanut rokottamaton ei tartuta, kun taas testaamaton rokotettu voi hyvin tartuttaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi