Uskaltaako päiväkodissa sanoa mistään
Eräällä hoitajalla on selkeeästi jotain minua vastaan vaikka olen yrittänyt olla hänelle aina ystävällinen. Kuittailee aina minulle kaikesta, jää todella ikävä olo, jos kysyn jotain liittyen lapseen, tiuskaisee hän vain jotain nasevaa. Uskallanko kysyä asiasta vai vaikuttaako jotenkin lapsen hoitoon jos avaudun? Olen miettinyt myös, että otan lapsen hoidosta pois hänen takiaan?
Kommentit (7)
Miten suhtautuu lapseen? Kohteleeko lasta hyvin ja ystävällisesti? Jos hoitopaikka on hyvä, lapsi siellä mielellään eikä sulla ole sellaista tunnetta että lasta ei kohdeltaisi hyvin, niin en vaihtaisi hoitopaikkaa, koska hoitopaikan vaihtaminen on lapselle aina iso juttu. Jos taas lasta ei hoideta hyvin, voit ottaa asian esille, ja siitä pidetään palaveri päiväkodin henkilökunnan, erityislastentarhanopettajan ja muiden tahojen kanssa.
Jos hoitaja on vaan sulle kaamea, niin kestäisin ja antaisin olla. Hän on kuitenkin sinun elämässäsi vain vähän kuin välttämätön paha, ja todennäköisesti lapsesi ryhmä ja hoitajat vaihtuvat syksyksi eli pääset hänestäkin eroon.
Luulen, että suhtautuu lapseen hyvin. Hoitaja vaikuttaa todella mukavalta, siksi minä olenkin yrittänyt aina olla mukava hänelle. Sen vaan huomaa, että hän kohtelee minua eri tavalla kuin muita ja kuin muut hoitajat minua. Lapsi on vielä niin pieni, että varmaksi en voi sanoa miten kohtelee häntä mutta luulen, että tykkää ihan lapsestani. Lapsi on kertonut, että hoitaja on kiva kun olen asiasta kysynyt. Olen aina jättänyt omat tunteet sivuun juuri tämän takia. Tällä viikolla hän on ollut taas todella erikoinen minua kohtaan. Olen ihan hukassa tässä asiassa. En halua lasta turhaan vaihtorumbaan, koska ei ole varmaa onko seuraava hoitopaikka sen kummoisempi. Luulen, että kysymys on vaan siitä, että hän ei koe, että meillä synkkaa tai sitten hän ei vaan yksinkertaisesti pidä minusta. Selvennykseksi vielä, että aikaisemmin ajattelin niin, että annan olla koko asian, koska lapsi viihtyy, mutta nyt en vaan jotenkin jaksa enää. pelkään, että jos kysyn asiasta, niin hän hoitaa lasta sitten huonommin.
Kauanko lapsi on vielä hoidossa tälle kesälle? Jos muutaman viikon ja sitten siirtyy toiseen ryhmään, niin koettaisin jaksaa.
Minä nimittäin otin vähän samantyyppisen asian esille lapsen hoitajan kanssa. Sen jälkeen minua kohdeltiin ihan eri tavoin. Siis seuraavana päivänä kun tulin lapsen kanssa, kaikki hoitajat katsoi mua jotenkin pitkään. Kaikki oli aivan yliystävällisiä siitä eteenpäin, koskettelivat jutellessa olkapäähän, jäivät sillä lailla lempeä hymy katsomaan mua normaalia pitempään jne. Antoivat paljon myönteistä palautetta minusta ja lapsesta, siis niin paljon ja sillä tavalla, että minulle tuli voimakas tunne että heistä tuntuu että minua täytyy nyt tässä oikein tuke tässä äitydessä. Mulle ei koskaan selvinnyt, että mitä hän musta puhui. Mut jotain sellaista mikä sai kaikki olemaan jotenkin huolehtivaisia, ja se oli kammottavaa. Hyvät, normaalit vuorovaikutussuhteet muiden hoitajien kanssa oli kyllä mennyttä sen jälkeen. Edelleen ottaisin asian esille hänen kanssaan, mut jotenkin niin ettei näin pääsisi käymään.
Joten jos otat asian esille, muista et naisvaltaisessa työyhteisössä puhutaan, ja paljon. Teidän pikku juttutuokio ei taatusti jää teidän väliseksi.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 19:12"]
Kauanko lapsi on vielä hoidossa tälle kesälle? Jos muutaman viikon ja sitten siirtyy toiseen ryhmään, niin koettaisin jaksaa.
Minä nimittäin otin vähän samantyyppisen asian esille lapsen hoitajan kanssa. Sen jälkeen minua kohdeltiin ihan eri tavoin. Siis seuraavana päivänä kun tulin lapsen kanssa, kaikki hoitajat katsoi mua jotenkin pitkään. Kaikki oli aivan yliystävällisiä siitä eteenpäin, koskettelivat jutellessa olkapäähän, jäivät sillä lailla lempeä hymy katsomaan mua normaalia pitempään jne. Antoivat paljon myönteistä palautetta minusta ja lapsesta, siis niin paljon ja sillä tavalla, että minulle tuli voimakas tunne että heistä tuntuu että minua täytyy nyt tässä oikein tuke tässä äitydessä. Mulle ei koskaan selvinnyt, että mitä hän musta puhui. Mut jotain sellaista mikä sai kaikki olemaan jotenkin huolehtivaisia, ja se oli kammottavaa. Hyvät, normaalit vuorovaikutussuhteet muiden hoitajien kanssa oli kyllä mennyttä sen jälkeen. Edelleen ottaisin asian esille hänen kanssaan, mut jotenkin niin ettei näin pääsisi käymään.
Joten jos otat asian esille, muista et naisvaltaisessa työyhteisössä puhutaan, ja paljon. Teidän pikku juttutuokio ei taatusti jää teidän väliseksi.
[/quote]Minulle on käynyt myös juuri noin xD -joku ohjeistus?!
Muutaman viikon vielä on hoidossa. Samassa ryhmässä jatkaisi kesän jälkeen. Ehkä otan pois hoidosta ja katson kesän jälkeen paikan jonnekin muualle. Sitä juuri pelkään, että asiat menisivät ojasta allikkoon meidän kohdalla. En taida uskaltaa puhua. Ei hoitaja kuitenkaan mikään hirviö ole, joten en halua vaikeuttaa hänen oloaan työpaikallaan ja minä en myöskään halua mitään tuollaista "leimaa" itselleni, mistä eräs vastaaja mainitsi, kun tällaiset asiat tuppaa aina kääntymään itseä vastaan.
Voitko sä ap hakea lapsen joskus vaikka miehen kanssa, että voitte puhua hoitajan käytöksestä keskenänne? Siinä voi tulla ideoita siihen, että miten asiaa pitäisi käsitellä.
Höpöhöpö! joko otat asian suoraan puheeksi kys työntekijän kanssa tai sitten soitat yksikön pomolle. Tuollaista ei tarvitse eikä pidä sietää ja ihme tyyppi on ammatillisestikin ajateltuna.
Pk-täti.