Apuja nyt hei! Pitää tehdä täytekakku ja irtopohjavuoan pohja hukassa!
Kommentit (29)
Tee suoraa uunipellille kuten kääretorttu, leikkaat neljään osaan tai 3 ja siinä neliö tai suunnikas kakku
Vierailija kirjoitti:
Se vuoka uunipellin päälle ja vuoraa leivinpaperilla.
Olen vähän paniikissa. Voiko onnistua? Leivon niin harvoin. Siis mulla on vain se ympärys ilman pohjaa, kai se valuu sieltä pellille?
Voisko sen pohjan peittää foliolla ja laittaa sitten sen uunipellin päälle? Niin taikina ei juokse sen rankaan alta ulos ja uunipelti pitää sen muuten kasassa pohjasta?
Vaikea selittää :D
Vierailija kirjoitti:
Tee suoraa uunipellille kuten kääretorttu, leikkaat neljään osaan tai 3 ja siinä neliö tai suunnikas kakku
Kuulostaa ihan järkevältä ja kiitos! Alan nyt pohjaa vatkaamaan ja käyn taas täällä kurkkaamassa, kun aika työntää se jotenkin uuniin.
4 jatkaa,
Tarkoitin siis että öaittaisi foliota niin että siitä tulee ns uusi pohja sille renkaalle, ja jos diyä foliota laittaa niin, että se ylettyy sen renkaan reunoja pitkin ylös. Renkaan ulkopuolelta siis.
:D
Ei voi peittää foliolla, enkä usko, että toimii irtopohjavuokan reunat uunipellillä. Tee kakkupohja uunipellille ja leikkaa mieleisen muotoiseksi. Teen niin usein isompien kakkujen kohdalla. Vaatii sitten todella paljon vähemmän aikaa uunissa, joten älä unohda sitä sinne.
Ota syvä uunipelti ja laita siihen leivinpaperi. Kaada taikina sen paperin päälle ja paista vähän päälle 10 minuuttia. Leikkaat sitten sen levyn sopivan kokoisiksi paloiksi ja kokoat niistä kakun. Kakun ei ole pakko olla pyöreä. Jos pyöreän haluat, niin voit leikat pyörylöitä ja kokoa vaikka keskimmäinen kerros pienemmistä jäljelle jääneistä paloista.
Jos piirakkavuoassa haluat paistaa, niin todennäköisesti et voi laittaa siihen koko taikinaa, koska se kohoaa yli ja valuu uuniin.
Piirakkavuualla onnistuu, mutta se paistuu eri tavalla siinä.
Voi pyhä yksinkertaisuus! Anna minun kaikki kestää!
Vierailija kirjoitti:
Ei voi peittää foliolla, enkä usko, että toimii irtopohjavuokan reunat uunipellillä. Tee kakkupohja uunipellille ja leikkaa mieleisen muotoiseksi. Teen niin usein isompien kakkujen kohdalla. Vaatii sitten todella paljon vähemmän aikaa uunissa, joten älä unohda sitä sinne.
Miksi ei voi? Nyt mua kiinnostaa, koska noin olisin itse tehnyt :D
Reagoiko se metalli jotenkin?
https://www.fazer.fi/reseptit-ja-ideat/leivonta/suklaa/suklaakakku/
Voisko joku vielä katsoa tuon ohjeen mun kanssa? Voinko laittaa tummaa kaakaojauhetta puolet ja toinen puoli Oboyta? On mulla tummaa, mutta ettei ois liian kitkerä/tumma?
Vierailija kirjoitti:
Eli kahden munan pohjan sijaan teet 8 munan pohjan 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reagoiko se metalli jotenkin?
Todennäköisesti palaa folioon kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli kahden munan pohjan sijaan teet 8 munan pohjan 😆
Teen uunipellille yleensä 3:n munan pohjan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reagoiko se metalli jotenkin?Todennäköisesti palaa folioon kiinni.
Voihan sen kääntää ylösalaisin ja leikata veitsellä irti, eihän sitä foliota koske kuin se pohja. Tai leikkaa siihen ympyränmallisen leivinpaperin väliin.
Kyllähän tuo toimii ilman muuta, että laittaa folion pohjaksi. Laittaisin leivinpaperin ensin ja sit ympärille tiukka folio. Ilmava kakkutaikina ei valu niin vaan.
Vierailija kirjoitti:
https://www.fazer.fi/reseptit-ja-ideat/leivonta/suklaa/suklaakakku/
Voisko joku vielä katsoa tuon ohjeen mun kanssa? Voinko laittaa tummaa kaakaojauhetta puolet ja toinen puoli Oboyta? On mulla tummaa, mutta ettei ois liian kitkerä/tumma?
Ei mitään O'boyta. Sen pitää olla oikeaa kaakaojauhetta, että onnistuu. Eikä niistä tule yleensä liian kitkerää. Suklaakakun kuuluu olla tumma.
Onko lähellä Prismaa tai Citymarkettia? Siellä myydään noita ja nopeasti vain uutta ostamaan. Prismassa halvin tuollainen maksaa 4,95 euroa.
Jos ehdottomasti haluat sitä rengasta käyttää, niin painele sen sisään leivinpaperiarkki, on ryppyinen sivuilta, mutta sileä pohjalta ja se viritys pellin päälle. Leivinpaperin painamiseen paikoilleen voit käyttää vähän vuokaa pienempää astiaa, Nigellakin käytti kattilaa painona. Tiedän leipurinkin, joka virittää paperin koko vuoan sisään.
Se vuoka uunipellin päälle ja vuoraa leivinpaperilla.