Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun työnantajalla ei ole mitään työajanseurantaa?

Vierailija
29.05.2015 |

Eikö se ole lakisääteinen velvollisuus? Palkat laskee ulkoinen palkkatoimisto, ylitöitä ei ole ( kun ei ole mitään seurantaakaan)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työajanseuranta toki pitäisi olla. Mutta ylitöitä ei ole jos niitä ei pyydetä tekemään. Ja monessa paikassa ne ovat kiellettyjäkin.

Vierailija
2/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet ne työsi 7,5h/pvä.. Yksinkertaista, eikö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä asianomaista viranomaista tekemään yritykseen tarkastus. Oma työntantajani jäi tästä kiinni nimenomaan tarkastuksessa ja työajanseuranta oli pakko sen jälkeen laittaa kuntoon.

Vierailija
4/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mutta millä todistan että olen tehnyt 7,5h/pv?

Vierailija
5/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit ja niistä suoritetut korvaukset työntekijöittäin. Kirjanpitoon on merkittävä joko säännöllisen työajan työtunnit, lisä-, yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korvaukset tai kaikki tehdyt työtunnit samoin kuin erikseen yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korotusosat. "

"Työaikakirjanpito sekä työnantajan ja työntekijöiden edustajan tai työntekijän 10 ja 12 §:n nojalla tekemä kirjallinen sopimus on vaadittaessa näytettävä työsuojelutarkastuksen toimittajalle sekä 21 §:n 3 momentissa tarkoitetulle työntekijöiden edustajalle."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

Vierailija
6/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:49"]

Niin, mutta millä todistan että olen tehnyt 7,5h/pv?

[/quote]

Siis kenelle sun pitäisi todistaa? on työnantajan velvollisuus todistaa se työsuojeluviranomaisille..

Vierailija
7/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos työantaja ei kirjaa työtäaikaani mitenkään; ei varsinkaan etäpäivinä?

Vierailija
8/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteekö sieltä joku aina viis minuuttia ennen töiden loppumista (ja aamulla ehkä tulee viis minuuttia myöhemmin) ja ap. on siitä nyreissään?

Vierailija
9/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:49"]Niin, mutta millä todistan että olen tehnyt 7,5h/pv?
[/quote]

kunhan osoitetut hommat on tehty, eiköhän se riitä..

Vierailija
10/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä itse kirjaa monelta tulet ja lähdet, on ainakin näyttää faktaa jos työnantaja alkaa urputtaa

Vierailija
11/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitus työsuojelupiiriin.

Vierailija
12/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useammassakin pienessä toimistossa ilman kellokorttia.

Tapana on ollut joko kirjata työajat käsin paperille tai sitten excel-taulukkoon, jonka olen toimittanut työantajalle. Eihän ne työnantajaa kiinnosta, mutta pitää kirjata.

Vierailija
13/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOs sun työajaksesi on määritelty 7,5 tuntia eikä ole joustavaa työaikaa käytössä niin sä teet sen 7,5 tuntia ja lopetat työt. Homma on paketissa näin. Työnantaja osoittaa työsuojelutarkastuksessa että työsopparin mukaan sä teet 7,5 tuntia. Jos teet enemmän ilman lupaa niin se ei ole työnantajan ongelma.

Vierailija
14/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mikä on ongelma? Seuraat tietenkin työaikaasi itse. Jos välttämättä tahdot, että seuranta taloon tulee, rupea tekemään lyhyempää päivää. Eiköhän esimiesporras kiinnostu siinä vaiheessa, kun lafka iltapäivisin tyhjenee.

Vierailija
15/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sä jotain tuntiraporttia teet?

itse raportoin puolen tunnin tarkkuudella mitä projekteja olen tehnyt ja niistä lähtee lasku, se on se virallinen kirjanpito. Sen lisäksi pidän omaa excel-listaa työajasta ja liukumista, pomoa se ei kiinnosta. Kun pyydän palkattomia vapaita saan ne palkallisina...vähemmän vaivaa pomolle. Tänne ei todella kaivata mitään työsuojelupiiriä sotkemaan toimivaa systeemiä :)

Vierailija
16/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että jonkun muun pitäisi seurata työaikojasi sinun puolestasi? Kirjaa ylös ruutupaperille kuukauden työaikasi ja anna palkanlaskijalle arkistoitavaksi, ne eikö se työajanseuranta ole siinä.

Vierailija
17/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä töissä toimitaan niin, että jokainen merkitsee työnantajan tekemään taulukkoon omat työtuntinsa.

Ylityöt pitää aina sopia esimiehen kanssa ja niistä saa asianmukaisen korvauksen. Muu on joustoa, joka pidetään vapaana tunti tunnista -periaatteella. Toisin sanoen, jos tänään teen tunnin ylimääräistä, voin seuraavana päivänä lähteä tunnin aikaisemmin.

Vierailija
18/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä täytän itse oman tuntivihkon ja projekteista teen lähetteen mihin merkitään osat,tarvikkeet ja työtunnit + jos tulee jotain speciaalia,käytetty ulkopuolista asiantuntijaa ym.
pomo laskuttaa sitten niiden mukaan.

Vierailija
19/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 21:51"]

"Työnantajan on kirjattava tehdyt työtunnit ja niistä suoritetut korvaukset työntekijöittäin. Kirjanpitoon on merkittävä joko säännöllisen työajan työtunnit, lisä-, yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korvaukset tai kaikki tehdyt työtunnit samoin kuin erikseen yli-, hätä- ja sunnuntaityötunnit sekä niistä suoritetut korotusosat. "

"Työaikakirjanpito sekä työnantajan ja työntekijöiden edustajan tai työntekijän 10 ja 12 §:n nojalla tekemä kirjallinen sopimus on vaadittaessa näytettävä työsuojelutarkastuksen toimittajalle sekä 21 §:n 3 momentissa tarkoitetulle työntekijöiden edustajalle."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1996/19960605

[/quote]

Ensinnäkin on tarkistettava, että kyseistä lakia sovelletaan kyseessä olevaan tapaukseen/tilanteeseen, ne soveltamisehdot on lueteltu kyseisen lain alussa.

Toiseksi työnantajan työaikakirjanpito on hoidettu sillä, kun työnantajan edustaja kirjaa jokaisen työntekijän kohdalle 7.5 tai 8 tuntia kunkin työpäivän kohdalle, sen mukaan, minkäpituiseksi kyseisen henkilön päivittäinen työaika on sovittu.

Jos taas pelkää sitä, että työnantaja alkaa syyttämään liian vähäisistä tunneista, niin paha on väittää jos ei ole oikeaa työnajan seurantaa, mutta siinä tapauksessa voit ihan itse laittaa päivittäin tuntisi ylös muistivihkoosi ja se muistivihko on oikeudessakin pätevä todiste tekemistäsi tunneista - Muistivihko sen vuoksi, että digitaalinen taulukko on helpompi väärentää jälkikäteen.

Vierailija
20/28 |
29.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi tehdä mitään. Sipilä, Stubb ja Soini sanoivat, että tarvitaan kipeitä päätöksiä ja sen takia joudutaan tekemään ilmaiseksi kohta töitä että saadaan Suomi nousuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän