Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista oli opiskella 5, 10 tai 15 vuotta sitten?

Vierailija
28.05.2015 |

Nyt voi muistella mitä sääntöjä oli opintotukeen liittyen jne.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yylös

Vierailija
42/44 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-90 -lukujen vaihteessa opiskelin. Sen aikainen opintotuki saattaa vaikuttaa isolta suhteessa sen ajan palkkatasoon, mutta ruoka oli silloin vielä oikeasti kallista. Paketti Vaasan ruispaloja oli reilusti toistakymmentä markkaa ja maitolitra jotain viisi markkaa. Ei ollut Lidliä silloin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin yliopistosta 1999. Ysärillä siis opiskelin ja jotenkin mieleen on jäänyt että sain opintorahaa 682 markkaa. Asumislisää sai vain sen verran että tuosta 600 markan opintorahasta meni osa vuokraan. Lainaa en saanut.

Olin töissä koko ajan, usein oli 3 eri työtä, että sain katettua elinkustannukset. Stressasin aika paljon joka kuukausi siitä, että sain rahat riittämään. Asuin soluasunnossa, ja sitten tulitikkulaatikon kokoisessa opiskelijayksiössä, joka oli kesällä kuuma kuin sauna.

Graduvaiheesa olin sitten vetänyt itseni ihan piippuun, jouduin leikkaukseen ja sairastuin pitkäaikaissairauteen. Opinnot venyivät vammautumisen takia, sitten asuintalo meni remppaan ja sain häädön, olin viittä vailla kadulla asumassa kun pääsin vammaisasuntoon. Kun sain hieman kuntoutusta, suoritin tutkinnon loppuun.

Opiskelu oli muuten mahtavaa, mutta vähävaraisena opsikelijana jolla ei ollut pappaa maksamassa elämä oli rankkaa ja vei todellakin terveyteni.

Ja nyt olen taas opiskelemassa ja alkaa samat paineet kun rahat ei riitä taaskaan. Edellisellä kerralla olin väliinputoaja, kun mitkään säännöt eivät oikein koskeneet minun elämäntilannettani, ja nyt on taas samoin. Hyvinvointivaltio toimii vain tietyissä tilanteissa, mutta moni putoaa turvaverkosta läpi. Nyt kaikki alkavat tipahdella aukoista.

Suomessa tilanne on muuttumassa niin, että täälläkin pienten lasten vanhempien on pakko alkaa säästää opintorahat lapselleen, aivan kuten Amerikassa.

Vierailija
44/44 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 23:27"]80-90 -lukujen vaihteessa opiskelin. Sen aikainen opintotuki saattaa vaikuttaa isolta suhteessa sen ajan palkkatasoon, mutta ruoka oli silloin vielä oikeasti kallista. Paketti Vaasan ruispaloja oli reilusti toistakymmentä markkaa ja maitolitra jotain viisi markkaa. Ei ollut Lidliä silloin.
[/quote]
tuo on tosissaan hyvä muistaa että nykyään saa ruokaa Lidlistä ja tavaraa netistä. vähän skarppaamalla on oikeasti paremmat mahdollisuudet laittaa menoja alas. entisaikaan tarkkakaan taloudenpito ei aina tuottanut säästöjä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan