Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten valmistaudut sh AMK pääsykokeisiin?

Vierailija
28.05.2015 |

Kauanko aikaa käytät valmistautumiseen?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri amkeilla oli ainakin ennen erilaiset pääsykokeet. Kannattaa ottaa ne ensin selville, ja sen mukaan sitten voi valmistautua. Jos pääsykokeessa on matematiikan osio, kannattaa treenata muutama lääkelasku (netistä löytyy). Ne eivät ole vaikeita, mut aikaa on vähän ja helpottaa jos on edes vähän vilkaissut niitä. Hoitotyön arvoihin kannattaa tutustua päällisin puolin sekä kerrata, mikä on referaatti ja tiivistelmä ja miten ne tehdää tehokkaasti, jos edellisestä opiskelusta on jo aikaa.

Jos käytössä on haastattelu, kannattaa valmistautua pitkään odottamiseen. Eli eväät ja juotavaa mukaan, koulu voi olla jo kiinni pääsykokeiden aikana eikä sieltä mistään saa juotavaa tai söytävää. Ryhmätilanteissa kannattaa panostaa siihen, että ryhmä ylipäänsä voi toimia ryhmänä haastattelutilanteessa. Kun saat tietää ryhmäläisten nimet, jututa heidät, paina nimet ja entiset ammatit ja mielenkiinnon kohteet mieleen. Jos ryhmätilanteessa joku ei meinaa saada ääntään kuuluviin tai ei meinaa päästä mukaan, auta häntä "Tiina, sinähän olit ollut laitosapulaisena, toiko se sulle tähän hoitotyöhön jonkun kipinän tms." Ensinnäkin, se muiden tukeminen vähentää omaa jännitystäsi ja toisekseen siitä saa hyvät pojot. Hoitotyössä on enemmän käyttöä sille, että saa toisen ihmisen motivoitumaan ja käyttämään ne omat vahvuudet hyväkseen, kuin sille että on itse aivan erinomainen ja viisain ja älykkin ja reippain ihmisyksilö. 

Yksilöhaastattelussa ei kannata antaa sen kaamean nutturanaamaisen haastattelijan hämätä. Se on vaan testi, että kestätkö sitä että sua tuijottaa herkeämättä kaksi jäistä ja ilmeetöntä kalansilmää, jotka ei reagoi sun viesteihin yhtään mitenkään.  Kannattaa rentoutua ja ajatella, että tää on vaan lavastettu tilanne. Säilytä hyvä katsekontaksi, rentoutua hartiat, pidä puhe normaalina ja ajattele että olet hyvä hakija. Sitä pääseekö sisälle vai ei, ei kannata haastattelutilanteessa murehtia. Hakijoita on valtavasti, ja niiden loistavienkin hakijoiden välillä joudutaan vielä arpomaan että kuka pääsee sisälle. 

Vierailija
2/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:25"]Eri amkeilla oli ainakin ennen erilaiset pääsykokeet. Kannattaa ottaa ne ensin selville, ja sen mukaan sitten voi valmistautua. Jos pääsykokeessa on matematiikan osio, kannattaa treenata muutama lääkelasku (netistä löytyy). Ne eivät ole vaikeita, mut aikaa on vähän ja helpottaa jos on edes vähän vilkaissut niitä. Hoitotyön arvoihin kannattaa tutustua päällisin puolin sekä kerrata, mikä on referaatti ja tiivistelmä ja miten ne tehdää tehokkaasti, jos edellisestä opiskelusta on jo aikaa.

Jos käytössä on haastattelu, kannattaa valmistautua pitkään odottamiseen. Eli eväät ja juotavaa mukaan, koulu voi olla jo kiinni pääsykokeiden aikana eikä sieltä mistään saa juotavaa tai söytävää. Ryhmätilanteissa kannattaa panostaa siihen, että ryhmä ylipäänsä voi toimia ryhmänä haastattelutilanteessa. Kun saat tietää ryhmäläisten nimet, jututa heidät, paina nimet ja entiset ammatit ja mielenkiinnon kohteet mieleen. Jos ryhmätilanteessa joku ei meinaa saada ääntään kuuluviin tai ei meinaa päästä mukaan, auta häntä "Tiina, sinähän olit ollut laitosapulaisena, toiko se sulle tähän hoitotyöhön jonkun kipinän tms." Ensinnäkin, se muiden tukeminen vähentää omaa jännitystäsi ja toisekseen siitä saa hyvät pojot. Hoitotyössä on enemmän käyttöä sille, että saa toisen ihmisen motivoitumaan ja käyttämään ne omat vahvuudet hyväkseen, kuin sille että on itse aivan erinomainen ja viisain ja älykkin ja reippain ihmisyksilö. 

Yksilöhaastattelussa ei kannata antaa sen kaamean nutturanaamaisen haastattelijan hämätä. Se on vaan testi, että kestätkö sitä että sua tuijottaa herkeämättä kaksi jäistä ja ilmeetöntä kalansilmää, jotka ei reagoi sun viesteihin yhtään mitenkään.  Kannattaa rentoutua ja ajatella, että tää on vaan lavastettu tilanne. Säilytä hyvä katsekontaksi, rentoutua hartiat, pidä puhe normaalina ja ajattele että olet hyvä hakija. Sitä pääseekö sisälle vai ei, ei kannata haastattelutilanteessa murehtia. Hakijoita on valtavasti, ja niiden loistavienkin hakijoiden välillä joudutaan vielä arpomaan että kuka pääsee sisälle. 
[/quote]

Kiitos vinkeistä! :) eniten jännittää matematiikka. Pärjääkö lähihoitajan matematiikalla?
Keskustelutilanteissa täytyy keskittyä siihen etten selittele ja lörpöttele liikaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Kiitos vinkeistä! :) eniten jännittää matematiikka. Pärjääkö lähihoitajan matematiikalla? Keskustelutilanteissa täytyy keskittyä siihen etten selittele ja lörpöttele liikaa!

[/quote]

Pärjäät, siis lääkelaskuissa pärjää ala-asteen matematiikan taidoilla. Jakolaskut, kertolaskut, murtoluvut ja niiden pyörittely sekä ristiinkerronta. Se on siinä. Rankimmillaankin. Kyse on enemmän henkisestä esteestä, siitä että niillä on niin kauhea maine että ihmiset jännittää tenttejä ja niillä on sen vuoksi pää ihan tyhjä tenttitilanteessa. Tiedän matemaattisesti lahjakkaita ihmisiä, jotka ei pääse niitä tenttejä läpi koska niillä on niin kova motivaatio päästä ne läpi että se jo käytännössä estää onnistumisen. Ja itse taas olen ollut todella huono matematiikassa, mut päässyt kaikki tentit läpi ekalla yrittämällä, koska mulla oli ala-asteella niin älyttömän hyvä opettaja, että muistan vieläkin mitä niillä tunneilla kerrottiin. Jos tulee kinkkinen lasku, muistelen vaan jotain ikiaikaista ala-asteen liitupaperille punaisella painettua summatiivista matematiikan koetta (siis joo, olen jo vähän iäkkäämpi sh-opiskelija ;) ja sitä miten ne laskut ratkottiin. Aina on onnistunut.

Vierailija
4/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:38"][/quote] Kiitos vinkeistä! :) eniten jännittää matematiikka. Pärjääkö lähihoitajan matematiikalla? Keskustelutilanteissa täytyy keskittyä siihen etten selittele ja lörpöttele liikaa!

[/quote]

Pärjäät, siis lääkelaskuissa pärjää ala-asteen matematiikan taidoilla. Jakolaskut, kertolaskut, murtoluvut ja niiden pyörittely sekä ristiinkerronta. Se on siinä. Rankimmillaankin. Kyse on enemmän henkisestä esteestä, siitä että niillä on niin kauhea maine että ihmiset jännittää tenttejä ja niillä on sen vuoksi pää ihan tyhjä tenttitilanteessa. Tiedän matemaattisesti lahjakkaita ihmisiä, jotka ei pääse niitä tenttejä läpi koska niillä on niin kova motivaatio päästä ne läpi että se jo käytännössä estää onnistumisen. Ja itse taas olen ollut todella huono matematiikassa, mut päässyt kaikki tentit läpi ekalla yrittämällä, koska mulla oli ala-asteella niin älyttömän hyvä opettaja, että muistan vieläkin mitä niillä tunneilla kerrottiin. Jos tulee kinkkinen lasku, muistelen vaan jotain ikiaikaista ala-asteen liitupaperille punaisella painettua summatiivista matematiikan koetta (siis joo, olen jo vähän iäkkäämpi sh-opiskelija ;) ja sitä miten ne laskut ratkottiin. Aina on onnistunut.
[/quote]

Kuulin jostain, että laskuissa ei saa käyttää laskinta eikö edes suttupaperia anneta!? Onko näin?
Jos päässälaskuja niin ei ne kovin hankalia VOI olla. Olisko jotain esimerkkejä heittää?
Ap

Vierailija
5/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen olevani tosi surkea matematiikassa ja pääsykoeinfossa matemaattisten testien tulos voi olla hyväksytty tai hylätty. Näen sen niin, että virheitä ei saa siis olla?
Itse olen kerrannut jakokulmalla laskemista, yksikönmuunnostehviä, kertolaskuja.

Vierailija
6/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelasku esimerkki. Maijalla xxx  tablettia ja Maijan täytyy ottaa joka päivä 1×3 tablettia moneksi päiväksi tabletit riittää :)

Vierailija
7/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:45"]

Koen olevani tosi surkea matematiikassa ja pääsykoeinfossa matemaattisten testien tulos voi olla hyväksytty tai hylätty. Näen sen niin, että virheitä ei saa siis olla? Itse olen kerrannut jakokulmalla laskemista, yksikönmuunnostehviä, kertolaskuja.

[/quote]

Sinä koet että olet tosi surkea. Se on sun kokemus, mut ei tosiaankaan mikään lopullinen totuus, ja toisekseen se ei mitenkään ennusta sitä, miten pärjäät lääkelaskuissa. Kannattaa nollata pää ja aloittaa puhtaalta pöydältä. Ajattele, että sussa on se kapasiteetti, koska selvästi kuitenkin elät itsenäistä elämää, osaat käydä kaupassa, osaat ottaa särkylääkkeen ihan ohjeen mukaan, osaat maksaa laskut... ei se lääkehoidon matematiikka eroa näistä oikeasti juurikaan. 

Mutta vinkkinä: kannattaa kerrata muuntamnen, eli grammoista milligrammoiksi ja mikrogrammoiksi ja toisinpäin. Jos omasta elämästä löytyy joku esimerkki (kuten että päänsärkyyn otan yhden 500 mg:n päänsärkylääkkeen ja kovaan koko gramman eli kaksi 500 mg:n tablettia) että sen muistaa stressissäkin.

Ja sitten; jos ei pääse sisälle, niin koulusta saa ne pääsykoetulokset, että mikä oikeasti meni vikaan, vai menikö yhtään mikään (mikä todennäköistä, hakijoita vaan niin paljon). 

Vierailija
8/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mattin täytyy ottaa vuorokaudessa 1 g paracatamolia 1×3 päivässä Paracetamoli tablettit ovat  500mg, monta tablettia Matti ottaa kerralla?

Vierailija
9/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:54"]Lääkelasku esimerkki. Maijalla xxx  tablettia ja Maijan täytyy ottaa joka päivä 1×3 tablettia moneksi päiväksi tabletit riittää :)
[/quote]

Oikeesti, onko tuollaisia!? :/

Vierailija
10/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites muut? Lisää kokemuksia, infoa, ihan mitä vaan! :) ap

Vierailija
11/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 13:02"]Mattin täytyy ottaa vuorokaudessa 1 g paracatamolia 1×3 päivässä Paracetamoli tablettit ovat  500mg, monta tablettia Matti ottaa kerralla?
[/quote]

Olisikin tuollaisia :)
Ap

Vierailija
12/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkelaskut on juuri tuollaisia, ihan perusmatikkaa T. Sh-opiskelija

Vierailija
13/14 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:05"]Lääkelaskut on juuri tuollaisia, ihan perusmatikkaa T. Sh-opiskelija
[/quote]

Kiitos :)
Ap

Vierailija
14/14 |
10.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi ettei pääsykokeissa ole lääkelaskuja juuri ollenkaan (pääsis kyllä helpolla) vaan jotain v#tun tilavuus,prosentti,muunnos jne laskuja tyyliin jos sulla on 3m leveä puimuri joka kulkee 10km/h ja pitää ajaa 3ha alue niin missä ajassa olet tehnyt asian ?!?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi