Millaista oli opiskella 5, 10 tai 15 vuotta sitten?
Nyt voi muistella mitä sääntöjä oli opintotukeen liittyen jne.
Kommentit (44)
Sain 80-luvun loppupuolella opintorahaa ja asumislisää neljän hengen soluasuntoon yhteensä 650 markkaa kuukaudessa. Opintotuen saaminen kesäksi oli käytännössä mahdotonta, koska henkilökunta oli poissa ja ne harvat paikallaolijoilta saadut suoritusmerkinnät laskettiin syksyn opinnoiksi. Muistaakseni graduakaan ei tehty kesällä ainakaan opintotuen avulla. Kesät ja lomat tehtiin töitä ja opintolainaa otettiin, minulla neljältä vuodelta vajaat 60000 markkaa. Lainaa alettiin maksaa takaisin vasta sitten, kun työpaikka oli löytynyt.
Makaroni oli hyvää ja tonnikala hurjan halpaa. Joskus juotiin lonkero ja kerran kuussa saatettiin käydä syömässä pizza tai uusi tulokas, pieni kulhollinen lasagnea. Luksusta ei ainakaan opiskelija-asuntoloissa näkynyt, kaikki oli pelkistettyä. Kivoja aikoja olivat. :)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 17:15"]
Opintotukisäännöt on mennyt kokoajan tiukempaan suuntaan. Joskus on saattanut olla 2.5 op/kk, nyt 5 op/kk ja lisäksi 20 op/lukukausi että yleensä olisi oikeutettu mihinkään.
[/quote]
Se taisi tosiaan olla 2,5 ov/kk 10 vuotta sitten. Huom. ov != op
[/quote]
Joo, op ja ov eivät ole samankokoisia.
Enpä muista kun oon opiskellut 25v sitten. En tarvinnut mitään tukia kun tein hitosti töitä koko opiskeluajan
Opiskelin yliopistossa vuosina 1999-2004. Opintotukea sain muistaakseni 270 €/kk ja asumislisää noin 210 €/kk. Lainaa en nostanut. Ausuin ensin edullisessa yksiössä (vuokra taisi olla jotain 450 €/kk) ja myöhemmin muutin poikaystäväni kanssa yhteen ja asumiskuluni laskivat 330 €/kk. Kävin koko opiskeluajan töissä sekä kesällä että lukukauden aikana. Tein keskimäärin 20 tuntia viikossa hanttihommia (myynti- ja tarjoilutyötä) arki-iltaisin ja viikonloppuisin. Palkkaa sain noin 600 €/kk eli yhteenlasketut tuloni olivat pikkuisen päälle tonnin kuussa. Hyvin pärjäsin, toki vapaa-aikaa ei juuri jäänyt. Kerran vuodessa lomailin ulkomailla viikon tai kaksi. Opintoviikkoja keräsin 5 vuoden aikana maisterin tutkintooni yhteensä 188. Muistelen aikaa lämmöllä, mukavan huoletonta elämää oli :)
Opiskelin 1998-2006 ja sain aluksi markka-aikana opintorahaa 1386 markkaa. Opintoraha ei noussut yhtään penniä tai senttiä koko opiskeluaikana.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:27"]Opiskelin 1998-2006 ja sain aluksi markka-aikana opintorahaa 1386 markkaa. Opintoraha ei noussut yhtään penniä tai senttiä koko opiskeluaikana.
[/quote]
Siis vuoteen 2004.
Opintorahan määrä on noussut hieman 10 vuodessa, mutta opiskelijasolun vuokra nousi joka vuosi.
Nykyisin gradu tarkistetaan plagionnin poistamiseksi. 90-luvulla ei onneksi ollut näin. Olisin ollut pahasti kusessa. Kopioin aivan härskisti todella paljon, että sain sen typerän g:n tehtyä.
v 2002, kuka muistaa opintorahan + asumistuen suuruuden 2.asteen opiskelijoille?
Muistaakseni tuohon aikaan vanhempien tulot vielä vaikuttivat, enkä saanut silloin jompaakumpaa. Potti oli yhteensä joku 300e (En muista tarkkaan), mutta vuokra oli 190e/kk.
Naurattaa tuo vuokra, onkohan enää missään mitään niin pahaista luukkua että alle kahdensadan saa? :D Mutta nopeasti sitä vuokraa kyllä nostettiinkin.
Eihän sillä tuella silloin elänyt, olin itse kesätöissä koko kesän ja opiskelun ohessa tein ilta- ja viikonlopputöitä "siwankassalla".
Opiskelin 90-luvulla. Kaikki otti lainaa, duuneja ei ollut (pohjoinen). Huonekalut kirrätyksestä tai jonkun tutun vanhoja astioita myöten. Kotiseudulle liftattiin. Ruoka oli makaroni-tonnikalaa. Kotiviiniä juotiin paljon. Oli köyhempää ja yksinkertaisempaa. Puhelinkortilla soitettiin automaatista joskus kotiin.
90-luvulla aloitin opiskelut. Tiukkaa teki taloudellisesti. Muistan, että joskus itkua väänsin, kun ei edes kesätöitä löytynyt. Lopulta otin lainaa, jota makselen vieläkin. Pätkätöitä. En muistele lämmöllä.
Opiskelin 91-95. Opintotukea sain alkuun 500mk, vuokra oli 1800mk. Myöhempinä vuosina n.1300mk (sis.asumistuen) yhteensä poikaystävän kanssa. Ilman lainaa ja töitä ei pärjännyt. Mitään ylimääräistä ei ollut, tonnikala ja riisi tuli tutuksi :) Töitä oli vähän ja lama syveni. Kotiviiniä tehtiin.
35 jatkaa. Vanhempien tulot vaikuttivat tukeen vaikka asui eri kaupungissa.
Millenium. Asuntolan yksiön vuokra oli 1300 mk/kk ja se oli liikaa - sain ruokakassiavustuksia kotoa. Junalippu opiskelija-alella maksoi mulla muistaakseni 120 mk/suunta. Oisko opintoraha ollu luokkaa 1800 mk/kk. Vika viikko oli aina kärvistelyä. Selvisin kuitenkin opintorahalla koko ajan, ostin halpoja bilevaatteita, ruoka oli pasta/ruisleipää. Päivässä sain varata 30 mk ruokaan - nuorena oli niin huoletonta ja 10 mk oli suuri seteli :)
Opiskelin v. 94-97. Opintotuella pärjäilin ja sain käyttööni 20 000 mk vanhempien säästämää rahaa minulle. Kesät töissä. Hyvin pärjäilin. En tarvinnut Louis Vuittonia enkä Michael Korsiakaan koululaukuksi. Kämppä ei ollut luksusta vaan sisustettu kierrätystavaroilla. Rahaa ei mennyt kännyköihin, iPadiin, ei merkkivaatteisiin eikä rakennekynsiin, hiusten- ja ripsienpidennyksiin. Elettiin hyvin vaatimatonta elämää ja oltiin silti onnellisia <3
Vuonna 2001 olen näköjään saanut opintotukea 2.406 mk ja maksanut siitä asumisoikeusyksiön vastiketta 1.881,00 euroa ja asuntolainaa 484,00 mk. Töissä olin ympäri vuoden, siitä huolimatta valmistuin oikeustieteen maisteriksi 5 vuodessa. Lainaa en ottanut kuin huvikseni joskus puhelimeen tms. ja kotoa en rahaa pyytänyt. Toki joskus sain muutaman kympin tai ruokakassin. Hyvin pärjäsin!
Aloitin 2005 ja olisinko saanut maksimi asumistuen ja opintotuen, 400e? Asuin silloisen seurustelukumppanin kanssa yhdessä. Tein koko opiskeluajan töitä, 40-60h/kk ja valmistuin tiedekorkeakoulusta kolmeen vuoteen. Rahat riittivät hyvin pk-seudun ulkopuolella juhlimiseen ja muuhun kohtuulliseksi katsomaani elämänlaatuun.
90-luvulla käärittiin sätkiä, syötiin makaronia ja ketsuppia sekä tehtiin kotiviiniä.