Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun työnantajalla ei ole mitään työajanseurantaa?

Vierailija
29.05.2015 |

Eikö se ole lakisääteinen velvollisuus? Palkat laskee ulkoinen palkkatoimisto, ylitöitä ei ole ( kun ei ole mitään seurantaakaan)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl on vaikeeta

Vierailija
22/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletäänkö tosiaan vuotta 2015? Ihmiset kirjaa tuntejaan ruutuvihkoon. Huh huh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:41"]

Eletäänkö tosiaan vuotta 2015? Ihmiset kirjaa tuntejaan ruutuvihkoon. Huh huh.

[/quote]

Mitenpä todistat, että olet tuntisi merkinnyt joka päivä kahden vuoden ajalta oikein, jos sen olet tehnyt johonkin Excelin taulukkoon?

Muistivihkoon kun olet tunnit kirjannut joka päivä, niin tyyli ja kynä vaihtelevat, ja vihkoon tulee kulumajälkiä ja kahvitahroja, jolloin jäljestä pystyy toteamaan, ettei vihkoa ole täytetty yhdellä ja samalla kerralla juuri ennen todistuskappaleeksi esittämistä.

Itse olen tuolla tavalla todistanut tekemieni tuntien määrän (ylityöt), kun työnantaja kirjoitutti työsopimuksen jossa ylityöt olivat sisältyvinään palkkaan (ns. ylempi toimihenkilö). Todellisuudessa ei tehtäväni täyttänyt ylemmän toimihenkilön aseman ehtoja ja kun suhteet tulehtuivat ja tuli lähdön aika, niin tuolla manuaalisella kirjanpidolla sain kaikista tekemistäni ylitöistä korvauksen.

Vierailija
24/28 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä noin 500 henkilön firmassa ja kenelläkään ei ole kellokorttia. Työaika on 7,5 h päivässä + ruokatunti eli 8h ja jokainen pitää itse huolen työajastaan eikä sitä kirjata mihinkään. Mikään pakko ei voi olla käyttää jotain tuntiseurantaa. Meidän osastollamme käymme tarvittaessa kampaajalla ja muissa "tärkeissä menoissa" myös työaikana, pääasia on että hommat hoituu. Jokainen tietää itse työtilanteensa ja on tarvittaessa tunnin kaksi pidempään ja ottaa vapaata kun on vähemmän kiirettä. Varsinaisia ylitöitä meillä ei tunneta. 10 vuoden aikana olen kerran ollut virallisesti ylitöissä ylityökorvauksineen.

Poissaolot toki ilmoitetaan HR-osastolle ja esimiehelle, jos poissaoloa ei ole ilmoitettu, oletus on että henkilö on töissä. Ehkäpä se on sitten tavallaan työajan kirjanpito?

Vierailija
25/28 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräässä aikaisemmassa firmassa ei meillä myöskään ollut työajan seurantaa toimihenkilöillä, kunnes eräs alkoi valittamaan epäilevänsä etteivät toiset tee töitä riittävästi...

Läpyskä tuli, ja kun muilla alkoivat kertyneet plussatunnit heilumaan 4-700 tunnin välillä, niin tällä valittajalla oli ongelmia saada saldo edes plussalle :D

Vierailija
26/28 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:41"]Eletäänkö tosiaan vuotta 2015? Ihmiset kirjaa tuntejaan ruutuvihkoon. Huh huh.
[/quote]

No niinpä! Mä olen aloittanut nykyisessä työpaikassani 1998 ja jo silloin oli sähköinen kulunvalvontajärjestelmä käytössä.

Vierailija
27/28 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:54"]

Mutta jos työantaja ei kirjaa työtäaikaani mitenkään; ei varsinkaan etäpäivinä?

[/quote]

Silloin sun oletustyöaikasi on työsopimuksessa sovittu työaika. Jää työnantajan tappioksi, jos etäpäivinä käytät päiväsi telkkaria katsellen. 

Vierailija
28/28 |
30.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2015 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 23:41"]Eletäänkö tosiaan vuotta 2015? Ihmiset kirjaa tuntejaan ruutuvihkoon. Huh huh. [/quote] No niinpä! Mä olen aloittanut nykyisessä työpaikassani 1998 ja jo silloin oli sähköinen kulunvalvontajärjestelmä käytössä.

[/quote]

Jos ei työnantaja katso tarpeelliseksi seurata työntekijöiden tunteja, niin se on työnantajan asia - Niin kauan kuin maksaa palkan sovitusti, niin miksi siitä ottaa "stressiä."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan