Erikoisruokavalioihmisten töykeys
Ihan aluksi, jos olet hyvin käyttäytyvä erikoisruokavalioihminen niin okei, hyvä juttu, mutta tämä ei koske siis sinua, joten älä marmata otsikosta, pliis.
Onko teille sattunut vastaan tällaisia asiakaspalvelussa?
Jos et heti parissa sekunnissa tiedä tai osaa arvioda tietyn ruoka-aineen laktoosiosaa nanogrammalleen, niin ei jessus mitkä angstit saat päällesi. "Odota, mä voin tarkistaa" ei kelpaa myöskään sellaisille. "No voi vittu, kannattasko vaihtaa alaa jos ei tiiä yhtää mitää yhtää mistää!!!"-huutelijoita riittää. Jepjep, kannattaakin marssia leipämarkkinoille torille, jos kärsii keliakiasta.
"Mä haluun lasin luomumaitoo ja neljä vaaleeta leipää, olutta kans, jälkkäriks noita vehnäpullii. MUT KAIKEN PITÄÄ SIT NIINKÖ OLLA LAKTOOSITONT JA GLUTEENITONT. Ja kahvi kans, mut siin ei saa olla kofeiinii eikä saa maistuu oudolle yäkkimaidolle!!"
Joskus tekisi mieli sanoa, että pysy vaan siellä kotona vaikean suolesi kanssa ripuloimassa ja piereskelemässä.
Kommentit (15)
Ehkä imiset on vain niin ärtyneet siitä että suurimmassa osaa ravintoloita tarjoilia ei edes tiedä mitä laktoosiintoleranssi tarkoittaa. Ja maidoton on ihan mahdoton käsite. Sehän on 90% tarjoilijoita laktoositon. Onneksi on olemassa myös niitä ammattitaitoisia ja kohteliaitakin tarjoilijoita joille on myös ihanaa jättää kunnon tippi ja lämmin kiitos.
En siis väitä että sinä olisit sellainen.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:47"]
Ehkä imiset on vain niin ärtyneet siitä että suurimmassa osaa ravintoloita tarjoilia ei edes tiedä mitä laktoosiintoleranssi tarkoittaa. Ja maidoton on ihan mahdoton käsite. Sehän on 90% tarjoilijoita laktoositon. Onneksi on olemassa myös niitä ammattitaitoisia ja kohteliaitakin tarjoilijoita joille on myös ihanaa jättää kunnon tippi ja lämmin kiitos.
[/quote]
Yleensä tätä ei jäädä edes kyselemään, vaan pusketaan tiskille öykkämöykkäasenteella "MULLA ON KELIAKIA ETTÄS TIIJÄTTE".
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:01"]
[/quote]
Yleensä tätä ei jäädä edes kyselemään, vaan pusketaan tiskille öykkämöykkäasenteella "MULLA ON KELIAKIA ETTÄS TIIJÄTTE".
[/quote]
Joissain ravintoloissa gluteenittomuus on hoidettu sinne päin - taktiikalla ja osalla saattaa olla tällaisia huonoja kokemuksia, joita sitten nyt yritetään ehkäistä kyseenalaisella tavalla. Toisaalta miksi taas sitten siinä vaiheessa syö ulkona.
Mutta joka tapauksessa, itselläni on keliakia ja sen mukana tuoma laktoosivamma, mutta en silti koe olevani "töykeä". Eli jos nyt ei kuitenkaan sairauksien perusteella niputeta ihmisiä samaan luonneryhmään...
olen törmännyt samaan ettei ruoka-alan ihmiset tunnu olevan aina ihan tilanteen tasalla. Siis ihan allergioiden/sairauksien perustiedoissa on suuria puutteita
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:01"]
[/quote]
[/quote]
Keliakia on autoimmuunisairaus, joten väärän ruuan syöminen ei ole ihan yhtä vaaratonta kuin laktoosi-intoleranssin kohdalla. Ehkäpä siksi keliaakikot haluavat oikeasti tuoda esille, että he eivät ole vain näitä muodikkaasti gluteenittomia.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:32"] Mutta joka tapauksessa, itselläni on keliakia ja sen mukana tuoma laktoosivamma, mutta en silti koe olevani "töykeä". Eli jos nyt ei kuitenkaan sairauksien perusteella niputeta ihmisiä samaan luonneryhmään...
[/quote]
Myös näössä vikaa? Vai ihanko muuten piti päästä ns. pätemään?
"Ihan aluksi, jos olet hyvin käyttäytyvä erikoisruokavalioihminen niin okei, hyvä juttu, mutta tämä ei koske siis sinua, joten älä marmata otsikosta, pliis."
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 21:39"] Keliakia on autoimmuunisairaus, joten väärän ruuan syöminen ei ole ihan yhtä vaaratonta kuin laktoosi-intoleranssin kohdalla. Ehkäpä siksi keliaakikot haluavat oikeasti tuoda esille, että he eivät ole vain näitä muodikkaasti gluteenittomia.
[/quote]
Vaikka olisi mikä sairaus, voi asiastaan kertoa kohteliaasti ja mm. tiuskimatta.
Ei sen pitäisi olla kenenkään toisen ongelma, jos itse on sairas tai yliherkkä. Jos mulla olis ravintola, niin haistattaisin paskat kaikille ruokavammaisille, jotka tekevät itsestään niin helvetin tärkeän (ja itselläkin on allergioita).
Kyllä se on ongelma silloin, kun on riski, että saat shokin tms. Tai sinulle nousee viikoksi kuume, jos joku on käsitellyt ruokaasi huolimattomasti. Mutta voi ne toki ilmaista kohteliaasti, mutta selvästi.
t. Sairaalaan virhetiedon vuoksi päätynyt
Olen hyvin käyttäytyvä -kategoriaan kuuluva, joten siitä ei mitään. Mutta eipä ole kivaa joutua myöskään tarjoilijan kynsiin, kun olet valinnut listalta gluteenittoman vaihtoehdon, mutta unohtanut korostaa vielä erikseen että olen muuten keliaakikko, ja ruokaa pöytään tuodessaan tarjoilija sattuu kuulemaan kun puhun asiasta pöytäseurueeni kanssa alkaa tarjoilija haukkumaan minua että olisi pitänyt ilmoittaa ja nytkö pitää sitten tehdä uusiksi kun veitset voi olla käyneet gluteenissa ja plää, plää, plää. Tämän jälkeen yritin ottaa opiksi ja muualla ilmoittaa vielä erikseen, niin saan lähinnä asennetta että niin no siinähän sanotaan että se annos on gluteeniton, etkö osaa lukea plus silmien pyörittelyä...ei voi voittaa...
Ap, olen pahoillani mutta ehkä se oletkin sinä jolla se ongelma on. ;)
Vaikutat psyykkisesti tasapainottomalta. Minä annan ennemmin ymmärrystä ruokavammaiselle kuin tuollaiselle mielenterveysongelmaiselle kuten sinulle ap.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:37"]Ihan aluksi, jos olet hyvin käyttäytyvä erikoisruokavalioihminen niin okei, hyvä juttu, mutta tämä ei koske siis sinua, joten älä marmata otsikosta, pliis.
Onko teille sattunut vastaan tällaisia asiakaspalvelussa?
Jos et heti parissa sekunnissa tiedä tai osaa arvioda tietyn ruoka-aineen laktoosiosaa nanogrammalleen, niin ei jessus mitkä angstit saat päällesi. "Odota, mä voin tarkistaa" ei kelpaa myöskään sellaisille. "No voi vittu, kannattasko vaihtaa alaa jos ei tiiä yhtää mitää yhtää mistää!!!"-huutelijoita riittää. Jepjep, kannattaakin marssia leipämarkkinoille torille, jos kärsii keliakiasta.
"Mä haluun lasin luomumaitoo ja neljä vaaleeta leipää, olutta kans, jälkkäriks noita vehnäpullii. MUT KAIKEN PITÄÄ SIT NIINKÖ OLLA LAKTOOSITONT JA GLUTEENITONT. Ja kahvi kans, mut siin ei saa olla kofeiinii eikä saa maistuu oudolle yäkkimaidolle!!"
Joskus tekisi mieli sanoa, että pysy vaan siellä kotona vaikean suolesi kanssa ripuloimassa ja piereskelemässä.
[/quote]
Hah, jos joku on töykeä niin se olet SINÄ.
[quote author="Vierailija" time="29.05.2015 klo 08:45"]
Ap, olen pahoillani mutta ehkä se oletkin sinä jolla se ongelma on. ;) Vaikutat psyykkisesti tasapainottomalta. Minä annan ennemmin ymmärrystä ruokavammaiselle kuin tuollaiselle mielenterveysongelmaiselle kuten sinulle ap.
[/quote]
Mielenterveysongelmia näemmä pukkaa siellä.
Voi että.
Aamen.