Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuritetut mutta rakastetut, miten suhtaudutte asiaan nykyään?

Vierailija
28.05.2015 |

Sain aika paljon "remmiä" osana kasvatusta lapsena ja nuorena (90-luvulla), vaikka aika kiltti olinkin. Ei koskaan pikaistuksissa, vaan ensin selitettiin mistä rangaistus tuli, sitten joitakin kertoja vyöllä pepulle ja vielä halattiin ja puhuttiin asia loppuun. Nyt kuulostaa kamalalta, mutta en tiedä, miten asiaan oikein pitäisi suhtautua... Ei kai siitä mitään traumoja jäänyt, mutta jotenkin nolottaa kuitenkin.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:17"]Kyllä kotona saa rakkaudella antaa sapiskaa, mutta ei vahingoittamis tarkoituksella eikä vihalla. Meidän kohta 2 vuotiaskin nyt koettaa näyttää kuinka hän haluaa määrätä, eihän se sovi jos aikoo kasvattaa kunnon ihmisen. Vankilat ovat pullollaan näitä ns. vapaan kasvatuksen lapsia. Ei saa lyödä mutta kasvattaa pitää. Muista, älä koskaan vihalla mutta vain rakkaudella kasvata lasta. Lyönti on pahinta.
[/quote]
Oletko jotenkin vajaa?

Vierailija
22/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole missään tekemisissä äitini kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:14"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:10"]

Meitäkin kuritettiin jonkin verran. olen synt. 80-luvulla. nykyisin erittäin hyvissä ja läheisissä väleissä vanhempien kanssa. ei vaikuta. paitsi nyt kun tämän ketjun myötä ajattelen asiaa. väärinhän se oli. mutta sen ajan mukaista. isovanhempina eivät koskaan tekisi sellaista lapsen lapsilleen.

[/quote]

Niin kuritushan kiellettiin jo 1984, joten ei se nyt ihan ajan henki ollut enää sinun lapsuudessasi.

[/quote]

Laki on yksi, käytäntö toinen. Laista ei suinkaan oltu yksimielisiä. Jos ruumiillinen kuritus oli tapana, niin kuinka se muuttuisi perheissä ykskaks lain voimaantulon päivänä. Asenteet muuttuvat hiljalleen. Onhan kyselyissä tullut esille, että hyvin moni kannatti ruumiillista kuritusta vielä kauan lain voimaantulon jälkeen.

Vierailija
24/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:17"]

Kyllä kotona saa rakkaudella antaa sapiskaa, mutta ei vahingoittamis tarkoituksella eikä vihalla. Meidän kohta 2 vuotiaskin nyt koettaa näyttää kuinka hän haluaa määrätä, eihän se sovi jos aikoo kasvattaa kunnon ihmisen. Vankilat ovat pullollaan näitä ns. vapaan kasvatuksen lapsia. Ei saa lyödä mutta kasvattaa pitää. Muista, älä koskaan vihalla mutta vain rakkaudella kasvata lasta. Lyönti on pahinta.

[/quote]

Itse asiasa vankilat ovat pullollaan väkivaltaa kokeneita.

Vierailija
25/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:17"]Kyllä kotona saa rakkaudella antaa sapiskaa, mutta ei vahingoittamis tarkoituksella eikä vihalla. Meidän kohta 2 vuotiaskin nyt koettaa näyttää kuinka hän haluaa määrätä, eihän se sovi jos aikoo kasvattaa kunnon ihmisen. Vankilat ovat pullollaan näitä ns. vapaan kasvatuksen lapsia. Ei saa lyödä mutta kasvattaa pitää. Muista, älä koskaan vihalla mutta vain rakkaudella kasvata lasta. Lyönti on pahinta.
[/quote]

Tuo on yleisin ja typerin peruste, mitä tiedän. "Vankilat pullollaan vapaan kasvatuksen lapsia" joka ei todellakaan pidä paikkaansa. Enemmän sielä niitä kuritettuja, vaille rakkautta jääneitä lapsia on, joilla moraalin kanssa ongelmia. Jotka kokevat, että heikompia saa mm. Pahoinpidellä, kuten kotona opetettiin. Vähän voisit hankkia faktaperusteita tuollaisille väitteille, ei vaadi kauheasti vaivaa tutustua edes yhteen tutkimukseen..

Vierailija
26/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:24"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:17"]

Kyllä kotona saa rakkaudella antaa sapiskaa, mutta ei vahingoittamis tarkoituksella eikä vihalla. Meidän kohta 2 vuotiaskin nyt koettaa näyttää kuinka hän haluaa määrätä, eihän se sovi jos aikoo kasvattaa kunnon ihmisen. Vankilat ovat pullollaan näitä ns. vapaan kasvatuksen lapsia. Ei saa lyödä mutta kasvattaa pitää. Muista, älä koskaan vihalla mutta vain rakkaudella kasvata lasta. Lyönti on pahinta.

[/quote]

Itse asiasa vankilat ovat pullollaan väkivaltaa kokeneita.
[/quote]

Nimenomaan.

Vierailija
27/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:22"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:55"] Tutkimusten mukaan väkivaltaa kokeneet lapset haluavat ymmärtää asian ja selittää sen itselleen parhain päin, koska on niin traumaattinen tapahtuma. Siksi suhtautuvat siihen neutraalimmin ja sallivammin kuin ei-kuritetut. [/quote] Ei ole noin yksioikoista. Älykäs lapsi ymmärtää hyvinkin varhan, että aikuisen väkivallan käyttö lasta kohtaan on väärin. Vaikkakin lapsena kotiväkivaltaa on selittänyt parhain päin, ei aikuisena enää tarvitse, kun ympäristö on turvallinen. Tällainen ihminen suhtautuu väkivaltaan hyvinkin tuomitsevasti ja siihen puuttuen. [/quote] Ei ole yksioikoista, mutta tutkimusten tulokset osoittavat, että kurittamisen kannattajat ovat usein itse kuritettuja.

[/quote]

Itse en todellakaan kannata kurittamista enkä voisi ikinä kurittaa omia lapsia.

Mutta en täysin tuomitsisi vanhempiani, jos he ovat vilpittömästi olleet siinä uskossa, että se on tuohon aikaan on ollut kasvatusmielessä hyväksi.

ap

Vierailija
28/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no itse tiedostan kyllä sen kerran kun kunnolla piiskaa sain olleen ylireagointia ja pikaistuksissa tehty kuritus, mutta millään tavalla en jaksa märehtiä asiassa tehden siitä itselleni issueta. Mulla on ihan tarpeeksi keskittymistä näissä ruuhkavuosissa ihan nykyhetkessäkin. Sain myös tukkapöllyä ja isä hylkäsi mut teininä pitkäksi aikaa henkisesti. Suuttui siis omapäisyydestäni eikä puhunut mulle mitään sen jälkeen ennenkuin kuukausien päästä vasta kun itse asiassa vastaan tulin itkemällä. Kaikki nämä on aikaa sitten anteeksi pyydetty ja annettu ja hyvissä väleissä ollaan. Ymmärrän siis ajan hengen ja mitä lie parisuhdeongelmia heillä olikin äitini kanssa, mitkä myös heijastivat tilanteisiin.
Vain äitini kanssa on vaikeaa. Eikä se johdu siitä nimenomaan häneltä tulleesta piiskauksesta vaan ihan henkisellä tasolla dissauksesta. Se että oma äiti ei pidä susta persoonana ja se näkyy hänen asenteessaan suhun, sekä edelleen päätöksiesi kritisoimiseen ja epäluottamukseen, on kaikista pahin trauma. Jota en varmaan koskaan saa selvitettyä täysin. Olen kyllä yrittänyt puhua ja kysyä mutta vastakaikua 40-luvulla syntyneeltä tabu-ajan ihmiseltä en saa. Yritän siis elää asian kanssa ja ajatella hänen ikääntymistään. Joten ei, piiskaus tai luunapit ei ole se pahin. Kenellekään tuntemistani näitä kokeneista. Eri asia on varmasti järjettömät pahoinpitelyt joista ei ole kokemusta.

Vierailija
29/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain pienenä vyöstä takapuolelle tai jalkoihin Vieläkin muistan sen pelon ennenkuin vyö lävähti. Ylä-aste aikanakin vanhemmat vihoissaan löi tai repi hiuksista. Minusta tuli sisältä pelokas ja vihainen. Perheen ulkopuolella ei varmaan kukaan tiennyt. Olen joutunut tekemään itseni kanssa paljon töitä.

Vierailija
30/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:55"]Tutkimusten mukaan väkivaltaa kokeneet lapset haluavat ymmärtää asian ja selittää sen itselleen parhain päin, koska on niin traumaattinen tapahtuma. Siksi suhtautuvat siihen neutraalimmin ja sallivammin kuin ei-kuritetut.
[/quote]

Mistä alapeukut? Kerroin, mitä tutkimukset osoittavat. Kuten joku jo mainitsikin, tuo halu ymmärtää on puolustusmekanismi traumalle.

Vierailija
31/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
32/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jup