IVF/ICSI viikolla 43
Eli olisiko muita, jotka ovat aloittamassa sumuttelun ensi viikolla? Meillä pitäisi olla munasolujen keräys ja ICSI viikolla 43! Tämä on ihan ensimmäinen hoito meille ja jännittää niin PALJON. Meillä siis miehellä ei toimivia siittiöitä syöpähoidoista johtuen ja siksi mennään suoraan aikaisemmin pakastetulla spermalla tuohon ICSI:n. Toivottavasti tuo nyt oli sen mikrohedelmöityksen kirjainsarja?? Onko muita samoilla viikoilla jännääviä? Jos teillä on jo kokemusta, niin kertokaa toimenpiteestä ja sen onnistumisen mahdollisuuksista, kuulisin tarinoita mielelläni. Olen jotenkin yrittänyt asennoitua niin, että ensimmäisellä yrityksellä tärppääminen on niiiiiiiiiiiiiiiiiin pieni mahdollisuus tärpätä, että parempi odottaa negatiivista suoraan. Kaikki samassa tilanteessa olevat nyt tarinoita kehiin. Jännätään yhdessä!
Kommentit (96)
Seitsemäs sumuttelupäivä menossa eikä ole vielä ilmaantunut minkäänlaisia sivuoireita. Eilen kyllä hieman jomotti alavatsaa munasarjojen kohdalta, mutta mahtoiko sekään johtua sumutteista. Onko sinulla ollut mitään oireita?
mulla tänään (ti) kans seitsemäs päivä...Mulla ei muuta oireita, kuin välillä tuntuu sellaisia epätoivon aallonpohjia iskevän päälle. Ja huvittavinta on, että noin 15 min sumutteesta alkaa aivastuttamaan niin penteleesti. Sitten pärskin puolisen tuntia ja se tasoittuu. Kuumia aaltoja odotellessa : )
juu ja mulla on olevinaan kans ollut tuntemuksia munasarjojen kohdalla, mutta eihän siellä vielä pitäisi mitään tuntua eli olisko psyykkistä??? Me ollaan yritetty pitää tää vauva buumi vielä salassa suvulta ym. ja tänään anoppi oli ollut käymässä ja ilmeisesti nähnyt laatikossamme jo valmiina olevan raskaustestin!!!!AAAAAARGH! Ja myönnetään, mulla siis on erilaisia raskaustestejä jo kasa käyttövalmiina! Muutenkin ollut tosi ihanat olot, kun yritän tässä laihduttaa samalla, lopettaa tupakan polton ja yksi firmakin pitäisi perustaa. Olen tutuille nauranutkin, että mitähän meinasin tehdä sitten joskus " normaalina" syksynä : )
Aika paha toi raskaustestijuttu... : )
Me ollaan kans pidetty vauvahaaveet ja tuleva hoito salassa eikä olla puhuttu asiasta kuin yhdelle tuttavapariskunnalle, joka myös kärsii lapsettomuudesta. Nyt vaan täytyy keksiä sopivia selityksiä eri ihmisille, kun joudutaan toimenpiteen takia vähän reissaamaan. Esim. punktiopäivään meidän molempien täytyy matkojen takia varata koko päivä.
Olen jo epäillyt, että vaikuttaakohan tuo nenäsumute niin on tarkoitus, kun ei ole mitään sivuvaikutuksia. Ensi viikollahan sen sitte kuulee. Menen 1. uä-käynnille ensi viikon keskiviikkona. Milloin sinulla on eka käynti?
Moikka vaan kaikille! Liityn tosi varovaisesti joukkoon, sillä en uskalla kovasti toivoa, mutten toisaalta haluaisi pelätäkkäään tätä hoito kertaa.
Meillä takana 2 vuotta yritystä, hoitoon mentiin jo reilun puolen vuoden jälkeen, koska mut täytyi mennä pahojen endo-kipujen takia laparoskopiaan (vielä kuitenkin molemmat sarjat tallella). Samalla miehellä havaitiin ongelmia siittiöissä. Nyt takana seuraava hoitoputki:
- 3 IUI:tä (luomukiertoon)
- 2 yhdistettyä IVF/ICSI hoitoa (nopeutetulla eli ei sumuilla)
Kaikki näyttää melko hyvältä siihen asti kunnes alkion pitäisi kiinnittyä. Tosin munasoluja kehittyy vähän turhankin paljon ja alkioiden laatu vaihtelee, mutta periaatteessa lääkäri sanoo, että mahdollisuuksia on.
Nyt siis lähdemme uuteen yritykseen ja pelottaa ajatella, että se on meillä jo kolmas. Yleensä kai 3-4 kerran jälkeen ei kannata enää yrittää. Tuntuu, että alkaa mahdollisuudet hiipua, mutta koitan ajatella positiivisesti. Enimmäkseen koitan olla ajattelematta ollenkaan.
Tsemppiä kaikille! Voi olla, että vain taustailen, jotta ajatukset eivät liikaa rupea kiertämään kehää.
näyttäisi mulla olevan 11.10 eli ensi keskiviikkona! Sitä ennen ilmeisesti pitäisi tulla kuukautiset??? Onko näin? Mitä tapahtuu, jos vuoto ei tule ennen ensi keskiviikkoa? Siirtyykö hoidot ja minne? Oletko tilannut pistokset jo valmiiksi apteekkiin? Kuinkahan nopeasti vanhenevat, jos hoitoja joudutaan siirtämään johonkin suuntaan? Mulla ei kanssa ole ollut ihmeemmin oireita. Ainoastaan silloin tällöin olen huomannut kärsiväni kuumuudesta, kun muita on paleltanut. Minä pelkään piikkejä yli kaiken, joten nään jo nyt tulevasta piikityksestä painajaisia ja samoin siitä tulevasta punktiotoimenpiteessä olevasta neulojen määrästä. Huh huijaa, mutta kai siitä sisulla ja pakolla selviää. Olisi se oma lapsi sen verran iso asia.
Olen tätä palstaa lukiessani ymmärtänyt asian niin, että kuukautisten on pitänyt alkaa nollaultraan mentäessä ja eikä haittaa jos kuukautiset ovat tutkimuksen ajankohtana parhaillaan menossa. Itsekin tässä odottelen, että milloin ne kuukautiset oikein alkavat, kierrossa tänään päivä 32. Muistelisin lukeneeni, että sumutteet voivat joillakin hieman pitkittää kuukautiskierron pituutta. Luulen, että jos kuukautiset ei minulla ala ensi viikon keskiviikkoon mennessä, niin eka ultra siinä tapauksessa siirtyy viikolla eteenpäin.
Apteekissa lupasivat tilata minulle Gonal-F:n valmiiksi ensi viikoksi. Miettivät sitä ensin kuitenkin harvinaisuuden (edellisen kerran myyty siitä apteekista toissa kesänä) ja hinnan lisäksi myös säilyvyyden (n. puoli vuotta) kannalta. Eli kyllä säilyvyys kuitenkin jonkunlaiset hoitojen siirrot kestää. Alatko sinä piikittelemään myös Gonal-F:llä vai jollain muulla?
Jos tämä hoito nyt ei tuota tulosta, niin ajattelin pyytää lääkäriä kirjottamaan lääkkeille uudet reseptit ja hakemaan ne apteekista vaikka joskus joulukuun viimeisellä viikolla. Sitten on se Gonal-F:n säilyvyysaika aikaa uuden hoidon aloittamiseen.
Minäkään en siitä piikittelystä oikein tykkää. Sitä harjoiteltiin elokuussa ensikäynnillä, eikä se minulta onnistunut. Mies harjoitteli sen ja antaa pistokset minulle. Ehkä sen pystyy jossain vaiheessa tekemän itsekin, kun tottuu siihen pistelyyn.
Tänne kun kirjoitin, että ei tätiä näy, niin samantien kurvasi kylään eli punaiset päivät tulivatkin ajoissa. Mulla on myöskin se Gonal ja eikös sen pitäisi olla sellainen kynämuoto, jossa ei ole sitä megapitkää piikkiosaa? Tähän ainakin olen kovasti luottanut. Jos se täytyy oikealla piikillä laittaa, niin sitten joudun kyllä juoksemaan jossain tk:ssa tms. piikitettävänä. Mies varmasti osaisi pistää, mutta minä en pysy paikallaan : ) Käytkö missä hoidoissa? Vai kerroitko sen jo jossain. Me käydään Kysissä, jos sama paikka, niin tehdään treffit sinne keskiviikolle : )
Olen tosiaan vko 42 pinossa, vaikka kuuluisinkin vko 43..Mulla siirtyi näet menkkojen yli viikon ollessa myöhässä (on kuulemma normaalia) tää hoito viikolla eteenpäin (Synarelaa myös viikko lisää), joten kuuluisin ehkä tähän pinoon enemmin. Katsotaan nyt mitä maanantaina nollaultrassa sanotaan asiasta..Toista lasta yritetään, esikoinen 2v8kk (IVF) Kolmas ja viimeinen julkisen puolen IVF/ICSI mulla siis menossa ja jo 20 päivää oon pian sumutellu..piikitykset alkaa ens viikolla.
Tulin vaan moikkaamaan, enemmän tietoa minusta saatte vko 42 pinosta, jos kiinnostaa :O)
caliendre
Nyt mullakin alkoi kuukautiset! Eli pääsen sitten keskiviikkona lääkärille!
Fyysiset treffit eivät onnistu, sillä olemme hoidossa Oulun väestöliitossa. Mutta " treffataan" sitten keskiviikkona lääkärissäkäyntien jälkeen täällä ja vaihdetaan uutisia!
Gonal on kynämuotoinen piikki, mutta se ennen punktiota otettava (minulla pregnyl) on sellainen perinteisempi piikki. Ja siinä täytyy sekoittaa kiinteä aine liuokseen juuri ennen pistämistä.
Caliendrella oli nollaultraan meno jo maanantaina. Kerro sitten mitä sanottiin!
Mukavaa viikonloppua!
Ilmottaudun viikon 43 pinoon! Meneillään on toinen IVF, sumuttelut aloitin jo 14.9 ja punktion piti olla jo vkolla 41, mutta menkat ei alkaneet ajoissa... Synarela aiheutti tällä kertaa voimakkaat sivuvaikutukset. Kärsin unettomuudesta siinä määrin, että lääkäri pudotti annokseni puoleen, eli sumutan aamulla kerran ja illalla toisen. Viime ivf:ssä sumutin pitkän ajan ja selvisin huomattavasti vähemmillä oireilla.
Maanantaina olisi nollaultra ja tiistaina ehkä jo eka piikki Gonalia masunahkaan. Täytyy taas totutella itsensä pistämiseen...onneksi se kynä on helppo (ainakin viime hoidossa ollut Puregon) ja neulat ovat ohuen ohuita, eli tunnu yhtään missään!
Mukavaa vaihtaa kuulumisia kohtalotovereitten kanssa!
mulla olisi tosiaan se nollaultra 11.10 ja samana päivänä tulisi aloittaa pistelyt! Apteekkiin soitin ja varailin lääkettä, niin ne kysyi, että montako niitä tulisi olla???? Eihän mulla ollut asiasta yhtään mitään käsitystä ja reseptillä olisin saanut niin paljon kuin olisin halunnut?!? Outoa!Varasin nyt yhden ja sitten ryntään sinne uudestaan, jos ne lääkärissä vaikka kertoisivat hieman tarkemmin asiasta. Paljonko teillä muilla on ainetta mennyt? Samoin naureskelin, että mulla ei ole noissa lapuissa yhtään mitään tietoa siitä minne minun pitäisi Kysillä raahautua 11.10, mutta kai ne sen infosta osaa kertoa : )
Hei taas!
Ihan samaa minäkin ihmettelin kun apteekissa kysyivät, että tarvitsenko molemmat jotka reseptiin on kirjoitettu.
Laskin yhteen hoitosuunnitelmaani merkityt annokset ja niistä tuli 975 yksikköä (yhdessä kynässä 900 yksikköä). Soitin asiasta väestöliittoon ja kysyin, että pitääkö minun juuri ostaa gonaleita 2 kpl ylimenevän 75 yksikön takia. Mutta asia olikin niin, että pistely jatkuu vielä ensimmäisten kuuden päivän jälkeen, näiden päivien annosmäärää vaan ei oltu vielä merkitty hoitosuunnitelmaani. Toisessa ultrassa tarkistetaan miten pistokset ovat vaikuttaneet ja sen perusteella arvioidaan jatkopäivien annosmäärät. Eli tulen siis tarvitsemaan molemmat 900 yksikön kynät.
Mulla odottaa jääkaapissa valmiina 2 kpl 900 Gonal F-kynää. Viime hoidossa pistelin muistaakseni 10 päivää Puregonia ja suuri määrä soluja jäi silti raaoiksi. Nyt lääkäri taisi vihjailla 12 päivän piikityksestä...
Kysissä Ivf-labra ja vastaanottohuoneet sijaitsee toisessa kerroksessa, päärakennuksessa. Kun käyt ilmottautumassa, niin ne neuvovat tarkemmin! Itse olen menossa sinne huomenna nollaultraan...
täällä on siis toinen savolainen samassa tilanteessa! Sä vaan olet hieman edistyksellisempi :) tulehan sitten kertomaan kuulumisiasi! Minä yritän sinne osailla sitten keskiviikkona! mitä siinä nollaultrassa pitäisi näkyä??? Ei mitään? Mistä näkymästä tiedän, että kannattaa huolestua! Mulla on nyt jo mielessä tuhat kysymystä koko prosessista, sillä olen viimeksi nähnyt lääkäriä tms. viime keväänä! Ja silloinkin oli puhetta hoidoista vaan hyvin yleisellä tasolla! Mutta tietysti unohdan sitten kysyä, kun panikoin niin paljon. Siksipä tänne näitä kysymyksiä nyt sitten satelee ihan tusinoittain!
Kirjoitinkin tonne oman aloitukseni alle jo aiheesta, mutta laitan tän vielä tännekin...
Eli mun maailma heitti taas kuperkeikkaa ja suunnitelmat meni ihan uusiks..
Mulla oli tänään se nollaultra ja sumutellut olen jo yli 3 viikkoa Synarelaa, menkat siis olivat n.9 päivää myöhässä ja kestivät viime viikolla(kunnon vuoto) n. 2,5pv.. Ja nyt siis piti huomenna piikittelyt alkaa IVF/ICSIä varten..No ultrassa näkyi, et limakalvo oli jostain kohti jopa 10,5mm paksua, eli ei voida siis tätä hoitoa jatkaa, koska ilmeisesti tuo kuukautisvuoto ei tuonut koko limakalvoa ulos...ehkä mulla oli sitten joku varhainen keskenmeno tms..kohdunkaulassa näkyi joku rakkulan näköinen juttu, epäilivät ensin, et se ois joku alkava raskaus täysin väärässä paikassa tms..no sit tehtiin sen takia verikoe taas ja HCG oli edelleen alle 1, eli ei se ultrassa näkynyt ollut mikään raskaus tms....joku vaan, joka nyt sattui näkymään, kun sitä tarkasteltiin, voi olla kuulemma joku ihan normaali sinne kuuluva kysta tms..Siis ei mikään vaarallinen, eikä raskaus, koska se HCG näytti, että raskaushormonia ei ole..Mutta niin kuin aiemmin sanoin, ei mulla huvikseen niitä viivoja testiin tule ja niin kuin Je_ni pohti, niin limakalvon pitäisi raskaudessa olla paksu eikä ohut, jonka Synarela saa aikaan..Eli siis tämä oli kai varhainen keskenmeno, niin se lääkärikin epäili. Rinnat on edelleen tosi kipeet...mistähän sekin johtuu, jos ei hormoniakaan veressä ole??
Eli lopputulos on se, että menkat pitää nyt saada kunnolla tulemaan, Synarela lopetettiin ja hoito keskeytettiin ja mulle määrättiin Terolut-kuuri perjantaista alkaen, 10 päivää ja sit pitäis parin päivän sisään menkat alkaa. Uusi hoito aloitetaan sit seuraavaan kiertoon. Meillä ei todellakaan mene mikään niin kuin suunnittelee..kyllä suoraansanoen v...ttaa!!! Eli menee kai punktiot ym sit joulukuulle...ihan kuin ei odottamista ois jo aivan tarpeeksi muutenkin.
Onko kellekään käynyt vastaavalla tavalla? Mulle sattuu mitä oudoimpia juttuja, silloin kun niitä todellakin vähiten odottaa. :O(Tietysti on hieno asia, että ehkä olin taas ehkä luomusti raskaana..mutta ei se nyt paljoa lohduta. Ehkä meille vain ei ole tarkoitettu sitä toista lasta....pitäisi se jo ehkä ymmärtää..
Eli poistun nyt tästäkin pinosta......
aivan täysin hämmentynyt ja pettynyt caliendre
Ei näköjään mikään ole niin varmaa, kuin epävarma! Mulla nousi kauhia paniikki, kun luin kertomuksesi. Minulla kuukautiset tulivat kyllä ajallaan, mutta just tänään mietin, että onpa outoa, kun vuotoa on ollut niin minimaalisen vähän! Eli voisikohan syynä sitten olla, että se ei ole ollut myöskään tarpeeksi tyhjentävä vuoto! Halituksia lähetän sinulle kovasti ja älä menetä toivoasi, kyllä se aurinko vielä risukasaankin paistaa!Näin ainakin yritän omalla kohdallani itselleni uskotella ; ) Minullahan ei siis ole vielä ikinä ultrattu tai muutenkaan tutkittu sisuskaluja eli ihan mitä tahansa voi keskiviikkona olla odotettavissa...
Pahoittelut caliendrelle hoidon keskeytymisestä... Tosi kurja juttu! Nyt vaan häntä pystyyn ja tsemppiä kovasti uuteen hoitoon viim joulukuussa! Voin vaan kuvitella, että ottaa PÄÄHÄN!
Itse kävin tänään nollaultrassa ja sain taas uutta tietoa. Mulla on kuulemma pco-tyyppiset munasarjat, mutta ei varsinaista pco:ta, koska ei ole ylipitkiä kiertoja, vuotohäiriöitä yms. Viime hoidon jälkeinen lievä hyperstimulaatio johtuikin siis siitä... Nytkin ultrassa munasarjat suorastaan " kihisivät" pieniä rakkuloita, joten Gonal F:n kanssa onkin taiteileminen, että löytyy sopiva annostus. Hoito kuulemma vaikeutuu ja ilmeisesti kuulun riskiryhmään saada hyperi.
Sitten lääkäri ehdotti, että punktio tehtäisiin humausnukutuksessa, koska saatetaan joutua menemään endopesäkkeen läpi ja se KOSKEE!
Että tämmöinen käynti tällä kertaa, pikkuisen pisti miettimään...Kaikesta huolimatta ekan Gonal-piikin pistän huomenna.
Sähäkälle vielä tiedoksi, että nollaultrassa pitää näkyä, että munasarjat ovat lepotilassa ja kohdun limakalvon tulisi olla vuodon jälkeen ohut-oikaiskaa joku, jos olen väärässä. Ja vielä tarkennus, Kysissä ilmottautuminen näkyi olvan 0-kerroksess, joten ivf-poli on seuraavassa.
Hei!
Tulin juuri nollaultrasta. Kohtu on kuulemma reagoinut hyvin suprecuriin. Molemmissa munasarjoissa n. 10 kpl alkufollikkeleita, kooltaan 3 mm.
Aloitan Gonalin tänään annostuksella 225 ja huomisesta lähtien annostus pienenee 150:een.
Itse laskeskelin tässä myöskin, että olisi tosi hyvä, jos saisimme seuraavat lääkkeet ostettua ennen vuoden vaihdetta. Tosin sehän on pitkälti kiinni seuraavan hoidon aikatauluista eli suostuvatko miten pian kunnallisella yrittämään uudestaan. Jostain luin, että pitäisi olla kaksi kuukautta vähintään väliä hoidoilla. Toisaalta tässä juuri pähkäilen, kun olisi saunailtoja jne. tiedossa, että uskaltaako tai voiko enää edes nauttia alkoholia ja miten hoidot reagoivat niihin. En haluaisi missään nimessä ainakaan huonontaa onnistumisen mahdollisuuksiamme, joten taidan olla the kuski! Onko sulle tullut mitään oireita sumuista?