Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keliakiakorvaus poistuu!

Vierailija
28.05.2015 |

Aivan uskomattomia nämä uuden hallituksen leikkaukset. Vaikka tuo korvaus ei ole suurensuuri, 23,60/kk, niin oikeasti vähävaraiselle siitä on kuitenkin ollut apua kun gluteenittomat tuotteet ovat ihan hirveän hintaisia. Opiskeluaikana kun rahat olivat tiukalla tuo reilu kaksikymppinen oli todella tervetullut, takasi melkein viikon sapuskat. Keliaakikko-opiskelija kun ei voi elää edes sillä halvalla makaroonilla kun glut. pasta maksaa melkein 10 kertaa sen mitä tavis pasta.

Ja koska keliakia on perinnöllinen ja perheessä voi olla useita ko. vaivaa sairastavaa, niin kyllä tämä päätös tuntuu jo kukkarossakin. Mutta hei, perintövero sentään laskee. Eläköön porvarihallitus!

Kommentit (419)

Vierailija
301/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 11:02"]

Ymmärrän harmituksen. Aika monella muullakin on sairauden takia erityisruokavalio, jota ei korvata. Sikäli ymmärrän myös poiston.

[/quote]

Kirjoitin jo toiseen ketjuun. Pahasti mm. venhälle ja maidolle sekä monelle muullekin allerginen opiskelijapoikani ei voi syödä niistä gluteenittomistakaan kuin pientää osaa. Kyllä hän silti pärjää. 

Vierailija
302/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 18:24"]

Btw, miten av-mammat ovat niin katkeria siitä, että keliaakikot ovat saaneet sen n. 20 e kuussa? Jos se ovat niin kauhean hyväosaisia ja ihania ja taitavia, niin luulisi, ettei se haittaisi kun gluteenittomasta ruokavaliosta tulee aivan valtavat kustannukset. Kun täällä ehdotellaan pähkinöitä, niin halvimmissa pähkinöissäkin on lähes aina viljavaroitus.

[/quote]

Gluteenittomasta ruokavaliosta ei tule mitään valtavia kustannuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 14:06"]

Kokoajan puhutaan leivästä, ei ongelma ratkea sillä, että jätetään leipätuotteet kokonaan pois, viljajäämiä on lähes kaikissa tuotteissa ja gluteenia ei saa joutua elimistöön juuri mitään. Hyvin tarkkna saa olla näiden elintarvikkeiden kanssa gluteiinittomuudesta. 

[/quote]

Tarkkana saa olla, mutta miten tuki auttaa tuossa asiassa?

Halvemmaksi tulee kun tutkii tarkasti mitä ostaa ja ostaakin oikeaa ruokaa, ei eineksiä.

Vierailija
304/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään allergioita, jaksan silti tutkia ostamieni valmisteiden tuoteselosteet (ei mene paljon aikaa kun pääosin ostaa raaka-aineita ja lisäksi sitten lähinnä maitoa, juustoa, jogurttia ja leikkeleitä) ja syön päivittäin itse tekemääni ruokaa. Ei ole vaikeaa. 

Vierailija
305/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:15"]

Kokoajan puhutaan leivästä, ei ongelma ratkea sillä, että jätetään leipätuotteet kokonaan pois, viljajäämiä on lähes kaikissa tuotteissa ja gluteenia ei saa joutua elimistöön juuri mitään. Hyvin tarkkna saa olla näiden elintarvikkeiden kanssa gluteiinittomuudesta. 

[/quote]

Halvemmaksi tulee kun tutkii tarkasti mitä ostaa ja ostaakin oikeaa ruokaa, ei eineksiä.

[/quote]

Kontaminaatiovaroituituksia on muissakin elintarvikkeissa kuin eineksissä...

Vierailija
306/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:16"]

Mulla ei ole mitään allergioita, jaksan silti tutkia ostamieni valmisteiden tuoteselosteet (ei mene paljon aikaa kun pääosin ostaa raaka-aineita ja lisäksi sitten lähinnä maitoa, juustoa, jogurttia ja leikkeleitä) ja syön päivittäin itse tekemääni ruokaa. Ei ole vaikeaa. 

[/quote]

Aha. Osaat tehdä ruokaa. Kiva, se kun on vähänniinkuin perustaito jos meinaa hengissä pysyä.

Mutta tämä liittyi nyt keskusteluun miten? 

Vierailija
307/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi yleensäkin yhdestä elintarvikeryhmästä on tehty poikkeus, josta on saanut tukea. Samalla tavalla muutkin erityisruokavalioiden tuotteet ovat kalliita. Viljaahan ei ole kenenkään pakko syödä eikä ns. korvata siis millään muulla (kalliilla) raaka-aineella.

Vaatii viitseliäisyyttä, mutta pitääkö laiskuus korvata valtion toimesta? Luulisi, että on motivaatiota riittävästi, jos on rahat tiukilla.

Vierailija
308/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"] Luulin aina olevani onneton keittiössä, mutta nyt ovat kyllä keliaakikot laittaneet paremmaksi. Minulla ei ole keliakiaa, mutta syön gluteenittomasti. Korvaan pastan riisillä, perunalla, juureksilla (lempparini on tällä hetkellä bataatti), täyttävällä salaatilla... Leivälle hyvä korvike ovat ne riisikakut tai esimerkiksi ylempänä mainittu siemenleipä. Joku nurisi, että riisikakkuja saa syödä hirveän määrän ennen kuin nälkä lähtee. Jos päälle kokoaa saman minkä voileivällekin eli leikkeleen, juustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa niin  ihmettelen kyllä jos noita vedät kymmenen ennen kuin olet kylläinen. Toki, jos olet korvannut kunnon ateriat leivällä, ymmärrän. Minulle leipä (ja nykyään ne riisikakut) on välipala kunnon ruokien välissä enkä yritä rakentaa koko ruokavaliotani leivän varaan. Niin moni ihminen elelee nykyään gluteenittomasti aivan omasta halustaan, että on aivan turha nillittää kalleudesta ja siitä, kuinka Kelan pitäisi sponssata päivittäin käytetty spagetti(jonka muuten voi korvata kesäkurpitsalla, vink vink). Omat ruokaostokseni eivät koskaan ole olleet yhtä halpoja kuin nyt gluteenittomuuden myötä.  [/quote] Niin, sinä olet luopunut omasta tahdostasi gluteenista. Joku keliaakikko elää aivan helposti ja mukavasti ilman gluteenittomia tuotteita, joku kaipaa spagettia ja pastaa joka päivä. Sinä et voi päättää mitä joku muu saa syödä tai ei, eikä myös valtionkaan tulisi sitä toisen puolesta päättää. Monelle köyhälle tai yksinhuoltaja perheelle tämä uusi päätös voi olla todella tuntuva. Usein keliakia periytyy ja perheessä voi olla useampikin keliaakikko, jolloin tuo pieni tuki voi olla todella arvokas monipuolisen ruoan edellytys. [/quote] Kyynel.nyt viimeistään on aika jokaisen ottaa ihan itse vastuuta omasta elämästään.

[/quote]

Selvä. Elikkäs sitten pois kaikki työttömyystuet, toimeentulotuet, asumisen tuet ja lapsilisät.

Koska nyt viimeistään on aika jokaisen ottaa ihan itse vastuuta omasta elämästään.

Vierailija
309/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mutta auttaako tuo korvaus yhtään niiden kanssa?

Ja mainitsepa vielä muutamia tuollaisia, yleisesti käytettyjä elintarvikkeita.

Vierailija
310/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:19"]

[/quote]

Aha. Osaat tehdä ruokaa. Kiva, se kun on vähänniinkuin perustaito jos meinaa hengissä pysyä.

[/quote]

Keliaakikkojen mielestä on mahdottoman vaikeaa tutkia tuoteselosteita. Vie hirveästi aikaa. Ruokaakin pitäisi itse laittaa. 

Ymmärrän kyllä että esim. kyläillessä ja matkaillessa se on oikeasti vaikeaa, mutta että kaupassa.

Vierailija
311/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksen linjaus korvauksen poistamisesta on nähdäkseni hyvin ajanhermolla, koska on alkanut olla viitteitä siihen suuntaan, että viljojen gluteiini ja maito saattaisivat olla monen terveysongelman taustalla. Onko tämä sitten kokonaan uusi teollisen tehoruokatuotannon mukanaan tuoma ilmiö vaiko vain korjaus nykyiseen varsin yksioikoiseen keliakäsitykseen, se jää nähtäväksi. Varmaa on ainoastaan, että gluteeniton-maidoton ruokavalio tulee yleistymään, joten ei ole kansantauloudellisesti järkevää tukea sairastumista, vaan ennemminkin ohjata ruokatuotantoa siihen suuntaan, että se vastaa paremmin kansalaisten tarpeisiin.  

Vierailija
312/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:06"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 16:03"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 15:48"]

Luulin aina olevani onneton keittiössä, mutta nyt ovat kyllä keliaakikot laittaneet paremmaksi.

Minulla ei ole keliakiaa, mutta syön gluteenittomasti. Korvaan pastan riisillä, perunalla, juureksilla (lempparini on tällä hetkellä bataatti), täyttävällä salaatilla... Leivälle hyvä korvike ovat ne riisikakut tai esimerkiksi ylempänä mainittu siemenleipä. Joku nurisi, että riisikakkuja saa syödä hirveän määrän ennen kuin nälkä lähtee. Jos päälle kokoaa saman minkä voileivällekin eli leikkeleen, juustoa, salaattia, kurkkua, tomaattia ja paprikaa niin  ihmettelen kyllä jos noita vedät kymmenen ennen kuin olet kylläinen. Toki, jos olet korvannut kunnon ateriat leivällä, ymmärrän. Minulle leipä (ja nykyään ne riisikakut) on välipala kunnon ruokien välissä enkä yritä rakentaa koko ruokavaliotani leivän varaan.

Niin moni ihminen elelee nykyään gluteenittomasti aivan omasta halustaan, että on aivan turha nillittää kalleudesta ja siitä, kuinka Kelan pitäisi sponssata päivittäin käytetty spagetti(jonka muuten voi korvata kesäkurpitsalla, vink vink). Omat ruokaostokseni eivät koskaan ole olleet yhtä halpoja kuin nyt gluteenittomuuden myötä. 

[/quote]

Niin, sinä olet luopunut omasta tahdostasi gluteenista. Joku keliaakikko elää aivan helposti ja mukavasti ilman gluteenittomia tuotteita, joku kaipaa spagettia ja pastaa joka päivä. Sinä et voi päättää mitä joku muu saa syödä tai ei, eikä myös valtionkaan tulisi sitä toisen puolesta päättää. Monelle köyhälle tai yksinhuoltaja perheelle tämä uusi päätös voi olla todella tuntuva. Usein keliakia periytyy ja perheessä voi olla useampikin keliaakikko, jolloin tuo pieni tuki voi olla todella arvokas monipuolisen ruoan edellytys.

[/quote]

Kyllähän sitä saa ostaa kaupasta vaikka niitä gluteenittomia pastoja joka päivä jos on varaa, mutta miksi valtion niitä pitäisi korvata jos ilmankin pärjää? Ei se kenellekään muullekaan korvaa mitään ekstraa jos ilmankin pärjää... 

[/quote]

Juuri tällaisten ihmisten takia hyvinvointivaltio on vain kaukauinen muisto enää. Käsittämätöntä itsekkyyttä on tämä ketju taas täynnä!

[/quote]

Älä huoli, kyllä se kalikka näille itselleen vielä kalahtaa. Nyt leikattiin tästä, kohta jostain muusta. Ehkä lääkkeiden omavastuu lisääntyy, tai ehkä allergikkojen adrenaliinipiikit tulevat kokonaan itse korvattaviksi. Ehkä lapsilisä poistuu kokonaan. Kuka tietää.

Sitten voidaankin muistutella, että jokaisen tulee osallistua leikkaustalkoisiin.

Vierailija
313/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä, että poistuu. Ihan tarpeeton tuki. Esim. Silmälaseja tarvitsevat eivät saa minkäänlaista korvausta mistään vaikka ei näkisi mitään ilman. Keliakiaa sairastavalla on useita muita ruokavaihtoehtoja, silmälaseja on hankala korvata millään toisella tuotteella..

Vierailija
314/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:26"]

[/quote]

[/quote]

Keliaakikkojen mielestä on mahdottoman vaikeaa tutkia tuoteselosteita. Vie hirveästi aikaa. Ruokaakin pitäisi itse laittaa. 

Ymmärrän kyllä että esim. kyläillessä ja matkaillessa se on oikeasti vaikeaa, mutta että kaupassa.

[/quote]

Niin, ja täällä on moneen kertaan jo todettu, että se ruokailu kun ei rajoitu vain sinne kotiin jossa kokkailu onkin helppoa. Mutta tästä ketjusta nyt on tullut omakehuketju, jossa luetellaan mitä ruokia kukakin osaa tehdä, eli kauas on jo menty itse aiheesta.

Vierailija
315/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Niin, ja täällä on moneen kertaan jo todettu, että se ruokailu kun ei rajoitu vain sinne kotiin jossa kokkailu onkin helppoa. Mutta tästä ketjusta nyt on tullut omakehuketju, jossa luetellaan mitä ruokia kukakin osaa tehdä, eli kauas on jo menty itse aiheesta.

[/quote]

Ja miten tuo tuki auttaa sitä, että kylässä tai matkalla voi olla vaikeaa löytää itselleen syötävää? 

Vierailija
316/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistellaanpa muuten sitä, minkälainen poru palstankin matameilla syntyi, kun lapsilisästä leikattiin huima 7€ pois. Siitä kitistiin ja huudettiin epistä.

Keliaakikoilta napsaistiin koko tuki pois, mutta sehän on mammojen mielestä vain hyvä (kun ei koske itseään). Jos lapsilisästä oltaisiin napattu pois 23€, niin voi sitä itkun määrää mikä olisi syntynyt. 

Vierailija
317/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:25"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:18"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Voit mennä ihan itse kauppaan tekemään empiiristä tutkimusta, kerta et sellaista ole tehnyt.

Vierailija
318/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:25"]

[/quote]

Voit mennä ihan itse kauppaan tekemään empiiristä tutkimusta, kerta et sellaista ole tehnyt.

[/quote]

Eli eipä niitä tainnutkaan olla kauhean paljon, kun yhtäkään ei muistu mieleen.

Vierailija
319/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:33"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2015 klo 19:30"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Ja miten tuo tuki auttaa sitä, että kylässä tai matkalla voi olla vaikeaa löytää itselleen syötävää? 

[/quote]

Olisiko mitään, että matkalla saattaa tarvita sitä kalliimpaa leipää. Tai vieraisilla, jos kukaan ei vaihteeksi sinua ole muistanut vaikka keliakiastasi hyvin tiedetään. 

Vierailija
320/419 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kuka sulle on näin väittänyt? Keliaakikot tutkii varmasti muita enemmän tuoteselosteita ihan joka päivä! Ja joutuu tekemään yhtälailla omat ruokansa. Oletko tyhmä vai esitätkö vain sellaista?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä