IVF/ICSI viikolla 43
Eli olisiko muita, jotka ovat aloittamassa sumuttelun ensi viikolla? Meillä pitäisi olla munasolujen keräys ja ICSI viikolla 43! Tämä on ihan ensimmäinen hoito meille ja jännittää niin PALJON. Meillä siis miehellä ei toimivia siittiöitä syöpähoidoista johtuen ja siksi mennään suoraan aikaisemmin pakastetulla spermalla tuohon ICSI:n. Toivottavasti tuo nyt oli sen mikrohedelmöityksen kirjainsarja?? Onko muita samoilla viikoilla jännääviä? Jos teillä on jo kokemusta, niin kertokaa toimenpiteestä ja sen onnistumisen mahdollisuuksista, kuulisin tarinoita mielelläni. Olen jotenkin yrittänyt asennoitua niin, että ensimmäisellä yrityksellä tärppääminen on niiiiiiiiiiiiiiiiiin pieni mahdollisuus tärpätä, että parempi odottaa negatiivista suoraan. Kaikki samassa tilanteessa olevat nyt tarinoita kehiin. Jännätään yhdessä!
Kommentit (96)
Minä olen käynyt joka päivä kuikkaamassa, joko olisit oman aikataulusi ehtinyt käydä tänne kertomassa...Pysytäänkö samoissa ajoissa edelleen?
Hei!
Ollut vähän kiireitä, kun en ole kerennyt vielä vastaamaan.
Piikitelty on nyt kahtena iltana ja hyvin se on mieheltä onnistunut.
Ensi viikon tiistaina ja perjantaina on seuraavat ultrakäynnit. Jälkimmäisellä käynnillä arvioidaan punktiopäivä ja se luultavasti on seuraavan viikon maanantai (23.10.) ja jos siirrettävää on niin se tapahtuu ilmeisesti keskiviikkona 25.10.
Harmillinen se sinun eka lääkärikäynti kun ei se selittänyt tarkemmin mitä näkyi. Täytyy kai ajatella, että ei se kai olisi piikittelylupaa antanut, jos huonolta olisi näyttänyt. Pidetään peukkuja maanantain käyntisi varalle!
Mulla ei niistä sumutteista ole tullut mitään oireita. Ehkä olen ollut vähän kiukkuinen, mutta en nyt lähtisi sumutteita siitä yksin syyttämään : )
Kuukautisetkin olivat nyt ihan samanlaiset kuin ennenkin.
Miten teillä on piikittelyt sujuneet?
Mites teillä menee? onko ollut oireita piikeistä? Tuntuuko teillä turvotusta tms. josta voisi päätellä munasolujen kasvavan? Mulla ei ole ollut mitään oiretta ja sekös hieman pelottaa huomista ajatellen! Kauhea olotila, kun odottaa huomsita kuin teuraalle menoa. Takaraivossa jyskyttää, että siihen se nyt sitten loppuu ennen kuin päästään koko hoitoa edes läpi! Piikitys on yhtä kauhua, mutta jollain apinanraivolla olen kyllä niistä selvinnyt. Tiedättekö voiko alkoholia nauttia näiden piikkien aikana? taas olisi illanistujaisia tiedossa....Kirjoitelkaahan kuulumisia viimeistään lääkäri käyntienne jälkeen. Itse varmaan palailen jo huomenna, kun käyn kuulemassa tuomioni!
Täällä piikitellään gonalia jo kuudetta päivää... Eilen mulla jomotti vasempaan munasarjaan siihen malliin, että kai siellä 4 senttinen endometriooma joutuu vähitellen ahtaalle. Muutenkin ns " ovislimat" on aikalailla reilut ja alkoivat jo pari päivää sitten. Minua vähän hirvittää se, että liekö mun yliaktiiviset munikset on saaneet jonkinsortin hepulin...? No sen näkee huomenna ultrassa.Muuten piikittely on sujunut jo rutiinilla, onneksi...
Sähäkkä kyselit tuosta alkoholin nauttimisesta piikkiaikana. Mulle hoitaja sanoi, että voi elää ihan normaalia elämää ja niin olen pyrkinyt tekemäänkin! Eli en ole heittäytynyt absolutistiksi vielä tässä vaiheessa.
Kertokaahan kuulumisia!
Hei sähäkkä76 ja Mimma73!
Odottelen täällä malttamattomana tietoa miten tämänpäiväiset lääkärikäyntinne ovat menneet. Näyttikö molemmilla tilanne hyvältä?
Kävin tänään lääkärissä ja se minun vakilääkäri oli lomalla. Tilalla oli toinen aivan huippu tyyppi. Se kyseli kaikkea mun voinnista ja puhui jo seuraavista hoidoista jne. Ihmettelin asiaa ja kerroin, että meille viimeksi sanottiin ettemme enää pääse hoitoihin, jos painoni ei laske! Se ihmetteli asiaa ja sanoi ettei tuollaisia pitäisi meille laukoa tässä tilanteessa turhaa stressiä tuomaan. Kertoi, että kiertoa ja ovulaatiotahan tässä tarkkaillaan enemmän kuin minun massaani ja ne mulla onneksi ovat aina olleet kohdillaan! Samoin olen koko ikäni ollut tällainen pallero, joten ei ehkä ole realistista ajatella, että yhtäkkiä laihtuisin paljon ja sitten kiertokin varmasti heittäisi härän pyllyä! olin niin onnellinen, kun kuulin nuo sanat, että ette voi uskoa!!!! Viime viikosta asti ollut ihan järjetön kauhu, kun koko ajan epäilin, että hoidot loppuu tänään. Sitten toinen hassu juttu oli se, että viimeksi meille puhuttiin jostain liikkeelle lähteneestä jutusta ja nyt kun asiaa kysyin, niin ei sitä oltu ainakaan kirjattu mihinkään. Toisekseen tämä lääkäri sanoi, että jos siellä olisi ollut jotain liikenteessä ei piikitystä olisi kannattanut kalleutensa ja rankkuutensa takia edes aloittaa!
Mutta katseltiin sitten ultralla ja tällä kertaa minäkin näin ruudun ja kerrottiin, että vasemmalla on kuusi isoa möllykkää ja oikealla neljä pienempää n. 10 mm möllykkää eli kehittymään ovat lähteneet! Ei mikään iso määrä, mutta minä olin jo yhdestä onnesta sekaisin. Nyt sitten nostettiin pistokset pariksi päiväksi 225, josko ne oikealla olevat tyypit saisi vielä lisää intoa kasvaa huristella...Perjantaina seuraavan kerran ultraan ja silloin katsotaan ensi viikolle hoitoaikataulu.
Mietittiin just miehen kanssa, että ollaan nyt niin onnestaan tästä tiedosta, että saadaan käydä edes yksi hoito kokonaan läpi ja on pieni toivo uuteen hoitoon pääsystäkin, että vaikka tästä se nega tulisikin, niin silti jää kumminkin jotain käteen... Uskomattoman pitkiä lauseita saan näköjään aikaiseksi :) Olen vain niin pinkeänä onnesta, että sormet lentää näppäimillä!
Ensinnäkin onnittelut sähäkälle!!!!!!! HIENOA, että teillä hoito jatkuu ja rakkuloitakin oli hyvä saalis kypsymassä! Pakko kysyä, että oliko teidän tämänpäiväinen lääkäri M.H? Ettekös tekin ole Kysissä? Me olemme hänellä hoidossa ja lähes aina hoito ja kohtelu on olleet ensiluokkaista! Joskus tietysti kiire painaa lääkäreilläkin... Ja hoitajat ovat huipputyyppejä myös, ainakin meidän kohdalle osuneet!
Mulla oli ultrassa 15 kpl 11-15mm rakkulaa ja niiden lisäksi 6kpl 7mm. Gonal annosta laskettiin täksi päiväksi ja huomiseksi 150iu ja to ja pe 112.5iu. Mulla munikset reagoivat erittäin herkästi lääkkeeseen ja hyperin takia pitää olla varovainen... Perjantaina uudestaan ultraan!
Mites muilla menee? KUULUMISIA ODOTELLAAN!
Tsemppiä kaikille tasapuolisesti!!!
Teillähän on huippu saalis, ONNEA! Juu tänään lääkärinä oli juuri tuo mainitsemasi nainen ja voin kertoa, että eroa on kuin yöllä ja päivällä näillä kahdella lääkärillä! Voisikohan lääkäriään vaihtaa? Oletko monelta menossa pe kysiin?treffataanko, jos ajat osuu kohdalleen, voisi vaikka kahvitella tms? Minun tulisi nakottaa siellä ysin ja kympin välillä. Aika jännä, että teillä muilla aloitettiin isoilla ja mulla pienillä annoksilla ja heti kun tuli tämä lääkäri, niin niitä nostettiin....hmm, eikä pitäisi olla ollut edes pelkoa liika suuresta kasvusta tms...
Minä kävin tänään lääkärissä. Hyvin oli Gonal tehonnut. Toisessa munasarjassa n. 20 kpl ja toisessa n. 10 kpl munarakkuloita. Rakkuloiden koosta lääkäri ei tainnut sen koommin puhua. Gonalin annostusta pienennetään nyt 150:stä 112,5:een. Lääkäri myös kehoitti juomaan paljon ja lepäämään hyperstimulaation ehkäisemiseksi.
Punktiopäivän lääkäri osasi jo tämänpäiväisen perusteella sanoa ja se on maanantaina. Perjantaina kuitenkin vielä käynti ultrassa. Jännittää...
Gwynethille onnittelut, tosi paljon rakkuloita!!! Aika jännä, että sun lääkäri käski jo ennen punktiota toimimaan niin, ettei hyperiä tulisi. Onko sulla olo jo pinkeä? Meillähän taitaa olla punktio samana päivänä, eli maanantaina. Joko sähäkkä tietää punktiopäivänsä?
Itselläni olo on ihan ok, tosin synarelan kaksinkertaistaminen ilmeisesti aiheutti taas viime yönä unettomuutta ja levottomuutta (reagoin näihin lääkkeisiin näköjään tosi voimakkaasti...).
Sähäkälle tiedoksi, mulla on ultra perjantaina ilmeisesti sun jälkeen klo 10. Voitaishan sitä sen jälkeen vaikka käydä kanttiinissa kahvilla?
Palaillaan!
Onko teillä mahan seudulla mitään tuntemuksia?
Mulla on ollut eilisestä saakka munasarjojen kohdalla sellainen aristava tunne, ja liikkuminen on alkanut tuntumaan epämukavalta. Onkohan se ihan normaalia tässä vaiheessa? Entä tiedättekö enemmän siitä hyperstimulaatiosta? Se nyt pyörii päässä kun se lääkäri siitä eilen puhui. Milloin se tulee jos se tulee? Liittyykö se siihen pregnylin ottamiseen vai punktioon?
Tosi hyviä saaliita teillä tiedossa! Mulla selviää punktio päivä vasta ilmeisesti nyt perjantaina, toivottavasti. Mimma73: Jos vaan satutaan siihen kysille samoihin aikoihin, niin kahvi voisi olla kiva :) Mistäs tunnistetaan toisemme, kun ei viitsisi ihan kaikkia odotusaulassa nakottavia kahville kysellä...
Gwyneth: minulla on sellainen turvonnut ja myös hieman arka olo vatsan molemmin puolin ja kyykistymiset ym. tekee tuskaa. Tosin mulla tätä elopainoa on muutenkin eli voi johtua mistä vaan.
Oletteko muuten kertoneet tulevista saikuista jo työnantajillenne?mitä sanoitte? Minä en vielä ole, sillä ei vielä varmuutta päivistä. Muutenkaan en halua siellä kertoa tilanteestani vielä yhtään mitään!
Muutenkin on toisaalta kurjaa, kun ei voi/halua vielä kaikille asiasta kertoa ja toisaalta taas haluaisi kuuluttaa koko maailmalle...Ristiriitaista. Minä en myöskään tiedä miten voin olla siirron jälkeen kaksi viikkoa testaamatta?!?! Onko teillä tietoa miten äkkiä vuoto alkaa, jos siirto ei ole onnistunut? Odotan kaikkea tätä kauhulla ja innolla. Tällä hetkellä eniten pelottaa se kanyylin (?) laitto suoneen silloin punktiossa, näin siitä jo viime yönä kauhu-unia. Olin kuulemma kirkunut ja huitonut kädelläni ilmaan suojaten ranteeni. Miehelle olin sitten selittänyt miten hoitaja yrittää työntää neulaa suoneeni. GREAT! Toivottavasti näin ei tule käymään todellisuudessa tai saatan löytää itseni jostain valkotakkisten seurasta hieman pidemmän ajanjakson!
Moi!
Mulla ainakin vatsa alkaa olla vähän turvonnut ja olo on välillä hiukan tukala... mutta se kuuluu asiaan, kuten myös mahdolliset aristamiset munasarjojen kohdalla! Gwyneth: hyperi voi tulla punktion jälkeen, kun munasolut on imetty manarakkuloista ja ne tyhjät rakkulat täyttyvät nesteellä. Lievänä hyperi voi tulla monellekkin, mutta vakavempi, sairaalahoitoa vaativa on onneksi aika harvinainen.. Itselläni on myös pikkuinen pelko asiasta....
Sähäkkä:nähdään siinä ivf-aulassa heti mun ultran jälkeen. Pistän päälleni oliivinvihreän takin ja turkoosiraidallisen kaulahuivin. Mulla on vaaleat, lyhyet hiukset. Jospa nyt ei tarvitsisi koko aulan naisilta kysellä...heh!
Itse olen puhunut hoidoista tosi avoimesti, myös työnantajalle. Pakkokin oli kertoa, koska tarvitsen sijaisen sairaslomani ajaksi..
Palaillaan!!!
Ultrassa selvisi syy tähän hiukan hankalaan ja turvonneeseen olotilaan, eli ylistimulaatio. Vasemmalla puolella on 10 kpl 24mm rakkulaa ja 3 kpl 16 mm!!! Oikealla vastaavasti 3 kpl 23 mm, 1 kpl 16 mm ja 5 kpl 13 mm rakkulaa. Hyvä puoli on se, että nyt ainakin oletettavasti yli 10 soluista on kypsiä, kun viime hoidossa suuri osa jäi raaoiksi. Lääkäri totesi, että vaikka gonalin annosta pienennettiin koko ajan, se oli silti liian suuri... Olo muistuttaa siis rantapalloa ja pitää kuulemma ottaa erittäin rauhallisesti, ettei rakkulat irtoa, eikä munasarjat kierähdä ympäri. Punktio on siis maanantaina.
Yksi mutka tuli vielä matkaan, nimittäin mies on vatsaflunssassa ja ilmeisesti myös kuumeessa.. Vaikuttaakohan kuume mitenkä nopeasti siittiöitten laatuun? Normaalisti sperma on ollut huippulaatuista, mutta nyt heti alan piirrellä piruja seinälle. Kertokaahan jos tiedätte!
Oli kiva jutustella kahvikupposen merkeissä Sähäkkä! Mites Gwynethin ultra sujui? Pääsetkö maanantaina punktioon?
Mites muilla menee???
Lääkäri ultrasi sanoi, että kyllä sinä olet varmaan kipeä, kun katsoi rakkuloiden määrää. Rakkuloiden koosta ei edelleenkään puhuttu sen tarkemmin. Sanoi vaan että ovat tasakokoisia ja se on kuulemma hyvä. Kohdun limakalvon paksuus ei kaikkialla ollut paras mahdollinen, löytyi kuitenkin kohtia, joissa 7 mm paksuus ylittyi. Olo on siedettävä, maha on kylläkin arka ja turvoksissa. Jännittää vaan niin se punktio, kävimme hoitajan kanssa sitä kuitenkin vielä läpi ja ehkä jännitys hieman hälveni. Tänään viimeinen annos gonalia, huomenna viimeiset nenäsumut ja pregnyl-pistos sitten illalla.
Mimma73: Sullakin on runsaasti rakkuloita! Liittykö ylistimulaatio jotenkin siihen hyperstimulaatioon?
Sähäkkä76: Mitä sinulle sanottiin? Onko sinulla punktio myös maanantaina?
Täällä olo yllättävän hyvä! Tuo lääkärin mainitsema ylistimulaatio tarkoitti varmaan sitä, että olen reagoinut lääkkeeseen erittäin voimakkaasti ja rakkuloita on tullut hiukan liikaa... Ne pco-tyyppiset munasarjat vaikuttaa varmaan asiaan. Hyperstimulaatiota punktion jälkeen (toivottavasti LIEVÄNÄ!) on siis kai odotettavissa. No, sitä on turha murehtia etukäteen! Tänään sitten käyn pistättämässä pregnylin puol 10. En rupea itse säätämään niitten kuiva-aineitten yms. kanssa...
Mukavaa lauantain jatkoa!
On ollut niin kauhiaa haipakkaa etten ole ehtinyt tänne kirjoittelemaan... Eli meillä siirtyi punktio päivä keskiviikoksi, sillä ultrassa löytyi vain yksi 18 mm ja 4kpl 14-15 mm sekä useita pienempiä hieman yli 10 mm palleroisia. Nyt sitten piikittelen vielä huomiseen ja alan valmistautua keskiviikkoiseen. Voi kun saataisiin edes yksi, jolla päästäisiin edes testaamaan. Hieman kyllä pelottaa, kun tuo saalis on noin pikkuruinen, mutta kiitos Mimman rohkaisun, porskutamme luottavaisin mielin eteenpäin!
Nyt kerroin jo työpaikallakin sairaslomasta ja vastassa oli hirmuinen utelu... Tosin ei yllätä yhtään!
Mimma: otetaan kaffit uusiksi heti kun ehditään!
Kaikille nyt hirmuisasti onnea ja positiivisia ajatuksia tulevan viikon koitokseen! Vauva liimaa tarvitaankin useita tuubeja, jotta saadaan oikein upea plussa saalis!
Tulkaahan heti kirjoittelemaan kokemuksistanne, odotan niitä innolla, kun nyt hieman jälkijunaan jäin!
Muuten miten paljon niitä Lugeja tarvitaan? Kävin tänään apteekissa hakemassa reseptin määräämän kasan ja niitä oli n. 180 kpl???WTF??
Kelalla olivat myös kämmineet sen minun maksukatto todistuksen ja itse en idioottina lukenut sitä läpi ennen kuin tänään kävelin apteekkiin! Jouduin sitten maksamaan vielä tämänkin satsin omasta pussistani (piikit ja synarelat jne, lugethan ei kuulu korvattaviin) ja kyllä muuten harmitti! Olivat siis Kelalla unohtaneet merkitä siihen lääkkeitä 300 euron edestä, josta vein apteekin ohjeilla kuitin. Siellä käydessä kertoivat kumminkin, että katto on täynnä ja rahaa tulossa takaisin päin jne. tulosti vain väärän euromäärän! AAAARGHH! Kyllä ei voi tätä rahan menoa estää! Toivottavasti palautukset tulevat ennen joulua, niin voisi ostaa niillä vaikka lahjoja : ) Onko kokemuksia kauanko palautuksissa menee?
Täällä alkaa maha olla jo aika pinkeä ja hiukan nipistelee sieltä täältä. Kävi puntarissa ja painoa on tullut 2,5kg lisää ainakin. Lääkäri tosin sanoi, että estrogeeni sitoo nestettä ja onhan noita rakkuloitakin sen verran, ettei mikään ihme!!!
Meillä mies on kolmatta päivää vatsataudissa, välillä heikompana, välillä paremmassa kondiksessa. Toivottavasti kuume ei ole tuhonnut kaikkia siimahäntiä... Saas nähdä kumpi meistä on huomenna paremmassa kuosissa.
Gwynethille tsemppiä huomiseen punktioon ja sähäkän rakkuloille toivotan huimaa loppukiriä kasvamisessa!!!
Palataan huomenissa kertomaan kuulumiset!
...koska minulla tämän IVF:n ajankohta on heittänyt monta kertaa häränpyllyä. Synarelaa jouduin käyttämään kolme viikkoa ennen kuin pääsin piikityksiin. Kahdet kuukautiset piti teettää, kun munasarjat eivät rauhoittuneet.
Minulla on siis punktio keskiviikkona, rakkuloita on kuulemma 20-30, joten toivon paljon hyviä ihania munia. Tänä iltana olisi tarkoitus iskeä pregnyl. Menossa on eka IVF. Ennestään meillä on yksivuotias poika, joka sai alkunsa hoitojen (ovulaation induktioiden) lopettamisen jälkeen ihan itsestään.
Yhtään en tiedä, kuinka paljon näitä hoitoja jaksan/niihin on varaa. Aika vuoristorataa ovat tunteet menneet viimeisen kuukauden aikana.
Me kävimme myöskin nollaultrassa ja mielestäni kohtelu oli kyllä sieltä ja syvältä! Saimme tosin piikittämis luvan ja aloitamme sillä gonalilla tänään jo suoraan 150! Piikitys SATTUU PRKL! Meille ei tosiaankaan kerrottu mitää n mitä sisuksissani näkyi. En nähnyt edes sitä kuvaruutua. Sen verran lääkäri mutisi, että siellä näkyy foliikkeli tms. joka ilmeisesti oli väärässä paikassa. Miehelleni selitti kolmesti hitaasti artikuloiden miten hän hakee siittiönsä pakastuksesta. Minun täytyi kolmesti kysyä, että mitäs minulle tapahtuu ja vastaus oli, että sinä juokset täällä vastaanotolla ja aikataulu sulla on jo! Samoin keskittyi vain minun kiloihini ja kertoi, että jos ei nyt tärppää, niin sitten seuraavaa hoitoa ei meille tehdä ennen kuin olen laihempi! Eli ei yhtään lisännyt paineita. Hoitaja sitten piikityksen opetuksessa oli onneksi kivempi ja selvitti mm. sen että se foliikkeli joka näkyi saattoi olla joku johtaja ja jos se on jo siellä seikkailemassa, niin yritys on nyt jo persiellään...HIENOA! sitä ei kuitenkaan voi tietää ennen ensi maanantaita, jolloin on seuraava ultra edessä. Eli jos munasolut ei ole lähteneet kasvamaan maanantaihin mennessä, niin hoidot loppuu siihen ja seuraava yritys on sitten kun olen 20 kg vähintään laihempi eli ainakin vuosi-puolitoista tulee menemään. En siis omista yhtään itsekuria jne.
Onko teillä muilla ollut mitään oireita sumuista? Mulla päällä kunnon mielialan vaihtelut ja kuumat aallot. Tänään jouduimme olemaan apteekin pihassa vartin parkissa, kun sain vain hysteerisiä itku/naurukohtauksia ja kyyneleistä ei tullut loppua. Loppujen lopuksi en edes tiennyt mille nauroin tai itkin. Ukko parka yritti kaikkensa ymmärtääkseen mistä kaikki johtuu, mutta mitenpä selität, kun et itsekkään tiedä : ) Ohikulkijoilla oli varmasti huippuhauskaa!
Samoin kuukautiseni eivät näytä loppuvan ikinä! Eilen luulin, jo että loppu näkyy, mutta se vain räjäyttikin koko pankin. Eli onko tietoa onko normaalia, että ensin on 5 päivää pientä vuotoa ja sitten alkaa aivan megavuoto? Mulla ei ole ollut ikinä näin pitkiä vuotoja, normisti noin 4 päivää max 5!
Gwyneth: Milloin sulla seuraava ultra tai vastaava? Joko löivät lukkoon keräys ja istutuspäivän? Meille ne katsotaan ensi maanantaina, jos hoitoja voidaan jatkaa!
Ei muuta kuin jännäilemisiin!