YES, jos nollamaksuluokka päivähoidosta poistuu kokonaan!
Tätä olisi odotettu! Että sellaista ei ole kuin nollamaksuluokka, joka vie lapsensa virikehoitoon. Vähenisi virikelasten määrä, ja ihmiset alkaisivat ottaa itse vastuuta lapsistaan.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:48"]
En pysty ymmärtämään teitä, joiden mielestä vanhempien ominaisuuksia pitäisi kostaa lapselle. Empatiakyvyttömiä, ilkeitä ja pahoja ihmisiä, joiden mielestä lapsen pitää kärsiä työttömistä/heikkolahjaisista/köyhistä/osaamattomista vanhemmista enemmän kuin on oikeasti pakko.
[/quote]4
Vanhemmat jo itse satuttavat lapsia niillä ominaisuuksillaan, eikä nykyinen päivähoito kyllä todellakaan korvaa lapselle yhtään mitään! Vanhemmilla on ihan mahdoton valta lapseensa, myös huonoilla vanhemmilla. He ovat vastuussa siitä millaisia he ovat, ei yhteiskunta, ei me muut.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:17"]Tätä olisi odotettu! Että sellaista ei ole kuin nollamaksuluokka, joka vie lapsensa virikehoitoon. Vähenisi virikelasten määrä, ja ihmiset alkaisivat ottaa itse vastuuta lapsistaan.
[/quote]
Jes! Sit mä en enää yksinhuoltaja yliopisto-opiskelijana voi tehdä opintoja loppuun (2v) ja valmistua hyväpalkkaiseen ammattiin koska en pysty maksaan päivähoidosta opintorahalla! Ältsyn hieno homma, nyt coin jäädä ikuisesti köyhäksi! Kiitos hallitus!
Samaa mieltä nro 19 ja 20 kanssa. Pienipalkkaisten pitäisi tarvittaessa saada helpotusta päivähoitomaksuihin tai saada olla 0-luokassa ja keskituloisilla pitäisi pitää maksut samana tai jopa hieman laskea. Kun perheen tulot hipoo 10 000 € niin sitten joutais maksuja jo vähän nostamaan nykyisestä.
Itse oon keskituloinen ja täytyy sanoa että eniten tässä yhteiskunnassa vituttaa pienipalkkaisten, ahkerien ihmisten sortaminen. Lisäksi tietysti myös olosuhteiden pakosta olevat työttömät sekä vanhukset ym. ovat heikoilla ja siihen täytyisi saada muutos.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:52"]
En pysty ymmärtämään teitä, joiden mielestä vanhempien ominaisuuksia pitäisi kostaa lapselle. Empatiakyvyttömiä, ilkeitä ja pahoja ihmisiä, joiden mielestä lapsen pitää kärsiä työttömistä/heikkolahjaisista/köyhistä/osaamattomista vanhemmista enemmän kuin on oikeasti pakko.
[/quote]4
Vanhemmat jo itse satuttavat lapsia niillä ominaisuuksillaan, eikä nykyinen päivähoito kyllä todellakaan korvaa lapselle yhtään mitään! Vanhemmilla on ihan mahdoton valta lapseensa, myös huonoilla vanhemmilla. He ovat vastuussa siitä millaisia he ovat, ei yhteiskunta, ei me muut.
[/quote]
Päiväkoti tarjoaa lapselle terveellistä ruokaa, päiväkoti tarjoaa lapselle säännöllisen elämänrytmin, päiväkoti tarjoaa lapselle muiden lasten seuraa, päiväkoti tarjoaa lapselle aikuisen mallin, päiväkoti tarjoaa lapselle kehitystä hyödyttävää tekemistä (leikkiä, askartelua, musiikkia, liikuntaa), päiväkodin koulutettu henkilöstö osaa kiinnittää huomiota lapsen erityispiirteisiin ja tarvittaessa ohjata/pakottaa hakemaan apua. Siinä on jo paljon sellaisia asioita, joita yhteiskunta voi tarjota mutta vanhemmat välttämättä eivät.
[/quote]4
[/quote]
No jopas on ajattelua. Lapsikerjäläiset vaan kadulle, turha kenenkään muunkaan niistä huolehtia, jos ei vanhemmat sitä tee. Jokainen huolehtikoon itsestään. Huhheijaa! Eli jos lapsesi joskus teininä kaupungilla ollessaan tarvitsee apua, niin eipä ole muiden ongelma. Sinulla on vastuu ja velvollisuus ainoastaan.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:51"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:23"] [quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:10"]Aika kylmää kyytiä. Vähävaraisuus ei ole yhtä kuin laiskuus. Nämä oikeistopopulistit verhoavat oman hyväosaisuuden ahkeruuteen, vaikka useimmiten kyse on lähinnä onnekkuudesta. Jollain se rahan määrä on perusteltava itselleen? [/quote] Aika kylmää kyytiä. Hyväosaisuus ei ole yhtä kuin oikeustopopulistisuus. Nämä kouluttamattomat verhoavat huono-osaisuuden huonoon tuuriin, vaikka useimmiten kyse on lähinnä elämänvalinnoista. Jollain se kehno elämäntilanne on perusteltava itselleen? Sori oli pakko :D T. Korkeakoulututkinnon opiskellut ja työelämässä vuosia ollut alle kolmekymppinen äiti [/quote] Nyt ei joku täsmää, että vuosia työelämässä ja vielä äiti ja lukio ja korkeakoulututkinto alle kolmekymppisellä! [/quote] Voihan sen 2-3 vuottakin ilmaista muodossa "vuosia" ;)
[/quote]
Itse ketjun aiheeseen puuttumatta: itse valmistuin maisteriksi 23-vuotiaana ja pääsin suoraan töihin (toki olin työskennellyt jo opiskeluaikana). Kun täytin 30, olin kyllä tehnyt jo vuosia töitä, minkä lisäksi olin myös väitellyt tohtoriksi ja saanut kaksi lasta. Tuttavapiirissäni on paljon vastaavia tapauksia. Eli väittäisin, ettei tuo nyt niin harvinaista ole, että alle kolmekymppisellä on korkeakoulututkinto, lapsi ja vuosien työhistoria. Ei toki varmaan äärettömän yleistäkään.
Mietitään vähän. Nollamaksuluokka poistuisi. Mitä tilalle? Pieni maksu tyyliin 20€? Toisi lisää tuloja valtion kassaan mutta poistaisiko "virikelapset" kuten tuo ap innoissaan esittää, tuskin. Jos taas nollamaksuluokka poistuu ja alinta maksuluokkaa reilusti korotetaan niin mitäs sitten tapahtuu? Voi olla että virikelapset vähenisi ainakin pienituloisten ja työttömien kohdalla (mikä ei välttämättä olisi todellakaan hyvä niiden lasten kannalta) mutta samalla myös laskettaisiin monessa perheessä entistä kiivaammiin että kannattaako enää mennä töihin kun jo nykyiset maksuluokat voivat luoda jonkinlaisia kannustinloukkuja.
Eiköhän sillä ainakin toivottavasti tarkoiteta sitä että tulee uusia ylin maksuluokka. Tällä hetkellä minäkin pienituloisena yksinhuoltajana olen maksanut noin 200e/kk hoitomaksua kun hyvin tienaava kahden vanhemman perhe maksaa vain noin 125e/ palkansaaja hoitomaksua. Tulorajat on aivan liian matalia. Nyt pieni ja keskituloiset maksavat hoidosta saman kuin paremmin tienaavat.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:56"]
[/quote]4
[/quote]
Päiväkoti tarjoaa lapselle terveellistä ruokaa, päiväkoti tarjoaa lapselle säännöllisen elämänrytmin, päiväkoti tarjoaa lapselle muiden lasten seuraa, päiväkoti tarjoaa lapselle aikuisen mallin, päiväkoti tarjoaa lapselle kehitystä hyödyttävää tekemistä (leikkiä, askartelua, musiikkia, liikuntaa), päiväkodin koulutettu henkilöstö osaa kiinnittää huomiota lapsen erityispiirteisiin ja tarvittaessa ohjata/pakottaa hakemaan apua. Siinä on jo paljon sellaisia asioita, joita yhteiskunta voi tarjota mutta vanhemmat välttämättä eivät.
[/quote]
Ja yhteiskunnan/päiväkodin tehtäväkö on tarjota em. asioita? Yhteiskuntako ne lapset hankkii? Minä kun olen luullut, että vanhemmat. Ja että vanhempien tehtävä hankittuaan lapsia on tarjota noita em. asioita, ei ulkoistaa lapsiaan yhteiskunnan/päiväkodin/koulun huolehdittavaksi ja kasvatettavaksi. Jos ei rahkeet riitä siihen, mitä lasten hankkiminen vaatii ja edellyttää, sitten niitä ei hankita. Lasten hankkiminen ei ole pakko eikä velvollisuus.
Kuinkakohan vielä muutama vuosikymmen sitten ihmiset selviytyi lapsineen kun ei ollut lapsilisiä, ei päivähoitoja, ei esikouluja ja koulunkin tehtävä oli opettaa ja sivistää, ei neuvoa lapsille jotakin itsestäänselviä taitoja kuten muiden huomioonottamista ja paikallaan istumista kun kodin ulkopuolella pirjopetteri ei olekaan koko maailman keskipiste.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:10"]Aika kylmää kyytiä. Vähävaraisuus ei ole yhtä kuin laiskuus. Nämä oikeistopopulistit verhoavat oman hyväosaisuuden ahkeruuteen, vaikka useimmiten kyse on lähinnä onnekkuudesta. Jollain se rahan määrä on perusteltava itselleen?
[/quote]
Onnekkuuttahan se tosiaan on, että JAKSAA lukea itselleen hyvät lukiopaperit, sitten JAKSAA lukea pääsykokeisiin, tehdä hanttihommia opiskelujen ohessa, ottaa vastaan mitä työtä vaan kartuttaakseen työkokemusta. Onneahan se vain on että raataa itselleen hyvät paperit ja valmistumisen jälkeen markkinoi itsensä oman alan töihin kiinni. Ahkeruudellahan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:45"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:10"]Aika kylmää kyytiä. Vähävaraisuus ei ole yhtä kuin laiskuus. Nämä oikeistopopulistit verhoavat oman hyväosaisuuden ahkeruuteen, vaikka useimmiten kyse on lähinnä onnekkuudesta. Jollain se rahan määrä on perusteltava itselleen? [/quote] Onnekkuuttahan se tosiaan on, että JAKSAA lukea itselleen hyvät lukiopaperit, sitten JAKSAA lukea pääsykokeisiin, tehdä hanttihommia opiskelujen ohessa, ottaa vastaan mitä työtä vaan kartuttaakseen työkokemusta. Onneahan se vain on että raataa itselleen hyvät paperit ja valmistumisen jälkeen markkinoi itsensä oman alan töihin kiinni. Ahkeruudellahan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
[/quote]
Niin no, tänä päivänä kun avoimia työpaikkoja on arviolta 1/10 siitä mitä työttömiä, voidaan puhua onnekkuudesta ainakin työllistymisen suhteen. Sama ilmiö tekee opiskelupaikan saamisestakin onnekasta. Ja ei, en ole työtön enkä puolustele laiskuutta, mutta faktat on nykyään hieman muuta kuin että vähävarainen ja/tai työtön on aina itse aiheuttanut tilanteensa. Toki vapaamatkustajia on, jotka eivät edes halua tehdä töitä tai opiskella, koska tuet ja yhteiskunta, mutta a) jos yhteen työpaikkaan on hakijoita useampi kymmenen, joukossa on varmasti paljon hyviä ja ahkeria hakijoita, mutta vain 1 valitaan, b) kaikki eivät voi tehdä tai edes hakea kaikkia töitä - kaupankassaa ei palkata arkkitehdiksi eikä raksamiestä asianajajaksi vaikka kuinka ahkerasti hakisi ja c) nykyään ei riitä, että olet työssäsi hyvä, on oltava myös sosiaalinen ekstrovertti, joka rajaa osan ihmisiä ulkopuolelle, riippumatta siitä kuinka hyviä TYÖNtekijöitä he olisivat.
Öh... Minä olen nollamaksuluokkalainen ja totaali-yh, äiti kahdelle pienelle pojalle. Käyn töissä. Jos ihan hirveästi ruvetaan päivähoidosta velottamaan niin sit mulla ei ole siihen varaa. On kaksi vaihtoehtoa: jättää alle kouluikäiset omilleen päivän ajaksi tai sitten jäädä pois työelämästä ja hoitaa lapset siihen asti, kun menevät kouluun. No, meneehän se niinkin tietysti. Suomi nousuun.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:38"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:56"]
[/quote]4
[/quote]
[/quote]
Ja yhteiskunnan/päiväkodin tehtäväkö on tarjota em. asioita? Yhteiskuntako ne lapset hankkii? Minä kun olen luullut, että vanhemmat. Ja että vanhempien tehtävä hankittuaan lapsia on tarjota noita em. asioita, ei ulkoistaa lapsiaan yhteiskunnan/päiväkodin/koulun huolehdittavaksi ja kasvatettavaksi. Jos ei rahkeet riitä siihen, mitä lasten hankkiminen vaatii ja edellyttää, sitten niitä ei hankita. Lasten hankkiminen ei ole pakko eikä velvollisuus.
Kuinkakohan vielä muutama vuosikymmen sitten ihmiset selviytyi lapsineen kun ei ollut lapsilisiä, ei päivähoitoja, ei esikouluja ja koulunkin tehtävä oli opettaa ja sivistää, ei neuvoa lapsille jotakin itsestäänselviä taitoja kuten muiden huomioonottamista ja paikallaan istumista kun kodin ulkopuolella pirjopetteri ei olekaan koko maailman keskipiste.
[/quote]
Edelleenkin olet valmis kostamaan vanhempien typeriä tekoja lapsille. Jos vanhemmat ovat typeriä lisääntyessään liian nuorina/varattomina/tyhminä/sairaina, onko oikein kostaa se viattomalle lapselle? Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ihmisiä kannustetaan lisääntymään vasta sitten kun hyvän elämän tarjoamisen mahdollisuudet ovat kunnossa (tosin kovasti se elämä voi heitellä, vaikka lapsen syntyessä kaikki olisikin ollut just eikä melkein...), MUTTA ei ole lapsen syy syntyä huonoon tilanteeseen. Päivähoidolla on voitu pitää huolta siitä, että tuollaiseen huonoon tilanteeseen syntyneet lapset pääsevät edes jossain määrin jaloilleen. Saavat edes jossain kunnon ruokaa syödäkseen, kuulevat edes jossain satuja joilla on merkittävä yhteys kielellisen ilmaisun kehittymiseen, pääsevät edes jossain ulkoilemaan.
Eivät ne huonot vanhemmat muutu hyviksi sillä, että otetaan kaikki tukimuodot pois ja käsketään pärjäillä. Sillä tavalla he muuttuvat entistä huonommiksi, ja siitä suurin kärsijä on AINA lapsi. Luokkayhteiskunta here we go!
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:10"]Aika kylmää kyytiä. Vähävaraisuus ei ole yhtä kuin laiskuus. Nämä oikeistopopulistit verhoavat oman hyväosaisuuden ahkeruuteen, vaikka useimmiten kyse on lähinnä onnekkuudesta. Jollain se rahan määrä on perusteltava itselleen? [/quote] Onnekkuuttahan se tosiaan on, että JAKSAA lukea itselleen hyvät lukiopaperit, sitten JAKSAA lukea pääsykokeisiin, tehdä hanttihommia opiskelujen ohessa, ottaa vastaan mitä työtä vaan kartuttaakseen työkokemusta. Onneahan se vain on että raataa itselleen hyvät paperit ja valmistumisen jälkeen markkinoi itsensä oman alan töihin kiinni. Ahkeruudellahan ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.
[/quote]
Ideana oli se, että tänne on syntynyt tällainen ihmisryhmä, joka kuvittelee olevansa kaikkia ahkerampi. Yleensä kyseessä on AMK-koulutuksen käynyt keskiluokkaisesta perheestä oleva tyyppi, jolla ei ole kykyä eikä halua ymmärtää ihmisten erilaisia lähtökohtia elämään. Oma onnistuminen täytyy johtua vain ja ainoastaan erityisen ahkerasta luonteesta, muiden levittäessä persettä päivät pitkät.
Ja olen tosiaan itse ponnistanut ihan hyville asemille lapsuudesta, jossa jouduin olemaan vanhempi omille vanhemmille. Pieniä mutkia tämä on elämään aiheuttanut, mutta myös empatiakyvyn niitä kohtaan, joiden lapsuus on sellaista helvettiä, ettei niiden traumojen kanssa aivan mutkatonta opiskelu + uraputkea vedetä läpi.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 20:33"]
[/quote]
Ideana oli se, että tänne on syntynyt tällainen ihmisryhmä, joka kuvittelee olevansa kaikkia ahkerampi. Yleensä kyseessä on AMK-koulutuksen käynyt keskiluokkaisesta perheestä oleva tyyppi, jolla ei ole kykyä eikä halua ymmärtää ihmisten erilaisia lähtökohtia elämään. Oma onnistuminen täytyy johtua vain ja ainoastaan erityisen ahkerasta luonteesta, muiden levittäessä persettä päivät pitkät.
Ja olen tosiaan itse ponnistanut ihan hyville asemille lapsuudesta, jossa jouduin olemaan vanhempi omille vanhemmille. Pieniä mutkia tämä on elämään aiheuttanut, mutta myös empatiakyvyn niitä kohtaan, joiden lapsuus on sellaista helvettiä, ettei niiden traumojen kanssa aivan mutkatonta opiskelu + uraputkea vedetä läpi.
[/quote]
Joku viisas on sanonut, että hankalasta taustasta ponnistaminen voi tuottaa kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka ymmärtävät olevansa onnekkaita ja tuntevat empatiaa muita kohtaan ja niitä, jotka (harhaisesti) kuvittelevat kaiken olevan omaa ansiota ja että kaikki voisivat pystyä samaan. Hienoa, että esimerkiksi kommentoija 36 kokee kuuluvansa ensiksi mainittuun ryhmään.
Toivottavasti nämä ahkerat "me ei saada mitään tukia, elätetään vaan muita meidän suurilla verorahoilla" -tyypit maksavat tulevaisuudessa sairaalakulunsa täysimääräisinä, eivätkä kuormita kunnallista päivähoitoa ja koululaitosta lapsillaan.
Löytyisikö seurakunnalta tai mll kerhoja lapsille jotka on kotona?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:25"]
Eiköhän sillä ainakin toivottavasti tarkoiteta sitä että tulee uusia ylin maksuluokka. Tällä hetkellä minäkin pienituloisena yksinhuoltajana olen maksanut noin 200e/kk hoitomaksua kun hyvin tienaava kahden vanhemman perhe maksaa vain noin 125e/ palkansaaja hoitomaksua. Tulorajat on aivan liian matalia. Nyt pieni ja keskituloiset maksavat hoidosta saman kuin paremmin tienaavat.
[/quote]
Itse hyvintoimeentulevana yh:na maksan täydet maksut kahdesta lapsesta, onneksi lapsilisän yh-lisä kompensoi edes jonkin verran korkean verotuksen vaikutusta verrattuna kahden huoltajan perheisiin, joilla on yhteensä samat bruttotulot. Elatusapuja en saa, koska tapaamissopimuksen mukaan exän pitäisi pitää lapsia lähes puolet ajasta, todellisuus on sitten ihan toista, mutten asiaa riitauttamalla halua vahingoittaa lasten suhdetta isäänsä. Koen olevani onnekas, lapseni saavat laadukasta hoitoa kohtuuhinnalla.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:24"]
No se lasketaan entistä tarkemmin, että kannattaako mennä töihin vai jäisikö kotiin MAKAAMAAN.
[/quote]
Tuet pois niiltä jotka jää sinne kotiin
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:32"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:23"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 12:10"]Aika kylmää kyytiä. Vähävaraisuus ei ole yhtä kuin laiskuus. Nämä oikeistopopulistit verhoavat oman hyväosaisuuden ahkeruuteen, vaikka useimmiten kyse on lähinnä onnekkuudesta. Jollain se rahan määrä on perusteltava itselleen? [/quote] Aika kylmää kyytiä. Hyväosaisuus ei ole yhtä kuin oikeustopopulistisuus. Nämä kouluttamattomat verhoavat huono-osaisuuden huonoon tuuriin, vaikka useimmiten kyse on lähinnä elämänvalinnoista. Jollain se kehno elämäntilanne on perusteltava itselleen? Sori oli pakko :D T. Korkeakoulututkinnon opiskellut ja työelämässä vuosia ollut alle kolmekymppinen äiti
[/quote]
Nyt ei joku täsmää, että vuosia työelämässä ja vielä äiti ja lukio ja korkeakoulututkinto alle kolmekymppisellä!
[/quote]
Voihan sen 2-3 vuottakin ilmaista muodossa "vuosia" ;)