Koulun liikuntanumero ei enää jatkossa perustu liikkumiseen!
Liikuntanumero ei uusien Opetushallituksen ohjeiden mukaan saa perustua enää oppilaiden fyysisiin ominaisuuksiin kuten Cooperin testiin, vaan sen tulee perustua oppimiseen ja tuntityöskentelyyn mitä ikinä se sitten liikkatunnilla tarkoittaakin? Voi luoja! Tällainenkin vielä viimeisenä sosialidemokratian jäänteenä! No, vastaavasti musiikkinumerokaan ei kai sitten jaksossa saa perustua laulu-/soittotaitoon ja kuvaamataidon numero piirtämis- ja savimuovailutaitoon?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 06:05"]Lapseni on huono liikunnassa. Yrittää kyllä. Muttei osaa pallopelejä eikä yleisurheilua. Tanssaa balettia eli on notkea. Numero on 7. Itse ei voi mitään tehdä sen nostamiseksi.
[/quote]
Näin. En minäkään osannut mutta yritin kyllä. Otin myös kaikki huomioon ja asianmukaiset varusteet oli aina. Sain aina 7-8 liikunnasta. Yleisurheilijat taas sai 10 tekemättä mitään, koska opettaja tiesi heidän olevan hyviä.
Minun oma liikuntanumeroni oli 5. Numero perustui siihen että en ollut opettajan mielestä hyvästä perheestä. No en ollutkaan ja vaikeuksia oli mutta selätin ne liikkumalla. Harrastin hiihtoa,luistelua,lenkkeilyä. Olin uskomattoman hyvä uimari ja tosi haka pöytätenniksessä jota pelasin pääasiassa pojille tarkoitetussa seurassa.Osallistuin pikajuoksukilpailuihin, sukkulaviestikilpailuihin tms. hyvällä menestyksellä. En ollut puoluekannaltani kokoomus jota edellytettiin koulussa hyvien numeroiden saamiseksi.Oikeasta perheestä ja oikeasta puolueesta olevat todella liikuntaa inhoavat taas saivat kymppejä ja ysejä.
Koulun jälkeen kesti aikainsa sulattaa asia mutta aloitin liikunnan uudelleen. Nyt en kilpaile kuin itseni kanssa. Haistakoon kukkanen kaikki liikunanopettajat numeroineen. Samasta syystä en käy myöskään äänestämässä.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 07:16"][quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 06:25"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 06:18"]Erittäin hyvä uudistus. Kun itse olin ala-asteella, oli paras liikuntanumero ylipainoiselle lapselle aina 7. Riippumatta siitä, miten hyvin hän tunneilla suoriutui tai yritti. [/quote] Jep. Todelliseen kyvykkyyteen perustuva arviointi on lopetettava kaikissa aineissa. Tuntiaktiivisuus ja yrittäminen olkoot jatkossa arviointikriteerit.
[/quote]
Mihin unohtui vanha kunnon pärstäkerroin? Siillähän on vaikutusta +- 2 arvosanan verran. vaikka palstan mielestähän pärstäkerrointa ei ole olemassakaan, on vain reilua opsin mukaista arvostelua, jossa on ihan oikein, että esim. hiljainen lapsi kärsii kaikissa aineissa kohtuuttomasti.
[/quote]
Kyllä meillä kaikki "hikut" sai esim. kuviksesta jonkun 9 tai 10 vaikka eivät osanneet piirtää, eli on siihen ennenkin vaikuttanut muukin kuin taito. Se on se käsitys, että nää on hyviä oppilaita niille annetaan hyvä numero.
Mä olen ihan hyvä piirtämään ja monesti joku kysynyt sitten kuviksen numeroa ja ihmetelleet miten olen voinut saada vain 8, vaikka mielestäni olen tunneillakin ollut ihan ok ja opettaja kehunut töitäni.
Mä sain kaikista testeistä parhaat, mutta numero oli 8 jonka koin tosi epäreiluna. Mulla oli paniikkihäiriön takia 3 poissaoloa joka laski numeroa.