Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

apua! kaveri haluaa pyytää minut epäviralliseksi kummiksi

Vierailija
28.05.2015 |

En kuuluu kirkkoon joten en voi olla kummi. Mutta nyt kaveri keksi että voisin olla epävirallinen kummi hänen lapselleen! En halua! Miten kieltäydyn nyt tästäkin? Kummius ei ole minua varten ja luulin että eroamalla kirkosta tästäkin velvollisuudesta pääsee eroon.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan kieltäytynyt kummiudesta

Vierailija
2/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et haluaisi olla kaverisi lapsen kummi? Sinunhan pitäisi olla imarreltu, että ystäväsi pitää sinua niin tärkeänä ja välittää sinusta.
Taidat itse olla huono ystävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No senkun suostut, eihän se ole mikään virallinen kummius kuitenkaan. Ei velvoita millään lailla, ellet sitten suunnittele ystävyyden päättämistä tai muuta sellaista?

Vierailija
4/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:09"]Miksi et haluaisi olla kaverisi lapsen kummi? Sinunhan pitäisi olla imarreltu, että ystäväsi pitää sinua niin tärkeänä ja välittää sinusta.
Taidat itse olla huono ystävä.
[/quote]
Olen otettu mutta en ole mikään lapsi-ihminen, olen todella surkea ostamaan lahjoja ja huomioimaan lapsia. Sitä paitsi en kuulu kirkkoon. Joten en VOI olla kummi. Ja miksikö näin? Koska tahdoin niin. Luulisi silloin olevan selvää etten tahdo olla mikään epävirallinenkaan kummi. Kaverini ystävä toki haluan olla.

Vierailija
5/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:11"]No senkun suostut, eihän se ole mikään virallinen kummius kuitenkaan. Ei velvoita millään lailla, ellet sitten suunnittele ystävyyden päättämistä tai muuta sellaista?
[/quote]
Miksi pitää sitten olla edes kummi? Luulin että kummin tehtävä on muistaa kummilapsen joka synttärit jne ja olla lapselle kaveri.

Vierailija
6/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suostuin. Kaduttaa vähän, mutta voin elää tämän kanssa. Laskeskelen, että kuinka paljon laitan rahaa lahjoihin. En tahdo laittaa liikaa, mutta kuitenkin olla kohtelias ja antaa jonkin verran.

Pidän monesta vieraastakin lapsesta, mutta kaverin lapsi ei ole kovin mukava. Meillä ei ole mitään yhteistä. Tyypillisesti hän sanoo kiitos, kun saa lahjan, mutta muuten vastaa vain, jos utelen jotain. Olen lahja-automaatti tai hyvähaltiatar, jolta saa lahjan pelkällä kiitoksella.

En keksinyt syytä kieltäytyä. Ehkä sinä keksit? Jos nyt joku kysyisi, niin sanoisin olevani niin monelle jo ei kirkkoon kuuluvana kummina, että uusia en jaksa ottaa. On lapsen etu, jos voi saada minua paremman kummin:) Oikeasti minulla ei ole muita omia kummitettavia, mutta hoidan kyllä mieheni poikamiehenä itselleen haalimien kummilasten lahjat sun muut yhdessä mieheni kanssa.

Vierailija
7/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ja miestäni pyydettiin läheisen ihmisen lapsen virallisiksi kummeiksi. "Oikeina" kummeina kuitenkin pidetään niitä kavereita, jotka eivät kuulu kirkkoon. Olen tästä harmissani, haluaisin olla oikea kummi, mutta meistä ei edes puhuta kummeina. Tasan ei käy jne.

Vierailija
8/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pyysin läheisetä sukulaistyttöä lapseni kummiksi. En halunnut häntä lahjaautomaatiksi, halusin vain luoda siteitä lapseni ja tän mun läheisen ihmisen välille. Ja ihan hyvin mielestäni menneyt, on tehty yhdessä asioita, ja pidetty yhteyttä. Lahjat ovat olleet aika sivussa, eikä kummi ole ollut myöskään lapsenvahti. 

Vierailija
9/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä, häh? Jos ei kuulu kirkkoon, niin ei voi olla kummi. Se on selvää kuin pläkki. Mikä se sellainen feikkikummi sitten on ja mikä sen rooli on, kun ei se ole kuin teatterhahmo?

Vierailija
10/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan ehkä haluttu lahja-automaatiksi, mutta se minusta tuli. Ei ollut resursseja lähteä hoitamaan vierasta lasta ja ei ollut haluakaan, kun olimme etäisesti vain tuttuja. Etäisinä olemme pysyneet. Näemme kerran tai kaksi kertaa vuodessa sen ansiosta, että on tämä lapsi.

Vierailija
11/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen yhden sukulaistenavan uskonnoton ja kirkkoon kuulumaton kunniakummi. Kun minua pyydettiin kummiksi, kerroin, että suurella ilolla hoidan tämän lapsen uskonnollisen kasvatuksen juuri oman maailmankatsomukseni mukaisesti. Papillakaan ei ollut asiaan mitään sanomista, oli sen verran maailmaa nähnyt ja reilun oloinen mies.

Lapsen vanhemmat tiesivät jo kysyessään, että olen vähintäänkin ilkikurisesti uskontoihin suhtautuva ihminen. He tiesivät myös sen, ettei minulla ole tapana ostella ihmisille tavaraa vain sen vuoksi, että jokin perinne niin käskee. Ja kunniakummi olen ollut jo toistakymmentä vuotta. :)

Vierailija
12/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävä on lapsen kristillinen kasvatus. Kysy, milloin alat opettaa hänelle Raamattua. Kummitus ei tarkoita lahjojen ostamista. Ei sen jälkeen enää pyydä kummiksi.

Vierailija
13/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:11"]No senkun suostut, eihän se ole mikään virallinen kummius kuitenkaan. Ei velvoita millään lailla, ellet sitten suunnittele ystävyyden päättämistä tai muuta sellaista?
[/quote]
Miksi pitää sitten olla edes kummi? Luulin että kummin tehtävä on muistaa kummilapsen joka synttärit jne ja olla lapselle kaveri.
[/quote] Kummin tehtävänä on huolehtia lapsen kristillisestä kasvatuksesta yhdessä vanhempien kanssa.

Vierailija
14/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin lapseni kummeiksi läheisiä ystäviäni. No, lähes kukaan heistä ei ole jaksanut kiinnostua lapsesta tai tehdä mitään hänen kanssaan, edes jutustella kun nähdään jota ei nykyään tapahdu lähes koskaan.

Toivon niin että olisin osannut pyytää kummeiksi ihmisiä jotka todella olisivat halunneet olla lapsille niitä turvallisia ja läheisiä aikuisia, ja olisivat pysyneet tiiviisti elämässämme.

Jos siis tuntuu että ystäväsi on tekemässä kohdallasi väärän päätöksen, ole kiltti ja kerro se hänelle! Varmasti hän ymmärtää ja ajan kanssa on kiitollinen rehellisyydestäsi.

Vierailija
15/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En suostuisi. Sanoisin että kiitos, olen tosi otettu että pyysit, mutta olen päättänyt olla ryhtymättä kummiksi kenellekään. Jos kaveri kysyy syytä, voisin sanoa että en tunne oloani luontevaksi lasten kanssa, eikä minusta tunnu hyvältä lupautua niin isoon tehtävään.

Jos olen itse lapseton, en kuulu kirkkoon, enkä ole kiinnostunut kummiudesta, on tosiaankin parasta jokaiselle osapuolelle etten ala sellaiseen tehtävään. Kyllä mun ystävät sen ymmärtää, ja jos ei, ei ne ole todellisia ystäviä.

Vierailija
16/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:41"]

En suostuisi. Sanoisin että kiitos, olen tosi otettu että pyysit, mutta olen päättänyt olla ryhtymättä kummiksi kenellekään. Jos kaveri kysyy syytä, voisin sanoa että en tunne oloani luontevaksi lasten kanssa, eikä minusta tunnu hyvältä lupautua niin isoon tehtävään.

Jos olen itse lapseton, en kuulu kirkkoon, enkä ole kiinnostunut kummiudesta, on tosiaankin parasta jokaiselle osapuolelle etten ala sellaiseen tehtävään. Kyllä mun ystävät sen ymmärtää, ja jos ei, ei ne ole todellisia ystäviä.

[/quote]

Hyvin kirjoitettu!

Vierailija
17/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano että sun mielestä kummius on sellaista kristillistä hapatusta, että olet eronnut kirkosta, etkä sen vuoksi halua olla yhteydessä tällaisiin kristillisiin muinaistapoihin, eivät sovellu arvomaailmaasi tms.

Vierailija
18/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, jos satut olemaan se jota tyttäreni pyysi "kummiksi" niin kerro nyt ihmeessä ihan suoraan se, että ET halua. Ei teidän välit siitä rikkoudu. Olet tosi mukava ihminen ja siksi hän pyysi juuri sinua, vaikka sinä et ole halunnut omia lapsia "hommatakkaan". Eli kerro, mutta PIAN! Asialla alkaa olla kiire. 

Tunteellinen siili

Oi, sanoi siili,
olen tunteellinen siili,
olen hyvä, kiltti, hellä.
Ja kelläpä, kellä
on vastaansanomista?

Se vain on surullista,
että piikkikuoren alla
siilin hellyys piili.

Oi, sanoi siili,
olen surullinen siili,
niin yksinäinen jotta!

Ja se on aivan totta:
Se yksinänsä eli
ja piikein piikitteli,
ja piikkikuoren alla
sitten itkeskeli.

Vierailija
19/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me emme kuulu kirkkoon, mutta lapsilla on epäviralliset kummit. Meillä kummien tehtävä ei ole uskonnollinen kasvatus (kuten kirkko määrittelee) vaan toive olla mukana lapsen elämässä vastuullisena aikuisena, osana elämää.

Älä tee epävirallisuudesta ongelmaa. Mutta jos taas kummius ei noin niinkuin muuten kiinnosta, etkä ole kiinnostunut lapsesta, niin älä ihmeessä myönny.

Vierailija
20/32 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pyydettiin kummiksi (ei kirkollisin menoin nimetty lapsi) ja vaikka en välttämättä mikään "virallinen" kummi ole niin tämä on mulle kunnia asia. Kummin, oli se sitten virallinen tai epävirallinen, tehtävä ei ole lahjojen ostaminen vaan auttaminen lapsen kasvattamisessa vanhempien tukena. Tarjota lapselle turvallinen verkosto aikuisia joiden puoleen voi kääntyä missä tilanteessa tahansa. Opettaa lasta toimimaan oikein toisia kohtaan. Tarjota apua vaikka hoitamalla lasta muutaman tunnin että vanhemmat voivat viettää omaakin aikaa.
Itse en aio koskaan omia lapsia hankkia joten mielelläni vietän muutaman tunnin viikottain kummilapseni kanssa. Ja kunhan vähän vanhenee niin aion ehdottomasti olla entistä enemmän tekemisissä.
Mua ei pyydetty lahja-automaatiksi vaan elinikäiseksi tueksi lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi