Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jopa HS kirjoittaa tipattomasta tammikuusta. Onko koko Suomi täynnä jotain alkoholisteja?

Vierailija
26.01.2022 |

Käsittämätöntä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on 500 000 alkoholistia eli joka kymmenes suomalainen on alkoholisti.

Vierailija
2/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja liikakäyttäjiä vielä lisäksi. siinä "alkoholismin" rajoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaanpa kaljan aloituksen innoittamana.

Vierailija
4/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yhä useampi ns. toiminnallinen alkkis, joka ainakin osittain myös omasta mielestään on ihan kohtuukäyttäjä. Uskon että korona-aika ja naurettavat harrastusrajoitukset ovat ajaneet osan ihmisistä harrastelemaan yksin tai kaksin kotioloissa jotain muuta kuin urheilua.

Vierailija
5/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesarin toimittajista huomattava osa.

Vierailija
6/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on 500 000 alkoholistia eli joka kymmenes suomalainen on alkoholisti.

Vielä useampikin, koska sairaus kehittyy pitkällä aikavälillä. Tänään kolmekymppinen "siemailen sofistikoituneesti sohvalla viiniä rankan työpäivän jälkeen" ei vielä ole alkoholisti, mutta siitä se lähtee. Ensin siemailee perjantaisin, sitten pe ja la, sitten venyy sunnuntaillekin, ja voihan sitä jo torstainakin aloittaa...

Vierailija
7/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän tipattoman neljä päivää melkein joka viikko. Tipalliset päivät onkin sitten oma lukunsa.

Vierailija
8/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tipaton tammikuu ole mikään suomalainen juttu. Se on ihan maailmanlaajuinen (tai siis länsimaiden laajuinen) ja tuli aikamoisella viiveellä Suomeen. Ei sillä ole mitään tekemistä alkoholismin kanssa. Ja ihan yhtä lailla siitä muiden maidenkin medioissa vouhkataan.

Vierailija
9/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joku kertoo, että pidän karkkilakkoa, ei moni mieti muuta kuin, että hyvä juttu sinulle. Jos lakkoilee alkoholin kanssa, jo tulee valitusta. Miksei saisi pitää taukoa mistä tahansa epäterveellisestä?

Vierailija
10/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli mieli pahoitettu kun lehdessä annettiin ohjeita kasvisten lisäämiseen omassa ruokavaliossa. Nyt ap repi pelihousunsa kun joku haluaa terveyshyötyjä tipattoman avulla. Mitäs seuraavaksi? Ehkä taukojumpastakin voisi suuttua?

Vierailija
11/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja yhä useampi ns. toiminnallinen alkkis, joka ainakin osittain myös omasta mielestään on ihan kohtuukäyttäjä. Uskon että korona-aika ja naurettavat harrastusrajoitukset ovat ajaneet osan ihmisistä harrastelemaan yksin tai kaksin kotioloissa jotain muuta kuin urheilua.

Olen vähän huolissani parista kolmikymppisestä sukulaisnaisesta. Melkein kaikki some-kuvat ovat tyyppiä "Millan kanssa lapsivapaata aikaa, avattiin viini", "kylläpä pulkkamäen jälkeen maistuu rommikaakao" jne. Kaikki kiva tekeminen yhdistyy alkoholiin.

En pidä heitä huonoina ihmisinä tai vanhempina, päinvastoin, mutta tuollainen assosiointi on minusta vähän huolestuttavaa. Ovat kuitenkin sen verran etäisempiä, että en voisi ikinä ottaa puheeksi.

Vierailija
12/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran luennolla jota piti päihdeterapeutti joka oli itse entinen alkoholisti. Hän kysyi sitten siinä yleisöltä että kuinka moni teistä on alkoholiriippuvainen, kukaan ei viitannut. Sitten hän kysyi että kuinka moni teistä voisi olla jatkossa käyttämättä ollenkaan alkoholia. Enää hyvin harva käsi nousi. Sitten Hän totesi että kaikki te, jotka ette selviäisi ilman olette riippuvaisia.

Suomeen kaivataan usein keskieurooppalaista alkoholipolitiikkaa mutta sitten ei kuitenkaan olla valmiita käyttämään alkoholia samoin kuin keski-euroopassa käytetään. Siellä otetaan lasi viiniä silloin tällöin kun Suomessa juodaan pullo viinaa kerralla. Lainsäädäntö on sellainen kuin se on hyvin pitkälti siksi että haittojen ei haluta pahenevan enemmän.

Vierailija
13/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hesarin toimittajista huomattava osa.

Toimitukset taitaa tosiaan olla ainakin puolillaan ongelmatapauksia kun joka kesä on elokuun tienoilla juttuja siitä miten kannattaa siirtyä lomaryyppäämisestä takaisin työmoodiin ja talvella sitten nää tipattomat tammikuut yms. Toimittajathan kirjoittaa kait itselleen läheisistä aiheista. 

Vierailija
14/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran luennolla jota piti päihdeterapeutti joka oli itse entinen alkoholisti. Hän kysyi sitten siinä yleisöltä että kuinka moni teistä on alkoholiriippuvainen, kukaan ei viitannut. Sitten hän kysyi että kuinka moni teistä voisi olla jatkossa käyttämättä ollenkaan alkoholia. Enää hyvin harva käsi nousi. Sitten Hän totesi että kaikki te, jotka ette selviäisi ilman olette riippuvaisia.

Suomeen kaivataan usein keskieurooppalaista alkoholipolitiikkaa mutta sitten ei kuitenkaan olla valmiita käyttämään alkoholia samoin kuin keski-euroopassa käytetään. Siellä otetaan lasi viiniä silloin tällöin kun Suomessa juodaan pullo viinaa kerralla. Lainsäädäntö on sellainen kuin se on hyvin pitkälti siksi että haittojen ei haluta pahenevan enemmän.

Alkoholistin suhde alkoholiin on epänormaali. Hän ei ole pätevä neuvomaan ihmisiä, joilla ei ole ongelmaa.

Vierailija
15/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se juomisen määrä tule maantieteellisen sijainnin tai alkoholipolitiikan mukaan. Kyllä meillä täällä Keski-Euroopassakin on ns. tutut kasvot lipittelemässä päivästä ja vuodesta toiseen vakimestoillaan. 

Riippuvaiset on riippuvaisia.

Vierailija
16/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vähän huolissani parista kolmikymppisestä sukulaisnaisesta. Melkein kaikki some-kuvat ovat tyyppiä "Millan kanssa lapsivapaata aikaa, avattiin viini", "kylläpä pulkkamäen jälkeen maistuu rommikaakao" jne. Kaikki kiva tekeminen yhdistyy alkoholiin.

En pidä heitä huonoina ihmisinä tai vanhempina, päinvastoin, mutta tuollainen assosiointi on minusta vähän huolestuttavaa. Ovat kuitenkin sen verran etäisempiä, että en voisi ikinä ottaa puheeksi.

Tällaista se valitettavasti on. Ennen tupakka oli tässä asemassa. Coolit tyypit polttivat elokuvissa, seksin jälkeen poltettiin, hienoissa juhlissa poltettiin sikaria, stressiin poltettiin jnejnejne. Tupakointi muuttui rajoituksilla ja kielloilla yllättävän nopeasti juntiksi. Edes tupakoijat eivät enää kaipaa sitä aikaa, kun baareissa sai polttaa.

Alkoholi se sen sijaan elää voittokulkuaan. Alkoholi liittyy kaikkeen. Perjantaihin, juhliin, onnistumiseen, saunaan, kaverin tapaamiseen, rentoutumiseen. Harrastetaan viininjuontia, artesaanioluita, viskejä...

Vierailija
17/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoholistin suhde alkoholiin on epänormaali. Hän ei ole pätevä neuvomaan ihmisiä, joilla ei ole ongelmaa.

Heillä joilla ei ole ongelmaa, he eivät tarvitse neuvoja. Ja alkoholisti on pätevä neuvomaan kaikkia muita.

Minä koen ettei minulla ole ongelmaa ja voin sanoa etten tarvitse minkään tason neuvoa miten olla juomatta missään tilanteessa. Sellaista tilannetta ei ole josta en selviäisi ilman neuvoja ettei alkoholipitoinen juoma päätyisi suuhuni. Ei rippijuhlia, ei saunailtaa, ei edes terassilla istuessa tule tunnetta etten voi olla juomatta alkoholia. Jos pullo tyhjenee ennen minua, minulle ei iske harmitus, jos jään ilman sitä alkoholia.

Joten kyllä, jos sinulla on tunne ettet voi olla juomatta koskaan enää sinulla on jonkun tason ongelma. Koska nyt ei kysytä ettet saisi juoda ylipäätään mitään. Sinulta otettaisiin pois vain alkoholipitoisuus. Joten jos et kykene vaihtamaan viiniä rypälemehuun tai siideriä alkoholittomaan versioon, niin jossain on ongelma.

Vierailija
18/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvitsee tipattoman, on alkkis.

Jos ei mielestään tarvitse tipatonta, on alkkis.

Jos ei pidä tipatonta on alkkis.

Jos pitää tipattoman, aikoo pämpätä helmikuussa. On alkkis.

Vierailija
19/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko juttu tipattomasta tammikuusta Hesarissa nyt? Aamulehdessä oli tänään. Vähän on jälkijättöistä, sillä nythän eletään tammikuun viimeisiä päiviä. Meinasiko vuosittain toistuva jutunaihe unohtua käyttämättä, vai miksi jäi näin myöhään? Olisi nyt edes voinut kuukauden vaihtaa helmikuuksi.

Vierailija
20/29 |
26.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä joilla ei ole ongelmaa, he eivät tarvitse neuvoja. Ja alkoholisti on pätevä neuvomaan kaikkia muita.

Minä koen ettei minulla ole ongelmaa ja voin sanoa etten tarvitse minkään tason neuvoa miten olla juomatta missään tilanteessa. Sellaista tilannetta ei ole josta en selviäisi ilman neuvoja ettei alkoholipitoinen juoma päätyisi suuhuni. Ei rippijuhlia, ei saunailtaa, ei edes terassilla istuessa tule tunnetta etten voi olla juomatta alkoholia. Jos pullo tyhjenee ennen minua, minulle ei iske harmitus, jos jään ilman sitä alkoholia.

Joten kyllä, jos sinulla on tunne ettet voi olla juomatta koskaan enää sinulla on jonkun tason ongelma. Koska nyt ei kysytä ettet saisi juoda ylipäätään mitään. Sinulta otettaisiin pois vain alkoholipitoisuus. Joten jos et kykene vaihtamaan viiniä rypälemehuun tai siideriä alkoholittomaan versioon, niin jossain on ongelma.

Kyseinen henkilö määritteli alkoholisteiksi kaikki, jotka eivät halua noudattaa samaa sääntöä kuin hän joutuu riippuvuutensa takia noudattamaan. Hänellä ei siis ole ymmärrystä todellisuudesta enkä kuuntelisi hänen luentoaan. En usko että hänkään hyötyisi siitä että opettaisin hänelle kohtuukäyttöä, vaikka olisin pätevä opettaja.